Papierflop: Wendy van Dijk trekt stekker uit tijdschrift

Het is over en uit voor het lachende-mensenblad van Wendy van Dijk: achter de schermen is besloten om geruisloos de stekker te trekken uit de Wendy. Er zal af en toe alleen nog een special verschijnen. Dat heeft Wendy Multimedia laten weten. Het zat er al een beetje aan te komen: in september gaf Van Dijk ‘de lastige bladenmarkt’ de schuld van haar dalende oplagecijfers en vorige week werd duidelijk dat de directeur van Wendy Multimedia ermee stopt. Er blijft een kale boom over.

Van Dijk probeert haar tijdschriftflop in een reactie te spinnen door te zeggen dat Wendy Multimedia nu helemaal ‘online first’ gaat, maar een kijkje op Wendyonline.nl leert dat de website van de Wendy niet veel om het lijf heeft. Er wordt elke dag een artikeltje geplaatst met wat geneuzel over goede doelen en onbekende vakantiebestemmingen.

De presentatrice: “Wij hebben er voor gekozen om een digital first bedrijf te worden, om zo onze doelgroep nog beter te bereiken. We willen ons meer focussen op onze dagelijkse content, omdat we zien dat de groei op online en social groot is en er dus een enorme behoefte bij ons publiek is om iedere minuut van de dag pakkende verhalen te lezen en goede tips te krijgen. Voor mij is ‘een helpende hand bieden’ heel essentieel. Via online en social kan dat op dagelijkse basis en heb je rechtstreeks contact met je publiek.”

Ze blijft mikken op inhoudsloze content in de categorieën happy, healthy en lifestyle. “We blijven ons richten op de zoektocht naar geluk en gezond leven. We hebben daarin al een forse stap gemaakt, onder meer met onze zeer goed gelezen en gewaardeerde powerstories, echte verhalen van mensen die het zwaar hebben gehad, maar ijzersterk door zijn gegaan.”

Nu over naar de waarheid: er is gewoon totaal geen animo voor de Wendy. “In de wereld van print zie je dat er ook daar in snel tempo veel aan het veranderen is en daarom willen we ons ook daar meer focussen op het bieden van een helpende hand. Daarom gaan we de traditionele nummers vanaf voorjaar 2020 vervangen door WENDY specials, die beter op die behoefte naar hulp en inspiratie inspringen. Met strategische partners zijn we in gesprek om dit alles uit te breiden in de komende jaren.

Tja, al met al is de Wendy dus keihard geflopt en dat is toch wel een beetje gek. John de Mol beloofde bij haar overstap naar Talpa immers dat hij zou helpen om haar ‘platform’ verder uit te bouwen. Dat is echter een veelgebruikt smoesje om de werkelijke reden van veel tv-transfers te verbloemen, namelijk de keiharde knaken, zo constateerde tv-heldin Angela de Jong eerder al.

Foto: NPO

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Ziet u André Hazes jr. ook graag met Gordon mee emigreren naar Dubai?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen