NPO schrapt nóg een week het Op1-reclameblok

Geplaatst op Wed 15 Jan 2020 om 8:30

NPO 1 schrapt ook deze hele week het lucratieve reclameblok voorafgaand aan de succesvolle talkshow Op1. Op deze manier wil de zender het programma een duwtje in de rug geven. Dat heeft de STER laten weten aan het AD. Eigenlijk zou Op1 alleen vorige week getrakteerd worden op geschrapte reclameblokken, maar die maatregel is dus een weekje verlengd. “De NPO heeft geoordeeld dat het ontbreken van het reclameblok succesvol kan worden genoemd“, aldus een woordvoerder.

Op1 begint door deze maatregel steeds direct na het primetimeblok, dus zonder minutenlange reclame-onderbreking. “Het nieuwe programma krijgt de kans een vast publiek op te bouwen. En mensen blijven beter hangen zonder reclameblok voorafgaand aan de talkshow.

Wat gebeurt er volgende week, in week drie? Mogelijk vervallen de reclameblokken dan óók. Aan het eind van deze week wordt daar een knoop over doorgehakt.

Niet alleen de NPO, maar ook RTL laat flink wat tonnen liggen in de talkshowoorlog. Gedurende de hele eerste uitzendperiode van Eva Jinek mag ze, op het blok na de aankondiging van de gasten na, reclameloos uitzenden. “Als Beau het programma overneemt, gaan we ons beraden op deze aanpak“, laat die zender weten.

Foto: Wessel de Groot / MAX








35 Reacties op “NPO schrapt nóg een week het Op1-reclameblok”


  1. Curryworst

    Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat het skippen van reclames succesvol is.
    Het heeft decennia geduurd maar nu valt het kwartje bij de NPO dino’s.

  2. rooie Rinus

    Prachtig, de NPO gaat geheel op de commerciële toer. En aanzienlijk meer kosten maken lijkt me, want per presentator zal men ongetwijfeld een tonnetje per jaar opstrijken. Dus zijn de kosten verdubbeld neem ik aan?

  3. James

    Als ze dit reclameblok toe gaan voegen is de vraag hoeveel mensen in deze reclame naar Jinek gaan zappen, in dat geval zal Jinek waarschijnlijk wel eerder beginnen.

  4. Arthur Numan

    Iedereen weet hoe het werkt. Geef nou maar toe.

  5. NPO Kijker

    Dit reclameblok is niet vervallen, het zit nu voor De Slimste Mens, daar zit nu een kwartier lang reclame…

  6. Directeurtje

    Bij welke van de twee talkshows hebben ze het beste rondje Trump-bashing? Heerlijk vind ik dat altijd. Lekker ongenuanceerd. Ik neem aan dat Charles Groenhuijsen als ‘Amerika-kenner’ hier goed op scoort? Nog beter dan Eva ‘Hillary’ Jinek?

  7. Jon

    Wat vinden WIJ hiervan, de belastingbetaler?

    Het is gewoon onwerkelijke concurrentie en dag vanuit de overheid!
    Jinek heeft wel gewoon een reclameblok voor haar uitzending en heeft avonden meer kijkers dan de leadin

  8. Jon

    @NPO kijker, wat een onzin! het blok is echt niet verplaatst naar een andere zender

  9. Ikke

    WIJ, de belastingbetaler, vinden dit dom. Want nu komt de politieke beslissing om helemaal te stoppen met reclames op NPO een grote stap dichterbij. En dat betekent in de toekomst lagere budgetten voor de NPO. Dus minder geld voor goede programma’s. Dus nog meer herhalingen. De NPO bobo’s schieten met deze truc keihard in hun eigen voeten. Hoe dom.

  10. Patatje met of zonder

    Beau had in november op vrijdag met reclame meer kijkers dan Jinek vrijdag jl. zonder reclame.

    Oftewel: reclame is een mythe waarin alleen de mediabureaus in geloven.

  11. Loes

    @rooie Rinus
    Wed 15 Jan 2020 om 8:34

    De NPO is al heel lang commercieel. Commerciële dan RTL en Talpa bij elkaar.
    En dat ondersteund met miljarden publiek geld.
    De politiek is ook hierin volkomen blind!

  12. Loes

    @rooie Rinus
    Wed 15 Jan 2020 om 8:34

    De NPO is al heel lang commercieel. Commerciëler dan RTL en Talpa bij elkaar.
    En dat ondersteund met miljarden publiek geld.
    De politiek is ook hierin volkomen blind!

  13. Pieter

    Rooie Rinus.
    Even nadenken voor je reageert.
    Al de mensen die OP1 presenteren zijn gewoon in vaste dienst van verschillende omroepen, en worden hiervoor uitgeleend.
    De uitzending van dienst gebeurt daarom onder de vlag van de omroep waarvoor zij werken.
    Zij worden niet extra hiervoor betaald.

  14. NPO kijker 1

    Reclameblok op 2 duurt bijna een kwartier 2025-2040

  15. Wim

    @Jon.
    Hoezo avonden meer kijkers, dit is pas de 2e van 8 avonden dat ze meer kijkers heeft.

  16. James

    NPO kijker 1
    Wed 15 Jan 2020 om 8:56

    Dat zei je hierboven ook al, maar dat is onzin! Er zit 7 minuten reclame tussen!

  17. Elm

    “De NPO heeft geoordeeld dat het ontbreken van het reclameblok succesvol kan worden genoemd“,

    En water is nat.

  18. NPO kijker

    James
    Wed 15 Jan 2020 om 8:57

    Ik l u l niet dubbel, jij wel

  19. Martijn

    Ik vind dit discutabel voor een publieke omroep…

  20. WEST*

    @ PIETER helemaal gelijk! de meeste hier hebben de NPO klok horen luiden, maar weten bar weinig over ons bestel

  21. Chiel

    @NPO Kijker, 9 minuten inclusief promo’s.

  22. MM

    Als Jinek niet rond het miljoen kijkers trekt zal RTL de reclameblokken toch
    weer invoeren. Het gaat uiteindelijk om geld verdienen bij RTL.

  23. Jon

    @Wim meer kijkers dan het programma ervoor.
    Terwijl OP1 iedere avond kijkers inlevert (ook in vergelijking met het programma ervoor)

    Wat ik dus wil zeggen is dat er mensen bewust naar Jinek zappen, terwijl bij OP1 er iedere avond minder kijkers zijn dan het programma ervoor.

  24. anonymous

    Goed zo, als de NPO dit kan, kunnen we dus nog meer bezuinigen op de NPO.

  25. NPO kijker 1

    Jon
    Wed 15 Jan 2020 om 9:56

    Jinek levert nog veel meer in.

  26. Snake Charmer

    Om eerlijk te zijn mis ik wel een reclame blok om ff naar de keuken of WC te gaan. Gelukkig is er een pauze functie als je TV kijkt.

  27. Snake Charmer

    @NPO kijker helemaal niet Op1 onder de uit de top 15.

  28. Ron

    Opportunisten bij de NPO, gisteren heeft het enkel niet geholpen.

  29. Ronald

    @Ron: wat zeg je allemaal?
    Last van je enkel?

  30. Prijsje hoger, prijsje lager

    Hoeveel heeft u vandaag weer teveel betaald voor de dagelijkse boodschappen?

    Juist, altijd teveel.

  31. sukkel

    Janknek heeft voor mij afgedaan god wat moest ze lachen toen Koch een walgelijke opmerking maakte over Baudet… de Clintonfan is niet meer geloofwaardig

  32. Snake Charmer

    Iedereen moest lachen zeur niet.

  33. Commerciele Yoghurt

    Gelukkig heeft Jinek nog wel een blokje reclame bij aanvang van de show, want ik moet wel eens naar het toilet.
    Tussendoor mag het van mij ook weer. Niet voor de reclame maar voor mijn natje en m’n droogje.

  34. aammehoela

    Wat een gezeur over die schitterende opmerking van Koch over Baudet. Al die populisten hier. Baudet is een dictator in wording, het klimaat verandert nog sneller dan gedacht maar deze mafkezen blijven het ontkennen. Onbegrijpelijk en gevaarlijk omdat we heel veel domme Nederlanders hebben die op de partij Forum voor Dictatuur gaan stemmen. En er is wederom nieuw bewijs gevonden voor de schuld van Trump inzake impeachment. Maar het zal wel niet helpen. Zelfs al zou Trump het toegeven dan wordt hij nog niet weggestemd. Zo ziek is de republikeinse partij geworden in die 3 jaar Trump

  35. Mike

    Busje komt zo aammehoela.

    En als die niet komt kan je altijd nog langs de snelweg een wandeling maken.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.