Erland Galjaard bezorgt Eva Jinek 20.000 euro boete

Geplaatst op Tue 26 Mar 2019 om 15:25

Het optreden van Erland Galjaard in de talkshow van Eva Jinek komt KRO-NCRV behoorlijk duur te staan. Het Commissariaat voor de Media legt de omroep een boete op van maar liefst 20.000 euro voor zijn verschijning in de talkshow. Dat heeft de mediawaakhond laten weten. Galjaard sprak in het programma uitvoerig over zijn fitnessapparaatje, waarmee hij zich belachelijk maakte op Instagram. “Ook werd een filmpje getoond waarin Galjaard het product gebruikte.”

De overtreding betrof een zogeheten vermijdbare uiting, laat het Commissariaat weten. “Het is niet toegestaan dat het media-aanbod van de publieke mediadiensten vermijdbare uitingen bevat die onmiskenbaar tot gevolg hebben dat de afname van producten of diensten wordt bevorderd. Het Commissariaat is van oordeel dat hier in de betreffende uitzending van Jinek sprake van was.

Het Commissariaat heeft de handhaving op vermijdbare uitingen opgevoerd, nadat de laatste jaren steeds meer overtredingen werden geconstateerd.

Vorige week legde het Commissariaat ook aan AVROTROS een boete op wegens een vermijdbare uiting, in dat geval van 10.000 euro. Dat betrof toen het programma Gorts Wijnkwartier.

Lees ook: Eva Jinek plaagt ‘fitboy’ Erland Galjaard (20 juli 2018)

Update 27 maart om 9.00 uur: KRO-NCRV gaat in beroep tegen Galjaard-boete.

Foto: KRO-NCRV








21 Reacties op “Erland Galjaard bezorgt Eva Jinek 20.000 euro boete”


  1. Mono

    Ik vind dit zulke rare regels. Gister zat Art Rooijakkers toch ook gewoon zijn nieuwe programma wat door een commercieel bedrijf wordt uitgezonden te promoten. Het is allemaal vreselijk arbitrair.

  2. Trudy

    Goed zo Jinek krijgt meer en meer kapsones…hoort niet aan een talkshowtafel

  3. Waanzin

    20.000 euro boete. Wie legt die boete op? Een bureau dat betaald wordt door de belastingbetaler. Wie betaalt de boete, een zender die betaald wordt met belastinggeld. Wie betaalt de procedure om die boete te heffen en te innen? De belastingbetaler. Al met al een Kafkaeske vertoning waarbij de belastingbetaler weer extra mag dokken. Zucht.

  4. Remi

    … Het zal Eva allemaal een zórg zijn …

    Eva duwt haar karretje met baby lekker voort
    in het Amsterdam-Zuid lente-zonnetje.

    … Het is de 26e van de maand … (publiek) salaris is reeds gestort.

  5. Peanut

    fitnessapparaatje?? wat een drukte voor niks.

  6. Even reageren

    Is dit serieus? Ik vind dit altijd zo krampachtig. Dat ontwijken van het noemen van een bepaald merk. Iedereen weet toch waarover het gaat. Dit fenomeen zie je in meer talkshows. Is dit een soort polderoplossing of eigenlijk toch een vorm van censuur.

  7. Enzo Voorthuijsen

    Voor (meer en meer) geld zijn we geneigd de meest domme dingen te doen en te zeggen. Wandelende reclamezuil Galjaard is daar een ziek voorbeeld van.

  8. xandertje

    Waarom mag je wel eindeloos boeken promoten? Super commerciële markt die boekenmarkt!!! Waarom mag je wel musicals promoten? Super super commerciële markt!

    Omdat het zogenaamd kunst is? Raar toch?! Trek dan 1 lijn.

  9. Peter

    Hoe zit het dan met Robs Grote tuinverbouwing en al die aanwijzingen naar de fabrikanten die niet subtiel wel zichtbaar zijn. Vaak het idee dat ik naar één grote sponsorshow zit te kijken. Die vreselijke Myrna Goossen met haar hotel gedoe is toch wel het toppunt van irritatie.

  10. Erwin

    Wat kan het Eva nog schelen, haar contract bij KRO/NCRV loopt over 3 maanden af. Sommige treinen komen maar één keer voorbij.

  11. xandertje

    @peter dat is RTL4 daar mag het. Het gaat hier om de publieke omroep. Maar wat ik hierboven al schreef, wel raar dat boeken wel gepromoot mogen worden bij bijv. DWDD en musicals en bijv. het Rijksmuseum. Dat is ook allemaal super commercieel. Maar omdat het zogenaamd kunst is mag het wel. RAAR.

  12. Bart

    @Peter Rob’s Tuinverbouwing is ook een grote sponsor show. Zoals zo’n beetje al programma’s bij commerciële zenders. De een wat meer dan de ander.

  13. Nou

    Inderdaad. Boeken, musicals, festivals , tv shows (op de commerciëlen!), films… het mag allemaal onbeperkt gepromoot worden. Heel krom!

  14. k

    En voor een loterij: gokverslaving, mag wel eindeloos reclame op de NPO in allerlei programma’s worden gemaakt. Dat jongeren Studio Voetbal ‘s middags terug kunnen kijken, maakt geen zak uit. Wordt toch even het logo van de loterij op hun netvlies gebrand.

  15. Bob

    Die 20.000 is weinig als je dat van de 800 miljoen aftrekt die de publieke omroep jaarlijks beurt.

  16. Pieter

    Dat Jinek maar een boete krijgt als ze de naam Sylvana Simons noemt. Zij maakt immers extreem veel reclame voor anti-zwarte Piet.

  17. Van Boven

    Bedroevend niveau hier.

  18. JandeHond

    @Van Boven
    Je bent zelf van bedroevend niveau.

  19. Ergo

    Het bedroevende niveau start natuurlijk bij MC zelf. Bijna elk artikel is negatief/zuur ingestoken; dan krijg je vanzelf dit soort reacties. En hier zie je ook een voorbeeld van dat MC duidelijke voorkeuren heeft; zelfs als de NPO in de fout gaat, ligt het aan de commerciële Galjaard (in dit geval).

  20. anonymous

    Hou maar in van het salaris van Eva.

  21. @JandeHond

    Google

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.