RTL: ‘Grappen over zwarten nee, over Aziaten ja’

Er is echt geen peil op te trekken: de Gooische Vrouwen-film werd vanwege de Black Lives Matter-hype in allerijl van Videoland afgehaald om grapjes over het zwarte personage Komo weg te knippen, maar de stigmatiserende grapjes over het Aziatische personage Tippi Wan in de serie worden níet weggeknipt. ‘Onze wandelende bamihap’, wordt ze genoemd. En ook: ‘Die Thaise troelala.’ Bij zwarte personages durven ze zoiets niet meer te flikken, maar bij Aziaten kan het kennelijk nog wel.

RTL heeft aan RTL laten weten dat er niet aan de Gooische Vrouwen-serie wordt gemorreld. “RTL gaat geen scènes aanpassen in ‘Gooische Vrouwen’ vanwege de stereotyperingen die in de verhalen voorkomen“, klinkt het. “Alle afleveringen blijven zonder aanpassingen te zien op Videoland.

Jammer voor de Aziaten die zich beledigd voelen, want bij de serie houdt RTL het op een ‘stereotypewaarschuwing‘, die in beeld verschijnt om mensen te wijzen op de stereotypes in de serie. Kennelijk was dat voor de film niet voldoende.

Er is bij RTL naar eigen zeggen enige terughoudend ‘om zomaar aanpassingen te doen in bestaande programma’s of om ze te verwijderen van onze platforms’. “Omdat we daarmee ook de kans op het gesprek wegnemen. Liever nemen we onze inzichten mee naar nieuwe programma’s, waarin we nieuwe verhalen kunnen vertellen en nieuwe rolmodellen kunnen creëren. Programma’s waarin iedereen zich kan herkennen en waaraan iedereen plezier beleeft“, staat in een verklaring op de RTL-site.

Overigens vinden veel mensen dat grapjes over minderheden gewoon moeten kunnen. Op de Mediacourant-poll ‘Tippi Wan wordt in Gooische Vrouwen een ‘wandelende bamihap’ genoemd. Vindt u dit soort grappen anno 2020 nog kunnen?’, waarop ruim 1.500 keer is gestemd, antwoordt 77 procent: ‘Ja hoor, dit soort grappen kunnen best’.

Lees ook: ‘Wandelende bamihap’ uit Gooische Vrouwen is boos (16 juli)

Foto: RTL

45 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Violet
juli 22, 2020 20:25

Gino! :)

💕

Gast
Harry93
juli 22, 2020 19:44

Ja, Gino Padilla. Prachtige zanger, prachtig liedje.

https://www.youtube.com/watch?v=KMWzI02Tpvo

Gast
Astrid
juli 22, 2020 14:15

Hoewel Azië Engelstalige series produceert zijn er overigens gewoon lokale nasynchronisaties te zien, soms in de Engelse taal en soms in de eigen taal.

Animaniacs (Thais): https://www.youtube.com/watch?v=7hJeGse1Kck
Dragonball Z (Engelstalig Filipijnen): https://www.youtube.com/watch?v=cDF1nlL46HQ (door de enige echte Gino Padilla bekend van de YouTube-hit “Closer You And I”)
Shinchan Indonesië: https://www.youtube.com/watch?v=9We3pS6aqvA
Shinchan Maleisie: https://www.youtube.com/watch?v=piFsWdgqaAs

Gast
Disney-fan
juli 22, 2020 14:04

Haha, Disney Azië kan er inderdaad wat van ;) Het was jarenlang een trend om de kinder-serie “Bassie & Adriaan” te kijken nadat men om half 2 ’s nachts thuisgekomen was van het uitgaan, dus ik kijk hier absoluut niet van op.

‘Wizards of Warna Walk’ wordt uitgezonden in Maleisië, Thailand, Jakarta (Indonesië) en de Filipijnen. De hoofdcast bestaat uit Maleisiërs terwijl de gastacteurs uit Thailand, Jakarta en de Filipijnen komen.

Disney India heeft ook mooie series maar daar sta je soms echt te luisteren van “wat zeggen ze nou weer?”. ‘Wizards of Warna Walk’ is Engelstalig wat het enorm makkelijk maakt om te kijken. De enkele Maleisische uitspraken die om de zoveel tijd voorbij komen worden daardoor alleen maar mooier en worden zelfs in het Engels ondertiteld.

Gast
Michiel
juli 22, 2020 02:43

Heerlijke liedjes om te luisteren in de nachtelijke uurtjes. There’s Magic Here, All In The Family, Friend In Need. Korte leader-versie, lange videoclip-versie. Heerlijk… Mooie dames overigens ;)

Gast
The Unknown
juli 22, 2020 00:35

@ Animé-fan: wat heb ik daar nou net gezien? die zijn allemaal gespeeld door Maleisische acteurs wat ontzettend leuk werkt, die serie lijkt me zelfs nog leuker dan WOWP. wie tipt Disney NL?

Gast
Koos
juli 21, 2020 21:23

Toch bizar eigenlijk hoe Mc is afgezakt naar een super negatieve zeik site. Alles qua tv is stom volgens deze site en het liefst ziet ie alle zenders verdwijnen. En dus daarmee ook dit magere weblogje die programma’s uittikt, persberichten copy paste en zijn eigen frustraties botviert….

Gast
Luxemburger
juli 21, 2020 20:55

“RTL is er voor iedereen in Nederland” staat er. Dus Radio Television Luxembourg die ook in Luxemburg met RTL4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z, RTL Lounge, RTL Crime, RTL Telekids etc te ontvangen is is er NIET voor Luxemburg!? ;-)

(officieel zijn het nog steeds LUXEMBURGSE zenders die ook in Luxemburg te ontvnagen zijn!)

Gast
Rambler
juli 21, 2020 20:17

Wow, een nieuwe versie van Wizards, die ziet er nog beter uit dan het origineel.

Gast
anoniem
juli 21, 2020 20:04

Als deze discussie nog lang gaat duren, vrees ik dat er nogal wat Hollandergrappen bij zullen komen… :-S

Gast
Disney-fan
juli 21, 2020 19:59

Ik zou zeggen kijk op http://www.disney.nl – daar staat de meest actuele informatie op.

Gast
Samantha
juli 21, 2020 19:51

Vette serie :o

Gast
Theo
juli 21, 2020 19:50

Wanneer gaat Disney Channel NL die serie uitzenden? Zie er goed uit :D Leuke liedjes ook :D

Ik ben normaal gesproken van de Nederlandse nasynchronisatie, maar deze serie wil ik toch echt in de originele Engelstalige versie zien :D

Gast
Animé-fan
juli 21, 2020 19:01

Niets mis met de Aziatische cultuur hoor, prachtige landen. De Aziatische Disney-zenders hebben vorig nog jaar een compleet Engelstalige remake van “Wizards of Waverly Place” laten maken: Wizards of Warna Walk. Leuke serie! :)

Promo: https://www.youtube.com/watch?v=0ZVwjnE6N0w
Titelsong: https://www.youtube.com/watch?v=9zZTqgCVbGI
Videoclip 1: https://www.youtube.com/watch?v=l9u0BVVouNY
Videoclip 2: https://www.youtube.com/watch?v=44DyRIXVhhc
Videoclip 3: https://www.youtube.com/watch?v=dDdOdzEqv6w

Pokémon komt uit Azië, Shinchan komt uit Azië, Dragonball komt uit Azië. Power Rangers komt uit Azië.

Gast
Hariette
juli 21, 2020 18:55

Zijn er dingen in de Aziatische cultuur waar Nederlanders zich aan storen? Verschillen in regelwetgeving bijvoorbeeld? Misschien dat dat de reden is ?

Gast
Tim H
juli 21, 2020 18:40

RTL kan beter stoppen.

Gast
azijnzeiker
juli 21, 2020 17:45

M(alloot)

Gast
M
juli 21, 2020 17:38

Stevige grappen over azijnzeiker mogen ook.

Gast
Geronimo
juli 21, 2020 16:40

@tafka mike
Leuk. Een cryptocommunist op afroep beschikbaar. Een beetje een tafeltje-dekje-ezeltje-strekje-gevoel.

Gast
Cavebeast Mode
juli 21, 2020 15:46

chinks moeten niet zo lopen janken.

Gast
tafka mike
juli 21, 2020 14:54

Aziaten staan al lang op het verlanglijstje van Nederlandse racisten. Maar omdat ze zich tegen de vlakte houden ten opzichte van anderen. Zijn ze NOG niet aan beurt. Je discrimineert natuurlijk als eerste diegene die het makkelijkst uit hun tent te lokken zijn. Die vanzelf naar je toekomen.
Nu zijn Aziaten ook uit hun tent gelokt, wat ik aanmoedig, dus wellicht snappen ze daarmee dat ze op ten duur dezelfde irritatie gaan opwekken en zich op het vlak van andere geradicaliseerde migrantengroepen begeven.

Wellicht moeten zwarte mensen het allemaal maar laten rusten en de Aziaat het werk laten doen. Ik vrees echter dat ze straks gewoon weer een stap naar achter doen en zeggen van ach. Ik ben niet echt overtuigd dat ze het menen of dat ze het doen om de boel te sussen.

Gast
Geronimo
juli 21, 2020 14:25

Wanneer verdeel-en-heers de achterliggende gedachte is van die misselijke BLM-communisten, dan slagen ze daar aardig in. Ik kan maar een dingen zeggen, zeg uw krantenabonnementen op en mijd de NPO, RTL en SBS op tv. Zij werken hier namelijk actief aan mee en dienen afgestraft te worden.

Gast
Remi
juli 21, 2020 12:53

… Dit ‘Tippi’ … in haar hoeveelste huwelijk zit ’t intussen ?
Soms raakt een mens de tel een beetje kwijt.

Gast
Doorgeslagen Gekken
juli 21, 2020 11:41

Hier in Spanje maken we gewoon zwarte zeur pieten grappen.
Tenslotte komen ze eind november weer met de stoomboot uit Spanje naar Nederland.

Behalve dan naar onze linkse grachtengordel en voornamelijk allochtone buiten gebieden in Amsterdam… Die kindertjes slaan we over op verzoek van… u weet wel…
Sorry kindertjes, helaas geen cadeautjes en pepernoten voor jullie dit jaar

Gast
MolTalk
juli 21, 2020 11:36

Doe mij maar 1 Akwasi met sambal.

Gast
Jack
juli 21, 2020 11:16

Wat verwachten mensen van RTL? Mensen met een achterstand worden live op tv opgelicht met die toekomst voorspellers. En ze zoeken bij rtl boulevard gewoon een manier om de uitgekotste Arie B weer te laten verschijnen en betalen. Stop je Videoland account, boycotten want ze betalen ook Arie B ermee.

Gast
Einde van NL
juli 21, 2020 11:08

@Jos Brink

Ooit heb ik Sandra Reemer in de jaren ’80 (Duitse achternaam?) persoonlijk ontmoet, toen vrouwen, vrouwen mochten zijn en mannen, mannen, werkelijk wat een aller aardigste meid/vrouw. Geen kapsones, geen blabla, geweldig nuchter, vrolijk, humoristisch en innemend lief. Dat was in de tijd dat het gezeik rond discriminatie geen gezeik was en er geen hatelijke negers op De Dam stonden te schreeuwen.

Gast
By the way
juli 21, 2020 10:59

Polls op deze website zijn niet bepaald representatief te noemen.

Gast
Jos Brink
juli 21, 2020 10:48

Ach … Ik noemde Sandra Reemer 40 jaar geleden al kroepoekje. Deed niemand moeilijk over. Dat accepteerde men gewoon van een valse nicht, zoals ik.

Gast
Dennis
juli 21, 2020 10:46

Zelfkritiek kom je bij zwarte zelden tegen.
Wanneer komt er een soort van zwarte Najib Amhali met zelfspot?

Gast
Wesley
juli 21, 2020 10:43

Dan kunnen ze KEMBDD ook wel van de buis halen als je het om stereotypes hebt:

Domme blondjes
Koeienerende partner
Oversized persoon
Op se ksbeluste arts in het kader van Me Tot

Moet ik nog even doorgaan

Gast
ton
juli 21, 2020 10:41

Die negers moeten eens net als Olcay doen, d’r tenen laten inkorten.

Gast
IngridHenk
juli 21, 2020 10:39

En wat vinden RTL en MC van de typering: Dat zijn weer de P E D O Hollanders!

Gast
IngridHenk
juli 21, 2020 10:37

Het is heel jammer dat het hele anti-discriminatie vraagstuk en discussie verpest wordt door types als Sylvana Simons. Deze aandachtstrekkers willen slechts gebruik maken van hun moment-of-fame en treden geforceerd op de voorgrond, zonder te beseffen dat hun optredens alleen irritaties veroorzaken.
Maar ach, die Sylvana; eerst wil ze bekend worden als VJ, vervolgens aanpappen met rijke witte mannen, dus dan maar politiek in bij Denk, maar zag dat zij bij Denk nimmer een vooraanstaande rol kan krijgen, zag mogelijkheid in anti-discriminatie vraagstuk en ging in Amsterdam de gemeenteraad in. Bij haar smacht naar aandacht heeft zij discriminatie als haar core-business gemaakt. En met zoals het bij marktwerking gaat: als er geen markt is, dan moet je markt creëren.
Zo ook bij Sylvana: als er geen (niet genoeg) discriminatie is, dan creëert zij discriminatie!

Gast
Echo
juli 21, 2020 10:35

Daarom neem ik die hysterische, plunderende, gillende en geweld oproepende BLM niet serieus.

De heiligverklaring van een zwarte aan drugs verslaafde crimineel vind ik idioot. Ook weet men niet -want er is nog steeds geen uitsluitsel of er sprake is geweest van racisme- dat men dat onder het plunderen en vernietigen van bezit van onschuldige medeburgers schreeuwt betekent niet dat het dan ook zo is.

De selectiviteit vind ik pas schokkend en daarom ben ik het eens met deze Aziatische dame.

Gast
rooie Rinus
juli 21, 2020 10:35

Oplossing is derhalve ook simpel. Cast geen Afrikanen/Creolen/Antillianen meer. Ben je van a t gezeik af.

Gast
Droge Anne.
juli 21, 2020 10:23

Ik heb Gooische Vrouwen nog nooit gezien.

Gast
Einde van NL
juli 21, 2020 10:22

De humorloze zwarten volgen slaafs de witte lijntjes, dat dan wel weer.

Gast
Tineke de Nooijt Niet
juli 21, 2020 10:22

De grappen over Aziaten kunnen prima, net als de grappen over zwarte Komo. Maar die laatsten liggen nu plotseling gevoelig door BLM. Als Komo niet meer kan, kan Tippie One ook niet meer. Maar het is meten met twee maten op dit moment. Als de Aziaten morgen ook op de Dam zouden gaan staan heb je hetzelfde verhaal. Maar zij voelen die behoefte niet om zo te schreeuwen dat ze zich achtergesteld voelen. Waarom niet? Omdat het doorgaans harde werkers zijn en zij niet de behoefte voelen om, zoals zwarten en marokkanen in die slachtofferrol te kruipen.

Gast
SL
juli 21, 2020 10:19

Tja dreigen met geweld werkt blijkbaar, gelukkig zijn Aziaten wél beschaafde mensen.

Gast
rollins
juli 21, 2020 10:19

Het blijft grappig; een enorm in kijkersaantallen gedecimeerd clubje onder loep houden en vervolgens stelselmatig uitvergroten wat ze zeggen ten einde het verbloemen van het feit dat het medium in beginsel niet meer dan een dood paard is.

Gast
Paul Grijpstra
juli 21, 2020 10:15

Deze Thaise mossel zou ik graag eens proeven.

Gast
Einde van NL
juli 21, 2020 10:10

Grappen over doorgesnoven zwarte Dam schreeuwers al helemaal niet.

Gast
Ted de Braak
juli 21, 2020 10:04

Lopen twee Surinamers over straat, zegt de een tegen de ander:
“Weet je hoe je kunt zien waar de Nederlanders wonen?”
“Nee.”
“Dat zie je aan de tuintjes waar gebruikt wc-papier hangt te drogen.”

Gast
Dirk
juli 21, 2020 10:02

Bij RTL kan je alles verwachten.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen