‘Wandelende bamihap’ uit Gooische Vrouwen is boos

Vanwege alle racisme-ophef heeft RTL besloten om met de racismegum door de Gooische Vrouwen-film heen te gaan: alle ‘ongepaste scènes’ met het zwarte personage Komo worden geschrapt. Maar we horen niets over de ‘ongepaste scènes’ met het Aziatische personage Tippi Wan. Sterker nog: Gooische Vrouwen wordt momenteel elke avond herhaald op RTL 4, inclusief de zwaar stigmatiserende grappen over dit personage van actrice Cystine Carreon (46). Mag dat dan wel?

Zonder blikken of blozen zond RTL Boulevard gisteren een paar grappen uit over au pair Tippi Wan. “Onze wandelende bamihap“, zegt Martin Morero in een van de fragmenten. Daarna: “Die Thaise troelala.

Waarom mogen er over zwarte mensen geen grappen meer worden gemaakt en over Aziatische mensen wel? Je kan er geen pijl meer op trekken.

Zelf laat Cystine weten dat ze in deze tijd meer moeite zou hebben gehad met deze rol. “Als ik zo’n rol weer zou moeten doen, dan zou ik er heel anders tegenover staan. Dan zou ik het waarschijnlijk niet doen.

Het was gewoon een andere tijd, zegt Cystine. “Ik denk dat het grootste deel van de kijkers van die tijd ook blanke mensen waren die daar ook het kwaad niet in zagen.

Tippi Wan wordt tegenwoordig door veel mensen gebruikt om een Aziatisch persoon aan te duiden en dat doet Cystine pijn. “Het is meer dat als mensen tegen mij zeggen: ‘Oh, wij hebben ook een schoonmaakster of een oppas en die noemen we ook Tippi Wan! Ha ha ha.’ Gewoon vanuit een heel positief gevoel.”

Ik denk dan: ik weet niet of ik dat per se zo leuk vind. Ik vind de verantwoordelijkheid niet leuk als iemand zich daar slecht over zou voelen. Daar heeft mijn rol wel een soort invloed in gehad.”

Lees ook: Gooische Vrouwen met stereotypewaarschuwing op tv (dinsdag)

Foto: RTL

91 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Gerda
juli 18, 2020 10:55

Ik stel een vraag ! Iemand het antwoord??
Krijgt Linda de Mol nu nog betaald voor het uitzenden van deze serie??
En de acteurs??
Ook al kijkt er geen mens, want hoe vaak is het al in herhaling geweest zeg?

Gast
Olleke Bolleke
juli 17, 2020 18:14

Waar al die hyper gevoelige, zichzelf discriminerende zielenpoten eens aan moeten denken is:
Dat wij Hollanders zo vaak in de wereld met een knipoog worden uitgemaakt voor kaaskoppen, waarom ik en wij gewoon kunnen lachen. Dat kan wel en wel omdat wij hebben leren relativeren en in onze humor past onze zelfspot. Moeten die zielenpieten zich nou aan onze cultuur op dezelfde overlevingsversnelling aanpassen? Of moeten wij, Nederlanders ons voortdurend naar hun doodenge culturele neveneffecten blijven schikken??? U zegt het maar.
Ik weiger dat!!!

Gast
G.G.
juli 17, 2020 13:37

Wat zeurt die pinda. Ze mag blij wezen dat ze in die serie heeft gespeeld als bamihap. Ze had anders nooit iets bereikt deze pinda.

Gast
Neo
juli 17, 2020 10:47

Geen ruzie maken jongens

Gast
Suckerpunch de ekte!
juli 17, 2020 10:29

Ah logicus/jolanda de babyboomer heeft uitgevonden dat je inder iemand anders zijn naam kan reageren op deze site. Ik ga de politie bellen, id fraude

Nee tuurlijk niet, ben niet zo’n lamme snitchbitch als de meeste hier! Doe wat je wilt!

Gast
Suckerpunch
juli 17, 2020 10:27

Logicus, je hebt helemaal gelijk. Ik ben al die tijd een beetje dom geweest. Lang leve zwarte clowns!

Gast
Suckerpunch
juli 17, 2020 10:26

Alles is racisme, zo discussie gesloten!

Gast
Logicus
juli 17, 2020 10:21

De chique, intelligente, vrijgevige, vrolijke Zwarte Piet is anti-racistisch en iedereen die iets anders beweert is een nitwit en racistisch. De KOZWgekkies zorgen met hun domme provocerende acties voor meer racisme. De whiteface clowns zijn natuurlijk wel racistisch. Ze hebben sterrotypische blanke rose lippen en rode neus, gouden ringen, een pofbroek, lopen raar met die rare schoenen. Zij zijn dom of spelen de horrorclown. Dus die clowns moeten voortaan lichtbruin en bruin geschminkt worden, zodat ieder kind zich met clown kan identificeren.

Gast
Suckerpunch
juli 17, 2020 10:06

Zwarte piet is racisme en iedereen die anders beweert is een racist en wie zich er niet mee bemoeid is een facilitator van racisme en houd het stilzwijgend in stand :)

Gast
Suckerpunch
juli 17, 2020 10:04

Jolanda je lult als een kip zonder kop, beetje dreigen met juridische prietpraat waar je zelf de ballen verstand van hebt omdat ik iets zeg wat jou niet bevalt… Haha regelwetgeving, regelwetgeving voor wat? Je weet niet eens wat regelwetgeving is.

Face it: je kan mij lekker niet vertellen wat ik doe en wat ik zeg. Nederland is nog steeds geen facistische politie staat waar minderheden met een andere mening worden onderdrukt en afgevoerd, ookal zou je dat misschiengraag wel willen.

Gast
WEST*
juli 17, 2020 09:14

Ik wil dat iedereen die zich druk maakt over zwarte piet , en het af wil schaffen een verbod moet krijgen om te zonnen, om een lekker kleurtje te krijgen !

Gast
Kaartenmaker
juli 17, 2020 08:54

Zwarte Piet is inderdaad niet racistisch.

Gast
Jolanda
juli 17, 2020 08:51

@ Suckerpunch: Heb je bewijs dat het uitoefenen van Zwarte Piet racistisch? Als dat niet zo is dan is er sprake van regelwetgeving waardoor jij die uitspraak niet mag maken.

Daarnaast is Zwarte Piet niet te vergelijken met het fenomeen dat jij ‘blackface’ noemt, het zijn twee verschillende dingen met enkele overeenkomsten.

Gast
Captain Caveman
juli 17, 2020 07:54

Nu is het nog ‘wereld’ nieuws in NL. Na de vakanties zien we hoe de kracht van die onzin weg is geebt omdat er alleen gedreigd wordt en -met dat nieuwe speeltje- cancelling! Als een werkgever iemand daarop ontslaat, krijgt die werkgever een keurmerkje; MeeLoper! Nu is de situatie even gered maar straks staat die werkgever als onbetrouwbaar en zwak. Hij laat zonder ruggespraak en enige weerstand goed personeel gaan omdat dat moet van een stel werkeloze subsidie gekwetsten! Zou er niet eens willen werken! Goed personeel denkt dan ook ‘haal je mensen maar bij een uitzendburo cowboy, ik ga naar een werkgever die WEL opkomt voor zijn personeel en bedrijf! En dan heb ik het niet over hippe kantoorfuncties maar over onmisbaar personeel die ook reclame voor het bedrijf zijn; monteurs en service technici! Die blijven nodig! Als een werkgever heel deugdelijk luistert en handelt naar die kliek, krijgt deze de rekening nog wel gepresenteerd later. Slecht of geen personeel meer te krijgen. De drop outs en rafelrandjes krijgen ze. De goeien zijn al weg!

Gast
Zo zit het
juli 16, 2020 21:16

Het trieste voorbeeld hoe de zwijgende minderheid te maken krijgt met censuur.
Het schiet helemaal door. Het enige wat men nu doet is niet kijken naar dit gecensureerde programma en verder kijken wel heel veel mensen niet meer naar M.

Gast
pepe
juli 16, 2020 19:22

een vriendin noemde haar kind op nationale tv bamischijfje dus ach

Gast
Coca Cola
juli 16, 2020 16:52

Hey stelletje zure witte mensjes, jullie kunnen simpel weg niet meer andere rassen proberen te domineren door ze kleinerende troetelnaampjes te geven. Die tijd is voorbij. Leer er mee leven. Het witte ras is niet superieur ten opzichte van andere rassen.

Gast
Xavier
juli 16, 2020 16:00

Dus ze acteerde niet, ze WAS de bamihap?

Gast
Logicus
juli 16, 2020 15:59

De ergste stereotyperende dus racistische woorden zijn geel, rood, wit en zwart voor mensen die allemaal lichtbruin tot donkerbruin zijn.

Gast
Aluhoedje Koekwaus
juli 16, 2020 15:46

“Waarom mogen er over zwarte mensen geen grappen meer worden gemaakt en over Aziatische mensen wel? Je kan er geen pijl meer op trekken.”
Zegt u dat wel.
Hetzelfde is het geval met die hulpactie voor Suriname. Alleen maar Creoolse Surinamers voor de tv-camera’s.
Er zijn echter meer Surinaamse mensen van Aziatische dan van Creoolse afkomst. Er zijn er van Joodse afkomst, “Feniciërs” van Libanese, Syrische of Palestijnse afkomst, mensen van Indiaanse afkomst (de oorspronkelijke bewoners van Suriname).
Hier wordt met opzet de racismekaart getrokken door de media. Ze weten heel goed, wat ze doen. Deze sociaal-psychologen, stuurders van de menselijke geest, moeten ons steeds maar weer dezelfde twee partijen laten zien, anders wordt het niet opgepikt door onze verweekte hersentjes. Het is als het schools opdreunen van de tafels. Het wordt erin geheid.
Maar ja complotgekkies zien overal spoken, hè.

Gast
Snorlax
juli 16, 2020 15:38

“Als ik zo’n rol weer zou moeten doen, dan zou ik er heel anders tegenover staan. Dan zou ik het waarschijnlijk niet doen.” Hahaha ‘waarschijnlijk niet doe …houd toch op op deze rol na ‘kent’ niemand d’r en zonder deze rol zou ze waarschijnlijk geen cent te makken hebben. In die serie werden er zoveel mensen/groepen op de hak genomen, jank niet zo. Linda, Tjitske en Suzan namen zichzelf en de gehele gooische manier van leven ook op de hak.

Gast
Suckerpunch
juli 16, 2020 15:23

Zwarte piet is kenkerhsrd racistisch, hoe “blackface” wil je ‘t nog hebben……??

En gaat iemand nu weer zeiken over dat mojn reactie smaad is? Doe maar, dont care! You getting mad, I am getting rich!

Gast
Thea
juli 16, 2020 15:14

@ Harry
do 16 jul 2020 om 15:09

Zwarte Piet is nog steeds een onschuldige traditie hoor, het personage is gewoon populairder dan ooit: 95 procent van Nederland is voor Zwarte Piet.

Gast
Harry
juli 16, 2020 15:10

‘Rellen’ scoren kijkcijfers geloof ik…

Gast
Harry
juli 16, 2020 15:09

Het is heel simpel:

Mevrouw Carreon verwoord het zelf prima:

“Het was gewoon een andere tijd. Als ik zo’n

rol weer zou moeten doen, dan zou ik het

waarschijnlijk niet doen.”

Volkomen terecht, dunkt mij.

Maar wel met de aantekening dat al die jaren

hiervoor, toen iedereen zwarte piet nog als

onderdeel van een onschuldige traditie zag,

een presentator nog een onbeduidend grapje

over een persoonsverwisseling van twee

donkere medemensen kon maken, een

voormalig EO-medewerker zich nog niet

bewust was van de haat die hij later zou

gaan prediken en we allemaal nog zo

fatsoenlijk waren om van standbeelden

af te blijven (Wij beseften nog wèl dat van

standbeelden ook een sterke waarschuw-

ende werking uit kan gaan: ‘Dit nooit meer!’)

toch ook wel iets hadden. Er was in elk geval

veel minder haat en nijd dan nu. Maar dit hoort

blijkbaar bij de ‘Black lives matter’-beweging

die nu -terecht overigens maar c’est le ton qui

fait la musique…- haar wensen kenbaar maakt.

Ik schik me kranig in mijn lot maar vrees nu al

de heibel die ons te wachten staat als straks

de ‘All lives matter’-beweging’ hier door de

straten marcheert…

Gast
Olleke bolleke
juli 16, 2020 15:07

We worden overspoeld door hypocriete fatsoensrakkers die precies weten waarop zij de oorspronkelijke Nederlandse mores (cultuur) naar hun enge en humorloze hand kunnen zetten. Beschuldigen van racisme en discriminatie is kennelijk de achillespees van die linkse Nederlandse griezels die je ook maatschappelijke angsthazen mag noemen. Dit land wat mij zo lief was wordt met de dag walgelijker om nog in te leven. Voor mij is en blijft spontane humor de smeerolie in onze samenleving. Een neger blijft een zwarte man die ik benijd om zijn kleur en veelal zijn fysieke vaardigheden. Wat een racist ben ik he?

Gast
Patty Brard
juli 16, 2020 15:07

Ik kijk nog alleen maar naar japanse poepseks-films.

Gast
WEST*
juli 16, 2020 14:25

Garry glamour Gewoon weer leuke series maken zoals In voor en tegenspoed
of in de trend van Archie Bunker Ja dat waren nog eens series, maar toen hadden we geen last van hedendaagse medelanders, die hier de boel verzieken
ook toen hadden we medelanders, maar die werkte gewoon, hadden geen tijd om akties te bedenken !

Gast
WEST*
juli 16, 2020 14:13

Zijn KING FU films straks ook verboden ? en gaan we naar een tijd dat er geen zwarte muziek artiesten meer gedraaid mag worden uit angst voor de adverteerder de TV moet geen aandacht schenken aan de hype die nu ontstaat
Door die malloten voetlicht te geven , laait alles weer op ~ we moeten ze doo d zwijgen. en 98% van de echte Nederlander is voor zwarte Piet .

Gast
Mousse
juli 16, 2020 13:51

@LD, nergens.

Ook gisteren bij RTLBoulevard vertelde ze gewoon rustig haar verhaal en beantwoorde rustig de vragen.
Niets van enige boosheid gemerkt.

Maar ja, we kennen MC dergelijk koptekst bekt lekker.

Gast
aldus
juli 16, 2020 13:50

Item gezien. Nergens zegt ze dat ze boos is. Totale onzin dus weer MC.

Gast
🗣(wordt straks verwijderd...)
juli 16, 2020 13:41

Vanaf nu zijn de Formule 1-races verboden.
Het gaat om puur racisme.
Alle blanken rijden als een idioot achter een ne ger aan.
Daarna moet hij de zwaarste bokaal optillen.
Hij moet naar het volkslied luisteren van een land dat hem niet bevalt.
Daarna wordt hij natgespoten.
Dit alles is duidelijk als racisme te classificeren!

Gast
Suckerpunch
juli 16, 2020 13:32

Wat een samdelijke reactie omtrand onze Amerikaanse medemens, zo maar even de polisie bellen!

Gast
Derk
juli 16, 2020 13:27

@Serieus
Vroeger lachten we in Nederland om Amerikanen die Married With Children wilden boycotten. Het moest en zou van de buis, want Al Bundy was een vrouwonvriendelijke, geweld verheerlijkende, seksistische boeman. Gelukkig begrepen wij wel dat het om fictie ging en dat de grappen zeker niet betekenden dat de makers dat soort gedrag in het echte leven goedkeurden. 30 jaar later vindt een groot deel van de Nederlanders dit Amerikaanse cancelgedrag volledig normaal.

Gast
LD
juli 16, 2020 13:20

Waar staat er precies dat ze boos is?

Gast
Serieus?
juli 16, 2020 13:18

Ik zie dat er nu een poll is met de vraag of grappen als ‘wandelende bamihap’ in Gooische Vrouwen anno 2020 nog kunnen?

“Nee, dit kan écht niet meer” zegt op dit moment 35%.

Ga je alsjeblieft diep schamen. Kijk nooit meer films waarin mensen worden doodgeschoten. Waarin oplichters een rol spelen. Waarin oorlog wordt gevoerd, vaders hun gezin verlaten, banken worden beroofd… Geen films meer over Napoleon, WO2, Jack the Ripper… Het is dan wel gespeeld, maar u bent niet in staat film en realiteit te onderscheiden. Wat in de echte wereld niet kan, kan volgens u in films en series ook niet. Veel plezier met My Little Pony en de Troetelbeertjes. O, wacht, daar komen ook schurken in voor.

Gast
Dirk2
juli 16, 2020 13:17

@Suckerpunch

Een telefoontje of briefje van Politie volstaat dat je direct naar het bureau gaat.

Gast
Dirk2
juli 16, 2020 13:15

@azijnzeiker

Helaas zie ik het voor veel jeugd heel somber in, weliswaar hun eigen schuld, maar toch.

Gast
Suckerpunch
juli 16, 2020 13:14

Nou mike, bel de politie zou ik zeggen ik weet zeker dat ze meteen naar mijn huis komen met een AT en heel mn voordeur eruit blazen met zware explosieven en dat ik vervolgens geboeid wordt afgevoerd naar de EBI in Vught…

Tuurlijk niet man, mongloid!

Gast
Max
juli 16, 2020 13:14

Suckerpunch heeft aandacht nodig deze man of vrouw is ziek en blijft reageren. Doodzwijgen deze patiënt.

Gast
azijnzeiker
juli 16, 2020 13:13

Boulevard mag dan wel weer grappen maken zonder verdere problemen, even een algemene mededeling, die Suckerpunch is nog een snotneus die dagelijks een schone luier nodig heeft, hij mist nog veel ervaring die wij oudere wel hebben. Met het klimmen der jaren komt het ook voor Suckerpunch goed.

Gast
Dirk2
juli 16, 2020 13:12

@Suckerpunch

Jij en echt is ergens voor vechten… jij hebt wel wat beters te doen toch?! Zoals altjes aanmaken.

Gast
Mike
juli 16, 2020 13:12

Suckerpunch… helaas ben jij ook strafbaar door anderen racistisch te bestempelen!! Dus als je wat zinnigs te zeggen ok, maar houd aub anders gewoon eens een dagje je mond…

Gast
Suckerpunch
juli 16, 2020 13:11

Geef er geen zak om

Gast
Peter
juli 16, 2020 13:10

Gelezen in AD

Arm kind van 5 heeft een emmer water zich gekregen met de opmerking hier wordt je wit van
Zonder getuigen…..
Waarom kan er geen regenmaker in NL regenbuien worden oproepen!

Gast
Hartje
juli 16, 2020 13:09

@ Suckerpunch

Lekker he al die aandacht die je hier krijgt?
Je hebt het nodig, je verdient het ook dus geniet er maar van.

Gast
Suckerpunch
juli 16, 2020 13:07

Racisme is geen mening en ik heb wel iets beters te doen dan een paar tokkies aangeven op het polisie bureau.

Ben geen snitchbitch, in tegenstelling tot vele hier!

Gast
Hoekie
juli 16, 2020 13:04

Suckerpunch en zn trawanten hebben een probleem. Ze zijn een beetje door de bn’ers heen die ze kunnen cancelen dus willen ze hier de boel cancelen. Succes kerel/vrouw. Dat je er maar veel plezier aan beleefd, stel je toch voor, mensen met een andere mening

Gast
Garry glamour
juli 16, 2020 13:02

Heeft Annette malherbe al gereageerd , omdat zij dat dikke mokkel speelt , en dat meisje dat zoveel zuipt in de serie. Allemaal stereotypen.
Als we zo doorgaan moeten we stoppen met dit soort programma’s, de kracht is vaak het uitvergroten van stereotypen dat maakt het juist leuk en herkenbaar.
Hilversum sta op en maak weer incorrecte programma’s maken , dat hebben we hard nodig .

Gast
James
juli 16, 2020 13:00

@ Suckerpunch

Ik vind het een opportunistische wandelende bamihap, een spleetoog een mislukt schoonmaakapparaat en een mislukte actrice op haar retour, een niks, een nono.
Ga heen Suckerpunch met je dubbele moraal, zak hooi die je bent.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen