‘RTL en SBS gaan subzenders volledig leegtrekken’

De beslissing van Talpa Network om de Champions League te verhuizen van Veronica naar SBS 6 deed menig wenkbrauw fronzen. Het voetbaltoernooi werd vorig jaar juist op Veronica gezet om het mannelijke profiel van de zender te versterken. Wat zit hier precies achter? Tv-deskundigen vragen het zich af op de socials. De één denkt dat het een makkelijke bezuinigingsmaatregel is – SBS 6 hoeft twee avonden minder in te vullen per week – de ander ziet een focus op de vlaggenschepen.

Tv-producent Marc Dik denkt dat SBS 6 net als RTL 4 flink bezuinigt. De grote concurrent RTL 4 verplaatst Jinek naar 22.00 uur, zodat er flink gesnoeid kan worden in het aantal titels op prime time.

SBS 6 haalt een zelfde soort truc uit, denkt Marc. “Enorme bezuiniging. Scheelt twee avonden per week eigen programmering.

Richard Otto van de mediasite Spreekbuis.nl sluit ook niet uit dat RTL en SBS er in veranderende mediatijden alles aan doen om de vlaggenschepen zo aantrekkelijk mogelijk op te tuigen, ten koste van de kleinere zenders.

Het zou ook goed kunnen dat de lineaire subzenders (bijvoorbeeld RTL 5, RTL7, Net5 etc) leeg worden gezogen in het voordeel van de hoofdzenders. Focus op hoofdzender en vod met publiekstrekkers en de rest van de zenders vullen met branded formats, herhalingen, oude films en doelgroep niche.

Tv-deskundige Rob Goossens: “Ondermijnt het profiel van Veronica, denk ik (maar is wel goed voor marktaandeel SBS6).”

Het leegtrekken van de subzenders zou een behoorlijke kaalslag van het tv-landschap betekenen, die ongetwijfeld leidt tot een verdere uittocht van de lineaire tv-kijker.

Foto: RTL, SBS

38 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
M.
juli 2, 2020 23:01

Tom, Dennis Schouten is NIET welkom bij M!

Gast
Tom
juli 2, 2020 22:08

Dennis Schouten ontslagen door Talpa!!! Door toedoen van Alice die klaagde over roddekpraat.. Zojuist bekend gemaakt.

Gast
MediaPrak
juli 2, 2020 21:35

Reden te meer om er bij de landelijke politiek op aan te dringen dat de kabelbedrijven voor een A La Carte systeem gaan kezen. Waarom moet je als kabelabonnee nog betalen voor zenders waar je nooit naar kijkt? Of moeten ‘we’massaal overstappen naar een internet-only abonnement in cominatie met IPTV?

Gast
Alleen fusie en saneren geeft nog een kans
juli 2, 2020 21:27

Het gaan de komende jaren nog bijzondere tijden worden voor RTL en Talpa

Gast
DeBaron
juli 2, 2020 20:44

Genee is gewoon EEN L.U.L.! Of die peniskoker nou bij Veronica of SBS zit, het blijft een kotsmisselijk pleuris lamstraal met zijn pedante klote bek.

Gast
J
juli 2, 2020 19:07

RTL4 houdt de nieuwupdate er ook in + een reclame blok extra bij Jinek / Beau

20:30 Programma X
21:30 Programma Y
22:00 RTL Nieuws Update
22:05 Jinek / Beau
22:06 Reclame
22:10 Jinek / Beau
22:40 Reclame
22:45 Jinek / Beau
23:18 Reclame
23:25 RTL Nieuws

Gast
johm
juli 2, 2020 17:04

RTL/Talpa moet eens iets verder kijken dan alleen naar de succes jaren. wanneer durven ze de stap eens te nemen om afscheid te nemen van zenders. er zijn zoveel nieuwe platformen bij gekomen dat alleen de hoofdzenders nog wat voorstellen.

Gast
Jan
juli 2, 2020 16:57

Misschien toch een fusie tussen RTL en Talpa in deze barre tijden.

Gast
CB
juli 2, 2020 16:52

Ligt het trouwens aan mij of doet Hart van Nederland tegenwoordig een RTL-letje? Intro en decor lijken nu wel heel erg op dat van RTL.

Gast
ano@niem.nl
juli 2, 2020 16:43

RTLZ is nu al op de website ondergebracht bij RTL Nieuws. Ik verwacht dat dit terug verhuist naar RTL7. En RTL Lounge zal opgaan in RTL8.

Of SBS9 nog bestaansrecht heeft weet ik niet, maar die programmering kan ook gewoon op NET5 of Veronica.

Ik verwacht dat er per oktober subzenders gaan verdwijnen.

Gast
Wyatt
juli 2, 2020 16:36

Dat heeft RTL al jaren geleden gedaan.

Wat stelt RTL5 nog voor? Is al jaren niks meer. RTL7 sinds VI weg is ook niks bijzonders, RTL8 is nooit wat geweest.

Zelfde geld voor NET5 en SBS9 en nu ook Veronica.

Gast
Mark
juli 2, 2020 16:18

Vraag en aanbod. Minder kijkers, minder adverteerders. Dus zenders die niet meer nodig zijn afscheid van nemen. En herhalingen niet uitzenden via de tv maar verbannen naar kijkdiensten. Dat is de toekomst. Denk dat over een paar jaar het tv landschap er volledig anders uit zal zien.

Gast
Bob
juli 2, 2020 16:05

Mijn voorstel zou als volgt zijn:

* NPO 1, 2 en 3 blijven bestaan. Deze zijn van algemeen nu en hebben geen commercieel doel. De NPO heeft het in het verleden wel al meermaals aangedurft om themazenders te schrappen, denk aan 101TV/NPO3 EXTRA, ConsumentenTV et cetera.

* RTL4 laten bestaan en weer een zender maken met een echt breed aanbod. Dat wil zeggen nieuws- talkshows, entertainment, kinder- en jongerentelevisie, muziekprogramma’s. RTL5/8/Z samenvoegen tot een kanaal met overdag zakelijk nieuws, ’s avonds en ’s nachts herhalingen en homeshopping. RTL Lounge en RTL Crime opheffen en de content overhevelen naar het tweede RTL kanaal en/of Videoland.

* NET5 en SBS9 opheffen, goede content overhevelen naar SBS6. Veronica uitbreiden met “echte” Veronica programma’s zoals bijvoorbeeld Countdown en Boobytrap, veel meer samenwerken met Radio Veronica (waarom geen Top 1000 Allertijden programma) en Radio 538. De 538 Top 50 kan ook prima een mooie inleiding voor de vrijdagavond zijn…

Gast
Videoland tenminste tot 2026 zwaar verliesgevend
juli 2, 2020 16:02

Het gaat er op of er onder worden de komende jaren voor RTL Nederland.

Gast
Keta Minek
juli 2, 2020 15:34

Lol volledig leegtrekken ik denk van andersom meer dan de helft kijkt NPO.

Gast
By the way
juli 2, 2020 15:31

Deze ontwikkeling was al enige tijd gaande en wordt door de coronasituatie versneld. Zenders als RTL7, RTL8, SBS9 en NET5 zijn al lange tijd voor het grootste deel van de tijd gevuld met herhalingen van de hoofdzender, teleshopping, de zoveelste herhaling van oude series of films en maar zeer weinig eigen content. Voorbeelden hiervan zijn de sportuitzendingen (voetbal, darts) op RTL7, de aan Linda gerelateerde programma’s op NET5. Ook de ‘doelgroep’content op deze zenders is doorgaans erg dun en weinig onderscheidend te noemen. Dat gold inmiddels ook al voor de belangrijkste subzenders als RTL5 en Veronica.

Het is natuurlijk de eer te na van RTL en Talpa om op zeker moment één van hun kleinere zenders te stoppen, maar dat moment gaat zeer zeker komen. Uitstel van executie is het op dit moment.

En wat te denken van de allerkleinste zenders als RTL Lounge en RTL Crime? Het zal vast (relatief) weinig kosten om deze zenders in de lucht te houden, maar het ligt toch voor de hand dat die content naar Videoland gaat? Uiteindeliik zitten deze zenders nu ook in pakketten waar mensen extra voor moeten betalen, en dat geldt uiteindelijk ook voor Videoland.

Gast
Iets Te Simplistisch Van MC
juli 2, 2020 15:24

Voetbal op SBS6 is een lachertje. Directeurtje lult uit z´n nek met “we willen zoveel mogelijk kijkers voor de CL wedstrijden”.
Onzin, daar kijken naar Veronica, de zogenaamde mannenzender, net zo veel, zo niet meer mensen naar.
Het is kunstmatig en tijdelijk de kijkcijfers van SBS6 opschroeven! Zeg dat dan gewoon!
@MC,
En dat half uurtje dat Jinek eerder zal gaan beginnen is toch prima. De 1 1/2 uur daarvoor zullen voor 2 wat ingekorte programma´s zijn. Ieder 35/40 minuten. Lijkt me prima……
Beau begint trouwens al om 21:30 en duurt tot na 23:00 uur en daarna het Late Nieuws!!
Dat doet NSO1 met Op1 en Journaal nu ook al.

Gast
Henk
juli 2, 2020 15:19

als ze bij RTL NL nu
RTL4 familie
RTL5 vrouwen (RTL8 erin opgaand)
RTL7 Man (RTLZ hierin opgaand)

Kan je makkelijk interessante zenders van maken met klein budget.

Gast
Kuis
juli 2, 2020 15:14

Vraag me oprecht af of mensen weer naar Veronica gaan kijken als daar na 23:00 weer herhalingen iets zoals Red Shoe Diaries uitgezonden gaan worden…
Er moet toch een genre zijn wat daar weer kijkers naartoe lokt? Desnoods “erotiek”?
Als John echt wanhopig is?
Het zal zeker media aandacht krijgen.

Gast
Actiegroep Stop Herhalingswaanzin Talpa en RTL
juli 2, 2020 15:14

Als je niets anders meer kunt bieden, wordt de keuze wel voor je gemaakt door de kijkers.

Gast
RTL en Talpa TV, de Panorama en Nieuwe Revu van de TV
juli 2, 2020 15:11

De tocht naar beneden was al ingezet, maar gaat steeds sneller.

Gast
Tv kijkertje
juli 2, 2020 15:08

RTL schuift hun social media en (nieuws-) websites nu al samen. Talpa doet hetzelfde, net5.nl en sbs9.nl geven een redirect naar Kijk. Oud nieuws dus…

Gast
Bart
juli 2, 2020 15:06

Rob Goosens zegt hier weer niks. Is geen mediadeskundige!

Gast
JAN
juli 2, 2020 15:01

Jan van Eerten en dan?? wat komt er dan voor in de plaats ?

Gast
Jeroen
juli 2, 2020 15:01

Geeft niks kijk toch alleen maar naar grootnieuws tv

Gast
JAN
juli 2, 2020 14:59

@ Ron Kijken naar lineaire tv blijft gewoon bestaan en zelfs 30 minuten meer per dag per hoofd Dat waren de laatste cijfers op medianieuws
Ook trendwatchers voorspellen dat lineaire nog lang niet op zijn eind is , Nederland loopt wel voorop in Europa als het om Netflix gaat maar andere landen lopen ver nog achter !

Gast
Wendy's dealertje
juli 2, 2020 14:58

Wel stom dat Arie Boomsma hier niet even wat aan kan doen.

Gast
Jan van Eerten
juli 2, 2020 14:55

Opdoeken al die pulpzenders

Gast
Robert
juli 2, 2020 14:55

Het gaat alleen om de resterende CL wedstrijden.

Slim van Talpa in coronatijd.

Gast
Bart
juli 2, 2020 14:50

Ze moeten SBS 9 en net 5 opheffen en SBS 6 en Veronica sterk maken

Gast
Ron
juli 2, 2020 14:48

Lijkt me inderdaad slim om dit te doen. Het moge duidelijk zijn dat je het aflegt tegenover streaming diensten als lineaire partij. Ik verwacht in het najaar daarom wel een herprofilering van alle zenders met mogelijk daarbij ook nieuwe vormgeving, zeker bij RTL wel nodig na al die jaren.

Gast
JAN
juli 2, 2020 14:48

en SBS6 en alleen VERONICA ,en alleen RTL 4 en RTL EXTRA de rest dumpen
Je moet altijd zorgen dat je kan uitwijken op een extra zender bijvoorbeeld nationale gebeurtenissen!

Nadeel is wel dat er weer andere nonsens zenders voor in de plaats komen

Dus opruimen en de verdeling als volgt op de kabel
4- RTL 4
5- RTL EXTRA
6 -SBS6
7 -VERONICA

Dat levert ook meer kijkers op

Gast
Gwendolyn
juli 2, 2020 14:46

Toevallig, dat van dat bezuinigen zei ik net al. Ik voel me slim!

Gast
mike
juli 2, 2020 14:46

Waarom niet gewoon een aantal zenders op zwart? Als RTL en SBS 2 zenders en de NPO 1 zender gewoon eens opheffen. Dan blijft er meer budget voor de resterende zenders over wat ook weer kijkers zal trekken. Of is dat te simpel gedacht?

Gast
Mark
juli 2, 2020 14:46

Veronica zit al helemaal vol geprogrammeerd met vintage action movies; NET 5 zit in de zomer ook altijd vol met vintage love movies. SBS 9 is ook geen optie: ze hebben in het verleden wel eens damesvoetbal op 9 gezet. Dom! Oranjevrouwen halen met gemak minimaal 700.000 op de hoofdzender SBS 6. SBS 6 is helemaal prima, want er staan toch alleen maar herhalingen waar hooguit 200.000 mensen naar kijken (Johnny de Mol, Wendy van Dijk, Leonie ter Braak, zit niemand op te wachten).

Gast
JobF
juli 2, 2020 14:45

RTL doet dat al tijden. RTL 5, RTL 7 en 8 zijn toch niks meer tegenwoordig? Talpa probeerde Veronica en Net5 nog te versterken afgelopen jaar met Linda en VI enz. Maar worden nu door de Coronacrisis gedwongen om hetzelfde te gaan doen. Uiteindelijk is dat beter voor RTL 4 en SBS 6 maar die andere zenders worden steeds meer overbodig.

Gast
Patty Poep
juli 2, 2020 14:44

SBS gaat mij nooit ontslaan want ik doe alles voor geld en daar zijn de idioten die naar SBS kijken nu eenmaal verzot op. Geld moet rollen en het rolt mijn kant op. SBS ka niet zonder mij, dat blijkt altijd weer zo te zijn.
En poepen verveelt nooit en te nimmer.

Gast
CB
juli 2, 2020 14:38

Op een gegeven moment moet je wel. Steeds meer verplaatst zich naar streamingsdiensten als Videoland, Netflix en Disney+. Het landschap verandert: je kunt beter één sterke zender hebben en een sterke VOD ernaast.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen