‘Reclameshow Katja toont verschil NPO en RTL aan’

Geplaatst op Wed 15 May 2019 om 9:55

De nieuwe reclameshow van Katja Schuurman op RTL 4 toont het verschil tussen de publieke en commerciële omroep aan. Dat vindt de mediaredactie van Het Parool, is te lezen in de kiosk. RTL 4 zendt sinds maandag elke week een uur durende reclamespot voor een ander bedrijf uit op prime time: in de eerste Gemaakt in Nederland richtten Katja en Tijl Beckand de schijnwerpers op Heineken. Net als AD’s Angela de Jong vindt ook Het Parool dat dit wel héél erg sluikreclame is.

Tv-recensent Han Lips van Het Parool (fictieve naam) vindt het leuk om te weten hoe producten gemaakt worden, maar niet op deze manier. Het dagblad is teleurgesteld in wat RTL 4 hier heeft neergezet.

Het Parool: “Hoewel Lips graag kijkt naar uitlegfilmpjes zoals How It’s Made en Het Klokhuis al twintig jaar maken, was hij bij Gemaakt in Nederland toch wel afgeleid door de ronkende voice-over die nogal op de promotietour was, met onder andere ‘een merk om trots op te zijn’. Het woord helder viel ook opvallend vaak.”

Zo werd weer eens goed geïllustreerd wat het verschil tussen de publieke omroep en de commerciëlen is. Het Klokhuis gaat 8 minuten naar een pindakaasfabriek, RTL in een volgende aflevering een uur naar Calvé.”

Het zal Schuurman allemaal een worst zijn. Die kon op kosten van de bierconsument lekker op vakantie naar Patagonië.

Lees ook:
Eerste RTL 4-show Katja Schuurman slecht van start (vandaag)
AD-Angela vindt show Katja net gesponsorde dag-tv (vandaag)

Foto: RTL








15 Reacties op “‘Reclameshow Katja toont verschil NPO en RTL aan’”


  1. Dwight Power

    Twee dingen:
    Katja Schuurman wordt op een mooie manier oud (itt bv Bridge the Fridge).
    En volgens mij is “Han Lips” een fictieve naam en niet “Het Parool”.

  2. west*

    Zolang het binnen de Europese reclameregels valt , kan RTL dit gewoon uitzenden
    En denk nou maar niet dat het C v d M net doet of het zijn neus bloed , want die kijkt mee , en bij overtreding krijgt de EU waakhond even een berichtje !
    Dus RTL weet best wat wel en wat niet kan al zullen net tot het randje gaan !!

  3. Michiel

    Het is heel vreemd hoe laks de wetgeving is omtrent reclame op tv. Zeker als je het vergelijkt met hoe streng de wetgeving is mbt tot streamers. Als je op youtube, twitch of instagram op wat voor manier wordt gesponsord of ergens reclame voor maakt, dan moet je vooraf en tijdens het streamen dat expliciet duidelijk maken. Op tv gelden die regels niet.

    Waarom niet continue groot in beeld dat dit reclame is? Op zijn minst 25% van het beeldscherm zou daarmee gevuld moeten worden. We weten immers uit ervaring dat meeste tv kijkers niet het verschil tussen reclame en gewone programma’s herkennen.

  4. Derk

    Topprogramma.

  5. No. 14

    RTL is toch die zender waarbij tussen 2 reclameblokken iets van opvulling wordt uitgezonden?

  6. Pakalu Papito

    Zingt ze dan ook weer dat fantastische liedje?

    ‘Maar nu….HEB IK ER ÉÉN!’

  7. Anti PVV

    Katja Schuurman die staat hier nooit!!!!

  8. Bart

    En dan is Tijl ook nog de presentator. Een doodsteek voor je programma. Net als Ruben.

  9. wim

    En Katja mocht weer een snoepreisje maken !
    Verschrikkelijk hoe zij presenteert ,dat overdreven gedoe en het hele lichaam
    beweegt mee.Neem een cursus!

  10. IP Reclame

    Intel Pentium Processor!!!!

  11. Jerusalem

    Ik vind het zielig voor Tijl dat Katja elke keer op reis mag en hij niet.

  12. Andreas

    RTL is een Luxemburgse zender, dus het Comm vd Media heeft hier weinig over te zeggen. Hun bevindingen melden aan het bevoegd gezag in Luxemburg heeft ook geen enkele zin, want daar wordt de mediawet niet gehandhaafd.

  13. Sjors van Kempen

    Katja kan niks, behalve op haar rug liggen, kreunen en giechelen. Op RTL is dat genoeg ‘inhoud’ om aan de lopende band allerlei presentatieklusjes te mogen doen. Blijkbaar betaalt Unilever voldoende.

  14. de kreuners

    het enige wat lekker is aan katja is de drop kokkindjes

  15. tuinmeubelaar

    Die smerige st oep ho er heeft het niet meer.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.