Eerste RTL 4-show Katja Schuurman slecht van start

Geplaatst op Tue 14 May 2019 om 8:20


De kijkcijfers van maandag 13 mei 2019 (SKO)

Katja Schuurman komt niet lekker uit de startblokken bij haar nieuwe werkgever RTL 4. Haar eerste programma Gemaakt in Nederland begon om half tien met slechts 480.000 kijkers (10 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gemaakt in Nederland, dat ze samen met Tijl Beckand maakt, scoorde SBS 6-achtige kijkcijfers. Die zender zat RTL 4 op de hielen met Kim-Lian van der Meijs Verzamelkoorts, dat een publiek van 430.000 kijkers (9 procent) scoorde.

In Gemaakt in Nederland ontdekken Katja en Tijl hoe oer-Hollandse producten worden gemaakt, waar, door wie en waar deze passie vandaan komt. In de eerste aflevering stond Heineken centraal, volgende week is dat Calvé.

In het halfnegenslot lukte het SBS 6 wél om RTL 4 te passeren. Dossier Van den Heuvel noteerde 575.000 kijkers (11 procent), terwijl Steenrijk Straatarm er 667.000 (12 procent) had.

NPO 1 trok veruit het meest bekijks. Radar Extra en Spoorloos Extra scoorden beide 1,4 miljoen kijkers (26 procent).

Het goud is dus voor NPO 1, SBS 6 pakt zilver en het brons is niet voor RTL 4, maar voor Veronica. Die zender trok met Veronica Inside 659.000 kijkers (13 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met De Grote Songfestivaltest: 409.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 287.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Pirates of the Caribbean: The Curse of: 248.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 226.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Robocop: 146.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Think Like A Man Too: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), EenVandaag (902.000), Zesuurjournaal (885.000), Half acht nieuws (882.000), Sportjournaal (856.000), M (788.000), GTST (771.000), RTL Boulevard (612.000), Editie NL (522.000) en BinnensteBuiten (508.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (883.000), Hart van Nederland (739.000), Je geld of mijn leven (603.000), Journaal laat (537.000), Nieuwsuur (481.000), Shownieuws (423.000) en De Zwakste Schakel (410.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.830.000
02. Radar Extra (NPO1) 1.431.000
03. Spoorloos Extra (NPO1) 1.363.000
04. EenVandaag (NPO1) 902.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 885.000


06. Pauw (NPO1) 883.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 882.000
08. Sportjournaal (NPO1) 856.000
09. M (NPO1) 788.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 771.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 739.000
12. Steenrijk Straatarm (SBS6) 667.000
13. Veronica Inside (Vero) 659.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 612.000
15. Je geld of mijn leven (NPO1) 603.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.5%
2. RTL4 / 13.3%
3. SBS6 / 9.5%
4. NPO2 / 6.9%
5. Vero / 6.8%


6. NPO3 / 5.9%
7. NET5 / 4.7%
8. RTL5 / 3.9%
9. RTL7 / 3.0%
10. RTL8 / 2.5%


11. FOX / 2.2%
12. TLC / 1.8%
13. Comedy / 1.1%
14. Discov / 1.1%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,3%
2. RTL Nederland 22,7%
3. Talpa TV 22,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AVROTROS








73 Reacties op “Eerste RTL 4-show Katja Schuurman slecht van start”


  1. #NPO kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 38,3%
    2. RTL Nederland 22,7%
    3. Talpa TV 22,0%

    Top NPO en ook op de maandag is Talpa er bijna.

  2. Sjors van Kempen

    Slag om de arm, jongens: het is allemaal gebaseerd op 1200 kastjes bij blanke 50-plussers in de Randstad.

  3. José

    Het is ook duidelijk geen RTL4-programma.

  4. Mevr. de Witte-Boord

    Uit eten geweest in het restaurant van Frans Klein, dus niks gezien van Katja’s debuut. Heerlijke Thaise smaken, maar zonde dat je alleen cash kunt betalen. Of zou er….?

  5. #NPO kijker#

    Ooooh jaaaah!! aaaaaaah!! Ik kom klaar op deze kijkcijfers. Niet op Katja maar op haar kijkcijfers!

  6. Hallo

    Meer iets voor Sofie van den Enk bij NPO 3?

  7. Rubicon

    Te vaak al zo’n programma gezien. Miste goede verassende invalshoek. Persoon te veel centraal.

  8. Erik

    Aldus een onderzoek van 1200 mensen met een kijkcijfer kastje die staan voor 17.000.000 miljoen inwoners.
    Hilarisch!

  9. Meneer Kaktus

    Katja vloog hier jaren geleden al door de caravan. Dat meisje is goed opgedroogd: de voortent staat altijd voor haar open.

  10. Hallo

    @Erik Dat zijn geruchten!

  11. west*

    Gaat dus niet zo goed meer met RTL ,4 Denk dat er wel ingegrepen zal worden
    want dit is te triest om aan te zien

    Het was toch in de jaren 90 , en de jaren begin 2000 toch zo`n leuke zender
    ze hebben er een puinhoop van gemaakt

    en als je steeds in de buurt komt van TALPA kijkcijfers/ marktaandelen dan doe je iets niet goed!!

    Ook triest voor de medewerkers, want hun baan staan op het spel

  12. S. Stokvis

    17.000.000 miljoen

    Is dat niet wat veel?

  13. Wolllter

    Genoten van V.i.
    TLP wederom 3de…
    Veronica doet het beter!

  14. Hans

    @Sjors @Erik:

    Jammer voor jullie, maar kijkonderzoek voldoet gewoon aan de voorwaarden voor valide onderzoek is daarmee representatief.

  15. Werelds

    Duncan gaat winnen vanavond!!! Veel kijkplezier allen, ik zeg 4,5 miljoen kijkers

  16. west*

    @ ERIK kom dan zelf eens met een onderzoek!!
    Als de cijfers niet zouden kloppen is dat een soort valsheid in geschrifte
    dus dan kan je naar het gerechtshof , en er een zaak van maken !
    dan ben je pas een kerel, maar niet SKO in twijfel brengen in een reactie !

  17. Moreel

    Erik pst dit bericht iedere dag met dezelfde fout..

  18. M

    @Erik.

    Jij bent de expert in statistiek en cijfers, dat blijkt maar weer.

    Met je 17.000.000 miljoen. 😂

  19. west*

    @ Hans echte fans willen geen negatieve berichten, ook geen negatieve kijkcijfers als het om RTL gaat

    maar net als bij voetbal…. Als AJAX verliest, heeft de scheidsrecters het gedaan !

  20. Paolo

    Voorspelbaar!

  21. By the way

    Er is waarschijnlijk niemand die voor dit programma een miljoenenpubliek had verwacht? Zo niet misstaan op een zender als Discovery en die zouden dolblij zijn met bijna een half miljoen kijkers.

  22. anymousin

    @Werelds, Duncan zingt donderdag pas in de (2de) halve finale. Vanavond is de 1ste halve finale (zonder Duncan)

    Als je wilt reageren, informeer je dan terdege.

  23. Ricardo

    Werelds

    dan heb ik schokkend nieuws voor, Duncan wint vanavond helemaal niet!

    Hij hoeft pas donderdag de halve finale te doen.

  24. Augurk

    Hoeveel kijkers voor Game of Thrones aflevering 5 op Ziggo Movies & Series XL? Ik denk best veel.

  25. Moreel

    Op rtl4 ver onder de maat: matige start
    Op SBS vergelijkbare cijfers; nieuwe megaflop.

    Deze pagina is gewoon van RTL lijkt het wel

  26. Zomaar

    Kijk wel naar How It’s Made op Discovery.
    Daar zit wel snelheid in.

  27. Wolter

    Veronica doet het beter!

  28. Cathy

    hebben we eigenlijk niet genoeg van Katja ?

  29. MediaPrak

    Gemaakt in NL gaat uit van de gedachte dat de gemidd RTL kijker en VVD,PVV,FvD stemmer ‘trots’ is op een Ned product. Onzin natuurlijk. Eerder genoemd profiel kan stembiljet niet lezen, stembureaus niet vinden. Koopt aanbiedingen (bij de Action) of online. Zie succes Radar. “Gemaakt door kinderen ( in oa India, Ethiopië)” zou een interessanter ‘format’ zijn, maar dan weer niet bij een comm zender en een on-empatisch pres duo.

  30. Michel

    @Cathy en van Tijl Beckand

  31. Dieter Huhn

    Katja was 30 jaar geleden leuk en fris….

  32. Ray

    Ik heb niet genoeg van Katja, maar dit programma is totaal niet interessant of aantrekkelijk. Een uur lang droog gelul over een biermerk, onderbroken door twee lange reclameblokken. Wie zit hier op te wachten? Ik zie Katja liever acteren in iets als Nieuwe Buren.

  33. Bears’den

    TIJL BECKAND !!??

    Wat een stumperd is dit!?
    Nog nooit een hit gehad..
    Deze omhooggevallen grappenmaker is net zoals Ruben Nicolai..
    Alle 2 niet leuk, niet grappig, kunnen niet presenteren en zijn nog op tv doordat ze ooit in de Lama’s zaten..
    Ongelofelijk dat dit soort pannekoeken nog steeds programma’s krijgen…
    STUMPERDS..

  34. Ricardo

    Dieter, 25 bedoel je, 30 jaar geleden zat ze net op de middelbare school

  35. west*

    De Nederlander is een publiek geworden zonder smaak en gevoel voor mooie dingen
    IKEA BLOKKER XENOS publiek en de meeste wonen in smakeloze interieurs
    opgedronen door woonprogrammas die ook geen sfreer uitstralen
    Waar vind je nog een mooi servies , voor een Royal Albert servies moet je naar Londen , ook voor mooie meubelen moet je hier niet zijn !

  36. TV Eend

    Katja alleen zou beter zijn. Die Tijl schreeuwt en overstemt iedereen. Valt zo niet naar te kijken. Het programma ging hierdoor niet om Heineken maar was weer een ” kijk eens hoe grappig en fantastisch ik ben ” uitzending.
    Ik begrijp echt niet dat programmamakers steeds weer die Lama’s in programma’s stoppen.

  37. Bart

    @Michel Meer genoeg van Tijl dan van Katja. Tijl en Ruben moeten er gewoon uit bij RTL.

    @West RTL4 wordt nu juist weer een leukere zender.

  38. Roxanne

    Slechte kopie van Inside the Factory van Greg Wallace en dat is een presentator met uitstraling, humor en vakmanschap. Kun je van mrs. giechel en kneus lama niet zeggen.

  39. einde TV

    fan zijn van een tv zender, dat is zo hilarisch. Trieste sneue sbs/rtl fans hier. Als een gillend tienermeisje achter een tv zender aanrennen.

  40. Ikke

    Katja en kijkcijfers. Geen winnende combinatie. Ook nooit geweest. Dus waarom denkt RTL4 nu wel?

  41. Pakalu Papito

    Ach ja, dat zijn de laatste stuiptrekkingen van dit soort tv-zenders. Dat laatste beetje groupies hun zogenaamde liefde voor die zenders laten uitspreken vanuit die befaamde fabriek in St. Petersburg.

    Ze moeten toch wat nu die zenders hun beste tijd hebben gehad :D

  42. Yoshi

    Het bewijs levert dat men alleen genoeg heeft aan NPO 1 en Netflix

  43. Chiel

    Het programma idee is echt heel leuk (zie Inside the factory, ook bij RTLZ) maar… dit is al echt zó vaak te zien geweest, in een bierfabriek. Bij RTL hebben ze ook al Inside Heineken uitgezonden. Begin dan met wat interessanters, zoals de pindakaas volgende week. Gemiste kans

  44. Enzo Voorthuijsen

    Bijna alle RTL programma’s zijn vooral slecht doordacht, beroerd zo niet amateuristisch gepresenteerd en vooral ook nietszeggend veel van hetzelfde. Het lijkt SBS wel.
    Goed dat er Netflix is.

  45. Pamela Rubinsteel

    Joep van Deudekom had op National Geographic precies hetzelfde programma en bedrijven. Voor dit soort uitdagingen had Katja bij de NPO, KvW, kunnen blijven. Wel minder betaald en daar houden linksch mensjes niet van.

  46. Henk

    leuk idee en programma maar niet voor het grote publiek in het hoogseizoen

  47. einde TV

    @West, Wolter en NPO kijker zijn gillende tienermeisjes!

  48. Mike

    Zij is zo’n ongelooflijke flutpresentatrice, bizar dat ze voor een dik salaris weer aan de slag kan. Zijn die zenderbazen blind???

  49. robb

    Wat moet die Tijl Beckand in dat programma alleen Katja zou mooier zijn.

  50. Lieke van Lexmond Lover

    Katja’s gemaakt in Nederland is dan ook ronduit saai, 1 uur lang kijken naar een bierbrouwerij hoe dat van binnen uitziet heeft iedereen al wel eens gezien en was echt saai.
    Katja hoort op rtl 5 niet op 4 die saaie doos

  51. Laurens

    Een grote reclamespot. Alleen om Heineken, Unilver, etc te vriend te houden. Troosteloos.

  52. Ron

    Nieuwe seizoen Nieuwe Buren op Videoland is een aanrader. Sterkste seizoen ooit, met overigens ook een erg sterke en vaak hilarische Beppie Melissen er in. Die zat al in vorige seizoenen maar in dit seizoen is ze vaker te zien, en terecht. Top actrice. Bekend uit Jiskefet o.a.

  53. Robert

    Katja fladdert al jarenlang overal doorheen, net zoals vele anderen soapies die in Amsterdam wonen, zolang je in de pas blijft wordt er vanzelf weer wat toegeschoven.

  54. Zonder Naam

    Katja is zo’n type dat nergens écht goed past. Te frivool voor de publieke omroep (dat kon op jonge leeftijd nog enigszins, maar ze is al lang niet jong meer), te idealistisch voor de commerciëlen.

  55. J

    Weer nieuwe zangshow? Sing To Win;
    https://bluecircle.nl/?jobs=productie-redactiestagiaire-sing-to-win

  56. Bart

    @J Nee he!

  57. Zonder Naam

    @J – De titel doet al tweederangs-Talpa-show achtig aan, zelfs al weet ik de exacte inhoud nog niet.

  58. Tss

    Tijl Beckand? Nee dan kijk ik niet.

  59. Moreel

    @laurens: goed gezien! RTL maakt dot programma niet voor de kijker! En de kijkers van RTL4 slikken dat als zoete koek! Best grappig, maar heel zielig.

  60. anonymous

    Het is ook meer iets voor RTL5.

  61. René

    Jullie kunnen beter werk zoeken ipv de hele dag hier rondhangen.

  62. Jacob

    Gemaakt in Nederland is het domste programma sinds jaren op RTL4. Totaal niet geschikt voor RTL$. Dit kan je beter uitzenden op RTLZ of 7

    Begrijp zo wel dat de kijkcijfers voor RTL achteruit hollen

  63. @René

    Wat een rare en bekrompen reactie. Het is 2019. De meeste mensen werken minder dagen/uren dan vroeger toen iedereen een 5 daagse werkweek had. Er zijn mensen die s’middags werken of s’avonds of s’nachts of in het weekend of weken aan een gesloten en dan weer weken niet. Misschien is o.a. hier de hele dag reageren wel het werk wat mensen doen. Wie ben jij dan en wat die jij dan hier? Waarom denk je dat over anderen te kunnen zeggen? Houd gewoon je mond man!

  64. René

    Daar is er weer één: zo’n laagopgeleide handjes-ophouder met een stompzinnige reactie om 12.09.

  65. @René

    Nee René, Ik heb gewoon gelijk. En ik heb ook werk. Mafketel!

  66. west*

    @ Rene je hebt gewoon gelijk 10 , 15 , jaar geleden had bijna iedereen een 5 to 9 job en de meeste waren savonds vrij, ondanks dat er toen ook ploegendiensten waren , maar zie hoeveel supermarkten tot 9 uur open zijn .en dat is sinds een paar jaar zo! al die menen die nu savonds moeten werken, ook in de pakketdiensten
    kunnen geen tv kijken, en terug kijken zet geen zoden aan de dijk GTST heeft geen miljoen kijkers die het later bekijken dat zijn er gemiddeld 130. 000 per dag
    en ook de vele kanalen die men tot zijn beschikking heeft is de oorzaak
    RTL is niet meer de enige favoriete zender als voorheen En Netflix Videoland
    is er ook bijgekomen
    Over 10 jaar moet blijken of com. tv zenders van RTL/ TALPA nog bestaanrecht zullen hebben of dat alleen RTL4 en SBS6 of Veronica overblijft. RTL 5, 7, 9, RTL,Z net 5 en SBS9 zullen dan haast geen kijkers meer hebben , en zullen de providers geen distributiegelden meer betalen , en zullen de kleine zendertjes vanzelf verdwijnen!

  67. Suzan

    Die schreeuwlama denkt dat het programma om hem draait.
    Kan de producent/ regisseur hem niet vertellen dat hij nu alleen maar de presentator is en dat dit programma niet “Tijl in de hoofdrol” heet.

    RTL gooi al die overjarige Lama’s toch de deur uit.
    John de Mol adopteert ze wel want die houdt van platte schreeuwhumor van 20 jaar geleden.

  68. NPO verpulvert Talpa en RTL met gemak

    Het is steeds droeviger om elke dag te constateren dat de gunfactor voor de geldgraaiende zenders er niet is en zal komen.

    Stekker kan er makkelijk uit bij SBS/TAlpa.

  69. aammehoela

    Sinds heel lange tijd weer eens naar HvN gekeken. Reden was dat ik begreep dat de boeren een beetje boos waren geworden. Met plezier de foto’s gezien waarop de omgekieperde auto’s en in de sloten belande auto’s van die mafkezen te zien waren. Maar zoals een oude vrouw al zei, ze hadden er met de wapenstok op los moeten slaan. Hierna dus een halve Pauw gezien en voor die tijd eigenlijk niets.

  70. Kijkcijfers

    Aflevering van gister van de zwakste Schakel aangepast.

    De 2.00 minuten ronde is eruit gehaald en 1.30 minuten ronde is nu met z’n drieen. Scheelt drie minuten. Zonder reklame duurt het dus nu 42 minuten en 50 met.

  71. TopofFlop

    Weer mooi marktaandeel voor Fo x

  72. Sanne lelijke Galbak Walvis DeBiel

    Vindt het ook niks.

  73. Henk

    Belachelijke commerciële kots

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.