Eerste RTL 4-show Katja Schuurman slecht van start


De kijkcijfers van maandag 13 mei 2019 (SKO)

Katja Schuurman komt niet lekker uit de startblokken bij haar nieuwe werkgever RTL 4. Haar eerste programma Gemaakt in Nederland begon om half tien met slechts 480.000 kijkers (10 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gemaakt in Nederland, dat ze samen met Tijl Beckand maakt, scoorde SBS 6-achtige kijkcijfers. Die zender zat RTL 4 op de hielen met Kim-Lian van der Meijs Verzamelkoorts, dat een publiek van 430.000 kijkers (9 procent) scoorde.

In Gemaakt in Nederland ontdekken Katja en Tijl hoe oer-Hollandse producten worden gemaakt, waar, door wie en waar deze passie vandaan komt. In de eerste aflevering stond Heineken centraal, volgende week is dat Calvé.

In het halfnegenslot lukte het SBS 6 wél om RTL 4 te passeren. Dossier Van den Heuvel noteerde 575.000 kijkers (11 procent), terwijl Steenrijk Straatarm er 667.000 (12 procent) had.

NPO 1 trok veruit het meest bekijks. Radar Extra en Spoorloos Extra scoorden beide 1,4 miljoen kijkers (26 procent).

Het goud is dus voor NPO 1, SBS 6 pakt zilver en het brons is niet voor RTL 4, maar voor Veronica. Die zender trok met Veronica Inside 659.000 kijkers (13 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met De Grote Songfestivaltest: 409.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 287.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Pirates of the Caribbean: The Curse of: 248.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 226.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Robocop: 146.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Think Like A Man Too: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), EenVandaag (902.000), Zesuurjournaal (885.000), Half acht nieuws (882.000), Sportjournaal (856.000), M (788.000), GTST (771.000), RTL Boulevard (612.000), Editie NL (522.000) en BinnensteBuiten (508.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (883.000), Hart van Nederland (739.000), Je geld of mijn leven (603.000), Journaal laat (537.000), Nieuwsuur (481.000), Shownieuws (423.000) en De Zwakste Schakel (410.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.830.000
02. Radar Extra (NPO1) 1.431.000
03. Spoorloos Extra (NPO1) 1.363.000
04. EenVandaag (NPO1) 902.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 885.000


06. Pauw (NPO1) 883.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 882.000
08. Sportjournaal (NPO1) 856.000
09. M (NPO1) 788.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 771.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 739.000
12. Steenrijk Straatarm (SBS6) 667.000
13. Veronica Inside (Vero) 659.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 612.000
15. Je geld of mijn leven (NPO1) 603.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.5%
2. RTL4 / 13.3%
3. SBS6 / 9.5%
4. NPO2 / 6.9%
5. Vero / 6.8%


6. NPO3 / 5.9%
7. NET5 / 4.7%
8. RTL5 / 3.9%
9. RTL7 / 3.0%
10. RTL8 / 2.5%


11. FOX / 2.2%
12. TLC / 1.8%
13. Comedy / 1.1%
14. Discov / 1.1%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,3%
2. RTL Nederland 22,7%
3. Talpa TV 22,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AVROTROS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen