RTL-exit bevalt StukTV goed: ‘John beslist alles zelf’

Geplaatst op za 29 dec 2018 om 9:45

Het bevalt Giel de Winter goed dat zijn YouTube-kanaal StukTV is overgenomen door Talpa. John de Mol kan alles zelf en snel beslissen. Dat zegt hij vandaag in het AD. StukTV was tot voor kort onafhankelijk, maar werkte voor de commerciële exploitatie samen met RTL. Het was geen match. “Talpa is van John zelf, snap je? Bij RTL hoorde je altijd: ja, maar het bedrijf is niet van ons. En wij zijn de grootste speler online, dan vind ik niet dat je ons moet vragen steeds aan te kloppen bij sponsors.”

RTL wilde niet investeren in StukTV: een gemiste kans. De Mol heeft de handschoen opgepakt. “Wij mogen best eens wat arroganter worden. Sponsors moeten ook blij zijn om ons te financieren, want StukTV is een megabedrijf. Ik weet zeker dat als Het Jachtseizoen een tv-programma zou zijn, je er The Voice of Holland-tarieven voor zou betalen.

StukTV komt nu met een nóg groter programma. “Nu maken we met De Kluis het duurste Nederlandse onlineprogramma ooit, samen met de Postcodeloterij. De mediawereld is eindelijk aan het veranderen.’

We zijn geen eendagsvliegen, niemand kan meer om ons heen“, besluit hij in de krant, via Blendle.

In april 2016 haalde StukTV nog uit naar John de Mol. Ze zeiden toen: “De oude tv-bazen namen ons lang niet serieus. Ze snappen ons succes nietJohn de Mol gelooft wel dat ‘on demand’ de toekomst is, maar doet er nog steeds niets mee. In zijn programma’s zien we ook nog steeds dezelfde presentatoren.

Lees ook:
John de Mol haalt STUKTV weg bij RTL (1 november)
STUKTV wil gaan karten van geld John de Mol (2 november)

Foto: RTL








30 Reacties op “RTL-exit bevalt StukTV goed: ‘John beslist alles zelf’”


  1. Sukk0l

    Wij van Talpa adviseren Talpa

  2. C

    Ik vraag me af of dit stuktv werkelijk zo succesvol is. Als ik een YouTube video aanklik en daarna na twee minuten weer afzet, telt dat ook als een view. Zo kun je uiteindelijk een hoog aantal views hebben, terwijl er in feite geen hond kijkt..

    Is er hier iemand die de stuktv videos kijkt en trouw volgt?

  3. Pieter

    Zoals inmiddels met alle naar John overgestapte mensen geldt, verliest ook StukTV de sympathy vote en ziet haar cijfers na de overname keihard dalen. De eerste aflevering van De Kluis scoort significant lager dan Het Jachtseizoen. Giel moet met zijn ‘duurste serie ooit’ ongetwijfeld hebben gehoopt op meer en zal er weldra achterkomen hoe beperkt en tijdelijk creatieve vrijheid is als je met een groter budget veel slechter scoort. StukTV wordt de Lucille Werner van 2019.

  4. wouter

    @C Ik ben geen stuktv fan oid maar views vormen maar een klein aandeel van data waarop te sturen/te verkopen is. Je kunt echt een video van a tot z doormeten wat betreft wie wat waar wanneer hoe lang kijkt. Wat ik me meer afvraag is of StukTV interesesant is om te sponsoren als merk, ik zie daar heel weinig ROI zeker bij de postcodeloterij…. want welke puber speelt de postcodeloterij of wil dat spelen…?

  5. Wop

    Ik vond ze bij Pauw al aardig arrogant uit de hoek komen, maar dit stuk slaat alles. Ze denken dat ze de top of the Bill zijn maar uit eindelijk is het nog steeds minder tv en is de markt nog steeds kinderen en tieners of Facebook, niets anders dan NPO 3 of RTL 5.

    Het grote verschil is dat de content online blijft staan, de belangrijkste markt is nog steeds de oudere doelgroep en die zitten niet op YouTube.

  6. Sjonnir

    O,o,o, hou je in Giel. Dat van die duurste serie ooit zou ik niet zomaar even roepen… Ik zou even afwachten wat de serie scoort. Probeer je ideeen te verkopen aan de kijker, dat is relevant.

  7. Jan Lol

    @Woo, Klopt! De doelgroep op YT is veeeel jonger dan TV. Denk dat je die twee niet moet vergelijken. Kunt wordt om de (piep) jonge YT kijkers vast te houden op dat kanaal wanneer deze ouder worden..

  8. Ge Braadslee

    Nou als dit de toekomst wordt van dit soort onzin tv kun je wel nagaan dat de (commerciële) tv binnen 5 jaar failliet is.

  9. Han

    Ik denk niet dat StukTV de sympathie verliest. Dat ze minder kijkers halen met nieuwe projecten zegt nog niets. Jammer dat mensen tegenwoordig over zo’n vergrootglas op leggen.

  10. tina trucker

    het bevalt giel wel bij john de mol een lekkere bruine arm halen

  11. Casper

    @Pieter, je gaat wel heel hard met conclusies trekken. Wat er met StukTV gaat gebeuren is lastig te voorspellen. Maar die vergelijking die je maakt tussen de serie de kluis en het jachtseizoen is niet heel sterk…. Als ik even ga kijken naar de eerste aflevering van het jachtseizoen zie ik daar 1.2 miljoen views staan en daartegenover staat 1.4 miljoen bij de eerste aflevering van de kluis. Het is dus afwachten hoe die serie uit gaat pakken. Kan men nu nog niet echt iets over zeggen.

  12. Jelte

    Het zijn niet alleen jongeren die naar hun series als Jachtseizoen kijken. Mijn oom en tante van 55 zijn ook fan. En zo ken ik er nog wel meer.

    Zowel Jachtseizoen als De Kluis zijn programma’s die goed in elkaar zitten, lekker vlot zijn en toch wel uniek.

  13. Jaap

    Alles scoort op YouTube omdat bijna elke 3 jarige al op YouTube zit

  14. Jaap

    @jelte

    Daar geloof ik echt niets van

  15. Freek

    Over een jaar zou ik willen horen hoe het gaat tussen Stuktv en John.
    Ik denk dat de liefde snel weg is.

  16. eindregie

    Giel de Winter. Met zijn Stuk TV. Drie jongens die in lege gebouwen rond lopen, caravans slopen en in de fik steken. Kijk hem eens staan op de foto in een verrot gebouw. Met zijn petje achterste voren en een leren jack vol gekliederd. Leuk als je 15, 17 bent. Tsja. You Tube staat er vol mee. John de Mol heeft waarschijnlijk nog genoeg verrekenbare fiscale winstbelasting te verrekenen met dit soort investeringen.

  17. Sven L.

    Stuk is megagroot bij kids van 9-19. Op zich zit er wel toekomst in.

  18. l

    Nou vind ik Jachtseizoen niet echt vernieuwend: Hunted, The Phone e.d. zijn al jaren lineair te zien geweest. En kluizenkraken gebeurt al sinds de jaren zestig. Laat hem iets echt nieuws bedenken, dan lineair op YouTube te herhalen.

  19. Curi Frans Jansen Orbi in de Urbi

    Ja een mooie show over het WEL uitzetten van mensen die hier niet horen van de rechter.
    Niet gewoon uitzetten echter dat ze een lied maken dat we ter uitreis zullen laten horen om ze te begeleiden… superrr ik zeg .. doen.

  20. Zafi Zonder Geen Werk

    Ik ga kijken. Zou weer eens iets anders zijn he

  21. Ruben

    Online is het hedendaagse meetpunt en de gasten van Stuktv zijn gewoon razend populair. Hetzelfde geldt voor Gierige Gasten. Veelal lees ik dan reacties van: ach alleen kinderen kijken naar ze. Maar dat lijkt mij ook een serieuze doelgroep, welke alles bepalend is. Kijk maar hoevaak rappers gestreamd worden(100miljoen+)

  22. Peter

    Die lui van Stuk tv en al die vloggers, ze leven over enkele jaren onder een brug omdat het dan over en uit is. En ze kunnen verder niks want alle tijd is in vlogs en ongein maken gaan zitten waardoor hun educatie achterwege is gebleven.

  23. Peter

    Straks wanneer Artikel 13 van kracht is houdt het vrije leven op internet op. Youtube gaat achteruit omdat alles tegengehouden wordt door filters uit angst voor copyrightschending.
    En zo sloopt de EU van dronken lor Juncker uiteindelijk alles.

  24. Peter

    De EU, dictatuur in een democratiejasje

  25. Joost

    Daar gaat de inleg van die loterij voor een groot deel naar toe dus. Wees er maar trots op. Niet naar prijzen, niet naar de goede doelen, maar naar het duurste online programma ooit volgens de makers. StukTV heeft de jackpot al gewonnen.

  26. Jelte

    @I
    Hunted vind ik toch wel anders. In dat programma zit geen vaart in. Als fan van Jachtseizoen kijk ik Hunted dan ook niet.
    En als je het vergelijkt op de manier hoe jij nu doet dan is geen enkel programma uniek. Iets met dansen, zingen, acteren, kluizen, menselijk lichaam, ruzies, opgesloten mensen… Alles hebben we dan wel gehad

    @Jaap
    Ik heb 0 connectie met StukTV of Talpa, dus waarom zou ik onzin uitkramen in hun voordeel?

  27. Paul van Dee

    dus je kiest voor het grote geld, Talpa
    en die oervervelende postcodeloterij een waar terreur bedrijf.

    is niet erg, maar kom daar gewoon eens voor uit.

  28. Mick

    @Peter Zo snel mogelijk een Nexit!

  29. El

    “Hunted vind ik toch wel anders. In dat programma zit geen vaart in. Als fan van Jachtseizoen kijk ik Hunted dan ook niet.”

    @Jelte: In Hunted zit inderdaad geen vaart, plus komt vaak over als een serie toneelstukjes. Jachtseizoen is vooral een tijd lang kijken naar schreeuwende irritante D-lijst BN-ers. Verder heel veel onnodig geschakel tussen de honderd verschillende camera’s bij de jagers en opgejaagden. Mijn neefje van 7 vindt dat geweldig. Tsja…

  30. B. Om Barie

    StukTV heeft teveel praatjes. Hun invloed is vrijwel nihil. De aanhang is erg klein en ook nog niet eens helemaal tevreden. Aldus die 2 enkelingen van wie ik deze info heb.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.