M behandelt Akwasi met fluwelen handschoenen

Margriet van der Linden liet haar gast Akwasi vrijdagavond wel héél makkelijk wegkomen met de omstreden beelden waarop hij oproept tot geweld tegen Zwarte Piet. Dat was te zien in de uitzending op NPO 1. Uitgerekend op de dag dat Akwasi bij M een liedje kwam zingen, ging een filmpje viral van zijn uitspraken tijdens het omstreden Dam-protest van afgelopen maandag: “Op het moment in november dat ik een Zwarte Piet zie: ik trap hoogst persoonlijk op zijn gezicht. Ik ben klaar!

Van der Linden vroeg Akwasi om een reactie. “Hoe moeten we deze uitspraak aanhoren Awkwasi?

De reactie luidde als volgt:

I said what I said. Ik denk dat als mensen dit ziet denken: wat heftig, hij roept op tot geweld. Dat is het absoluut niet. Ik roep op tot verzet, ik sta daar op een protest. We zijn allemaal mensen die het beu zijn. Ikzelf, als je me kent, dan weet je dat ik geen vlieg kwaad doe en al helemaal niet zomaar iemand…

Maar wat ik wel wil zeggen: Zwarte Piet is een fictief persoon. We weten allemaal dat Zwarte Piet niet bestaat, dus hoe ga ik iemand pijn doen die niet bestaat? Daar heb ik het over, weet je. Elke keer als ik een Zwarte Piet zie, elk jaar, elke keer weer, dan voelt dat als een klap in mijn gezicht. Dat komt wel ergens vandaan hè?

Je hebt mij nog nooit zo boos gezien. Voor de mensen die mij wel eens op tv zien: ik ben altijd kalm en rustig, maar ik heb het een en ander meegemaakt waardoor dat ergens vandaan komt. Het is een bepaalde opgekropte woede en jaar na jaar heb ik klappen gekregen. Ik wou dat je het kon zien. Het zijn onzichtbare littekens geworden. Het doet pijn.

Laten we alsjeblieft blijven denken dat Zwarte Piet niet echt is. Het heeft geen BSN en betaalt geen belasting. Ik zou nooit zomaar iemand pijn doen. Dat ben ik niet, dat zit niet in mijn aard en karakter. Dus ik roep op tot verzet en never niet tot geweld.

Het leidde niet tot een kritische vraag van Van der Linden. “Helder“, zei ze, waarna ze doorging naar het volgende onderwerp.

Reacties

Het leidt tot verbaasde reacties op social media. “Die jongen die eerder opriep tot geweld op de Dam staat nu primetime te rappen bij M over hoe hij gediscrimineerd wordt. Rare tijden“, zegt Telegraaf-sterjournalist Wierd Duk. En cynisch: “Het vuur werd hem aan de schenen gelegd. Dat zie je niet vaak.

Collega Rob Hoogland ergerde zich aan de samenvatting ‘helder’. “Zijn relaas was blijkbaar onweerlegbaar, Wierd.

Kijker Marius: “Heel jammer Margriet, dat je het als helder bestempeld en hem niet verder aanspreekt over zijn duidelijke oproep tot geweld…kan er niet bij. Slecht interview. Daar komt bij dat hij eigenlijk al niet in de studio uitgenodigd had moeten zijn.

Opiniediva Marianne Zwagerman: “Hoe werkt dat toch op zo’n redactievergadering? ‘Iemand dreigt zwarte pieten in hun gezicht te trappen’ ‘Oh leuk, laten we hem uitnodigen om een liedje te komen zingen’.

M stoot zich voor de tweede keer aan dezelfde steen, vindt zij. “Och hemel Margriet hing na de oorlogsmisdadiger die de NPO liever ‘jihadbruid’ noemt nog een keer plat op de bek. Hallo leercurve.”

Opiniemaker Sywert van Lienden: “5 juni 2020 en het gaat alweer over Zwarte Piet bij de NPO (inclusief zeggen dat ‘we allemaal weten dat hij niet bestaat’, om 19:00).”

Het fragment:

Foto: KRO-NCRV

131 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Renee
juni 11, 2020 16:10

Kwak Quasi is geen woordkunstenaar spreekt de Nederlandse taal slecht en als het hem uitkomt verwijst hij naar Engelse vertaling van kozp, zal hij zijn dochtertje ook over hoerenmoeders vertellen?
Voor de rest zou ik hetzelfde bij hem doen als hij zegt want dat mag!

Gast
NL
juni 11, 2020 10:26

Als het Jullie hebben ons geleerd om te stelen ,door ons te beroven om jullie land rijk te maken bandieten. Jullie hebben ons geleerd vreemd te gaan omdat de meesters met de slavinnen sliepen terwijl ze hun vrouw en kinderen hadden jullie moeten je bank dicht houden ik kan nog een paar voorbeeleden opnoemen.

Gast
NL
juni 11, 2020 10:20

Als het over de islam gaat dan voeren jullie de ondertoon omdat jullie bang zijn voor aanslagen en processen .
Bij ons willen jullie de boven toen voeren omdat jullie gewend zij ons te onderdrukken lafaard .Jullie hebben een grote bek.!!! Maar moet is het afgelopen huigelaars , jammer voor de Nederlanders die met een goed hart hebben zoals ook mensen met een donkere huidskleur.

Gast
NL
juni 11, 2020 10:10

Vuile rovers ,bandieten, slavendrijvers we mogen niet opkomen voor onze voor jullie racisten ,we moeten volgers blijven ,jullie moeten je schamen ,sinterklaas is sinds dec14de eeuw dat mag maar als wij over de slavernij praten dan is het heel lang geleden .
Met 4 en 5 mei worden wij ook dood gegooid met zielige verhalen was dat erg en de slavernij niet .

Gast
Ibo
juni 9, 2020 14:02

‘Mijn’ Afrika-periode ::::: Gòh, (3x) wat zocht ik daar..! Afgezien nog van
het feit dat ik daar talentvolle Afrikanen tekenaars opleidde, hoorde
ik ook veel rondom / in allerlei talen / of ik niet beter kon oprotten naar
m’n eigen blanke land…

Gast
Ibo
juni 9, 2020 14:00

‘Mijn’ Afrika-periode ::::: Gòh, (3x) wat zocht ik daar..! Afgezien nog van
het feit dat ik daar talentvolle Afrikanen tot tekenaars opleide, hoorde
ik ook veel rondom / in allerlei talen / of ik niet beter kon oprotten naar
m’n eigen blanke land…

Gast
Sip
juni 8, 2020 00:19

Het is nu wel duidelijk en we hebben een groot probleem met samenscholingen, dus stoppen nu. Ik kan mij niet voorstellen dat verder demonstreren nog iets kan betekenen.

Gast
snoezigkleinhertje
juni 7, 2020 17:43

In dit land zijn zoveel racisten dat het maar beter is voor de nieuwkomers (gelukszoekers) om niet meer toegelaten te worden.
Maar de grote vraag is natuurlijk wat de voorouders van al doe klaagnegers heeft bezield om naar dit racistenland te emigreren.
Dit zal ongetwijfeld iets met geld te maken hebben (want zoveel hebben ze nou ook weer niet bijgedragen) want op zo’n haatzaaier als die Akwasie zit hier niemand te wachten.
Die Akwasi is de pooier van zijn eigen huidskleur en dat is nogal verwerpelijk.

Gast
Geronimo
juni 7, 2020 09:27

Bizar dat bijna een miljoen mensen kijkt naar deze haatheks. Hebben mensen niks beters te doen? Ik kan zo al wat activiteiten opnoemen, die nuttiger zijn: koken, afwassen, kind opvoeden, iets met je gezin of je vrienden doen, sporten, leren, filmpje kijken, dutje doen, spelletjes spelen, vrijwilligerswerk doen, wandelen, klussen, boek lezen, schrijven, beetje buurten, spelen met je huisdier, even lekker vervelen etc. etc. etc.
Wat bezielt je om naar dat cringe fest te kijken, slechte interviews, onsympathieke gasten, gesprekken gebaseerd op aannames, newspeakgallore. Waarom doen mensen dit zichzelf aan? Ik begrijp het gewoon niet.

Gast
TT
juni 7, 2020 00:07

Akwasi je moeder, doe normaal idioot.

Gast
god
juni 6, 2020 23:57

Als we nou eens Pieten voortaan blanke mensen wit maken , en witte mensen dus aan kinderen cadeautjes geven , moet jij eens zien hoe snel die linkse tuig opeens dat ook racistisch vinden want dan komt zo een snotneus thuis mama waarom geven alleen maar witte mensen cadeautjes !

Gast
Jezus Christus
juni 6, 2020 23:56

Als we nou eens Pieten voortaan met WITTE SMINCK blanke mensen wit maken , en witte mensen dus aan kinderen cadeautjes geven , moet jij eens zien hoe snel die zwartjes opeens dat ook racistisch vinden want dan komt zo een snotneus thuis mama waarom geven alleen maar witte mensen cadeautjes !

Gast
$ Ch4Mp4GNe $ pRoBle//\/\S $
juni 6, 2020 23:41

Akwasi ,hoe durf je!!!

Suske & Wiske houden je in de gaten!

Beetje dreigen met geweld.

Zwarte Piet wil geen klappen.

Gast
Jordao
juni 6, 2020 23:27

ipv monarchiaanse oproepen worden het anarchiaanse. Dom dom dom. Zo lost het probleem nooit op!

Gast
Zomaar een persoon
juni 6, 2020 22:39

Voor een KroNcrv-talkshow is het wel erg links, idd. De omroepkleur zie je er amper in.

Gast
Britt Scholte Lover
juni 6, 2020 21:53

Walgelijke linkse talkshow die M , hele week hebben ze het al over de demonstratie en gisteren zelfs over zwarte piet terwijl het juni is!
M is een smerige linkse talkshow geworden, vanavond allemaal op1 kijken want daar vertelt een blank meisje dat ze is aangerand door ‘zwarte mensen!’

Gast
Derhal Flynn
juni 6, 2020 21:03

Nou ja, dat wou ik ff kwijt. Akwasi is een lul.
En M is een mislukt project. Gevaarlijk voor de burgers van Nederland, gevaarlijk voor de samenleving xoals we hem nu aan het verliezen zijn door dit soort programma’s waarin dit soort mensen een podium krijgt.

Gast
Derhal Flynn
juni 6, 2020 21:00

Moet allemaal kapot.
Geef man huis, woning, onderkomen, veiligheid, leer hem de taal, integreer, draai mee met de samenleving en wordt er onderdeel van.
Daarna ga je de klaagmuur op en lekker zeiken tegen alle linkse meisjes hoe erg het wel niet is dat er diskriminasie is t en dat het erg is en dat het niet eerlijk is en Zwarte Piet is ook zwart – wel geschminkt natuurlijk, superleuk voor kinderen, moet ook dood, want is erg, en zwart wordt gediscrimineerd.
Ik zeg, wat een huilebalk, en wat een oelewappers die erin trappen. In hetzelfde rijtje: Sylvana Simons. , Paul de Zeug, Anouk, Ckaudia de Breij (waarschijnlijk, hoogstwaarschijnlijk want linksche deugtrut) en zo nog wat meer.
Ergo de ergo, ik denk zomaar dat bijvoorberld dat GroteTanden Jandino helemaal niks tegen Zwartepiet heeft.
Waarom denk ik dat? Nou, dat is omdat Jandino wél gevoel voor humor heeft en een goed ontwikkeld zelfbeeld, dus die hoeft zich niet af te zetten tegen een samenleving, zoals die sneue Akwasi die hem schijnbaar niet zo lekker heeft zitten en vanuit zijn egoïstische kleinzielige wereldbeeldje van gepamperde immigrant met een grote bek de waardes van zijn gastland op de hak neemt.
Ik zeg: opzouten met je grote bek Akwasi, je bent een lul.

Gast
Aan alle bananenplukkers
juni 6, 2020 20:58

Goejenavunt!
Wij hebben tijd genoeg en daarom zijn we present op alle demonstraties menssuh!eerst demonstreeruh en daarna lekkur kip ettuh jaahjaah.
Wij zijn beroepsdemonstranten van de wee wee fabriek.
En nu hertslebetalingen eisen mehsuh!

Humberto Tan is ons boegbeeld!

Gast
Bart
juni 6, 2020 19:12

M kan alleen maar doorzagen over hetzelfde. Verder niets en zal ook niets worden ,ondanks af en toe hoge kijkcijfers. Wat Akwasi betreft, zullen we die maar als een DROEFTOETER beschouwen en verder ook NIETS(nut)

Gast
Oom Adolf
juni 6, 2020 18:53

Zet hem op de trein en daarna Schnell onder de douche.

Gast
Karel
juni 6, 2020 17:54

Die mensen nog wel volop demonstreren met veel mensen maar evenementen mogen niet doorgaan tot 1 september

Gast
Miep
juni 6, 2020 17:31

Nu doe net zo lelijk als de meeste ! Jammer

Gast
teuntje
juni 6, 2020 17:25

Kijk nietmeer naar M hoop dat ze oprot kijkt weg slappe doos als het er toe doet net zo links als al die gasten die daar zitten

Gast
Lodewijk
juni 6, 2020 16:43

@ Lies

Het is nog steeds niet helder waarom er wordt gedemonstreerd tegen (vermeend) racisme bij de politie in de VS.

Wat zijn de feiten?

Bij deze zaak is er tot nu toe, geen motief van racisme gevonden. We weten nog niet precies wat er zich heeft afgespeeld en waarom de agent zo heeft gehandeld.

Wel heeft de agent hardhandig opgetreden, maar dat is nog geen “racisme”

Ook tegen blanken wordt hardhandig opgetreden en zijn er geen demonstraties.

Vorig jaar werden volgens de database van de Washington Post met door de politie betrokken schietpartijen negen ongewapende zwarte mensen door de politie doodgeschoten, vergeleken met 19 ongewapende blanke mensen.
De bewering van de demonstranten is dat de politie het op zwarten heeft voorzien. De feiten ondersteunen deze claim niet.

Er is wel meer confrontatie van zwarten met de politie maar dat is omdat de criminaliteitscijfers onder zwarten erg hoog blijken te zijn.

Gast
Lies
juni 6, 2020 16:37

@Fenna:
1. Dus dat Floyd een strafblad had rechtvaardigt het politiegeweld dat tegen hem is gebruikt?
2. dit las ik zojuist op het ‘rechtse FoxNews:
Indeed, many assumed that the response would help Trump successfully benefit from the 2020 unrest. Among those was Trump himself, who came out strongly arguing for “law and order” –criticizing governors who were not dealing sufficiently harshly with protesters, sending the U.S. military into Washington, D.C., and suggesting he was going to send them into other cities as well.
But so far, it hasn’t worked out politically as some expected. Trump’s poll numbers continue to decline – Biden currently leads him by eight points in the RealClearPolitics average – a larger amount than even Obama enjoyed when he first ran in 2008, and rather than voters reacting to video of urban looting, they appear more focused on pictures of the U.S. military occupying the Lincoln Memorial.

Gast
Fenna
juni 6, 2020 16:25

Gewelddadige Floyd zat 5 jaar in gevangenis voor gewapende overval, en zette pistool tegen buik van zwangere vrouw – Trumps ‘approval rating’ onder zwarten STIJGT juist naar 40% – ‘Juist de Democraten hebben de zwarte gemeenschap in de VS grote schade toegebracht’

Al die deugers inclusief die nep burgemeester/Groen Links activiste Halsema en die haatzaaier Akwasi zullen wel balen,

Gast
fikkie
juni 6, 2020 16:00

Akwasi is een matig begaafde, snel gekrenkte narcist. M. realiseert zich niet half hoe racistisch het was om geen kritische vragen te stellen na zijn warrige “betoog”. “Helder”? Werkelijk?

Gast
Anouk
juni 6, 2020 15:51

Elke keer als ik opsporing verzocht zie en er ouwe dametjes van 88 in elkaar worden geslagen voor een paar tientjes, dan komt er woede, zoveel woede, vooral omdat je altijd hetzelfde hoort, licht getint of donker uiterlijk!!!! Akwasi dus luister goed! sla die arme roet pietjes maar inelkaar, kom jij lekker achter de tralies bij je vriendjes van opsporing verzocht. Doe dan lafaard!!

Gast
FUAll
juni 6, 2020 15:07

Ik heb echt schijt aan al die negers, wat een onzeker volk wat altijd maar stoer doet en zo snel gaat janken…mietjes.

Gast
Boris
juni 6, 2020 15:05

Beter was geweest om Typhoon uit te nodigen. Hij is meer de man van de verbroedering dan de haat en verdeeldheid zaaiende Akwasi. Wat een haat straalt die uit zeg.

Gast
Witmang
juni 6, 2020 14:45

Ik word zo moe van deze beroepsgekwetsten en deugjankers. Stop er toch mee dit soort mensen een podium te bieden. Overigens zou ik willen voorstellen zwarte piet te vervangen door mannen met witte kappen en jurken.

Gast
ikweethetbeter
juni 6, 2020 14:35

Dit mannetje wil ik nooit meer op TV zien !!!!!!

Gast
Pegode
juni 6, 2020 14:31

Het gaat niet meer over geweld van de politie in de VS tegen zwarte mensen en de moord op George Floyd.
Die vreselijke kozp met aan het hoofd, die zichzelf uitgeroepen messias drammer jerry airfryer en aanhang met name de zelfverheerlijker Akwasi heeft deze vreselijke daad en tragedie ORDINAIR GECLAIMD!
Een schande om deze tragedie om te buigen naar de Zwartepiet discussie!

Gast
Atrix
juni 6, 2020 14:16

@Zwarte Piet is geen racisme

Durf je wel, jij met je roe en de Sint met zijn boek tegen deze vredelievende haatzaaier Akwasi?

Gast
Momo
juni 6, 2020 14:03

Als je hier nu al over begint, dan is je bedoeling echt alleen maar om mensen te ergeren.

Gast
Zwarte Piet is geen racisme
juni 6, 2020 13:49

Deze haatneger roept niet op tot verzet hij roept op tot geweld. Ik ga al jaren verkleed als zwarte Piet met de Sint op pad. Als de deze haatneger het zou wagen mij te slaan dan zal ik mij krachtig verdedigen, ik sla heel hard terug meneer Akwasi, weet dat, heel hard!

Gast
Bob
juni 6, 2020 13:45

Alleen Duk, Hoogland en Zwagerman citeren komt niet erg betrouwbaar over.

Gast
Atrix
juni 6, 2020 13:35

@Ad Janssen

Geloof je het zelf? 1/3 van de Kaapstedelingen is blank.

Gast
Atrix
juni 6, 2020 13:33

@real-Opportunist

Leg uit dan, alsjeblieft. Want Akwasi kreeg gisteren de kans om te zeggen dat het uit de context was gehaald, maar vertelde daar niet bij wat die context dan was! Hij verzuimt, maar ik dus een leeghoofd die de context niet begrijpt.

Gast
anoniem
juni 6, 2020 13:32

@Arie op safari: In de media krijgen mensen de aandacht, die een hoop heisa teweeg brengen. Dat is goed voor de kijk- en verkoopcijfers.. :-)

Gast
Zyy
juni 6, 2020 13:31

“Er moet een Silvana Simons bokaal en een Akwasi bokaal komen net als een Pim Fortuyn bokaal.” Goh, zijn deze 2 zwarte mensen dan ook vermoord in opdracht van “rechts Nederland” zoals Prof Pim vermoord is door “links Nederland” ?
Laat je nakijken, door een veearts, gast !

Gast
Arie op safari
juni 6, 2020 13:24

@anomien 12:33
Begrijp wat je neerzet.. alleen niet met het als een groep wegzetten..
Vandaar dat er mijn bericht ook individuen staat..

Het zijn de extremere individuen binnen iedere groep die voor de totale beeldvorming vormen voor het publiek..
Dat iemand tegen Zwarte Piet is; prima, want zo is grondwet van Nederland opgesteld dat je je mening mag uiten.. maar om nou te zeggen dat je het met iemand niet eens bent, om vervolgens te moeten menen iemand zijn hoofd in te trappen daarvoor.. gaat helemaal nergens over..

Daar mag de media een beter evenwicht in vormen, dat extreme punten als dusdanig tegengas krijgen.. heeft niks met machtigere groepen te maken..

Gast
FENNA
juni 6, 2020 13:19

SPECIAAL VOOR AKWASI KOMT 5 DECEMBER DE SINT MET ZWARRRRRRRTE PIET KANGS IN M

Gast
robb
juni 6, 2020 13:15

Het Vrije Woord , voor mij maakt het niet uit of iemand rechts of links wat ik wel vind dat ze met elkaar moeten praten ,ik zeg rechts kliekje omdat bv Marianne Zwagerman niet wil praten met links ,lees hierboven de rechtse reacties keren zich tegen donkere mensen.

Gast
Helder Denken
juni 6, 2020 13:01

@Huismaker

Heb jouw bekeken (OngehoordNederland.nl : Het Panel 14)

Wat een heldere uitzending. Het is allemaal bedachte poppenkast. En wij, als makke schapen, volgen de radicalen blindelings. Bang om hun verzonnen uitspraken. Net als de media.

Gast
Bart
juni 6, 2020 12:47

Ik kijk M niet meer

Gast
xandertje
juni 6, 2020 12:38

@ad

Helemaal eens. Het programma ‘Dit is M’ is meer een BNNVARA programma dan een KRONCRV programma. Ik zie er werkelijk waar niks ‘christelijks’ in terug.

Gast
anoniem
juni 6, 2020 12:33

@Aardappelpiet: De NPO is een staatsomroep en aangezien ons kabinet niet links is, is de NPO dat ook niet…

Gast
Masterplugger
juni 6, 2020 12:31

Schandelijk! !!! Ik kijk nooit meer….
Er ma geen waarheden over Marokkanen verteld worden… Nu ook al niet meer over gekleurde medemensen……. alleen nog over blanke Nederlanders en niet bestaand rascisme.
Ook walg ik van die nederlanders die de situatie hier vergelijken met de werkelijk verschrikkelijke situatie in de VS…. SCHAAM JE!!!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen