Nederlandse RuPaul’s Drag Race komt niet op televisie

De Nederlandse variant van RuPaul’s Drag Race die onlangs werd aangekondigd komt terecht bij RTL, maar niet op televisie. Er is voor gekozen om dit een exclusieve Videoland-titel te maken. Dat heeft de zender vandaag laten weten. Aanvankelijk werd gedacht dat de travestieshow mogelijk een plekje zou krijgen op RTL 5, maar het programma komt dus – in elk geval in eerste instantie – niet op de buis. Wie de presentator wordt, maakt RTL op een later moment bekend.

RTL houdt het voor nu bij een heel summier persbericht. “Binnenkort gaan de mooiste en meest glamoureuze dragqueens de strijd met elkaar aan in Drag Race Holland, exclusief bij Videoland“, klinkt het.

Verdere informatie houdt RTL voor zichzelf. “Wie Drag Race Holland gaat presenteren wordt nog bekendgemaakt.

De productie is in handen van Chateau Meiland-producent Vincent TV Producties. “Meer info volgt. Byeeee!

Lees ook: RuPaul’s Drag Race krijgt Nederlandse editie (4 juli)

Foto: RTL

54 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Robin
juli 27, 2020 21:03

Ontzettend goed nieuws :D!
Travestietenshow? A.u.b. corrigeren, zeer neerbuigend taalgebruik.

Gast
robster
juli 27, 2020 10:52

Als de gemiddelde uncultured reaguurder hier zijn huiswerk zou doen dan zouden ze zich realiseren waar de term drag voor staat: Dressed Resembling A Girl. Al in de tijd van Shakespeare werden alle rollen gespeeld door mannen, waarbij dus mannen de rol van bijvoorbeeld Julia in “Romeo en Julia” speelden. Een vrouw op het toneel was in die tijd not done. Nog steeds is drag in de Engelse cultuur een wezenlijk onderdeel van bijvoorbeeld pantomime. Panto is een hogere kunstvorm waar het een grote eer is om als man de vrouwenrol te spelen en waar vrouwen boy drag rollen spelen. Wat door sommige mensen hier dus verwerpelijk wordt genoemd is in andere landen gewoonweg onderdeel van de culturele historie!

Rupaul heeft vaker het statement gemaakt dat drag spelen is met identiteit. Een veel gebruikte zin van hem is: “We are all born naked, and the rest is drag.” Door de kleding die we dragen, onze kapsels, bril keuze, tattoo’s, piercings, whatever bepalen we onze eigen identiteit en kiezen we ervoor om op te gaan in de menigte of juist op te vallen. Kiezen we voor een look die als mannelijk of juist vrouwelijk gezien wordt. Kleden we ons voor een rol in het werkende leven mer bijvoorbeeld een uniform, of trekken we iets extra feestelijks aan voor een speciale gelegenheid. Drag neemt als het ware dat hele principe op de hak en laat mensen spelen met die identiteit, wat is nog mannelijk en wat is vrouwelijk. Drag bestaat in extreem veel vormen.

Dus hou die onzin over verwerpelijk de volgende keer lekker voor je en zie het voor wat het is: kunst! Doe eerst je huiswerk voor je een mening ventileert die gewoonweg dom is. Ik kan niet verwachten dat iedereen het “snapt”, dus als het niet je ding is, kijk je toch lekker niet! Maar je laat mensen wel in hun waarde.

Gast
Apfelflapf
juli 27, 2020 09:28

Ach , het kan natuurlijk dat er macho’s zijn die het licht zien door dit soort programma’s .

Gast
HJ
juli 27, 2020 09:14

Ik snap nog iets niet: waarom is het alleen voor Noord- en Zuid-Hollandse dragqueens? Als je uit Gelderland of Limburg komt, mag je niet meedoen?
Dat is pas discriminatie!

Noem het Drag Race The Netherlands!

Gast
HJ
juli 27, 2020 09:12

Als we nou eens niet hypocriet zouden zijn, dan zouden dragqueens ‘niet mogen’ van de sjw’ers. Want dit is het neerzetten van een stereotype van een vrouw. ;-)

Gelukkig mag het wel van RTL. Dus ZP komt ook weer terug. :-) Bedankt Petertje vd V!

Gast
Bart van der Laar
juli 27, 2020 07:25

Ze zingen toch alleen maar “I am what I am”

Gast
PJV
juli 27, 2020 07:24

@ Robster

In dit land geldt vrijheid van meningsuiting dus mag je zeggen wat je wilt. Dat geldt ook voor jou natuurlijk, maar blijft een feit dat dit soort gedrag verwerpelijk en onnatuurlijk is en niet hoort bij de normen en waarden van Nederland. Die mensen hebben hulp nodig ipv dat het normaal moet worden gemaakt op TV en van die rare optochten!

Gast
Bob
juli 26, 2020 22:25

Volwassen kerels die zichzelf opdirken om er als vrouw uit te zien… En dat zou een kijkcijferkanon moeten zijn?? Wat een treurigheid…

Gast
Robster
juli 26, 2020 21:15

@Damals, ik heb het over de Gay Pride beweging! 51 jaar geleden opgericht na de rellen bij New Yorkse gay bar Stonewall en die wereldwijd strijdt voor gelijke rechten en meer acceptatie en tolerantie richting lhbti mensen. Niet specifiek de Pride canal parade al is die een wezenlijk onderdeel. Kwalijk aan de eenzijdige beeldvorming is de media die vaak kiezen voor het tonen van boten met veel spektakel en niet de boten met een boodschap, al is de diversiteit en het jezelf kunnen zijn ook iets wat bij Pride hoort! Mensen die ik wie ze zijn zichzelf jarenlang hebben moeten verstoppen, aanpassen, verloochenen kunnen wel eens een dag in het jaar gevierd worden en zichzelf ultiem vrij voelen! Wat haat versterkt is de pure onwetendheid en onwelwillendheid om verder te kijken van hun neus lang is door mensen die lhbti-era veroordelen op basis van vooroordelen! Educate yourself. En om af te sluiten met de woorden van Rupaul zelf: “ If you can’t love yourself, how the hell are you gonna love somebody else?”

Gast
Albert Verhinderd
juli 26, 2020 20:54

@robster doe geen moeite, dit is de Telegraaf. Sowieso zijn het al te veel lettertjes voor ze.

Gast
Damals
juli 26, 2020 20:19

@Robster, denk jij werkelijk dat een homohater anders gaat denken door een Gay Pride etalage optocht? In tegendeel, het bevestigt zijn bevindingen en versterkt de haat.

Gast
Robster
juli 26, 2020 19:53

Als je de reacties hier zo leest dan toont de onwetendheid en de uit alle reacties druipende homofobie zo ziet dan is meteen duidelijk waarom Gay Pride activiteiten in Nederland nog hard nodig zijn. Wat veel mensen blijkbaar niet beseffen is dat drag inmiddels door de Amerikaanse variant van dit programma een miljoenen industrie is geworden en meer en meer mainstream entertainment is geworden. Op tv maar ook in theaters over de hele wereld. Duidelijk is ook dat veel mensen het programma totaal niet kennen want het is meer dan mannen in een jurk. Drag is een kunstvorm en binnen het programma moeten kandidaten zich als all round performer kunnen presenteren met een flinke knipoog, en heel veel lef! Het feit dat de aankondiging op de Instagram van Videoland binnen een paar uur tijd een van de meest bekeken Posts van de afgelopen weken is met veruit de meeste reacties en comments zegt voldoende over de populariteit van het format! Ik hoop dat ze de formule in Nederland eer aan kunnen doen, al zal dit lastig zijn om de goed geoliede Amerikaanse variant te overtreffen! Nederland heeft een schat aan entertainment, dus tip aan reaguurders: even verder kijken dan je neus lang is, je homofobie voor je houden en als het je echt niet aan staat, er is voldoende op Videoland of Netflix wat je als alternatief kan kijken.

Gast
strontkar2019
juli 26, 2020 19:42

Volgens mij een uitgelezen kans voor Martiennnnn Meiland

Gast
Bromsnor
juli 26, 2020 19:37

Blijkbaar komt homohaat niet alleen bij sommige andere culturen voor maar leeft het ook onder veel MC reageerders hier.

Gast
Apfelflapf
juli 26, 2020 19:19

De smakeloosheid tot kunst verheven , om te laten zien dat ze ook van binnen niks voorstellen .

Gast
Harry
juli 26, 2020 19:01

Het is heel simpel:

Mevrouw Rouse heeft laten dat

zij de sjaak is indien er een tweede

coronagolf komt. Wellicht dat

zij -àls het zover komt- als sjaak

haar opwachting zou kunnen

maken in dit hilariteitenkabinet?…

Of denk ik nu teveel out of the box?…

Gast
azijnzeiker
juli 26, 2020 18:17

Nou ik ben een trafo en elke man die mij wil bespringen is welkom nou wilt alleen niemand mij want iedereen zegt dat ik het engste ben wat ze ooit zijn tegengekomen

Gast
albert
juli 26, 2020 18:16

Bij ons aan boord komt dat nog op rtl5? van transavia?

Gast
Bos H.
juli 26, 2020 17:57

@Fikkie
zo 26 jul 2020 om 16:39

Travestie heeft helemaal niets te maken met homofilie.
Blijkbaar heb jij last van vooroordelen.

Gast
mark2
juli 26, 2020 17:27

Exclusief op Videoland, dus volgend jaar op tv! Zo gaat dat met heel veel titels. Videoland maakt zichzelf overbodig.

Gast
.WEST*
juli 26, 2020 17:18

Als je anders van aard bent heb je een afwijking, maar of je dan ziek bent ,dat weet ik niet, maar hoort wel een plek in onze tolerante samenleving te hebben ,Er voor weglopen is nooit goed . Gelukkig heeft onze lieve heer voor elk potje een dekseltje geschapen, en is iedereen gelijk ! leven en laten leven!!

Gast
Fikkie
juli 26, 2020 16:44

@ Icare…Ik ga je IPnummer opvragen en doe aangifte tegen je wegens discriminatie.

Gast
Fikkie
juli 26, 2020 16:43

@ SL…ga je schamen, dat heeft de koning niet gezegd. Niet de boel verdraaien.

Gast
Fikkie
juli 26, 2020 16:41

@ Icare…Als ik kon zou ik zelf aangifte tegen je doen. Het is geen ziekelijk volk beste brave icare. Ze zijn een onderdeel van onze samenleving, knoop dat even goed ik je met stopverf dichtgepropte oren.

Gast
Fikkie
juli 26, 2020 16:39

@Bos H….zeg nou gewoon dat je een homohater bent dan ben je pas eerlijk. Van mij mogen ze. Ook de zogenaamde diversiteitszender NPO moet zich schamen dat ze dit niet uitzenden. En als je het niet wilt zien, ga je gewoon naar een van de ander 70 zenders.

Gast
ZONDER MAYDAY AUB
juli 26, 2020 16:15

‘diva’ (lees:alcohlisch wrak) Mayday graag zo ver mogelijk van dit programma houden. tegenwoordig krijgt die geeneens meer een VOG.

Haar betrekken zou van een verfrissend programma een openbare live uitzending van de buurtkroeg maken waar mevrouw met afgezakte pruik jan en alleman in de bek zit te lachen. nee dank je.

Gast
Icare
juli 26, 2020 16:07

ziekelijk volk.

Gast
Cees
juli 26, 2020 15:38

Doe mij maar Snip en Snap.

Gast
Peter Plasgoot
juli 26, 2020 15:32

Moderator Fred van Leer – zegt genoeg –

Gast
Peter van der Vorst insider (Noem me maar bruine jongen)
juli 26, 2020 15:28

Peter van de bruine Worst richt RTL volledig in naar zijn eigen smaak. Smakeloze troep van zijn eigen Vorst Media of nichterigheid ten top.

Gast
ome H
juli 26, 2020 14:53

flikker op met die rotzooi

Gast
Saskia
juli 26, 2020 14:31

Wat een ouderwetse armoe bij RTL

Gast
Tvbubble
juli 26, 2020 14:19

Dit wordt Fred van Leer, is niet echt geheim meer. Gelukkig is het bij RTL dus geen Gordon.

Gast
Mike
juli 26, 2020 14:10

Please geeeeen Fred van Leer. Er zijn genoeg talentvolle drags in Nederland om dit te kunnen presenteren. Bovendien kosten die ook geen drol.

Gast
azijnzeiker
juli 26, 2020 14:08

ik verkleed mij ook als vrouw alleen ziet er wel een beetje raar uit met vlooienbaard en bierpens en hoofd vol puisten en fles goedkoopste bier in mijn hand

Gast
M
juli 26, 2020 13:58

Jullie kunnen dan beter kijken naar mijn programma M als dat later dit jaar weer op tv komt, hoge kijkcijfers altijd boeiend en actueel met de juiste vragen. Bovendien geen stom gedoe.

Gast
Roddelpraat
juli 26, 2020 13:55

Wij van Roddelpraat hebben in de wandelgangen een briefje toegestopt gekregen van een oude vreemd ruikende man, waarin staat dat Fred van Leer de show gaat presenteren.

Gast
SL
juli 26, 2020 13:54

Zoals onze koning al zei: “niet normaal maken wat niet normaal is”.

Gast
Tsja
juli 26, 2020 13:53

Veel VI-kijkers hier vandaag. KoM nIeT aAn M’n VrIjHeId – maar wel de volledige lgbt community op tv willen verbieden.

Koekoek.

Gast
PJV
juli 26, 2020 13:46

Beste stap is om dit soort programma’s gewoon te verbieden.

We moeten dit soort abnormale gedrag niet normaliseren. Het hoort niet bij Nederland.

Gast
gtstfites
juli 26, 2020 13:42

Gewoon op RTL 5 zetten wie weet is het een kijkcijfer kanon.

Gast
Leo knots
juli 26, 2020 13:27

Na een aantal B en C bn’ ers die moeten rondlopen met een paar schapen, is er wederom een dieptepunt behaald. Op zich wel knap maar ook diep diep triest

Gast
Wendy's dealertje
juli 26, 2020 13:26

Ah, zonde. Alternatief carneval naar videoland, gelukkig heb ik geen abo.

Gast
man pan
juli 26, 2020 13:24

Maarten het Hart…

Gast
Geronimo
juli 26, 2020 13:23

God zij dank is er toch nog iets van gezond verstand binnen de mediawereld.

Gast
Tvkijker
juli 26, 2020 13:12

Ik gok op Bridget Maasland

Gast
Lachgas
juli 26, 2020 12:59

Niet op tv, gewoon de discriminatie kaart trekken. Dan gaat RTL wel door de knieen (of voelen de ellebogen zich nu ook achtergesteld?)

Gast
Bos H.
juli 26, 2020 12:54

Zijn er werkelijk nog mensen die zich aan dit hopeloos ouderwetse vermaak verkneukelen? Heel verstandig dat ze dit alleen toegankelijk maken voor de die hards.
Niemand wil adverteren rond deze misfits.

Gast
Pauline
juli 26, 2020 12:43

Over smakeloos vertier gesproken Maartje.
Je kunt elke dag je hart ophalen bij shownieuws.
Als je daar Patty Brard ziet zitten verlies je gelijk al je eetlust.

Gast
Maartje
juli 26, 2020 12:40

Het is toch logisch dat zoiets niet op tv komt?
Hooguit op Talpa, maar dit was zelfs Talpa een graadje te erg. Dat siert ze. Terwijl ze verder helemaal niet vies zijn van het genre ‘Apies Kijken’. Ik ben redelijk optimistisch.
Ik vertrouw erop dat ze binnenkort met iets anders op de proppen komen dat volkomen smakeloos is.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen