Haat treft Mischa Blok: ‘Aziaat op DWDD? Weg ermee!’

De racisten in ons land zijn lekker op dreef. Ook de brave AvroTros-presentatrice Mischa Blok is nu de sjaak: ze heeft heftige reacties gekregen op haar open sollicitatie voor een eigen talkshow à la DWDD. Dat heeft ze gezegd op NPO Radio 1. Blok vindt het jammer dat er nog nooit iemand van Aziatische afkomst het NOS Journaal of een talkshow heeft gepresenteerd en zij wil dat veranderen. “Ik zou heel graag iets op tv willen presenteren. Het Journaal of een talkshow.”

Hoewel ze er binnen de omroepgelederen nog nooit om heeft gevraagd, heeft ze zich nu via Twitter in de aanbieding gegooid. “Ik heb getwitterd dat ik me warm aanbevolen hou.”

Het leidde niet tot alléén maar positieve reacties, aldus Blok. “Het werd heel veel geliket en geretweet, maar je krijgt ook een storm aan reacties, ook heel felle reacties, van: ‘We hebben toch al Humberto Tan? Hij is toch ook al een Aziaat? Waarom moeten we nóg een Aziaat?’

Wat zeiden ze nog meer? “Ook: ‘Hoezo kunnen Aziaten interviewen? Die durven toch niets te vragen, want die zijn altijd zo bescheiden.’ ‘En we hebben Sandra Reemer toch ook al gehad? Kroepoekje.’”

Blok vindt het heftig. “Ik wilde het toch aan jullie voorleggen, want er is een hele soort diversiteitsdiscussie.”

Humberto Tan moedigde Blok in een reactie aan om vooral haar ambities kenbaar te blijven maken, ook binnen de omroep zelf. De wereld ligt aan haar voeten, wilde hij zeggen.

Foto: Ruud Baan, BNNVARA

32 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Croque Monsieur
juni 14, 2020 16:56

Als deze mevrouw geen kritiek wil, moet ze ook niks twitteren. Wat een gehuil.

Gast
Bart
juni 14, 2020 14:02

WEST*
zo 14 jun 2020 om 12:42
Wat een gezeur

Het gaat om de kwaliteiten van een presentator,

Zou me een worst wezen of het om.een Europeaan, Marokkaan, Chinees, Braziliaan of Sengalees is.

Hetzelfde geldt voor de sjaamflappe, als ze maar nat zijn en een dikke mannenkanon zo wit als maar kan ken handele. Uiteindelijk is ook zo’n sflamoesj roze van binne

Gast
WEST*
juni 14, 2020 12:42

Wat een gezeur

Het gaat om de kwaliteiten van een presentator,

Zou me een worst wezen of het om.een Europeaan, Marokkaan, Chinees, Braziliaan of Sengalees is.

Gast
Bromsnor
juni 14, 2020 08:38

Ik vind dit, ik vind, dat, ik vind zus, ik vind zo. En dat is mijn mening.

Gast
Annoniemus
juni 14, 2020 06:51

Na v Nieuwkerk , wat je ook van hem vond, word DWDD nooit het zelfde meer , M probeert steeds meer een copy te zijn van DWDD , maar dan wel een hele slechte !

Gast
Mick
juni 14, 2020 00:06

Ze heeft zelf dit gedoe in gang gezet door waarde te hechten aan haar Aziatische achtergrond in plaats van haar kwaliteiten. Ze begon zelf.

Gast
Tipo
juni 13, 2020 22:13

@Solidarikots: laat die Chinese vriend z’n loempia lekker in je douwen. Geniet ervan!!

Gast
Solidarikots
juni 13, 2020 20:38

Jij bent eerder triest dat je overal racisme in ziet.

Misschien meer zelfspot zou handig zijn. Nooit zo veel gelachen als met een chineze vriend met zelfspot.

Gast
man pan
juni 13, 2020 20:18

@Solidarikots
Een triest figuurtje ben je ook.

Gast
Solidarikots
juni 13, 2020 18:18

Malc-malie, petel l de vlies,

Dit is:

De weleld dlaait doolllllll!!!!!

Gast
Solidarikots
juni 13, 2020 18:16

Tv format:

Wat speelt er zich af achter het luikje…

Gast
Waarom worden mijn berichten tegengehouden?
juni 13, 2020 17:14

Ik betwijfel of dit überhaupt gebeurd is. Op basis van kwaliteit moet je een aanstelling krijgen, niet op basis van identiteitspolitiek.

Gast
JaNeeMaar
juni 13, 2020 15:58

Gaan janken over een paar reacties op het internet om je eigen visie kracht bij te zetten.
Aziaten zijn zelf de grootste racisten, kijk hoe ze met zwarten omgaan en witte zelfs als superieur zien.

Gast
gtstfites
juni 13, 2020 15:26

Humberto is in Parimaribo geboren in Suriname dus dat ligt niet in Azië. Tijd dat die racisten het land uit gaan.

Gast
FUJANKERDS
juni 13, 2020 15:17

Janken als aziaat met je nederlandse naam.

Gast
Dreetje
juni 13, 2020 14:59

Maar ze kunnen Mischa toch ook wel een kans geven, William?

Gast
William
juni 13, 2020 14:54

Ze moeten gewoon de beste nemen.

Gast
John
juni 13, 2020 14:53

Wendy

Jij je gezicht niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gast
Dreetje
juni 13, 2020 14:40

Ze heet natuurlijk gewoon Mischa Brok.

Gast
man pan
juni 13, 2020 14:40

Als jullie beter hadden opgelet tijdens geschiedenisles, Nederlander heeft voor de wereldoorlog veel Chinese en Indiase contractarbeiders naar Suriname gehaald. Hierdoor is de genenpoel aanzienlijk vergoot.

Gast
Keta Minek
juni 13, 2020 14:31

We hebben Geert Wilders toch ook een Molukse Aziaat.

Gast
Rukken moet lukken
juni 13, 2020 14:23

@T.E.D.

Er zijn veel Surinamers van Aziatische afkomst, onder wie Humberto Tan-A-Kiam. Als dat geen Aziatische (Chinese) achternaam is, wat is het dan?

Gast
Momo
juni 13, 2020 14:23

Jaja, en hoeveel van dat soort reacties waren dat dan? Nooit iemand gezien die Humberto een Aziaat noemde, hoor.

Gast
WENDY
juni 13, 2020 14:17

Ze heeft haar stem niet mee.

Gast
Elmar Mol
juni 13, 2020 14:15

Ik vind dat King Alert een talkshow moet krijgen voor de onderkant van de samenleving.

Gast
bn
juni 13, 2020 14:09

Ik vind haar niet ad rem en te sloom, maar dat is nog geen reden tot Azihaat.

Gast
Pjotr
juni 13, 2020 14:05

Liever alleen maar objectieve gekleurdere mensen als presentator dan al die blanke generaliserende presentatoren die in gekleurderen stereotypisch altijd als een slachtoffer zien. Dat zijn de echte racisten.

Gast
Geronimo
juni 13, 2020 13:45

Was ook niet handig om dat als troefkaart in te zetten. Net zoals Hitlery tijdens de verkiezingscampagne tussen de Kuru-aanvallen door zat te blaten over dat zij president moest worden en wel hierom: ‘because I am a woman.’ Niet sterk.

Gast
Zalmneusje
juni 13, 2020 13:43

Als je jezelf profileert vanuit je etnische achtergrond, moet je niet raar opkijken als de reacties daar ook over gaan.

Gast
Kuis
juni 13, 2020 13:40

Ze roept dit over zichzelf af door zichzelf als aziaat te bestempelen.
Racisme houd pas op als we stoppen elkaar bij elkaars ras of kleur blijven noemen.
Wat kan mij het nou schelen of iemand een Aziaat is? Het gaat toch om het programma?!
ALS ze een programma krijgt OMDAT ze Aziaat is, is DAT racisme.

Gast
De zwerver van Amsterdam
juni 13, 2020 13:39

Ik wil dat daklozen een talkshow krijgen

Gast
T.E.D.
juni 13, 2020 13:35

Humberto Tan is van Surinaamse afkomst, niet Aziatisch… people, like, really?!?!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen