Moet DWDD-slot naar Aziatische Nederlander gaan?

Het Nederlandse tv-landschap is door de jaren heen een stuk diverser geworden, maar na talkshowhosts van kleur (denk aan Humberto Tan en Giovanca Ostiana), vrouwelijke talkshowhosts (Eva Jinek en de Op1-parade) en hosts met een Midden-Oosterse achtergrond (Fidan Ekiz) wordt het nu ook tijd voor een Aziatisch gezicht op een prominente plek, vindt de in Zuid-Korea geboren AvroTros-presentatrice Mischa Blok. Ze lijkt te azen op het tijdslot van De Wereld Draait Door.

Onomwonden twittert Blok: “Waarom heeft er nog nooit iemand van Aziatische afkomst het journaal of een talkshow gepresenteerd? En ja ik houd me warm aanbevolen 🙋🏻‍♀️

De opvolging van De Wereld Draait Door is in Hilversum een heet hangijzer. Er is BNNVARA veel aan gelegen om dit prominente tijdstip in huis te houden, maar ook AvroTros ligt op de loer.

Het is echter niet Mischa Blok, maar vooral het duo Roos Moggré en Splinter Chabot dat door de AvroTros naar voren wordt geschoven. Vandaag geven ze in De Telegraaf min of meer aan het DWDD-slot erg te zien zitten.

Chabot laat zich volgens de krant ‘diplomatiek’ uit: “Roos en ik zouden niet negatief tegenover tv staan. Nu word ik ineens heel politiek, haha. Zo’n zelfde format als Proost!, met koken, gezelligheid en cultuur is niet per se nieuw, maar we zouden wel meer dat huiskamergevoel van de radio over willen brengen: dat het allemaal iets losser wordt. Het mag best wat meer wiebelen op tv.

En wat Mischa Blok betreft mag er dus wel wat meer Aziatische vertegenwoordiging zijn op televisie. Of ze al een screentest heeft gedaan voor de DWDD-opvolger, is nog niet bekend.

Foto: Nico Kroon

41 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Mick
juni 11, 2020 07:34

De NPO is zó divers. Linkse hetero’s, linkse homo’s, linkse lesbiennes, linkse transgenders, donkere linkse transgenders, linkse panseksuelen, linkse wetenschappers, linkse docenten, linkse muzikanten, en ga zo maar naar links.

U hoort het en ziet het. Diversiteit bij de NPO is eigenlijk alleen in ras, geslacht of psychische gesteldheid. Niet op basis van opinie, dan moet de gevaarlijke rechtse medemens geweerd worden…

Gast
Croque Monsieur
juni 10, 2020 23:58

Wie is deze mevrouw? Moeten we haar ergens van kennen?

Gast
Iemand
juni 10, 2020 21:30

Dit moet een glap zijn

Gast
Merel
juni 10, 2020 20:16

Mischa Blok lijkt me echt een heel goed idee, ik ben voor dus kom maar op met deze optie.

Gast
Het Zal Wel
juni 10, 2020 17:34

Van mij mag het.
Ik kijk toch niet!

Gast
tim
juni 10, 2020 16:27

Jammer dat er niet gekozen wordt voor mensen die ook kunnen interviewen of een show kunnen maken ipv een trendy iemand of te bang is om iets te vragen. Bijvoorbeeld Wilfried de Jong hij kan interviewen en gasten ook andere dingen laten vertellen. Zo zijn er nog best een aantal ipv de lichtgewichten die er nu voorbij komen

Gast
Solidarikots
juni 10, 2020 16:20

Misschien een embrio laten presenteren vanuit een baarmoedercam. Die hebben we ook nog niet gehad. En Tweelingen duopresentaties laten doen.

Gast
Bart van Laar
juni 10, 2020 14:55

Een slot zegt niets. Het is een programma op een slot dat iets bepaald. Dit draait uit op 1 grote teleurstelling.

Gast
baas
juni 10, 2020 14:05

Oprotten met je gele mensen, 3% in Nederland is Geel dus wil je meer Geel ga maar naar China.

Gast
HBaz
juni 10, 2020 13:15

Maakt ’t veel uit wat iemand van orgine is? Ik mis ook nog een Brabantse Nederlander.

Gast
RaymondVL
juni 10, 2020 12:53

Doe maar niet. Chinese vrouwen hebben een lelijke kut, ik heb het zelf gezien.

Gast
Grace
juni 10, 2020 12:50

Of iemand van 60

Gast
Ron
juni 10, 2020 12:45

Een Aziaat bij de publieke omroep, alle aluhoedjes in de stress want Azië en het corona virus you know. Die gaan hier gelijk een complot in zien. Doe maar niet dus.

Gast
Bart
juni 10, 2020 12:31

@StefanV Splinter presenteerde tijdens de Streetlab 24 uurs marathon een late night show. Was erg leuk. Alsof hij het al jaren deed.

Gast
Man zonder Naam
juni 10, 2020 12:30

Mag van mij. Hoewel objectief ben ik niet, gezien ik Aziatische vrouwen waaronder Mischa Blok erg aantrekkelijk vind…En ik zie te veel focus qua diversiteit op Moslims en donkere mensen. Asian lives Matter zullen we maar zeggen.

Gast
Ron
juni 10, 2020 12:30

Die Splinter is zo’n JOVD’er die gaat nooit zo’n belangrijk tijdslot vullen.

Gast
StefanV
juni 10, 2020 12:27

@ El: Splinter Chabot presenteerde vorig jaar op NPO3 een programma over politiek. Dat deed hij prima, dus hij heeft zeker vaardigheden als presentator. Of hij ook een goede interviewer is, weet ik niet.

Verder vind ik het vooral jammer dat alles en iedereen tegenwoordig in hokjes wordt gepropt, met labels erop. Als ‘geprivilegieerde cisgender witte man’ mag je er eigenlijk ook niks meer van vinden. Wie ben ik om te bepalen welk onoverkomelijk leed anderen treft.

Hoe dan ook: het hokje waar iemand in zit, bijvoorbeeld op basis van huidskleur, etnische achtergrond of religie, is kennelijk belangrijker dan de vraag wie het meeste talent bezit. Dat BNNVARA overwoog om advocaat Khalid Kasem (inmiddels in opspraak geraakt), totaal onervaren met tv-presentatie, in te zetten op de DWDD-opvolger, zegt veel.

Gast
rijswijk01
juni 10, 2020 12:25

Was ik blij eindelijk van die verschrikkelijke Bart Chabot verlost, te zijn nu worden we iedere dag getrakteerd op zijn zoon met die vreselijk voornaam en welhaast nog erger dan zijn vader. Oh, oh, Den Haag. Nee, dan liever Jacques Bral, hebben ze hem nog niet gevraagd? Nieuwe presentator moet wel uit Den Haag komen vind ik, zijn we eindelijk verlost van die grachtengordel kliek.

Gast
Bim Jakkum
juni 10, 2020 12:17

Wordt het geen negor? Dan gaat ik Media Markt plunderen. Zwarte Levens Materialen !!!

Gast
Keta Minek
juni 10, 2020 12:10

5 Dagen 5 omroepen ga er maar aan staan.

Gast
Marije
juni 10, 2020 12:10

Waarom zou ze niet worden overwogen? Zou wel goed zijn, bij diversiteit denken redacties vooral aan moslims of zwarte mensen. Ik geen geen enkele Aziatische presentator, acteur of journalist die op tv komt. Die worden niet gerepresenteerd in het medialandschap. Overigens heeft de publieke omroep haar mond vol over diversiteit en ondertussen blijven de redacties wit.

Gast
Jantien Visser
juni 10, 2020 12:08

Ach, wie ook de presentator wordt, het zal op niks uitdraaien. Waarom zullen de onderwerpen in DWDD aantrekkelijker zijn/worden dan die van OP1 of Beau? Accepteer nu waar gewoon dat het voorbij is met de hoogtijdagen van DWDD.
“Eine ausgegangene Zigarette ist wie eine erloschene Liebe, beide brennen zwar wieder aber die Aroma ist weg”

Gast
Ron
juni 10, 2020 11:42

@S: onzin.

Gast
S
juni 10, 2020 11:41

Het wordt Renze Klamer, is in maart al besloten.

Gast
Grote Bert
juni 10, 2020 11:40

@e, goed idee. Weg met die lui.

Gast
El
juni 10, 2020 11:40

Waarom Splinter Chabot? Omdat ze zo nodig een op dit vlak talentloze zoon van Bart Chabot nodig hebben? Zal vast een aardige jongen zijn, maar kunde als presentator/interviewer heeft hij nog niet laten zien. Beetje raar om hem dan toch naar voren te schuiven.

Gast
oja
juni 10, 2020 11:39

Graag de beste vrouw of man voor de job. Bij gelijke score op kwaliteiten kan je voorrang geven aan diversity. Verder niet te moeilijk doen. Als we proactief diversiteit tot speerpunt maken en dus kwaliteit niet, krijg je ook scheve gezichten. Mij maakt t persoonlijk weinig uit wie presenteert, zolang maar vakkundig etc.

Gast
e
juni 10, 2020 11:39

@zalmneusje, ik denk dat iedereen die zegt dat Nederland omgevolkt moet worden, direct het land uitgegooid moet worden. Boontje komt om zijn loontje. Doei.

Gast
rooie Rinus
juni 10, 2020 11:38

Prima presentatrice. Dit is M is inmiddels ook een soort van activistisch WOKE hol geworden, en dat is jammer. BNNVARA heeft zn tijd gehad, die harken vooral belastinggeld binnen, dus de Avro lijkt me een prima zet.

Gast
By the way
juni 10, 2020 11:38

Bijzonder dat de vraag zoals geformuleerd in deze tijd gesteld kan worden.

Gast
Zalmneusje
juni 10, 2020 11:36

Dus als ‘mensen van kleur’ onomwonden zeggen dat NL omgevolkt moet worden, dan moeten we daar in meegaan en applaudisseren. Maar als Thierry dit feit constateert, dan is het niet waar en een schande dat ie dat zegt. Ik snap er geen sikkepit meer van.

Gast
Flauwe Kul
juni 10, 2020 11:36

Alles is beter dan Splinter Chabot! Dan kunnen we ook Bassie vragen om het 8-uur journaal te gaan presenteren!
Als hij DWDD met zijn ADHD gaat presenteren dan moet iedere kijker na afloop in therapie om weer tot rust te komen.

Wat is dat een mislukte kloon van zijn vader!

Leuk voor hem, dat hij uit de kast is maar voor iedereen zou het beter zijn als hij weer die kast in gaat.

Gast
Ik vind ook wat
juni 10, 2020 11:32

Humberto Tan-A-Kiam heeft een Aziatische achtergrond en heeft jarenlang een succesvolle late night talkshow gemaakt.

Gast
q8
juni 10, 2020 11:19

t zal heel andere tv worden,
echte Aziaten zijn bescheiden, netjes en beleeft,
t word geen schreeuw tv,
en …ze respecteren ook andere meningen, en dat zijn ze bij npo niet gewend,
dat zijn alleen maar schreeuwers
,ik denk dat deze dame t moeilijk zal krijgen,
de oost Aziatische en zuid Amerikaanse culturen zijn de mooiste culturen op deze aardbol,

Gast
Lilly Labiamus
juni 10, 2020 11:18

De plek moet naar de beste interviewer gaan. Is dat een witte hetero man van 45? Prima. Is het een van origine Aziatische transgender? Ook prima.

Gast
FENNA
juni 10, 2020 11:18

Nee, ze heeft een stem van een kleuter.

Gast
Witmang
juni 10, 2020 11:17

Met alle respect voor de overigens prima geïntegreerde Aziatische medemens, maar moet nu elke minderheid in gelijke mate gerepresenteerd worden in de media in plaats van te kijken naar geschiktheid? Lijkt mij toch niet echt leuk daar te zitten om je afkomst in plaats van wat je daadwerkelijk kan. ‘Helaas’ is Nederland nog steeds een overwegend blank land, dus zal je wat vaker blanke mensen zien dan niet blanke mensen.

Gast
Minou
juni 10, 2020 11:12

Goed idee.

Gast
Ron
juni 10, 2020 11:07

Maar ja, ik heb dan ook 0% verstand van tv, radio en andere media.

Gast
Ron
juni 10, 2020 11:05

Het zal net als bij Op1 wel weer een poule van presentatoren gaan worden vrees ik want ik zie tussen alle namen in dit stukje nou niet 1 naam waarvan ik denk dat die het kan. Ik denk toch meer in wat gevestigde namen die bewezen hebben dit te kunnen, Humberto of Herman v/d Zandt.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen