Homoterreur A’dam gaat door, dit vindt Angela de Jong

De regenboogvlag staat in lichterlaaie in Amsterdam-Oost. Na het herhaaldelijke homogeweld tegen het homostel Fabio en Daniel, dat deze week nog te gast was in Beau, was het gisterenavond op Hemelvaartsdag wéér raak in dezelfde buurt. Een homoseksuele man is rond 20.10 uur met glas gestoken. Hij zat met zijn partner in een kano, toen ze vanwege hun geaardheid werden beledigd. Ze gingen naar de kant om verhaal te halen, maar de jongens van 14, 14 en 15 gingen in de aanval met glas.

Een van de mannen is aan zijn onderarm gewond geraakt door een stuk glas en werd per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. De daders renden weg, maar zijn opgepakt. “Wij nemen de zaak zeer hoog op“, klinkt het. Het drietal zal inmiddels dus wel weer bij de glasbak staan.

Wat vindt Angela de Jong hier nou allemaal van? Ze heeft de berichtgeving over het homogeweld richting Fabio en Daniel op de voet gevolgd. Hun verhaal in Beau was een ‘boosmakend relaas’, vindt ze.

De Jong vindt het goed dat Beau van Erven Dorens het, in tegenstelling tot Margriet van der Linden, wél aandurfde om de Marokkaanse achtergrond van de daders te benoemen. “Dat waren Marokkaanse jongens, stelde Beau. Wat ik te prijzen vond; eerder werd het hele m-woord bij M domweg vermeden“, zegt ze.

Ze ziet dat er in de media vaak groot ongemak is als het over Marokkanen gaat. “Ook bij Beau haastte de Amsterdamse politieman er aan toe te voegen dat homofobie breder voorkomt, in de Biblebelt bijvoorbeeld.”

Zelf komt De Jong uit zo’n dorpje. “Dus ik herken dat wel. Al staan ze op het platteland niet met betonscharen te zwaaien.”

Lees ook: Beau na felle kritiek op M: ‘Daders waren Marokkanen’ (gisteren)

Foto: BNNVARA

109 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Donald Dumb
mei 23, 2020 08:28

Dominee Bonk.
Kap eens met dat domme gezever.
Moet u niet aan kindertjes zitten? Dat is wat jullie allemaal doen.
Engerd…

Gast
Dominee Bonk
mei 23, 2020 08:00

Laten we elkaar de hand reiken, Gods wil is wet, als we bidden wordt alles goed, Jesus wacht ook op U, God oordeelt en veroordeelt. Amen, de Heer is met mij, het Kruis leidt. Veel kusjes van Uw Bonk, mijn kerk staat voor u open, komt allen tezamen.

Gast
Xxxxx
mei 22, 2020 19:39

Ik heb net naar M gekeken. Het ging over homo-geweld. Ellie Lust was daar bij. Die bevestigde wat ik al zei. Dat Marokkaanse jongeren oververtegenwoordigd zijn als het om dit thema gaat. Dus Donald Dumb het zijn geen Nederlandse jongeren zoals je probeer te verdoezelen. Maar je mag niets verkeerds zeggen over Marokkanen want dan breekt de hel los. Maar Donald Dumb is, wat iemand al schreef, als je zegt dat er duizenden mensen aan longkanker Komen te overlijden en dat hij dan zegt dat hij iemand kent die er 100 mee is geworden. Dat noem ik als recht praten wat krom is.

Gast
Geronimo
mei 22, 2020 18:32

De ironie. In Amsterdam-Gaza houdt het homogeweld aan en in de Hetzekrant het coronageweld.

Gast
De feiten
mei 22, 2020 17:16

Donald Dumb is precies zo iemand die als je zegt dat duizenden rokers sterven aan longkanker hij iemand kent die 100 is geworden en zijn hele leven heeft gerookt.

Gast
Herman W.
mei 22, 2020 17:07

@Xxxxx, de meeste broodpoten hier in Nederland zijn Marokkaanse jongens.

Gast
Xxxxx
mei 22, 2020 17:03

Donald Dumb dan kijk je zeker nooit naar Opsporing Verzocht. Je zal er maar wonen. Allemaal jonge Marokkaantjes. Er zullen inderdaad ook uitzonderingen zijn.

Gast
HBaz
mei 22, 2020 16:51

Loop in een willekeurige stad of dorp hand in hand langs een groep hangjongeren (en dat zijn echt niet allemaal Marokkanen) dan gebeurt hetzelfde.

Gast
Xxxxx
mei 22, 2020 16:45

Als er een volk discrimineert Aldus dan zijn zij het wel. Wij zijn een veel te “lief” volk. Wij zijn nog minder dan varkens voor ze. Aldus blijf lekker in je verheerlijkheden geloven. Moet je misschien eens naar Opsporing Verzocht kijken. Misschien gaan dan je ogen open.

Gast
Donald Dumb
mei 22, 2020 16:45

Xxxxx.

De eerste liquidatiegolf in Amsterdam heeft niks met Marokkanen te maken.
Daar was de kring rond, eerst Klaas Bruinsma, later Holleeder verantwoordelijk voor.
Allemaal Nederlandse straatschoffies uit de hoofdstad…

Gast
Xxxxx
mei 22, 2020 16:41

Aldus. Die Nederlanders waar je op doelt die zijn er zeker. Maar het gros is dat niet. Moeten wij in Marokko of Turkije dingen doen die hen niet zint. Dan worden we doodgeschoten. Nederland is een beetje TE TOLERANT. En alles waar TE voor staat is niet goed. Ik zou er omgekeerd niet aan moeten denken te gaan wonen in Marokko en Turkije. Ze voelen zich echt geen Nederlander. Hun “roots” liggen in Marrakesh en Istanboel aan de Bosporus. Zijn hier alleen voor “eigen gewin” en zullen nooit Nederlander worden. Wij “domme Hollanders” blijven maar in sprookjes geloven. Moet je eens in Amsterdam gaan kijken. De ene na de andere wordt geliquideerd. Dat tuig wordt in hun eigen land uitgekotst en wij zitten er mee opgezadeld.

Gast
Donald Dumb
mei 22, 2020 16:31

Aldus.

Als er ergens het woord ‘intolerant’ gebruikt kan worden is het voor de Biblebelt. Loop uit de maat en je bent poep in die gemeenschappen.
Leef je niet volgens het Boek, dus ook niet qua geaardheid, dan wordt je verketterd.
Maar ach men ziet hier de splinter in andermans ogen, maar niet de eigen balk…

Gast
aldus
mei 22, 2020 15:59

Ik ken een aantal van deze Nederlanders. Hard werken, studeren, gewoon een bijdrage leveren aan de maatschappij. Dat een aantal bovenstaande domoren nog niet door hebben dat integratie vooral het accepteren is van het feit dat sommige mensen anders zijn wordt door jullie onderstreept door te beginnen over gebruiken die sommige mensen misschien hebben. En ze daarop veroordelen. Dat heet dus discriminatie. In de bible belt lopen ook mensen met mutsen, enten ze kinderen niet in en zijn ze op zondag zo ongeveer verlamd. Moeten zij weten, hun keus. Zijn ook Nederlanders.

Gast
Dr. Bibber
mei 22, 2020 15:33

En verder veel voorspelbare reacties die je iedere keer hoort en die NIETS helpen.

Gast
Dr. Bibber
mei 22, 2020 15:32

Goh ik dacht dat deze vrouw enkel media recensent is maar nu gaat ze ook al uitspraken doen over deze zaak.

Gast
Betweter
mei 22, 2020 15:22

@Jack
vr 22 mei 2020 om 15:10

In tegenstelling tot jou is Angela in staat zich schriftelijk perfect en in foutloos Nederlands uit te drukken. Ga met je legoblokjes spelen, ongeletterde nietsnut.

Gast
Jack
mei 22, 2020 15:10

Angela is beledigd : ze betaald wat haar baas (rtl)
Zegt!

Ze is als een Marokkaanse die beledigd is om dat ze niet is uitgekozen!

20% M
21% Op1
12% Beau

Dat doet zeer!

Gast
Donald Dumb
mei 22, 2020 14:46

Doet me denken aan dat Foxpop filmpje met de homo hatende opa ergens op de Biblebelt.
‘ Als mijn zoon homo zou zijn zou hij een dreun krijgen’…
Lekker tolerant opaatje.
Zijn 8 jarige kleindochter wijst hem terecht…

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 14:24

Nederland is het riool-afvoerputje van de wereld geworden en niet Nederland. Herstel.

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 14:23

Boerenverstand. Dit hebben we als “erfenis” gekregen van oud-minister Jantje Pronk en mevrouw Hedy d’Ancona. Die hebben in de jaren tachtig de deuren wagenwijd open gezet van Nederland ,voor dit gespuis. Die “droomden” toentertijd van een multiculturele samenleving. Leek ze zo geweldig. Terugkijkend is Nederland het rioolafvoer-putje van Nederland geworden. Criminele afrekeningen in Amsterdam van merendeel allochtonen. Drugs openlijk verhandeld en drugslaboratoria in dat zelfde Nederland. Je kunt de krant niet openslaan of drugscriminelen hebben hun rotzooi ergens neergegooid. Nee, sorry mensen. Nederland is niet meer het Nederland wat het in de 50,60, en 70-er jaren is geweest helaas. Janmaat van de Centrum-Democraten heeft hier al heel lang geleden voor gewaarschuwd. Toen werd hij uitgelachen en uitgehoond. Hij was de voorloper van Geert Wilders nu. Helaas heeft Janmaat groot gelijk gekregen.

Gast
Mappy
mei 22, 2020 14:21

Helena
vr 22 mei 2020 om 14:16
DOUZE POINTS !!!!!!

Gast
zuurkool
mei 22, 2020 14:21

@helena. Sluit mij er helemaal bij aan!

Gast
Helena
mei 22, 2020 14:16

Femke Halsema vind ik een gemankeerde incompetente burgemeester, ze kan haar eigen kinderen en man niet eens in het gareel houden laat staan de problemen en criminaliteit van een Amsterdam. Verder is het genoegzaam bekend dat Femke Halsema veel probeert goed te praten ten faveure van eigen belangen, volgens mij schuwt ze zelfs niet om te liegen. Ik vertrouw deze enge vrouw voor geen halve eurocent.

Over veel Marokkanen kan ik heel kort zijn, ik vind het griezelig genetisch afval. De criminaliteit, het schandelijke gedrag, de J*den en hom*ha*at, het zeuren over diescrieminatie (Nederlands spreken de meeste namelijk niet, het is dom gebrabbel met veel gebruik van het woord k*nk*er). Kortom, ik vind het r*nzig tuig en zie ze graag opro**ten naar het Rifgebergte .

Gast
MMP
mei 22, 2020 14:07

One and only
vr 22 mei 2020 om 11:52
Zou je willen, met die lelijke kop van jou

Gast
Mappy
mei 22, 2020 14:04

ALLE mocro’s het land uitzetten. Alleen zij die kunnen aantonen dat ze de
Nederlandse normen en waarden accepteren en langer dan 5 jaar een baan hebben
mogen weer binnen, maar zodra ze zich misdragen is is retour naar Rifstanie

Gast
Boerenverstand
mei 22, 2020 13:53

Ik begrijp xxxxx wel. Jammer dat Nederland zo afgegleden is dankzij de multiculti-ontwikkeling. Maar dat iemand zich veilig gedraagt om niet in elkaar gemept te worden, is logisch.
Wordt verder gewoon tijd om de criminelen met dubbel paspoort het Nederlandse paspoort af te nemen, en daarna enkele reis naar het land waarvan ze de cultuur blijkbaar zo geweldig vinden.

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 13:44

Hans. Angst kan ook een goede raadgever zijn. Voorkomen dat je niet in elkaar gemept wordt.

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 13:34

Aldus. Over “echte Nederlanders” gesproken. Alle antennes van die “echte Nederlanders” staan allemaal gericht op Marokko en Turkije. Integreren of een woord Nederlands leren. Op sommigen nagelaten, geen sprake van. Ja de jongens en meisjes die hier zijn geboren spreken net als jij en ik Nederlands. Maar hun roots is Marokko of Turkije. Zullen nooit Nederlanders worden. Sommigen denken en hopen van wel. Nou nee dus!

Gast
Bart
mei 22, 2020 13:27

@Aldus Wat ben je dom!

Gast
Xxxxx
mei 22, 2020 13:24

Ja Hans. Je mag mijn mening niet delen. Geeft niet. Maar het kan blijkbaar niet in Nederland. Jij bent misschien veel jonger. Maar geloof me voor het grootste gedeelte zijn wij niet normaal. Sterker nog zelfs “vies”. Nou om dergelijke aanvaringen te voorkomen is het beter niet te doen. Of je moet net als het homostel in Arnhem graag herstellende willen blijven van een kaakfractuur en tanden willen missen. Zo ja, ga lekker hand in hand over straat lopen. Vroeg of laat tref je de verkeerde en dan is lijden een last.

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 13:17

Aldus. In welke sprookjeswereld ben je ontwaakt? Slaap lekker verder!

Gast
Hans
mei 22, 2020 13:17

Iemands hand vasthouden is niet provoceren, maar vrij normaal. Een teken van liefde. Ik merk zelf dat ik dat vroeger vervelend en eng vond. Nu ik 40 ben, heb ik het idee dat ik dat haast moét doen om te laten zien dat daar niets geks aan is. Sterker nog, om te laten zien dat dat normaal is, pak ik de hand van mijn vriend nu juist vaak vast als we bijvoorbeeld op een groepje jongeren aflopen. Niet om te provoceren, maar om te tonen dat het normaal is. Heb hooguit een verbaasde blik gezien. Vriendelijk glimlachen en doorlopen. Maar ben het dus zeker niet eens met Xxxx. Ik begrijp de angst, maar angst is en blijft een slechte raadgever. Als iedereen wegkijkt en het probleem negeert, groeit het alleen maar.

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 13:15

Aldus. Ja, hier geboren. Hier naar de Islamitische school, hier naar de moskee, met lange stofjassen en hoofddoeken, liefst gesluierd, over straat. Ouders betalen hier belasting. Ontvangen loon en uitkering wat naar Marokko gaat. Ja dat zijn “echte Nederlanders”. O ja als ze dood gaan willen ze niet in Nederland begraven worden. Zijn ze de andere dag al begraven in Marokko of Turkije. Hoezo “gewoon Nederlander? Gaat nergens over maar zo gaat het wel. Ze hebben alleen financiële belangen bij Nederland en verder niks!

Gast
aldus
mei 22, 2020 12:40

Zijn gewoon Nederlanders hoor. Hier geboren, hier opgegroeid, hier naar school. Ouders wonen hier en betalen hier belasting. Nederlanders dus.

Gast
Xxxxx
mei 22, 2020 12:31

Bejaarde. U bent zeker tegenstander van Henk Krol. Niks mis mee. Ik mag hem wel. Smaken verschillen.

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 12:10

Ferris. Wat heeft volgens jou geen zin? Weer zo’n bla bla figuur! Wat stoort je aan mij? Mag ik dat weten? Dacht dat ik duidelijk genoeg was. Ik ben heel vasthoudend in mijn mening. Wat is daar mis mee?

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 12:07

Ruud. Gelukkig dat je het met me eens bent. Zeg ik nu zulke gekke dingen? Wij voelen ons heel prettig. Voelen niet de behoefte hand in hand over straat te gaan. Is onze keuze. We provoceren niks. Wordt je ook niet in elkaar geslagen. Soms is voorkomen beter dan genezen. Gewoon je verstand gebruiken. Niet meer niet minder!

Gast
maatje te groot
mei 22, 2020 12:00

Misschien gekke vraag. Als het nou in plaats van geweld tegen Joden en homo’s eens geweld tegen onze cultuurparels was? Stond dan niet heel links Nederland op de kop en lagen dan niet al voorgedrukte formulieren klaar? Nu heerst er doodse stilte van de kant van de Linksche Gutmenschen. Bewijst dat dit lafaards zijn die niet eens de groep Marokkanen durft te benoemen als meeste daders. Maar er steeds om heen lult..

Gast
teuntje
mei 22, 2020 12:00

CRITIKAST helemaal gelijk Halsema weg als burgemeester die kan jeniet als handhaver zien ze durft niks lult poep en is laf

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 11:58

Pakmevanagteren. Helemaal gelijk! Ik heb echt niet het gevoel dat ik om moet kijken. Ik leef gewoon mijn leven. Wij zijn een andere generatie dan die “praatjesmakers van jongeren”. Soms, en daar blijf ik bij, is voorkomen beter dan genezen. Werkt al bijna 59 jaar perfect! Heb liever niet mijn kop kapot! Of een mes tussen mijn ribben. De jongens die zo “mondig” zijn komen er nog wel achter. Door schade en schande wordt je wijs. Heb ik ook gemoeten en zij ontkomen er ook niet aan!

Gast
teuntje
mei 22, 2020 11:57

IN Nederland kan toch alles moeten allereerst dooien vallen voordat er wat gebeurd

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 11:52

One and only. Ik maak geen ruzie. Ze maken met mij ruzie. Maar het zijn hoofdzakelijk jongeren die denken te weten hoe de wereld in elkaar steekt. Ik laat mij niks aanpraten als “ouwe homo”. Daar kunnen ze blijkbaar niet tegen. Dan krijg je allerlei verwensingen naar mijn hoofd. Dat ik niet goed wijs ben. Nou het zal mij een zorg zijn. Ze denken maar een eind weg. Ze kunnen beter over mijn fiets lullen dan over mijn lul fietsen.

Gast
One and only
mei 22, 2020 11:52

Oja, ik ben zelf wel eens tot twee keer toe lastig gevallen door homosexuele mannen; die kunnen soms ook echt hardnekkig vervelend zijn zeg…

Niemand is zonder zonde

Gast
Zo zit het
mei 22, 2020 11:52

Zelf woon ik in de Biblebelt. Ook hier wonen homo’s en lesbiennes. Ze kunnen gewoon hun gang gaan en hebben van niemand last. Zelfs binnen bepaalde kerken worden ze geaccepteerd en die kerken die hun relatie niet willen inzegenen blijven in gesprek en wijzen deze groep als persoon niet af. En geweld, neen nog niet meegemaakt in mijn woonplaats/gemeente of naastliggende plaatsen. Dus de biblebelt mag je op dit punt niet vergelijken met de Marokkaanse jeugd die dus wel geweld gebruiken.

Gast
Xxxx
mei 22, 2020 11:46

Critikast. Ik ben geboren in 1961. Ik zal je vertellen ik heb de wereld zien veranderen. Helaas niet in positieve zin. Werk al bijna 40 jaar. Heb de leuke en minder leuke kanten van de medemens gezien. Is niet altijd even fraai. Helaas zitten we met onze meningen mijlenver uit elkaar. Ik voel mij niet laf. Ik heb een hele leuke partner waar ik al 28 jaar mee leef. Menig hetero huwelijk houdt het nog niet zo lang uit. Heb veel gereisd. Waar menigeen van kan dromen. Jammer dat je uitsluitend afgaat op woorden en je de mens achter die woorden niet kent. Had je wellicht een andere mening. Ik ben geen mens van schelden en al helemaal niet op de barricades staan. Voel me ook niet geroepen in een string op de Gaypride te staan. Ik ben “anders” . Ik blif mezelf trouw! Dat is heel belangrijk. De mensen waar ik mee omga gaan ook al jaren met me om. Dat zegt genoeg. Beter een paar goede vrienden dan een hele massa nepvrienden.

Gast
chris?
mei 22, 2020 11:46

Kan die Angela de Jong niet eens bewerkstelligen dat haar krant minder flutnieuws vermeldt, zoals nieuwtjes dagelijks over Hazes jr en partner enz.. Niet te verteren.
Misschien wordt die krant DAN wat serieuzer genomen

Gast
One and only
mei 22, 2020 11:45

Haha al die homo’s hier in de reacties ruzie maken met elkaar of je moet wegkijken of niet…

Jullie komen er zelf niet eens uit, man man man….

Gast
Pakkme van Agteren
mei 22, 2020 11:44

@Selma

Als homostel moet je op openbare plekken altijd over je schouder kijken, continu verbaal geweld incasseren en je moet steeds weer die inschatting maken of het veilig genoeg is. Het is super stressvol om hand in hand over straat te lopen en dat is gewoon heel vermoeiend. Ik snap dat sommige mensen daarom besluiten om helemaal niet hand in hand te lopen. Uiteindelijk is het aan de politie en de politiek om een veilige omgeving voor iedereen te creëren.

Gast
Ruud
mei 22, 2020 11:40

@Xxxx: Begrijpelijke reactie! Ook ik loop met mijn vriend niet hand in hand over straat. Je kunt het laf noemen, maar ook verstandig. Verloochenen we daarmee onszelf? Alleen als we er zelf last van hebben. Wij hebben er sowieso geen behoefte aan om hand in hand over straat te lopen. Bijkomend voordeel: het lokt niets uit! Ik voel me niet een activist! Het is triest dat degene die er wel behoefte aan heeft, vaak met geweld/ pesterijen te maken krijgt.

Gast
Ferris
mei 22, 2020 11:39