Arjen Lubach: ‘Telegraaf wil mij bewust kapotmaken’

Arjen Lubach heeft het idee dat De Telegraaf hem met een vooropgezet plannetje bewust kapot wilde maken op Koningsdag. Dat geeft de VPRO-ster aan in de podcast Een Podcast over Media van Alexander Klöpping. Lubach raakte op die dag in opspraak, omdat hij een screenshot maakte van een geschrokken prinses Ariane en daar een onschuldig grapje over maakte. “Als je op live tv het beeld uit wordt gezoomd“, stond erbij. Het leidde aanvankelijk tot hilariteit, totdat De Telegraaf het zag.

Even terug naar Koningsdag: wat gebeurde er nou precies? “Laat ik er niet te veel over zeggen, maar het was wel weer een bijzonder inkijkje in hoe sommige media werken. Ik zat dat ding te kijken, het was op YouTube en ik zag dat shot waarin ze verbaasd om zich heen keek.”

Lubach maakte een screenshot. “En ik vond het gewoon stoer van dat meisje. Dat ze binnen dat hele surrealistische poppenkastgebeuren nog gewoon een kind blijft en reageert op een hond die aan het blaffen is of Beatrix die omviel, weet ik veel. Dat was een heel snoezig moment juist. Ik zag er geen kwaad van in, dus ik dacht: ik post het.”

Hij bedacht er een geestige opmerking bij. “Net op dat moment werd ze half over haar gezicht het beeld uitgezoomd, dus dat was ook nog eens het moment dat dat gebeurde. Het sloeg helemaal nergens op, dus het was een soort van mediakritiekje op de regie en dat grappige gezichtje van dat meisje.”

Aanvankelijk was er niets aan de hand. “Ik dacht: ik post het en in eerste instantie vond iedereen het ook leuk en kreeg ik allerlei berichtjes van: wat grappig. Blijkbaar was ik de eerste die het had gezien, maar later zagen nog meer mensen het en die begonnen het ook te posten. Later die avond was het ook bij Op1 en Boulevard: iedereen heeft er smakelijk om gelachen.”

Telegraaf mengt zich

Toch was Lubach de enige die de klos was. “Ineens kreeg ik heel veel haat. Ik dacht: waarom is dat nou? Toen zag ik dus een artikel van De Telegraaf. Zij zaten die dag vol op het oranjepaard en ze hadden een relletje nodig en zij plaatsten het bericht: ‘Arjen Lubach maakt prinses Ariane belachelijk.’

Pas toen dat artikel verscheen, kreeg Lubach kritiek. “Ze hebben het een uurtje laten staan en al die reacties geoogst en toen veranderden ze het bericht in: ‘Arjen Lubach ontvangt hoon.’ Dat was gewoon het opzetje van hen, zodat ze niet de schuld bij zichzelf legden. Het hele bericht van het belachelijk maken is toen verdwenen.”

Die berichtgeving werd wel weer overgenomen door andere media. “Vervolgens kwamen er artikelen bij RTL Nieuws en RTL Boulevard over een ‘misplaatste tweet’. Dat was dan weer naar aanleiding van het bericht dat nu niet meer bestaat.”

Ik was wel verbaasd door de geniepigheid van de redactie die de opzet heeft van: we plaatsen eerst een ophefstukje en dan een ophefstukje over het ophefstukje. Het lijkt me ingecalculeerd, maar ik weet het niet zeker natuurlijk.”

Lees ook: Arjen Lubach na Ariane-rel: ‘Het was maar een grapje’ (28 april)

Foto: RTL

75 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Klaar mee
mei 4, 2020 10:39

Jeejtje, de hele dag word er alles over die 3 meiden genoteerd en gepubliceert. Wat ze aan hebben, waar ze op vakantie gaan, waar ze bij waren, wat ze mooi vinden, fotos, videos, de telegraaf heeft zelfs gelogen dan Amalia 2 jaar in china naar school zou gaan!

Nu maakt een komiek een vrij ontschuldig grapje, en iedereen vindt ineens dat je niet over de rug van de prinsessen content mag maken. Hoe hypocriet ben je dan?

Gast
Dr. Bibber
mei 4, 2020 08:20

Voorspelbare reacties over het algemeen (gaapt zo hard dat ik mijn appendix kan zien hangen).

Gast
Axel-F(Arnhem)
mei 4, 2020 01:36

ach gossie.

Zijn wel meer mensen die hem niet mogen.

Gast
😷Paulus
mei 3, 2020 20:28

😷Lubach 👨‍💼heeft voorlopig niks te vrezen, die heeft genoeg weerstand opgebouwd. De kunst is om op level te blijven. Is wel hard werken voor hem.

Gast
TV regisseur
mei 3, 2020 10:03

Rond 4 mei schurkt de Telegraaf traditiegetrouw altijd tegen de machthebbers aan.

Gast
Fons
mei 3, 2020 09:47

Arjan Lubach kan blijkbaar heel slecht tegen kritiek, dat is wel duidelijk. Hij vind zichzelf heel wat bij het kapot maken van Rumag, maar is er als hij zelf kritiek krijgt. Hij heeft veel media aandacht gekregen bij het item over Rumag, de gevolge daarvn zijn bekend, met dank aan Lubach.
Als hij dan semi grappig denkt te zijn met een item over Ariane, pakt dat niet goed voor hem uit. Dat hoort er ook bij huilebalk !!!

Gast
Robbert
mei 3, 2020 09:37

Hypocriet links ventje die lubach. Z’n hele carrière is geboost door linkse media die zijn domme kut humor optilt tot een soort hilarische politieke propaganda. Nu tikt iemand hm op de vingers voor een ontzettende lage actie en nu is de media zogenaamd tegen hem. Trieste linkse kleuter ben je lubach! Laaghartig en sneu om een tiener meisje met z’n grote maatschappelijke rol lastig te vallen. Zoek een echte baan en werk eens voor je geld ipv linkse propaganda te verspreiden.

Gast
Dominee Bonk
mei 3, 2020 09:09

Arjan Lubach is voorbij. Dat zie je ook aan hem. Een lid verzuurd mannetje met een heel naar stemmetje, die tegen beter weten in probeert stoer te doen. Doet me erg aan die idioot enge Filemon denken, hoor je gelukkig ook nooit meer iets van. Kusjes van de dominee. Uw Bonkje.

Gast
Geronimo
mei 3, 2020 07:49

@Tessa

Je bent niet goed.

Gast
Arnout
mei 3, 2020 03:17

Wat een onzinnige en waardeloze discussie. Satire is één van onze grootste vrijheden, en een krant die dat uit zijn verband rukt ook.

Gast
Fred Weetveel
mei 3, 2020 00:05

Paul Jansen en z’n clubje “topjournalisten” doen alles voor aandacht, het maakt ze echt niet uit hoe of wat. Zoals Paul zelf altijd zegt: “we gaan er graag met gestrekt been in”. De eikel.Maar goed, Paul heeft ook een soort knullig televisiedingetjes (jaja, we zijn crossmediaal) en is dus uit eigenbelang mordicus tegen de publieken dus als je succesvol bent op NPO en ook nog een tikje kritisch en goed gebekt dan liggen de aasgieren te wachten op dat ene momentje. En als je zelf dat foutje niet maakt verzinnen zij het wel. Waardeloze kleuterjournalistiek.

Gast
Honest
mei 2, 2020 17:19

Nieuws is er sowieso alleen om mensen te misleiden… Kies gewoon je eigen mening mensen.. jeez.

Gast
Ron
mei 2, 2020 17:04

Het was een leuk grapje, niets mis mee. De Telegraaf liet weer even zijn ware aard zien. In deze corona tijd zijn ze wat milder en zelfs kritisch op het beleid, alleen op Koningsdag even niet. Was gewoon een setup.

Gast
zorro
mei 2, 2020 17:00

Terecht zulke figuren brengenniets.

Gast
Fikkie
mei 2, 2020 16:50

Heeft niks met die krant te maken maar met je eigen hooghartige houding ten opzichte van anderen die jouw humor helemaal niet kunnen waarderen, en als je dat ook een keer respecteert kan het een heel ander verhaal gaan worden maar neen, gewoon door blijven drammen met je linkse geleuter ja en dan op een gegeven moment pakt de media dat op en brandt je af, en in dit geval terecht.

Gast
Willie Wortel
mei 2, 2020 16:40

IEDEREEN KOFFIE ?????

Gast
Willie Wortel
mei 2, 2020 16:39

Laat Arjan met rust.Iedereen heeft wel eens een miskleun gemaakt! Van n mug een olifant maken!!!!!!Kom op zeg!!!

Gast
Keta Minek
mei 2, 2020 16:25

De Telegraaf doet toch niet anders dan goedlopende prog proberen kapot te maken alleen lukt dat niet bij Lubach.

Gast
anoniem
mei 2, 2020 16:22

Twitter is sowieso vooral populair bij idioten? :-)

Gast
Michiel
mei 2, 2020 15:48

Telegraaf, fout tijdens de oorlog en fout na de oorlog. Heulen met de vijand om zo veel mogelijk geld te kunnen verdienen.

Gast
ton
mei 2, 2020 15:39

Hij maakt andere belachelijk, en nu hebben ze hem flink te pakken.
Ga zo door telegraaf..

Gast
aammehoela
mei 2, 2020 15:33

Televaag deugt niet, weet toch iedereen. Een krant met Amerikaanse (Fox) trekken en dus totaal niet objectief. Neen, in dat opzicht doet het Reformatorisch Dagblad het beter als het over objectief nieuws gaat. Alleen heeft die krant geen sport ……….

Gast
Sapperdeflap zeg!
mei 2, 2020 15:31

Niks mis mee als een krant ons koningshuis een warm hart toedraagt, dat moet de Televaag zelf weten. Maar door een volkomen onschuldig bedoeld screenshot van een prinses iemand op zo’n achterbakse manier te pakken, leren wij deze k*tkrant weer kennen. Ik vind Lubach niet altijd grappig, en ik heb geen enkele behoefte om voor hem op te komen; dat kan hij immers zelf wel. Dergelijke lager dan laag bij de grond acties van het rioolblad van ‘wakker Nederland’. tonen aan dat dit medium door en door vals en verrot is.

Gast
Angel
mei 2, 2020 15:30

Lubach, een normaal denkend iemand gaat echt nooit een meisje van 13 jaar voor schandaal zetten, dan krijg je de deksel op je neus .
Ik hoop dat je gauw van de tv verdwijnt.

Gast
kees
mei 2, 2020 15:09

Typisch links janken

Gast
B
mei 2, 2020 14:55

Telegraaf is gewoon heel eng krantje dat te maken heeft met sterk dalende abonnee aantallen . Op deze manier proberen ze mensen naar hun site te trekken die bekend staan als zolderkamer kneuzen.

Gast
Hugo
mei 2, 2020 14:34

Telegraf lacht alleen om hun eigen grapje. Wat zullen ze jaloers zijn geweest.

Gast
Rob
mei 2, 2020 14:14

@Suze.
Klopt, Koot en Bie waren ook niet altijd leuk maar ze hebben nooit humor gemaakt die ten koste ging van derden, gebruikten geen lachband, kan me ten minste niet voorstellen dat er schaterend publiek live bij Lubach gaat zitten. Hij heeft iets bedacht war hij leuk vind, en tijdens de “grap” ligt hij zelf al dubbel.
Wat een niveau heeft dit over het paard getilde figuur.
Zo gauw als hij bij een preview zit gaat meteen het geluid uit.
VPRO heeft in de loop der jaren, veel goeds gepresenteert maar dit….
Walgelijk!

Gast
Guttegut
mei 2, 2020 14:13

In de oorlog was het al een foute krant. 75 jaar later is er niks veranderd

Gast
Donald Dumb
mei 2, 2020 14:09

Ach De Televaag toch…
Het roddelblad onder de dagbladen. Fakenieuws verspreider…

Gast
Suze
mei 2, 2020 14:02

@Rob, Koot en Bie zijn ook vreselijk overgewaardeerd! Zij brachten ook heel veel waardeloos materiaal. Maar “men” moest het wel leuk vinden.

Gast
Peel
mei 2, 2020 13:59

Tinie
za 02 mei 2020 om 12:16

Wil jij echt zeggen dat alle van te voren bedachte grappen niet grappig zijn?
Zo niet, waarom gebruik je dan derhalve?

Gast
Jimmy
mei 2, 2020 13:56

Hey Donald Dom kijk eens goed in de spiegel!De pot verwijt de ketel dat die zwart is😝

Gast
Sjaak
mei 2, 2020 13:53

Als je uitdeelt moet je ook kunnen incasseren. Arjen Lubach neemt zichzelf wel erg serieus, typisch voor linkse mensen die andere anderen de maat nemen.

Gast
Rob
mei 2, 2020 13:31

Ach Lubachje, zielig mannetje.
Altijd de grootste lol om zijn eigen grappen of wat daarvoor door moet gaan.
Hopelijk verdwijn je snel van tv.
Kunnen er ook weer échte leuke programma’s komen.
Neem een voorbeeld aan Koot en Bie.

Gast
zorro
mei 2, 2020 13:12

En terecht hij is een klootzak die zijn weerga niet kent

Gast
Donald Dumb
mei 2, 2020 13:06

Complottheorist.

Gast
Donald Dumb
mei 2, 2020 12:54

En Engels.

Gast
Donald Dumb
mei 2, 2020 12:54

Jimmy, leer Nederlands, lijer!

Gast
Trui
mei 2, 2020 12:44

De wakkerste fascisten van Nederland.
Die hebben een reputatie hoog te houden.

Gast
Henk
mei 2, 2020 12:43

Dit is typisch iets wat de Telegraaf vaak doet. Koppen gaande weg de dag aanpassen. Eerst een relletje trappen en dan dat weer gebruiken voor een nieuw artikel. Die opsomming van willekeurige Twitter quotes bij dit soort dingen zijn ook altijd zo enorm triest. Dus gewoon een kutkrant! En anders niks!

Gast
Jimmy
mei 2, 2020 12:41

Arjan,jij moet vooral niet gaan denken.Dat moet je aan een paard overlaten,die heeft een groot hoofd.Kom vooral met een programma die helemaal van jezelf is en niet na-apen van anderen,looser!

Gast
ach Arjan de telegraaf is sinds de jaren 40-45 al van een fout kaliber, trek het je niet aan.
mei 2, 2020 12:33

Jaja de Telegraaf, al sinds 40-45 een reputatie heeft om kritische mensen die niet behoren bij de grote geldgraaiers en macht fetisjisten te bashen of stiekem aan de schandpaal te nagelen.

Deze schijnbaar liberale slippendrager zal altijd populistisch gedrag vertonen en mensen buiten de doelgroep proberen zonder journalistieke afweging geestelijk te verpulveren.

Trek het je niet aan Arjan, juist deze krant is al in de oorlogsjaren 40-45 van de rails gegleden en zal dat altijd doen voor het profijt van haar eigen doelgroep de zogeheten rechtse liberale populisten die als hobby hebben om zelf geld en macht te verkrijgen ten koste van de kleine en kritische mens.

De redactie van de Telegraaf is al decennia een fout manipulerend zooitje die de lezer altijd op het verkeerde been zet ten gunste van haar echte doelgroep.

Gast
Fred
mei 2, 2020 12:32

Alles wat die lubach bedenkt moet iedereen grappig vinden? Daar ben ik niet geschikt voor…. ik vind t meestal niet zo grappig maar goed .., ik zal de enige wel weer zijn …

Gast
RL
mei 2, 2020 12:28

@Mark2

Welke grap? Waar heb je het over, idioot? Hoe kun je toegeven dat je grap niet geslaagd was als je niet eens een grap wilde maken?

Gast
David
mei 2, 2020 12:27

@Peter-Jan
Jij bent zo dom dat het lachwekkend is. “lekker in het engels ..wat hip!” Uit welke taal komt dat woord ‘hip’? Precies, uit het Engels.

Gast
Juffrouw Marloes
mei 2, 2020 12:25

Bewust kapotmaten is niet leuk.

Gast
Don
mei 2, 2020 12:25

Joepie!!! :-)

Gast
chris?
mei 2, 2020 12:18

De Telegraaf is een eng rechts blad, niet meer en niet minder

Gast
Tinie
mei 2, 2020 12:16

Lubach brengt vooringestudeerde humor en is derhalve niet grappig.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen