‘Paniekzaaiende media snijden zichzelf in vingers’

De media bevinden zich in een wel heel merkwaardige spagaat: des te meer paniek er wordt gezaaid over het coronavirus, des te beter ze scoren. Maar tegelijkertijd tast die paniek ook het consumentenvertrouwen en daarmee de advertentiemarkt aan, terwijl de media daar juist van leven. Mediakenner Marianne Zwagerman begrijpt dat al die kijkrecords lekker zijn, maar denkt dat de media er beter aan doen om iets meer vooruit te kijken en iets minder in de paniekmodus te schieten.

Paniekzaaierij scoort, dus zit Ab Osterhaus 24/7 voor de camera’s“, aldus Zwagerman in haar BNR-column (link). En daar kunnen de media volgens haar beter een einde aan maken.

De ‘commitment bias’ ligt op de loer, aldus Zwagerman. “Media, politici en de betrokken deskundigen hebben al zoveel geïnvesteerd in het geadopteerde rampbeeld dat ze niet meer terug kunnen, omdat ze te veel te verliezen hebben. Het is aan media om deze ban te breken.”

Ze vervolgt: “Misschien moeten hun CFO’s maar eens ingrijpen. Want van kijk- en leesrecords rookt de schoorsteen niet meer, als geen adverteerder het bereik kapitaliseert.”

Eerder waarschuwde massapsycholoog Jaap van Ginneken er al voor dat de stortvloed aan coronaberichten leidt tot een verblindende overperceptie (FD-link), terwijl Özcan Akyol zich ergerde aan het etaleren van excessen in de corona-epidemie.

Foto: RTL

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen