‘Paniekzaaiende media snijden zichzelf in vingers’

Geplaatst op di 07 apr 2020 om 14:45

De media bevinden zich in een wel heel merkwaardige spagaat: des te meer paniek er wordt gezaaid over het coronavirus, des te beter ze scoren. Maar tegelijkertijd tast die paniek ook het consumentenvertrouwen en daarmee de advertentiemarkt aan, terwijl de media daar juist van leven. Mediakenner Marianne Zwagerman begrijpt dat al die kijkrecords lekker zijn, maar denkt dat de media er beter aan doen om iets meer vooruit te kijken en iets minder in de paniekmodus te schieten.

Paniekzaaierij scoort, dus zit Ab Osterhaus 24/7 voor de camera’s“, aldus Zwagerman in haar BNR-column (link). En daar kunnen de media volgens haar beter een einde aan maken.

De ‘commitment bias’ ligt op de loer, aldus Zwagerman. “Media, politici en de betrokken deskundigen hebben al zoveel geïnvesteerd in het geadopteerde rampbeeld dat ze niet meer terug kunnen, omdat ze te veel te verliezen hebben. Het is aan media om deze ban te breken.”

Ze vervolgt: “Misschien moeten hun CFO’s maar eens ingrijpen. Want van kijk- en leesrecords rookt de schoorsteen niet meer, als geen adverteerder het bereik kapitaliseert.”

Eerder waarschuwde massapsycholoog Jaap van Ginneken er al voor dat de stortvloed aan coronaberichten leidt tot een verblindende overperceptie (FD-link), terwijl Özcan Akyol zich ergerde aan het etaleren van excessen in de corona-epidemie.

Foto: RTL








29 Reacties op “‘Paniekzaaiende media snijden zichzelf in vingers’”


  1. Eibertje

    Ze ziet haar eigen inkomen slinken en nu gaat ze wartaal kletsen

  2. Nils Holgersson

    Aldus koningin paniekzaaien Marianne Zwagerman

  3. Roubini

    De nieuwe realiteit doet zijn intrede. Voor het eerst sinds mensenheugenis liggen wereldwijd economieën stil. Tienduizenden vliegtuigen staan aan de grond. De globalised world is in een aantal weken stilgelegd. The perfect storm voor een economische depressie die zijn weerga niet kent. De cijfers spreken boekdelen. In de USA werden in 1987 de slechtste cijfers voor WW aanvragen ooit gemeten. Rond de 700.000 werknemers meldden zich in één week tijd bij de uitkeringsinstanties. Twee weken geleden werd dat record verpulverd met 3.300.000. Vorige week kwamen daar nog eens 6.600.000 bij.
    Ook Nederland ontkomt met zijn export- en diensteneconomie, record hoge hypotheekschulden, vele consumptieve kredieten en veel nieuwe ondernemingen die economisch niet essentieel zijn, niet aan een enorme dreun. ABN-AMRO gooide vandaag als eerste de knuppel in het hoenderhok. De huizenprijzen gaan dalen. Massa ontslagen, inkomensdaling, faillissementen en vele stedelijke appartementen gekocht als pure Airbnb belegging, zorgen voor een versnellende spiraal naar beneden. De website van Funda begint langzaam vol te stromen met nieuwe aanmeldingen. De bank durft geen exacte voorspellingen te doen, maar ziet in dat het stevig kan worden.
    Mediabureaus zijn als eerste in de economische shock terecht gekomen. Bestedingen vielen afgelopen weken tussen 60% en 90% terug, afhankelijk van het medium. Deze zullen wel wat aantrekken, maar niet meer tot het oude niveau. Influencers rollen over elkaar heen om hun contracten te vernieuwen, ze zeggen allen bereid te zijn om voor veel minder geld te werken. Nagenoeg geen enkel bedrijf wil nieuwe verplichtingen aangaan en laat de kortingen aan zich voorbij gaan. Gezien hun bestedingspatronen is het geld van de influencer snel op.
    De extreem rijken komen er wel doorheen. Maar onze economie draait voor een flink deel op de “wannebee rich”, die al jaren boven hun inkomensniveau leefden. Kijk eens op websites voor tweedehands luxury handbags. De nieuwe aanmeldingen van Chanel, Dior en Vuitton tassen is niet te stuiten en voor dumpprijzen. Men heeft geld nodig en snel. Een economie is zo goed als het collectieve geloof daarin. De religie van de onaantastbare en optimistische consument. Het geloof dat alle functies en beroepen binnen de economie niet gemist kunnen worden. Dat beeld kantelt nu snel. Voorlopig zal een Intensive Care Verpleegkundige of een UWV Medewerker, als een stuk essentiëler worden beschouwd voor de economie dan een “Corporate Social Media Strategist” of een “Lifestyle & Hapiness Consultant”. De economy gaat voorlopig terug naar de core basics. In die nieuwe realiteit zijn velen even overbodig. Vooral in de media.

  4. Kuis

    Bewijst dit nog maar weer eens dat de kritische journalistiek heel ver te zoeken is op televisie en radio en bij de kranten?

    Op redacties zitten eigenlijk alleen nog maar mensen die het heel gezellig hebben met elkaar en het vooral heel erg eens zijn met elkaar?

  5. De Realiteit

    De nieuwe realiteit doet zijn intrede. Voor het eerst sinds mensenheugenis liggen wereldwijd economieën stil. Tienduizenden vliegtuigen staan aan de grond. De globalised world is in een aantal weken stilgelegd. The perfect storm voor een economische depressie die zijn weerga niet kent. De cijfers spreken boekdelen. In de USA werden in 1987 de slechtste cijfers van WW aanvragen ooit gemeten. Rond de 700.000 werknemers meldden zich in één week tijd bij de uitkeringsinstanties. Twee weken geleden werd dat record verpulverd met 3.300.000. Vorige week kwamen daar nog eens 6.600.000 bij.
    Ook Nederland ontkomt met zijn export- en diensteneconomie, record hoge hypotheekschulden, grote consumptieve kredieten en veel nieuwe ondernemingen die economisch niet essentieel zijn, niet aan een enorme dreun. ABN-AMRO gooide vandaag als eerste de knuppel in het hoenderhok. De huizenprijzen gaan dalen. Massa ontslagen, inkomensdaling, faillissementen en vele stedelijke appartementen gekocht als pure Airbnb belegging, zorgen voor een versnellende spiraal naar beneden. De website van Funda begint langzaam vol te stromen met nieuwe aanmeldingen. De bank durft geen exacte voorspellingen te doen, maar ziet in dat het stevig kan worden.
    Mediabureaus zijn als eerste in de economische shock terecht gekomen. Bestedingen vielen afgelopen weken tussen 60% en 90% terug, afhankelijk van het medium. Deze zullen wel wat aantrekken, maar niet meer tot het oude niveau. Influencers rollen over elkaar heen om hun contracten te vernieuwen, ze zeggen allen bereid te zijn om voor veel minder geld te werken. Nagenoeg geen enkel bedrijf wil nieuwe verplichtingen aangaan en laat de kortingen aan zich voorbij gaan. Gezien hun bestedingspatronen is het geld van de influencer snel op.
    De extreem rijken komen er wel doorheen. Maar onze economie draait voor een flink deel op de “wannebee rich”, die al jaren boven hun inkomensniveau leefden. Kijk eens op websites voor tweedehands luxury handbags. De nieuwe aanmeldingen van Chanel, Dior en Vuitton tassen is niet te stuiten en voor dumpprijzen. Men heeft geld nodig en snel. Een economie is zo goed als het collectieve geloof daarin. De religie van de onaantastbare en optimistische consument. Het geloof dat alle functies en beroepen binnen de economie niet gemist kunnen worden. Dat beeld kantelt nu snel. Voorlopig zal een Intensive Care Verpleegkundige of een UWV Medewerker, als een stuk essentiëler worden beschouwd voor de economie dan een “Corporate Social Media Strategist” of een “Lifestyle & Hapiness Consultant”. De economy gaat voorlopig terug naar de core basics. In die nieuwe realiteit zijn velen even overbodig. Vooral in de media.

  6. jmP

    wie?

  7. Gwendolyn

    @De Realiteit. Ik ben het eens met Britt. Wat een verhaal. Misschien moet je een eigen website beginnen, de RealiteitsCourant. Goed plan toch?

  8. Perspiet

    “Want van kijk- en leesrecords rookt de schoorsteen niet meer.”

    Over Zwarte Piet gesproken, is er al iets bekend over de NTR en de Intocht dit jaar?

  9. Lachgas

    Zo Corona moe!!!!

  10. Pieter

    @ Perspiet: Als ik jou was zou ik dit jaar gewoon afstemmen op de Oisterwijkse zender LOVO of het YouTube-kanaal van LOVO. Prachtige theatershow, prachtige muziek-videoclips. Alle Zwarte Pieten netjes pikzwart, enkel de oorbellen en de roe ontbreken. 9/10

  11. Britt.

    Ieder mens heeft zijn eigen waarheid, en die wordt alleen geloofd.

  12. Fidan

    Een vrouw die de waarheid zegt. Geweldig helemaal zoals er ook over denk. Chapeau mevrouw zwagerman

  13. Ron

    Helemaal eens met Zwagerman in deze.

  14. Keta Minek

    Zwagerman maakt er een potje van.

  15. q8

    weer heeft ZWAGERMAN gelijk,

  16. G.ossip

    Zij heeft zo gelijk,angstzaaien is wat de omroepen doen,dan heb je dat kadaver van een Jensen nog die mensen een depressie aan praat,omdat mensen nu eenmaal een hou vast zoeken in onzekere tijden.

  17. fidan

    G.ossip. mensen zoeken houvast in onzekere tijden? dit is overdrijven de mensen zijn tegenwoordig niets meer gewend. huilen en schreeuwen omdat zij niet met vakantie kunnen en bij hun kinderen moeten zijn. Slampampers zijn het.

  18. G.ossip

    @fidan wat loop jij nou te zwetsen, weet jij wat het met kinderen doet om geen kind meer te kunnen zijn,en wat denk je van kinderen die 4 hoog achter hutje mutje zitten,enne niet iedereen kan op vakantie hoor,jou redenatie is erg bekrompen.

  19. Ad

    Mee eens, waar het om gaat (vooral bij de publieke deelomroepjes) is niet de inhoud, maar het scoren. Al lang afgehaakt. Journaal is voldoende.

  20. Schuitemaker

    Hoop dat elke media die zich schuldig maakt aan de en nog steeds paniekzaaierij .vooral jinik zou heel snel moeten worden aangepakt en goed ook.

  21. anoniem

    Angela de Jong AD

    neem een voorbeeld van Marianne Z.

    kwaliteit is geen toeval

    AD poep wil niemand lang in huis dus ook geen ad abonnement

    als angela op de afdeling komt

    hangt er meteen een poepl lucht op de afdeling

    ad wat is je betaalde oplage…….

  22. Carrie

    Deze vrouw… weg ermee.

  23. Geronimo

    Ik erger me ook aan deze paniekzaaierij. De media lijkt verdomme wel een grote zelfmoordcultus.

  24. Fred Weetveel

    Goh mevrouw Zwagerman is nu ook al “mediakenner”… dacht dat ze zich “innovatiestrateeg” noemde maar blijkbaar staat ze overal vooraan als er iets te verdienen valt. Wat een ongelofelijk arrogant kijkmijeswijf.

  25. The Henk

    Marianne heeft gewoon helemaal gelijk. Het gaat bij de media alleen om kijkcijfers. Als het dagelijks-aantal-doden-lijstje niet gepresenteerd wordt is het programma niet sensationeel genoeg. SBS spant hierbij wel de kroon.

  26. Wim Boer

    Marianne heeft helemaal gelijk. Zelf heb ik het ‘probleem’ opgelost door aanmerkelijk MINDER de media te volgen in deze tijd. Ik vind het wel ‘knap’ dat de praatprogramma’s maar doorgaan met helemaal niets nieuws.

  27. Sip

    Wij kijken niet meer naar al die Corona-verhalen. Wij kijken alleen naar de presentatie van het RIVM en de persberichten van de regering. De media nodigt inderdaad Ab Osterhaus steeds uit en die vertelt dingen die tegen de RIVM in gaan. Ik vind dit schandelijk.

  28. Weg Ermee

    Helemaal eens met Zwagerman.
    Niets opbouwend, niets positief, alleen Paniekzaaiende.

    Paniekzaaiende programma’s met eenzijdige berichtgeving als Op1, Bejaarden Max show om 17.10 uur (ik weet de naam niet), M?, Nieuwsuur en 1 Vandaag zouden verboden moeten worden.
    Zelfs WNL met GM NL maakt het te bond.

  29. Weg Ermee

    Bond=bont

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.