RTL houdt hand op de knip, maar: ‘Géén reorganisatie’

Geplaatst op do 26 mrt 2020 om 8:10

RTL houdt de hand op de knip nu de advertentie-inkomsten door corona met tientallen procenten tegelijk dalen, maar er is geen sprake van een reorganisatie. Dat zegt tv-directeur Peter van der Vorst in het AD. Waar er onder het personeel van Talpa flink wat onrust gecreëerd is – John de Mol was er rap bij om ontslagen aan te kondigen – is RTL Nederland onderdeel van het grote Europese bedrijf RTL Group. “Dat is een voordeel. Het geeft rust om onze strategie te bepalen voor de komende tijd.

Kostenbesparingen zijn onvermijdelijk, aldus Van der Vorst. “Natuurlijk horen daar kostenbesparende maatregelen bij. Dit zal in eerste instantie gaan om niet-essentiële uitgaven, maar we zullen niet ontkomen aan het nemen van moeilijkere besluiten.”

‘Draconische maatregelen’, zoals Talpa die neemt, horen daar niet bij. “Een reorganisatie hoort daar gelukkig niet bij. Zenders zullen ook niet op zwart gaan.”

Van der Vorst zet alles op alles om het RTL-aanbod veilig te stellen. “We zijn onder andere met producent Endemol/Shine in gesprek over alternatieve productiemethodes voor GTST. Maar prioriteit is natuurlijk de gezondheid van onze mensen.”

Er is voorlopig nog genoeg uitzendklare content, legt hij uit. “Maar als de quarantaineperiode langer gaat duren, zullen we ook herhalingen inzetten. En wie weet wat er nog voor creatieve ideeën vanuit ons en de makers gaan komen.”

Foto: RTL








45 Reacties op “RTL houdt hand op de knip, maar: ‘Géén reorganisatie’”


  1. Astrid-Op1 1,6 miljoen

    RTL gaat een stuk beter om met de corona crisis dan Talpa…

  2. Nils Holgersson

    RTL koopt over een paar maanden voor een prikje de failliete boedel van Talpa.

  3. Bas

    Iemand het programmaschema van mei al gezien? Op prime-time alleen maar herhalingen op RTL4. Nieuwe content is geschrapt, omdat het een flop is (Op Goed Geluk) of het is doorgeschoven naar september ..

  4. Lachgas

    Merk nog niks van her korter worden van de reclameblokken.

  5. xandertje

    Idee: Paul’s quarantaine show biedt de kijker troost in deze moeilijke tijden. Paul de Leeuw presenteert vanuit zijn eigen huis en heeft via Skype contact met BN-ers maar ook de ‘gewone’ kijker kan skypen met Paul. Elke uitzending is er ook een speciale quarantaine gast die op een veilige afstand blijft.

  6. Bart

    “En wie weet wat er nog voor creatieve ideeën vanuit ons en de makers gaan komen.”

    Ja laten we hopen dat de makers met een creatief idee komen want ik heb ze van Peter en Sven nog niet gezien. Misschien kan Carlo Boszhard een leukere programmering in elkaar draaien voor om te beginnen de komende 2 maanden met o.a. programma’s uit het archief, oude films en aankoop en series.

  7. Bart

    @xandertje Is er leuk inderdaad!

  8. Britt-Op1 1,6 miljoen

    NPO gaat als een speer want ze staan garant voor kwaliteit

    Talpa is eerlijk en duidelijk en wil zo min mogelijk werknemers op de bank.

    RTL is achterbaks en er zitten werknemers nu al op de bank.

    Eerlijkheid duurt het langst.

  9. Anne

    Wat moet het toch heerlijk zijn om voor een sstaatsbedrijf als de NPO te werken.
    Nooit geld tekort, nooit crisis!
    Altijd een ongelimiteerde, van de burger afgeperste, geldstroom
    Vastgezogen aan de subsidietiet.

  10. Lau

    Waarom werken Talpa en/of RTL niet meer met de zuiderburen? Kijk in elkaars portefeuille en kijk wat je kunt overnemen! Zo bieden zij toch nieuwe content, zonder telkens in herhaling te vallen.

  11. Maarten

    Anne de haatprediker slaat weer toe. Je moet je schamen!

  12. Wyatt

    NPO heeft geen last van advertentie inkomsten omdat ze teren op belastinggeld.

  13. Anne

    Juist Wyatt, het geld dat nu met miljarden naar de NPO gaat had ook naar de ouderenzorg en de gezondheidszorg gekund!!

    Die NPO top verdient meer dan de Ministerraad of dan de RIVM top. Schandalig, wat een uitvreters!!

  14. RTL, de hypocriete familiezender van Nederland

    Het is maar hoe je het beestje bij zijn naam noemt.

    Uiteindelijk komt het allemaal op het hetzelfde neer.

    Het gaat slecht (ook al voor de corona crisis) en er moet gesneden worden.

    Commerciële speelveld zender krimpt reeds al jaar na jaar.

  15. Ruud

    8:29, er blijft ook veel aan de strijkstok hangen door alle commerciële activiteiten en dito losse bv’tjes van onze ‘publieke’.

  16. Chiel

    Ik dacht dat de NPO met een speciale programmering zou komen? En nu er veel mensen thuis zitten zou ik JUIST overdag (Rtl5, 7) klassieke series en programma’s in de herhaling gooien. Maar ze doen niks…

  17. Sender

    Misschien wordt Rtl nu juist creatief. In tijden van nood zie je dat wel meer gebeuren. Of dat ook gebeurt bij een zender als deze, ik waag het te betwijfelen.
    Maar goed, we zullen zien.

  18. oja

    Graag een live camera in een trein, auto, fiets etc stoppen. Uitzenden en kijkers via interactieve tool laten meespelen of auto links of rechts gaat etc. Wie beste voorspelt wint geld…. of iets anders.

  19. Per Huismans

    Je kan en mag niet zomaar oude, bijvoorbeeld Amerikaanse series uitzenden. Moet je steeds voor betalen, mits in packagedeal. Dus hand op de knip.

  20. KoalaNL

    Anne, ik vermoed dat jij onlangs bent ontslagen door een of andere publieke omroep wegens negativisme en incompetentie.

  21. Herman in't Veen

    Anne,
    je hebt nog heel wat voor de boeg,
    maak je geen zorgen,
    daarvoor is het nog te vroeg,
    veel te vroeg.

    Maar je wordt natuurlijk wel ontslagen bij die commerciële toko waar hje nu werkt. Zit je vrouw ook al zonder?

  22. Kuis

    Dat Ruben Tijl en Ruben nu op Youtube een eigen Quarantaine programma maken en niet bij RTL zegt genoeg denk ik?

  23. Bart

    @Anne Dat had gekund alleen daar hebben die ouderen niets gaan. Geld gaat al jaren nauwelijks naar het personeel en extra handen aan het bed maar naar salarissen van reeds aanwezige en nieuwe totaal overbodige aangenomen managers.

  24. Chiel

    @Per Huismans, ze hebben genoeg liggen wat ze niet uitzenden. Net als op Videoland, een belletje met Endemol en er is vast wel wat te regelen om oude series uit te kunnen zenden. Alles beter dan TommyTeleshopping :)

  25. Britt Scholte Lover

    Zend wat meer muziek programma’s uit, dit is wat mensen leuk vinden!

  26. Bart

    @per huismans Die pakketten met oude series en programma’s zijn helemaal niet zo duur om te mogen uitzenden. Ze zijn blij dat ze dat ze er überhaupt nog weer geld aan verdienen. Veel programma’s gaan op dit moment niet door dus er blijft geld zat over om dit ruim in te kopen. Zowel Nederlandse films, series en programma’s als buitenlandse series en films.

    Interactieve spelletjes (bel/online/mobile/sms) er tussendoor en een SMS/chat/APP/foto balk onderin beeld en je 2 dingen waar je weer geld mee kunt verdienen. Bijna iedereen zit thuis dus dat gaan wel lopen.

    Aantal nieuwe programma’s en series of in de avond erbij zoals o.a. De 12 van Schouwendam, ER Nederland vs België, Mafs second chance, Joling en de buitenlanders en Nieuwe buren.

    RTL kan er echt wel wat van maken maar je moet wel een beetje creatief zijn en goed kunnen inspelen op waar de kijker nu behoefte aan heeft.

  27. Bart

    @per Huismans en programma’s en series uitwisselen met de Belgen kan ook nog. RTL Down the Road en de series Undercover en Beau Sejour (aast AVROTROS ook op) en de VRT Married at first sight, De 12 van van Schouwendam en Nieuwe Buren bijvoorbeeld. RTL zou ook nog kunnen gaan hoor 4 seizoenen de Mol België maar weet niet of dit mag.

  28. Rambo

    Gister de reclame gekeken tussen RTL Boulevard en RTL Nieuws. Hier werd voor mij zichtbaar in welke problemen RTL en dus alle commerciële zenders verkeren. In die pak ‘m beet 5 á 6 minuten reclame zaten 3/4 RTL programma promo’s, 4 Videoland promo’s en 2 RTL kandidatenwervingspotjes in. Een paar commercials van bedrijven daarom heen geprogrammeerd. Blijkbaar is de hele reclamemarkt dus echt ingestort.

    Hopelijk weet RTL4 toch creatief om te gaan met deze situatie. Al beloven de Mei schema’s weinig goeds met allemaal herhalingen. Waarom niet gewoon Lieve Frogers, Beter Laat dan Nooit, Joling en de Buitenlanders, Ontvoerd, Op Goed Geluk, Briljant etc. programmeren. Allemaal al opgenomen dus waarom niet uitzenden. Er zijn enorm veel potentiële nieuwe tv kijkers komende weken dus als zender verdien je misschien weinig geld maar alles opsparen tot het najaar en nu met herhalingen komen valt bij kijkers echt verkeerd.

  29. Richard van Leeuwen

    Heb niks met RTL ben geen kijker.

  30. Piet Pannelap

    Ook zonder Corona worden bij RTL herhalingen herhaald.

  31. James Bond

    Fijn dat RTL mijn films voor de 881ste keer herhaald.
    Nu in het kader van de Corona.

  32. 007

    Bij elk gebrek aan creativiteit hebben we altijd nog weer 007 op de plank liggen.

  33. Johm

    Kijk John zo kan het ook. Dan alleen je eigen hagje redden

  34. tv goed idee

    Zie die twee zelfingenomen pi.snichten eens staan op de foto, te wal.gelijk voor woorden!

  35. 007 versus 1.000.000

    007: 599.000 kijkers
    1.000.000: 827.000 kijkers

    Oftewel: Jinek heeft slechts 228.000 kijkers meer dan 007.

    Geeft te denken. Zeker nu iedereen thuis zit.

  36. Jan

    welke com tv zender onsloeg er verleden jaar 85 man?
    nu Talpa mensen moet onslaat gaat men gillen

    wat onslag beleid betreft is RTL geen haar beter, maar houd wel de schone shijn op !

  37. RTL Troll

    Nils Holgersson = discuswerper = RTL trol!

  38. discuswerper

    Hi, NPO the only one. In tegenstelling tot jij verander ik nooit mijn naam hier. Geen idee wie Nils is, maar ik moet toegeven: ik zie hem liever dan jou.

  39. YoYoYo

    Met Goede Tijden Slechte Tijden lijkt het inmiddels veel beter te gaan. Kees & Co scoort zoals gewoonlijk heel erg goed, afgelopen zaterdag zelfs 1,1 miljoen kijkers (exclusief uitgesteld kijken) en qua marktaandeel zelfs hoger dan All You Need Is Love.

  40. Xylon

    Die twee Nederlandse dienstkneusjes bakken er helemaal niets van en moeten als het zo door gaat oppassen dat ze er straks niet uitgezonderd gaan worden door Herr Bertelsmann !..

  41. MC bezoeker 13

    Wat vooral mooi is om te zien is dat de echte TV makers van RTL de beste cijfers neerzetten (Martijn, Carlo, Robert).

  42. @ YoYoYo

    Kees & Co scoorde bijna net zo goed als het programma na All You Need Is Love volgens de huidige publicatie.

    Omdat veel bedrijven nu een mindere periode meemaken kan het zijn dat de registratie van kijkcijfers ook beinvloed kan worden door de corona-crisis. Ik geloof dat de website van Stichting Kijkonderzoek even niet meer bereikbaar was in de eerste dagen nadat bekend werd dat Nederland zijn eerste besmetting van Corona had.

  43. RTL Troll

    MC bezoeker 13 = discuswerper = Nils Holgersson

  44. discuswerper

    Ga naar bed idioot

  45. Jabadabadoe

    @ do 26 mrt 2020 om 23:39: Volgens Stichting Kijkonderzoek:

    21 maart: KEES EN CO – 6,6 (kd) 15,5 (ma) 1.054.000 (zonder uitgesteld)

    14 maart: KEES EN CO – 7,2 (kd) 16,2 (ma) 1.144.000 (incl. uitgesteld)

    Het lijkt het er inderdaad op dat er een seizoensrecord op stapel staat. Vorige week was het marktaandeel inderdaad beter dan All You Need Is Love en scoorde Kees & Co ook meer kijkers dan BankGiro Miljonairs.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord "moderatie". Reacties met daarin het woord "moderatie" worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.