Coronacrisis: wel ontslagen bij Talpa, maar niet bij RTL

Waar John de Mol bij het eerste zuchtje tegenwind in de coronacrisis al direct paniek zaaide onder zijn personeel door ‘draconische maatregelen’ en ontslagen aan te kondigen – de mediamiljardair probeert kennelijk zijn diepe zakken te beschermen – is RTL Nederland flink de rust aan het bewaren. “RTL noemt de impact voelbaar. Bedrijven kopen minder reclamezendtijd of stellen campagnes uit, maar van ontslagen is volgens RTL op dit moment geen sprake“, meldt het NOS Journaal.

Hoe anders is dat bij het bedrijf van de steenrijke John de Mol. “Talpa staat op het punt personeel te ontslaan“, meldt de NOS. “Het heeft zeker gevolgen voor de 1600 mensen die bij het bedrijf werken.

RTL en Talpa moeten dure producties bekostigen en zijn voor een groot deel afhankelijk van advertentie-inkomsten. Volgens de STER, die de reclames van de publieke omroep verkoopt, is er sprake van een daling van ‘tientallen procenten’.

Veel bedrijven hebben hun campagnes bevroren. Zo heeft onder meer Albert Heijn zich teruggetrokken. Er lag een campagne klaar voor de Hamsterweken, maar dat is nu niet zo handig.

Toch houdt RTL, in tegenstelling tot Talpa, de moed erin. “RTL wijst erop dat de eerste schok is geweest en dat er inmiddels ook bedrijven zijn die meer adverteren, zoals webwinkels.”

Een ander groot verschil met Talpa is dat RTL veel grotere stappen heeft gezet in de on-demand-markt. “Het bedrijf profiteert ervan dat het aantal abonnees van streamingdienst Videoland stijgt, een dochterbedrijf van RTL.

Lees ook: John de Mol over coronacrisis: ‘Alles wordt anders’ (20 maart)

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Moet SBS 6 waken voor een Meilandjes-overkill?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen