‘RTL Nederland wordt verkocht als ook Jinek faalt’

Als ook Eva Jinek er niet in slaagt om de late avond van RTL 4 uit het slop te trekken, dan is het goed mogelijk dat RTL Nederland te koop wordt aangeboden. Dat zegt mediadeskundige Richard Otto, de baas van mediasite Spreekbuis, op Twitter. Jinek doet het vooralsnog prima op RTL 4. Ze weet weliswaar vaak niet te winnen van Op1, maar onder haar leiding zijn de marktaandelen van de zender op de late avond flink gegroeid. Toch is nog niet duidelijk welke kant het op gaat met haar.

Waar Jinek op NPO 1 gewend was aan scores van rond de 900.000 kijkers of meer, blijft haar laatste weekgemiddelde op RTL 4 steken op 666.000 kijkers. Gisteren noteerde ze haar minst bekeken uitzending tot nu toe: 525.000 kijkers. Waar gaat dit heen?

Richard Otto houdt rekening met een doemscenario. “Jinek haalde gisteren net een half miljoen kijkers. Als deze talkshow ook faalt dan zou het mij niet verbazen als Bertelsmann RTL Nederland te koop zet.”

Talpa Network-baas John de Mol heeft er nooit een geheim van gemaakt RTL te willen kopen. Door RTL en Talpa te fuseren wordt De Mol zo ongeveer monopolist op de Nederlandse mediamarkt, maar dat is volgens Otto geen probleem. “Door het huidige online landschap (onder andere Netflix en YouTube) krijgt De Mol hoogstwaarschijnlijk weinig problemen met de Nma.

De Mol kan zo nog één keer flink binnenlopen, verwacht hij. “John de Mol kan dan zijn mediaconcern naar de beurs brengen en nog één keer net voor zijn pensioen ultiem cashen 💰

Lees ook:
Domper voor Eva Jinek: nieuw laagterecord op RTL 4 (vandaag)
Loopt Jinek-kijker weg vanwege te lange uitzendingen? (vandaag)

Foto: RTL

100 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Ben
februari 22, 2020 11:35

Dan staat het dus al een aantal maanden te koop.
Gasten komen alleen als ze zwaar betaalt worden.
Het afbreukrisico om bij deze noordkoreaanse tante aan te schuiven is groot. Echte boeiende gasten komen niet meer.
Alleen huilie huilie figuren.

Gast
Sender
februari 22, 2020 09:54

Dat ik DAT nog mag meemaken.
Verkoop het aan de Amazon’s van deze wereld en plak het daar voorgoed (stilletjes) ergens.
De verlossing is groot maar neem als NPO niemand over of terug van de zogenaamde sterren. Einde oefening voor zowel de zender alsoook de ehummm sterren.

Gast
Stel dat
februari 21, 2020 23:42

Stel dat John de Mol die doodsadvertenties en bitcoinadvertenties zelf laat plaatsen om zo een discussie over online advertenties op gang te brengen en een politiek debat. Daarmee kan de oude reclamemarkt in leven gehouden worden.

Gast
🕶
februari 21, 2020 22:35

Kwaliteitsarm geleuter in de marge van de talkshow.
Wie verzint het nou dat vanwege een flop de hele zender opgedoekt wordt?
Dan zou Talpa toch al 170 keer opgedoekt geworden zijn geweest, of niet dan?
En TLC dan met al die cheap-ass hit-producties waar niemand naar kijkt, idem dito?
Dus.
Ik heb m’n punt gemaakt en die Otto kan zich beter druk maken om de dingen die hem wél aangaan.

Gast
Axel-F(Arnhem)
februari 21, 2020 22:11

komt goed met Talpa.

Gast
Bart
februari 21, 2020 21:59

@Simon Dekker Dat Hilversum.tv slaat inderdaad helemaal nergens op. Beter kan hij zich hard maken om het Beeld & geluid archief eindelijk eens voor iedereen online toegankelijk te krijgen.

Gast
Simon Dekker
februari 21, 2020 21:51

Richard Otto, de oetlul die met ‘Hilversum TV’ aankwam, een mobiele app waarmee je zogenaamd ‘heel het tv-archief kon zien’, maar vervolgens alleen maar een skin was voor YOUTUBE. YouTube! Waar mensen beelden van hun oude videobanden uploadden en mensen illegale dvd-rips. Alle uploaders werden gemaskeerd en alles was door ‘Richard’ geplaatst. Is natuurlijk diep, diep triest. Vervolgens eigent hij zich ook nog ‘Spreekbuis’ toe, de naam van het platform dat ooit door Frits Bom goed werd neergezet.

Toen Frits Bom overleed, plaatste Spreekbuis een memoriam eindigend met ‘En beelden van Frits Bom kunt u terugzien via Hilversum TV’. Drie kleine zielige filmpjes van YouTube dus. Zielige schlemiel eerste klas.

Gast
Bart
februari 21, 2020 21:49

Eens dat die metingen anders moeten. Alleen dat er bijna niemand meer tv kijkt is echt onzin. Doormiddel van nieuwe meer technieken zal blijken dat er juist veel meer mensen te kijken dan dat er nu gedacht word. Zenders wel of niet schrappen maakt helemaal niets uit. Er word nu geld verdiend aan zenders die aan in jou ogen overbodig zijn. Dat zijn ze misschien ook wel maar daar gaat het bij Talpa en RTL niet om. Er word geld verdiend aan de reclame inkomsten en er word nauwelijks iets uitgegeven aan de programmering dus is het voor Talpa en RTL beter om deze zenders gewoon in de lucht te houden.

Gast
Nils Holgersson
februari 21, 2020 21:49

Beter gaat RTL Nederland samen met Mediahuis.
Daarmee heeft RTL Nederland qua content en verkoop meer synergie dan binnen Bertelsmann.
En Mediahuis wordt in Nederland sterker tegenover DPG Media en Talpa (ANP).

Gast
Nils Holgersson
februari 21, 2020 21:26

John de Mol heeft het afgelopen jaar half RTL al aangekocht

Gast
Bert
februari 21, 2020 19:57

Lekker belangrijk

Gast
JW vd Sande
februari 21, 2020 19:54

Het zou heel goed kunnen. Jinek is niet het enige wat bij RTL momenteel sputtert. De groei is ook uit Videoland en met steeds meer videoplatformen zal het aantal betalende abonnees gaan dalen. Naast Talpa zou een DPG overigens ook nog een goede kanshebber zijn. Maar welke partij wil voor een grotendeels traditionele mediapartij nog veel geld betalen?

Dat John de Mol met Talpa naar de beurs wil en daarom nog wel wat aankopen gaat doen is iets wat al langer speelt.

Gast
Axel-F(Arnhem)
februari 21, 2020 19:51

Mensen die denken en menen het te weten is niks waard.

Mensen die de 3 aapjes hanteren zijn het meest waard.

Gast
Lies
februari 21, 2020 19:49

Serieus beste mensen? Om 19.00, 19.15 en 19.17 uur?
good luck with that!

Gast
WEST*
februari 21, 2020 19:45

@ Erwin T o.z. van 2019 zelfde periode wordt er 10 % minder tv gekeken
op alle zenders, maar als je grafieken ziet valt het nog mee

Gast
Erwin
februari 21, 2020 19:28

Ga eerst de kijkcijfers eens realistisch meten, laten we dan schrikken hoe weinig mensen eigenlijk nog televisie, laat staan een heel programma kijken en dán wat zenders schrappen. John koopt lucht!

Gast
jostibandlid
februari 21, 2020 19:28

Ik vind dit wel leuk

Gast
WEST*
februari 21, 2020 19:21

@ Sjaak Wil je mijn theaterbezoekster niet beledigen , Zij heeft dan wel commentaar op mij , maar ze blijft beleefd, u bent ordinair

Gast
WEST*
februari 21, 2020 19:17

@LIES Wij hanteren wel een dresscode , iu wordt verzocht n een clownspak te verschijnen

Gast
Sjaak
februari 21, 2020 19:15

Lies sorry dat ik het zeg maar je bent en blijft een stoephoer.

Gast
Bart
februari 21, 2020 19:14

@ano@niem.nl Zolang de zenders geld opleveren aan reclame en weinig kost aan de programmering blijven al die zenders gewoon bestaan. Het gaat niet om jou avondje of waarom jij niet kijkt. Er kijkt altijd wel iemand en het levert altijd wel iets op. Minder dan het kost in elk geval. En mochten ze zenders afstoten dan neemt een ander deze wel over.

Dat de Mol RTL overneemt zie ik keur gebeuren. Ja alleen als hij dan zijn huidige zenders zou verkopen. En hij zou het kunnen doen om Videoland in handen te krijgen. Voor de rest is het niet zo interessant. Omdat er dan 1 concurrent in is uitgeschakeld hoeft er ook minder strijd geleverd te worden. Dan zal er minder reclame verkocht hoeven worden. Deze inkomsten dalen dan fors en daardoor word de programmering nog minder op al die zenders die gevuld moeten worden. Het commercieel gezien voor de Mol (en andersom RTL) helemaal niet interessant om die zenders over te nemen. Het is veel beter en sterke concurrent tegenover je te hebben en die uiteindelijk voorbij te streven. Dat laatste hoeft niet perse. Als je maar geld verdiend met je bedrijf is het al goed.

Gast
Lies
februari 21, 2020 19:00

Ja lijkt me prachtig.. pfff wat een mooie woorden.

Gast
WEST*
februari 21, 2020 18:58

@ LIES ik heb twee vrijkaarten voor u , Ja dan kunt u zelf meemakewn hoe leuk we zijn uw kaarten liggen bij de kassa van Theater Gooiland Hilversum
U weet toch waar Hilversum ligt ? u kunt er komen via uw automobiel over de rijkswegen, of provinciale wegen

U kunt ook met openbaar vervoer , en kijk eens in ons gezellige Hilvershof
Ja Hilversum… de stad ,sorry, dorp van de toekomst

Gast
WEST*
februari 21, 2020 18:48

@ LIES thuis wordt er ook gelachen, maar vooral op het toneel
en op de schnabbeltoer in het land

ja ik kan heel veel grappen , geleerd van John Cleese
mijn programma van een uur heet IN YHE BREXIT STYLE
Dat doe is samen met mijn vrouw onder de artiesten naam de Wilhennies

dua ik Willem en mn vrouw heet Hennie
hebben de namen aan elkaar gekleeft

we staan ook ingeschreven als komisch duo extra atractie bij elk optreden is de zingende zaag ! en de lachfoxtrot die we van robert kreis mogen lenen

En volgend jaar een tounee door the states , LAS VEGAS

nOU DAT IS LACHEN HOOR

Gast
Gwendolyn
februari 21, 2020 18:11

Dit is onzin.

Gast
B
februari 21, 2020 18:04

Lijkt mij duimzuigerij van ongekend niveau. Alsof RTL alleen afhankelijk is van Jinek . Zou niet best zijn.

Gast
Joop
februari 21, 2020 17:55

Waarom hebben we nog steeds niet zoiets als Jerry Springer ,,,,,,,JERRY JERRY JERRY kijk cijfers gegarandeerd

Gast
Kritisch-Kijker
februari 21, 2020 17:42

Als Dhr de Mol RTL erbij zou kopen dan zou ik hem adviseren om de meeste zenders af te schaffen. RTL5 t/m RTL8 + net5, Veronica en sbs9. Gewoon 2 zenders overhouden en opnieuw inrichten. En uiteraard minder bn’s.

Gast
Suzy Wang
februari 21, 2020 17:40

ik hou niet van de commercieelen dus zal ik het niet missen.

Gast
capslock
februari 21, 2020 17:36

@ Rapper

WEST* je kan het blijven proberen, maar je bent echt helemaal niet grappig.

Gast
Rapper Kakkerlak
februari 21, 2020 17:31

Lies is wat wij trotse respectloze mannen noemen .. een floepje….. en dat is heel goed.

Gast
Kattenpies
februari 21, 2020 17:25

Jongens een beetje respect voor Lies graag!

Gast
Rapper Natspleet
februari 21, 2020 17:21

RTL gaat gewoon door …. er is geld genoeg om nog jaren aan te modderen.

Gast
Lies
februari 21, 2020 17:19

@WEST*: vinden ze je thuis ook zo grappig?

Gast
WEST*
februari 21, 2020 17:11

Verschonig MC

Gast
WEST*
februari 21, 2020 17:10

@ LIES @CAPSLOCK komt omdat jullie geen humor hebben, was om te lachen Zie het ook eens van een komische kant , ER LOPEN GENOEG CHAGARIJNEN ROND IN DE WERELD EN VOORAL OP mc die alles zo serieus nemen

Gast
ronnie
februari 21, 2020 17:03

Ik wil het wel kopen, wat moet het opbrengen??

Gast
capslock
februari 21, 2020 17:01

@ WEST*

Je bent niet grappig en ook nooit geweest.

Gast
Lies
februari 21, 2020 17:00

@16:57: wat nou met je Hey?

Gast
1-2-tjuh
februari 21, 2020 16:57

Hey Lies kuthоer, spreek Nederlands!

Gast
Lies
februari 21, 2020 16:51

@West*: pssst… is dat niet gewoon je eigen verlanglijstje? Er staan titels tussen die mensen geboren na 1950 niet direct zullen herkennen. Frustrated much?

Gast
WEST*
februari 21, 2020 16:44

EN IN HET WEEKEND 1 van de 8 , weekendkwis, gulden schot de bb kwis
telebingo, top pop op losse groeven koot en bie jiskefet , met bert van mokum jufrouw annie en die man die akltijd op de tram stond te wachten

tjesses lachen man

Gast
Hanneke
februari 21, 2020 16:43

Hier een link naar feiten. Feiten zijn geen meningen:

https://www.rtlgroup.com/en/media/financial_communications/results.cfm

Gast
WEST*
februari 21, 2020 16:41

er is maar 1 oplossing om RTL te redden , ten eerste , tot 4 uur smiddags gericht op de oudere huisvrouw en senioren 70 80 plus

dan 4 uur kinderuurtje terug met wie wil er mijn marmotje zien, dan om 5 uur swiebertje of pipo de clown

dan om 6 uur de groentenman, cha cha cha wat zullen we eten
dan om 7 uur voor de kleuters dit is het klokje van 7 uur dus…..
8 uur NIEUWS en TV ACTUA
DAN ELKE DAG 9 UUR TOM MANDERS SHOW , ANDY WILLIAMS SHOW PERRY COMO SHOW DICK VAN DYKE SHOW LUCI BALL SCHOW
10 UUR fred hachee show
half elf film van de dag
12 UUR WIE WIL MIJN MARMOTJE ZIEN voor BOVEN DE 18 MET EEN EROTISCHE FILMS
12 UUR HEHALING VANAF 8 UUR
nou dat wordt een kijkcijfer kanom

Gast
aammehoela
februari 21, 2020 16:33

Dat Jinek links zou zijn is onzin. Maar de populisten hier bashen Jinek en de NPO – programma’s. Hun waarheid is de waarheid en de echte waarheid is fake. Trump is hun grote voorbeeld.

Gast
Kop
februari 21, 2020 16:32

Dat programma van Jinek moet op EU-subsidie draaien , wil het winstgevend zijn, maar anders is het een bleeder van jewelste. Met een gebrek aan kijkers verliest het relevantie. Een politicus of schrijver wil bereik en heeft minder met marktaandelen. Straks met reclame duurt het 2uur, dan is het een soort Zomergasten.

Gast
Commerciële Yoghurt
februari 21, 2020 16:12

@ano16.03,

Nee Jinek en Co zijn helaas niet neutraal maar links.
De gasten zijn van alle kanten.

Gast
Commerciële Yoghurt
februari 21, 2020 16:10

Richard Otto….. Nog nooit van gehoord.
Spreekbuis = StaatsTv/Radio = niet onafhankelijk!!!

Gast
WEST*
februari 21, 2020 16:09

@ Echt nieuws U verspreid ook nep nieuws u verhaal klopt niet RTL NEDERLAND
loopt ver achter wat betreft andere landen

Het was te lezen op internet van de RTL GROUP zelf

rtl gaat naar de go d ve r domme

Gast
anonymous
februari 21, 2020 16:03

Waarom noemt iedereen Jinek altijd een links programma.
Is Gerard Joling links, of Jort Kelder, Mick van Wely, Wouter de Winther?
.Er zitten net zoveel rechtse als linkse mensen in het programma.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen