‘Reclameloos Jinek kost RTL een godsvermogen’

Het is een dapper, maar ook een heel kostbaar besluit van RTL om de talkshow van Eva Jinek in de gehele eerste uitzendperiode uit te zenden zonder reclame-onderbrekingen. Dat stellen deskundigen vandaag in het AD. Het is een volstrekt unicum dat een commerciële zender besluit om een prominent, dagelijks programma reclamevrij uit te zenden. Een blok in een show als Jinek levert volgens mediabureaus ongeveer 50.000 euro op, een behoorlijk bedrag.

Mediabureaus, die zendtijd inkopen voor adverteerders, hebben er gemengde gevoelens bij. Ilja Loeffen van Omnicom Media begrijpt dat RTL op de late avond wil gaan winnen van de NPO, “maar RTL zet zo wel inkomsten op het spel. Dat moet ergens anders weer worden ingehaald.

Maiko Valentijn van mediabureau MediaCom denkt dat het reclameblok vóór Jinek nu overvol wordt. “Dit kan echt een dure grap worden voor RTL“, zegt hij. “Ik vind dit nogal wat. Ook omdat je de adverteerders het signaal geeft dat reclame iets vulgairs is. Daar heb ik wel moeite mee.

Tv-kenner en oud-RTL 4-baas Bert van der Veer denkt dat reclame in Jinek uiteindelijk onvermijdelijk is. “Ik denk wel, dat er op een gegeven moment écht geld verdiend moet worden en dan kom je er niet onderuit om alsnog een reclameblok in te ruimen.

Van der Veer wijst op Barend & Van Dorp. “Dat liep op een gegeven moment zo goed dat er zelfs een tweede reclamebreak kwam.

De talkshow van Eva Jinek gaat vanavond in première op RTL 4, direct na kijkcijferhit The Voice of Holland.

Het artikel ‘Reclamevrij Jinek geeft verkeerd signaal af’ kunt u lezen op AD.nl.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen