Eva Jinek scoort gigantisch hoge kijkcijfers op RTL 4


De kijkcijfers van vrijdag 3 januari 2020 (SKO)

De talkshow van Eva Jinek is enorm goed van start gegaan op de nieuwe thuiszender RTL 4. Er keken vrijdagavond ruim 1,7 miljoen kijkers naar het praatprogramma, goed voor 41 procent van alle kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Opvallend genoeg scoorde Jinek nog beter dan de lead-in The Voice of Holland, dat bíjna 1,7 miljoen kijkers (29 procent) scoorde. De eerste RTL-Jinek is daarmee een eclatant groot succes.

Jinek verbreekt haar eigen record. Tot nu toe was haar meest bekeken uitzending ooit die op dinsdag 14 februari 2017 met Patricia Paay, die toen voor het eerst een interview gaf over haar uitgelekte sekstape. Er keken 1,4 miljoen mensen (41 procent) naar.

Peter R. de Vries is vooral nieuwsgierig hoe de kijkcijfers van Jinek over twee weken zijn, ze hij gisteren in RTL Boulevard. “Iedereen kijkt uit naar die eerste uitzending, maar daar gaat het in feite niet om. Het gaat erom wat je kijkcijfers over twee maanden zijn. Dat moet je kunnen volhouden. De eerste lukt altijd natuurlijk.

Overigens was De Vries vrij kritisch over het decor van de RTL-Jinek. “Mwoah, ik vind het toch wel een beetje de vertrouwde uitstraling hebben. Het ziet er goed uit, maar het is niet heel nieuw ofzo. Ze gaan voor safe”, zei hij. En ook de gastenlijst van de eerste RTL-Jinek vond hij niets. “Ik vind het een beetje oud allemaal.

De concurrentie had het nakijken. Het meest bekeken alternatief voor Jinek was een nieuwe aflevering van Ik Vertrek op NPO 1. Daar keken 656.000 mensen (15 procent) naar. Hart van Nederland trok 439.000 kijkers (10 procent).

De winnaar op prime time was dus The Voice. Daarna volgt NPO 2’s De Slimste Mens met 1,4 miljoen kijkers (23 procent). Aansluitend trok Nieuwsuur 610.000 kijkers (11 procent).

Het brons gaat naar NPO 1, dat met Flikken Maastricht 1,3 miljoen kijkers (22 procent) noteerde. Evenblij maakt Vrienden scoorde aansluitend 747.000 kijkers (14 procent). V

erder was NPO 3 het meest in trek. Die zender wist met Brimstone 349.000 kijkers (6 procent) te bekoren.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Central Intelligence: 310.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Peacemaker: 273.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 160.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Walking with Dinosaurs: 125.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Red Dawn: 94.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Hugo: 66.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (840.000), RTL Boulevard (790.000), Editie NL (724.000) en Zes Uur Nieuws (654.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,7 miljoen), Ik Vertrek (656.000), Late Nieuws (595.000) en Hart van Nederland (439.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.848.000
02. Jinek (RTL4) 1.730.000
03. The Voice of Holland (RTL4) 1.667.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.422.000
05. Flikken Maastricht (NPO1) 1.333.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.195.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.132.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 840.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 790.000
10. Evenblij maakt vrienden (NPO1) 747.000


11. Editie NL (RTL4) 724.000
12. Ik Vertrek (NPO1) 656.000
13. Zes uur nieuws (RTL4) 654.000
14. Wimpie en de Domino’s on tour (NPO1) 645.000
15. Rail Away (NPO2) 612.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 27.6%
2. NPO1 / 19.5%
3. NPO2 / 10.2%
4. SBS6 / 6.0%
5. NPO3 / 5.6%


6. RTL7 / 4.0%
7. NET5 / 3.0%
8. Vero / 2.6%
9. RTL5 / 2.3%
10. RTL8 / 1.5%


11. N.geog / 1.5%
12. BBCfirst / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. Comedy / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 35,4%
2. Publieke Omroep 35,3%
3. Talpa TV 12,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Het is niet meer mogelijk om te reageren onder artikelen van Mediacourant. Voor meer informatie bekijk dit artikel.

Meer in Kijkcijfers

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Paul de Leeuw ligt behoorlijk onder vuur als presentator van Op1. Moet hij blijven of wieberen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Meest gelezen in februari

Alle artikelen
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen