John de Mol en ITV uit elkaar, Talpa Media verdwijnt

John de Mol en ITV, het bedrijf dat Talpa Media van hem kocht, gaan drie jaar eerder dan gepland uit elkaar. De naam Talpa Media gaat nu op in ITV Studios Nederland, waar Karin de Groot de scepter zwaait. Dat heeft het bedrijf bevestigd aan het AD en De Telegraaf. De Mol verkocht The Voice-producent Talpa Media in 2015 aan ITV. Na die overname werden MasMedia en Vorst Media ingelijfd door Talpa Media. “Ook die merken zullen verdwijnen“, weet De Telegraaf.

Door het verdwijnen van de merknaam Talpa Media komt er een einde aan de verwarring over de twee Talpa’s in medialand. Waar Talpa Media géén eigendom meer is van De Mol, is Talpa Network dat wel.

Talpa Network is het bedrijf achter de tv-zenders SBS 6, Net5, Veronica en SBS 9 en de radiozenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica.

De Mol verkocht The Voice-producent Talpa Media in 2015 voor maximaal 1,1 miljard euro aan ITV. De eerste 600 miljoen euro daarvan heeft hij al binnen, de volgende 400 miljoen volgt op basis van de resultaten over de jaren 2017 tot en met 2019.

Die 400 miljoen lijkt De Mol bij te kunnen gaan schrijven, aldus De Telegraaf. “Door het verbreken van de banden met ITV lijkt de Talpa-oprichter echter te kunnen fluiten naar de laatste 100 miljoen euro, die pas na 2022 kon worden toegekend.

ITV: “We hebben genoten van de samenwerking met John de Mol, sinds de acquisitie van Talpa Media in 2015. We wensen John alle goeds en hopen in de toekomst opnieuw samen te werken bij het bedenken van formats.

Lees ook: ‘John de Mol dichtbij bonus van 400 miljoen euro’ (april)

Foto: Talpa

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen