Veronica aan kop met Ajax, Floortje op doek pakt zilver


De kijkcijfers van dinsdag 17 september 2019 (SKO)

Veronica was dinsdag de grote winnaar op prime time dankzij de Champions League-wedstrijd Ajax – Lille (2,2 miljoen kijkers en 41 procent), maar ook NPO 2 deed het niet verkeerd. Op die zender bleef Sterren op het Doek stabiel ten opzichte van de vorige twee afleveringen en daarmee was de show het meest bekeken alternatief voor het voetbal. De uitzending met Floortje Dessing als hoofdgast trok 754.000 kijkers (14 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

De nummer drie op prime time was NPO 1 dankzij de combinatie Opsporing Verzocht (744.000 kijkers en 14 procent) en Opgelicht (612.000 kijkers en 12 procent).

Daarna volgt niet RTL 4, maar SBS 6. Dat station kwam met Steenrijk Straatarm uit op 576.000 kijkers (10 procent). Aansluitend trok Niets Liever Dan Een Kind 380.000 kijkers (7 procent).

Waar is RTL 4 in dit plaatje? Nergens. Die zender stelde teleur met de combinatie Ver Van Huis (351.000 kijkers en 6 procent) en Dossier Van den Heuvel (301.000 kijkers en 6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 4 scoorde met Ver van huis: 351.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Station 19: 268.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Survivor: 258.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 164.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met You’re not you: 149.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Make Holland Great Again: 136.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half acht nieuws (989.000), Sportjournaal (986.000), GTST (652.000), RTL Boulevard (639.000) en Tijd voor MAX (554.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (852.000), De rijdende rechter (764.000), de voetbalnabeschouwing (736.000) en Journaal laat (537.000) het meest in trek. Beau scoorde 287.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 22 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Top 15
01. Ajax – Lille (Vero) 2.180.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.949.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.439.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.327.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.284.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 989.000
07. Sportjournaal (NPO1) 986.000
08. Voetbal CL VB (Vero) 951.000
09. Prinsjesdag (NPO1) 904.000
10. Jinek (NPO1) 852.000


11. De Rijdende Rechter (NPO1) 764.000
12. Sterren op het doek (NPO2) 754.000
13. Opsporing Verzocht (NPO1) 744.000
14. Voetbal CL NB (Vero) 736.000
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 652.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.4%
2. Vero / 22.0%
3. RTL4 / 10.1%
4. SBS6 / 7.5%
5. NPO2 / 6.2%


6. NET5 / 3.8%
7. RTL7 / 3.1%
8. RTL5 / 3.0%
9. NPO3 / 2.7%
10. RTL8 / 2.6%


11. TLC / 1.6%
12. Comedy / 1.2%
13. Discov / 0.9%
14. SBS9 / 0.8%
15. Ziggo / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Talpa TV 34,1%
2. Publieke Omroep 32,3%
3. RTL Nederland 18,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen