‘Reclamevrije NPO gaat ook zorgen voor inflatie’

Geplaatst op Sat 22 Jun 2019 om 11:10

Het beperken van reclame bij de NPO leidt er niet alleen toe dat er meer belastinggeld bij moet en dat de prijzen van tv-abonnementen omhoog gaan, maar ook tot hogere prijzen in bijvoorbeeld de supermarkt. Dat zegt Ster-baas Frank Volmer vandaag in het AD. Het aanbod van tv-reclame wordt schaarser. “Bedenk goed dat ook bij RTL en Talpa de ruimte voor commercials wettelijk is gelimiteerd. Die kunnen echt niet veel meer reclame uitzenden dan nu het geval is.”

Schaarste drijft de prijzen op. “Ze kunnen alleen de prijs verhogen. En hogere prijzen voor adverteerders leiden tot inflatie en dat is wat de consument weer moet betalen. Linksom of rechtsom, de kijker krijgt uiteindelijk de rekening gepresenteerd.”

Mediaminister Arie Slob wil alle reclame tot 20.00 uur afschaffen en dat gaat volgens Volmer zo’n 80 à 90 miljoen euro kosten, maar dat kan gezien de omvorming van NPO 3 nog veel meer worden, waarschuwt Volmer.

NPO 3 wordt als het aan Slob ligt een regiovester met de naam NPO Regio. “Op dit moment levert die zender jaarlijks zo’n 15 miljoen euro aan STER-inkomsten op. Maar gaan wij daar straks nog de spotjes verzorgen, of worden die ook regionaal ingevuld?

Het AD-interview met Frank Volmer kunt u lezen via Blendle.

Foto: NPO








44 Reacties op “‘Reclamevrije NPO gaat ook zorgen voor inflatie’”


  1. Joris

    Die vent spoort niet.
    Ik denk dat een reclame vrije staatsomroep ook gaat zorgen voor meer opwarming van de aarde en meer vluchtelingen uit Afrika.

  2. Dr. Koekel

    De STER-meneer probeert met idiote onzin en bangmakerij alsnog zijn zin te krijgen, want zijn baantje en salaris zijn in het geding.
    Onze economie is 1000 miljard waard. Enkele tientallen miljoenen meer of minder heeft NUL invloed op inflatie en consumentenprijzen.

  3. anoniem

    het staat in AD

    niet serieus nemen

    Hans nieuws van Bussum over AD

    waarheid
    feit

    nep nieuws over olie bol verkopers……………..

    graag reactie Hansie

  4. Ko

    En van het een komt het ander.

  5. Dr. Koekel

    @Joris Vergeet het smelten van de gletsjers, toenemen van aardbevingen, intensiveren van vulkaanuitbarstingen en mislukken van aardappeloogsten niet!!

  6. Tinky Doy

    Wat een enorme proleet is die kerel. Hij heeft het verstand van een gebakken aardappel. Allemachtig dit land, nee deze wereld glijdt razendsnel af in een ravijn van domheid.

  7. Zomaar

    Jezus C.
    We praten over een reclameloos tv vóór 8 uur.
    En de wereld stort in.

  8. J

    Dat effect zal echt enorm klein zijn.

    Maar Volmer heeft dan ook een Telegraaf-achtergrond, waar bangmakerij in het DNA zit en tot kunst is verheven.

  9. ed

    Ik denk dat we ons moeten voorbereiden op het einde van de tijd. De wereld zal vergaan. Ik zal niet meer te weten komen wat het kruitvat in de aanbieding heeft. Heb helaas de campingzenders niet in mijn favorieten.

    wat moet ik doen. Zijn er hulpgroepen? Kan ik hulp krijgen van professionals? weet je wel…die wat altijd op TV verschijnen als iemand ergens jeuk heeft of zoiets.

    Ik begin echt in paniek te raken HELP!!!!!!!!!!!!

  10. M&M

    Volmer is een megakneus.
    Heeft een klap van een molenwiek gehad.

  11. M&M

    Volmer is een megakneu$.
    Heeft een klap van een molenwiek gehad.

  12. Curryworst

    Hahaha, tot 8 uur geen reclame en we kunnen de boodschappen niet meer betalen.
    Iedereen aan de voedselbonnen.
    Wat een gekkie.

  13. Job

    Wat mij betreft kunnen alle beperkingen voor commerciële zenders qua reclame worden opgeheven. Dan kan er een kanaal komen met louter reclame. Trekt meer kijkers dan Zomer met Art.

  14. Henk

    Als je nu ook de buitenlandse commerciële zenders gaat aanpakken…Slobje…

    Wat een K lotekabinet is het ook!

  15. b

    Of Talpa over 4 jaar nog bestaat? Boude uitspraken.

  16. Paolo

    Nee hoor, de consument koopt toch wel, en zeker wat hij/zij nodig heeft. Geen onzin.
    En ‘s middags wordt voornamelijk zorg en incomateriaal spotjes uitgezonden. Echt grote onzin. Nu is het mijn plaspauze, dan ben ik er ook niet dus.

  17. JanH

    Wat een VRESELIJKE man. Persoonlijk zou ik het liefst ALLE reclame willen verbieden, en dat leidt eerder tot prijsverlaging dan tot prijsverhoging.

  18. Enzo Voorthuijsen

    Wat een oeverloos gezwam van deze betweter, het koffiedik kijken kun je beter aan échte deskundigen over laten.

  19. Henk

    Uiteindelijk gaan we wel meer betalen nu!!

  20. Weg Ermee

    Er hoeft helemaal geen extra belastinggeld naar de staats tv. Ze moeten allemaal eindelijk eens de handen uit de mouwen steken en creatiever worden!… Dat heet werken en niet achterover leunen.

    Ik betaal liever duurdere boodschappen die ik zelf wel of niet kan aanschaffen, dan een nog grotere zak geld naar de staats baasjes waar ik niets mee heb, geen invloed op heb en niet naar kijk.

  21. Simon

    Het beperken van reclame bij de NPO gaat tot oorlog met Iran leiden … let op mijn woorden!

  22. BEUK DE BOOM

    Deze man probeert uit alle macht zijn reclametoko te beschermen. Hij heeft ervoor gekozen om de angstkaart te spelen. Dat laat zien hoe wanhopig deze bobo is. Hij is bang voor zijn baantje, want als hij zich niet genoeg mengt in de discussie, wordt hij ontslagen. Zo gaan die dingen.

    Het is een strijd die hij al verloren heeft. Om te redden wat er te redden valt, gaat hij onzin verkopen. En dan wordt het lachwekkend. Ga er maar vanuit dat Frank Volmer dit jaar nog ontslagen wordt (of ‘in goed overleg’ zijn functie neerlegt, o.i.d).

  23. Henk

    Kabelgeld omhoog, 40 miljoen van de belastingbetaler, minder banen dus werkloosheid dus belastingbetaler betaalt, en minder aanbod aan programma’s… klinkt erg positief!!

  24. Dr. Koekel

    Henk is afgestudeerd econoom aan de Universiteit van Onrendabelië

  25. west*

    k denk dat hij het goed ziet, deze geluiden waren ook al eerder te lezen op andere sites RTL ,TALPA hebben er geen enkel voordeel van!

  26. west*

    wat een betweters hier jullie zouden eens je stukjes van een half jaar geleden moeten teruglezen , jjullie reageren hier om negatief te kunnen reageren,
    althans de meeste merken jullie zelf hoe dom jullie zijn , en met alle winden meewaaien

  27. TopofFlop

    Het reclamegeld wordt echt niet allemaal verschoven naar RTL en Talpa. Adverteerders hebben zoveel andere mogelijkheden om doelgroepen te bereiken: outdoor, print, social media, YouTube/Twitch en andere diensten. Ook zijn er nog veel andere zendergroepen: Discovery/Eurosport, Viacom en Fox Channels. Angst voor inflatie is dus zwaar overdreven, haha

  28. Mick

    Schaf gewoon heel NPO 2 en 3 af.

  29. Wim

    Mick.
    Wat een domme opmerking.
    Jij hebt het iq van een tampon.

  30. idioot

    Totale paniek en onzin van een halve gare iemand die bang is zijn (te) goed betaalde directeurs baantje te verliezen. Wat zal hij verdienen? 180.000 – 200.000 per jaar? (Te) dure auto van de zaak, goed pensioen, vakantiedagen en ATV dagen, paar duizend euro declaraties aan etentjes per jaar…. Opheffen die Ster reclame. In landen als Amerika, Engeland, Denemarken, België etc. is er ook geen reclame op de publieke omroep. Niks aan de hand.

  31. Pieter

    Wat deze augurk niet weet, is dat een beetje inflatie juist goed is voor de economie en de burgers.! Inflatie van geld zorgt ervoor dat schulden (o.a. hypotheekschuld en leningen) voor mensen minder wordt. Trouwens wat een overschatting van zichzelf en dat Ster winkeltje van hem. Denkt deze kerel nou echt dat het afschaffen van reclame op de publieke omroep effect heeft op het leven van Nederlanders? Hou toch op! 150 miljoen meer of minder of 5 miljard media reclame omzet per jaar is totaal niks. Get alive. De reactie van idioot klopt. Het gaat inderdaad om het behoud van zijn goed betaalde baantje. De lobby en paniek machine draait nu al op volle toeren. Tip voor de politiek: herzie het plan en schaf de Ster totaal af. Dat bespaard ook 10 miljoen aan Ster kosten per jaar.

  32. De schaamte voorbij

    @Dr. Koekel
    Sat 22 Jun 2019 om 11:13

    Chapeau voor uw conclusie, die ik voor de volle 100% onderschrijf.

    De inhoud van dit onbetekenende interview is dermate beuzelachtig/ijdel/treurig, dat ik ten zeerste twijfel aan ‘s mans IQ. Hij grossiert in redeneringen, waar het eigenbelang vanaf druipt.

    Daar heeft men een uitdrukking voor uitgevonden, namelijk Het Grote Smoezenboek, met als ondertitel: Potsierlijkheid is onbegrensd.

    Zijn uitvluchten, samengevat als prietpraat van de bovenste plank, raken kant noch wal.

    Hoog tijd voor een ijskoude douche aangaande de arrogante, kakkerige parvenu, in casu Frank Volmer, de selfkickende zakkenvuller.

    Waarvan akte.

  33. Annoniemus

    Dit ventje ziet zijn broodwinning in gevaar komen , en komt elke keer met een andere drogreden , net als Shula Rijxman !

  34. Klazinaveense Internethooligan

    Annoniemus Sat 22 Jun 2019 om 16:03
    Dat lijkt mij een uitstekende eindconclusie.

  35. Ivo

    Natuurlijk overdrijft deze man omdat zijn winkeltje ‘in gevaar’ komt maar alle IQ-loze reacties hierboven doen mij denken aan het wegwrijven van de klimaatproblemen. Hoe meer CO2, hoe warmer en aangezien wij steeds mee co2 in de lucht sturen, die NIET meer afgebroken kan worden ontstaat er een probleem met onze temperatuur. Kijk naar het weer de laatste jaren en probeer maar te ontkennen. Zo zal ook de afschaffing van reclame voor problemen zorgen al zijn die minder verstrekkend dan meneer voorstel. Maar ze zijn er wel degelijk en alle betweterige types hier maar weer ontkennen en zo’n man voor gek verklaren. Het is niet gek dat jullie allemaal geen baan (of een slechte baan) hebben en tijd hebben om hier de hele dag onzinnige meningen te verkondigen / iedereen voor gek uitmaken. Want o o o wat zijn jullie allemaal goed!

  36. Wijze van Zion

    We noemen ‘m Leegmer…..

  37. Samuel Cohen

    Bangmakerij. Dat hele zenderidee is inmiddels achterhaalt door youtube. De tijd van kanaalindeling is voorbij. Alleen weten de oudjes van de omroepzuilen en de ster dat nog niet. Ze eten teveel broodjes Alzheimer.

  38. b

    Leuk geprobeerd, maar klopt niet. Mensen gaan direct zappen bij reclame. RTL- of SBS-kijkers gaan naar NPO, want treffen programma’s aan. Adverteren op tv wordt onaantrekkelijker, want minder succesvolle programma’s en dus minder bereik. Het gevangenenprincipe, waar hij op doelt, is alleen van toepassing als er geen alternatief is voor tv en dat is er wel. Adverteerders gaan meer online-campagnes doen, dan een tv-campagnes. Een vraag nog: geldt het reclameverbod ook voor het terugkijken op NLZIET en op alle NPO-rogramma’s bij de kabelaar voor acht uur?

  39. TopofFlop

    Op NLZiet bij terugkijken is er geen reclame. Het reclameverbod geldt wel voor NPO Start, waar nu wel reclame te zien is.

  40. Bagger

    Leve Netflix!

  41. Idioot

    @ Ivo; ter info; ik werk bij de publieke omroep en verdien een salaris van 130.000 + , dus je beredenering klopt niet. Lekker weertje was het vandaag he? Gelukkig wordt het volgende week een week lang 30 graden! Pluk de dag zuurpruim!

  42. Fox Mulder

    Deze man kan nog minder dan niets. Blonk daarmee ook al uit bij de Telegraaf tot ze ‘m wegstuurde. Was daar altijd fel tegen de Publieke Omroep en kijk wat er nu van geworden is… pro publieke clown.

  43. Bishop Muzorewa

    Gewoon opheffen die zendert. Wie kijkt er heden ten dage nog teevee?

  44. Klugscheißer

    @Idioot
    Sat 22 Jun 2019 om 22:00

    Vooraleer een grote mond op te zetten, zou een cursus Nederlands enorm aan je taalvaardigheid (kunnen) bijdragen, kakkedorus.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.