Paul Römer wordt radio- en tv-directeur Talpa Network

Geplaatst op Tue 11 Jun 2019 om 10:50

Paul Römer klaagde begin dit jaar nog dat hij zijn vroegere Big Brother-makker John de Mol al negen jaar niet meer gesproken had, maar de heren hebben elkaar inmiddels weer gevonden. De oud-NTR-baas gaat aan de slag als radio- en tv-directeur voor Talpa Network. Dat heeft het mediabedrijf zojuist laten weten. Na zeven jaar publieke omroep kiest Römer nu weer voor het grote geld van John de Mol. Hij wordt verantwoordelijk voor álle radio- en tv-merken van het Talpa-netwerk.

Tot nu toe was Menno Koningsberger verantwoordelijk voor de radiomerken van Talpa, maar hij wordt nu gebombardeerd tot marketingdirecteur.

Talpa-CEO Peter de Mönnink zegt over de benoemingen: “Ik verheug me op de samenwerking met Menno en Paul. Beiden behoren tot de top in hun vakgebied. Zij begrijpen de Nederlandse mediamarkt in volle context, zijn altijd gericht op de merkbeleving van de klant en weten teams tot topprestaties te inspireren. Die ervaring is van grote waarde voor de verdere ontwikkeling van de Talpa Network organisatie en ons aanbod aan consument en adverteerder.

John de Mol voegt hieraan toe: “Menno en Paul ken ik als bekwame, bevlogen vakgenoten die de onderste steen boven halen om de klant kwaliteit te kunnen leveren. Naast een schat aan ervaring hebben ze de leiderschapskwaliteiten om organisatie breed verbindingen te slaan en om ons product- en dienstenaanbod naar een volgend niveau te brengen. Ik ben blij dat Menno zijn kwaliteiten Talpa Network breed wil aanwenden en vind het erg leuk om weer met Paul samen te werken, twaalf jaar na Endemol.

Het lijkt erop dat Marco Louwerens gewoon de tv-programmabaas blijft en Erland Galjaard zijn adviseur.

De radiomerken van Talpa zijn Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica. De tv-merken zijn SBS 6, Veronica, Net5 en SBS 9.

Lees ook:
Paul Römer sluit opvolging Erland Galjaard niet uit (22 januari)
Paul Römer heeft John de Mol al 9 jaar niet gesproken (1 februari)
Marco Louwerens nieuwe tv-directeur van Talpa Network (11 maart)

Foto: NPO








59 Reacties op “Paul Römer wordt radio- en tv-directeur Talpa Network”


  1. Milou

    Dit zag je al jaren aankomen. Afgeven op alles wat niet Talpa is en nu daar directeurtje worden.

  2. #NPO kijker#

    De zoveelste zwaargewicht tegenover vdVorst en zijn nep sterren.

    10-0 voor Talpa.

  3. Ron

    Hij moet Big Brother gaan terughalen naar Talpa….goede zet!

  4. Norvo

    De baantje(r)scarousel draait weer door…

  5. #NPO kijker#

    Talpa komt er nu echt aan.

    Top

  6. By the way

    Dit zou wel eens een benoeming met meer impact kunnen zijn dan het naar Talpa halen van programmaformules en presentatoren en baasjes bij RTL vandaan.

  7. Job

    Dit is allemaal zo ontzettend passé en niet relevant meer. Lijkt wel jaren ’90 in tv-land.

  8. Tijl

    Was begin van het jaar al bekend… En bovendien moest hij flink wat salaris inleveren bij de NPO dus keuze was al gemaakt

  9. tubeless

    Veel te veel mannetjes aan de top.

  10. Tijl

    Laatste tijd alleen maar berichtgeving over nieuwe mensen op nieuwe functies maar waar het daadwerkelijk om draait, de zender vulling of rebranding is het angstvallig stil. Lijkt me toch iets belangrijker dan nieuwe poppetjes aan een baantje helpen.

  11. Ron

    @Tijl: daar gaan ze nu eindelijk eens mee komen verwacht ik. De naamsveranderingen zullen vanaf komend TV seizoen wel gaan plaatsvinden ga ik vanuit.

  12. A.Zijn

    Over 10 jaar is dat Talpa allang vergeten.

  13. Karin

    @Ron, wat bereik je met naamsveranderingen?

  14. Maria

    Wie heeft hem destijds aangenomen bij de NPO?

  15. Het meisje met de zwarte fiets

    Römer staat voor “zigeuners”.
    Die hebben het inn WO II ook moeilijk gehad, en duiken overal op waar het het poen scheppen is. Ook met list en bedrog. Zo ook bij Ajex samen met Davids en die mevrouw.

    Vreselijk sujet, vreselijke familie met alleen maar kotsmisselijke individuen.
    Hopen dat hij Talpa in de afgrond kan duwen met zijn onkunde

  16. jahaha

    Römer is ook een geld hoer!

  17. Ron

    @Karin: imago verbetering. En SBS is totaal niet meer relevant als naam. Het is iets uit het verleden en doet er niet meer toe.

  18. Toppertje

    Topzwaar en overbetaald, als die directeurtjes hebben uiteindelijk niets te vertellen.

  19. freek

    Heel veel managers en directeurtjes, maar waar blijven de mooie programma’s.
    Waarmee gaan ze de kijkers verleiden om vooral naar SBS te gaan kijken?

  20. frans

    Ik denk dat Paul Römer snel Henny Huisman naar Talpa haalt. Hij is fan van Huisman uit de Joop van den Ende-tijd. het gaat uiteindelijk om de programma’s en dat weet Rōmer als geen ander. Ik ben benieuwd. Iedereen kan daar tegen zijn maar let op, Paul krijgt zijn zin!

  21. frans

    Klopt wat Karin zeg met naamsverandering bereik je niks je heb een grote merknaam SBS die wereldwijd wordt gebruikt. Dan kom je met een nieuwe naam die dan ook niet veel kijkers trek. Het is een mooie naam maar helaas mensen kunnen niet omgaan met die naam. Je moest kijken als SBS nog een radiostation had onder die dan ging het veel beter. De hoorde je dan overal thuis en in de auto.

    Ik heb heel lang in de media gezeten. Kijk maar in het buitenland televisie zenders die ook onder de zelfde naam een radiostation hebben.

    Kijk NPO en Veronica die doen het goed. Je heb tv en radio van ze.

    Naamsverandering help niet, denk dat het nog slechter met een nieuwe naam.

    6 klinkt ook niet terwijl iedereen heeft het over SBS6. Dit klopt al niet.

    Het moet gewoon SBS6, het is nog slechter geworden na het komst van 6 i.p.v SBS6

  22. gerdien

    Dat maakt zijn pleidooi voor een reclamevrije NPO niet erg geloofwaardig maar puur eigenbelang.

  23. L.

    Wat een hoop directeuren en managers. En allemaal voorspelbare namen. Snap niet zo goed waarom ze nooit eens voor iets nieuws kiezen, juist een jong iemand met nieuwe ideeën op een hoge positie zou eens verfrissend kunnen zijn. Nu doen ze het weer met die fossielen en zo verandert er nooit iets terwijl het medialandschap continu verandert.

  24. Bas

    @Frans: absolute onzin en wat ik aan argumenten lees heb je er weinig kaas van gegeten en daarom nu maar hier onzin gaat verkopen…. Het gaat om imago en branding. Deze is helemaal fout bij SBS/of 6 zoals het nu vaak op zender wordt genoemd (maar in promo’s op de radio weer niet). SBS was van een Scandinavische eigenaar, en SBS 6 is nu van Talpa. Dan is het toch logisch dat deze naam ook veranderd. Op het pand van SBS aan de Rielanden in Amsterdam zijn alle SBS uitingen al verdwenen en staat het Talpa logo op de gevel….

  25. anoniem

    landgenoten

    waarom zo negatief

    buig negatief naar positief

    kom met ideeeeen

    zo dat john de mol met zijn club en

    LANDGENOTEN

    kan vermaken met TV en Radio

    altijd dat gescheik……

    John

    niets van aantrekken

    er komen nieuwe

    landgenoten erij

    veel goed geluk

    familie John de Mol

  26. K

    Teveel ego’s op 1 schip,dat gaat zinken

  27. freek

    John zou SBS6 nu ook Nederland 1 kunnen noemen. Dat zou een wereld van verschil zijn. Puur door de naam te wijzigen.

  28. Bart

    Niet echt een verrassing maar aan hem hebben ze wel een goeie. Hij is iemand die vanuit de kijker kan denken. Dat kunnen de meeste baasjes niet. Die Menno en Peter bijvoorbeeld. René Oosterman is er ook zo een. Wat heeft die daar eigenlijk te doen! Hopelijk gaat Paul dan eindelijk eenheid brengen in nu te losse en onduidelijke merknamen. Afscheid nemen van de naam SBS. SBS6 veranderen in Veronica6. 538 in Radio Veronica. NET5 in Linda 5 met daaraan gekoppeld SKY radio. SBS9 in TV10 met Radio 10 er aan gekoppeld en het huidige Radio Veronica en tv kanaal veranderen in nieuws en sportzender. Of een ander plan, nog eens praten met Eric van Stade en dus AVROTROS uit het publieke bestel te krijgen.

    @Ron Big Brother terug? Waarom? Ze hebben toch Utopia. Daarbij is Big Brother een format van Endemol. Lijkt er een beetje op dat Talpa niet te veel met hen wil samenwerken. Anders hadden ze van alles gewoon het origineel op tv kunnen brengen i.p.v. een slechte kopie of samenraapsels van onderdelen in een programma gepropt om vervolgens te zeggen dat ze een nieuw programma hebben bedacht.

  29. Joris Agema

    Paul is een inhoudelijk sterk vakgenoot. Maar de vraag is wel wat hij gaat toevoegen aan al een vrij ruim bemeten directie.

  30. frans

    @Bas: Denk je echt dat Talpa het gaat redden met al die veranderingen.
    Ik hoop het maar zelf denk ik niet. Hebben we een paar jaar geleden gezien.
    Ik zie RTL hun naam veranderen, dat denk ik dus niet zo dom zijn ze niet.
    Nergens staat de naam Talpa bekend dan in Nederland.

    En als je toch van naam gaat veranderen zou ik SBS maar verkopen

    Mooie dag.

  31. tonio

    En je wordt er na 3 maanden net zo hard weer uitgeschopt zo gaat dat bij De Mollllletjes……………….

  32. Bart

    @frans Echt totale onzin wat je zegt. Je hebt heel lang in de media gewerkt? Waar vraag ik me dan af. Radio Appingedam ofzo? Een naamsverandering en een profielverandering is juist nodig. Daar begint het als je wil dat het een succes gaat worden. Als alles blijft zoals het is wordt het helemaal nooit wat. Er zijn over de wereld tv en radio zenders die de naam SBS dragen omdat ze onderdeel zijn van dat Scandinavische bedrijf. In Nederland en België is dat al zo’n 3 eigenaren en dus al heel lang geleden. Daarbij de kijker weet helemaal niet waar SBS voor staat en daar begint het eigenlijk al met je slechte merk. Los daarvan is SBS te negatief voor de kijkers. (geworden) Overigens Talpa ook. Veronica, TROS, AVRO, TV/Radio10, SKY etc. hebben dat negatieve niet. NET5 die merknaam slaat nergens op. 538 is eigenlijk gewoon Radio Veronica met een andere naam. In de beginselen is het en stond er Veronica. Men wilde bij de start geen problemen maar mocht de naam wel gebruiken. Pas in een later stadium heeft Lex Harding toch maar de naam Radio 538 gekozen. Het huidige radio kanaal wat Veronica heet heeft niets te maken met waar het merk voor staat. Daarbij is het ook geen succes en zit het te veel in het vaarwater van Talpa’s eigen Radio 10. Dus herindelen merken binnen Talpa en de rest van naam veranderen.

  33. Suomynona

    Allemachtig, hoeveel baasjes kun je hebben in een organisatie? Die organigram van Talpa is een wirwar aan mensen.

    Je hebt:
    John de Mol – de grote oprichter/baas
    Peter de Mönnink: de CEO, dus ook de baas maar zal zich moeten verantwoorden tegenover John
    Menno Koningsberger (wordt Paul Römer): de baas tv/radio, dus die moet weer verantwoording afleggen aan Peter die weer verantwoording moet afleggen aan John
    Marco Louwerens: tv-programmabaas, maar zijn baas is dan weer Menno (wordt Paul) die verantwoording moet afleggen aan Peter, die weer verantwoording moet afleggen aan John
    Erland Galjaard: adviseur tv-programmabaas, dus gaan we dat hele rijtje nog een af

    En het lullige van alles is: uiteindelijk bepaalt John, dus wat die mannen daar eigenlijk zitten te doen is een raadsel :’)

  34. Huub

    Paul is wel een goede peoplemanager. Die kan Talpa wel gebruiken.

  35. Wim

    Heel goede zet om Paul binnen te halen!

  36. Saneer-de-NPO

    Mooi, nou hebben we dus op alle zendergroepen een linkse rakker zitten.

    Römer, Van der Vorst, Shula, Frans Klein, Gijs van Beuzekom en Kunzeler op NPO3.

  37. Joop55

    Paul Römer, de man die NTR destijds groots maakten maar tegelijkertijd weer de afgrond in had gegooid.

    Talpa lijdt aan Telegraaf-syndroom, teveel directeurtjes = teveel haantjes, wordt hun ondergang, mark my words.

    Off topic: Overigens best zielig dat iemand met een slecht pinksterweekend achter de rug (of hij nou ruzie met zijn vrouw had, whatever) onder mijn naam van die Wilderiaanse tekstjes zat te trollen heb de redactie al gemaild omtrent deze kwestie, zwak modereerteam ook van MC.

  38. Bjorn

    Over 5 jaar is Talpa de grootste in NL en dan verkoopt JdM alles en gaat dan echt rentenieren. Linda de Mol gaat dan met pensioen en Johnny de Mol start een eigen productie bedrijf op.

    Let maar op!

  39. Ron

    @Bart: helemaal mee eens.

  40. A.Zijn

    @Bjorn: ga in de zandbak spelen!

  41. Niks opt tv

    Zijn wel veel directeurtjes onder de mol family

    Enige wat interessant op de family mol zenders is alla ncis series op net5… voor de rest is het bagger net zoals bij RTL.

  42. Ron

    @B-art: helemaal mee eens. Maar verder zou een Big Brother qua naam wel passen op 6 als men ooit stopt met Utopia. Anders moet het naar RTL5 maar die pakken die kans maar niet…

  43. Dinsdag

    Allemaal prettig, maar sbs scoort maar niet, directeuren kosten veel geld. Mijn reactie wordt vastgehouden voor moderatie.

  44. Dinsdag

    Sensuur op de media courant, als je negatief ben over rtl wordt je bericht niet geplaatst.

  45. Ron

    @Dinsdag: sensuur? Domme Turk.

  46. Mike

    Gewoon namen veranderen in Veronica 1, Veronica 2, Veronica 3 en Veronica 4.

  47. Bart

    @Ron Eens Het had allang weer op tv kunnen zijn bij RTL5. Raar dat ze die Werner van Es maar aan laten knoeien. RTL5 heeft het grote opfris beurt nodig. Die Werner gaat de zender niet meer op de kaart krijgen. Bij een vernieuwde zender 6 zou het inderdaad ook goed passen.

  48. LB

    @Bart;
    Afscheid nemen van 538 zou wel dom zijn! Hoeveel mensen denken nog aan de opkomst van de naam. De doelgroep weet dat niet hoor!

    538 is een sterk merk! Ze kunnen wat mij betreft dan beter radio 10 en Veronica omdraaien. Radio Tien koppelen aan SBS9 en deze zender weer Tien noemen.
    SBS6- 538
    Veronica – Veronica
    Net5 – Skyradio
    Tien (sbs9) – radio 10 (commerciële omroep Max)

    Het gaat veel meer om de formats. Je ziet dat SBS6 echt wel scoort als het format goed is. Linda zal al veel doen voor het weekend.

  49. LB

    @Bart;
    Afscheid nemen van 538 zou zonde zijn. Iedereen weet wat je bedoelt als je deze drie cijfers zegt.
    Dan zou ik eerder radio 10 en Veronica omdraaien. Veronica zou inderdaad veel groter kunnen zijn op een ander kavel. Radio 10 kan zich dan focussen op de oudere luisteraar. Kan SBS9 direct omgetoverd worden tot Tien en gekoppeld worden met Radio 10. Ik denk dat er nog steeds ruimte is voor een commerciële omroep Max. In de luwte laten groeien, waar bijvoorbeeld Piet Paulusma naartoe kan.

  50. gerard cocks

    gelukkig heeft omesjon ook lil kleine binnen geharkt

  51. Niks op tv

    @Dinsdag… Misschien moet je het via Maandag proberen 😀

  52. Bob

    Mijn idee:

    Ruil SBS6 en Veronica om; maak van Veronica een 24-uurs kanaal met sport, nieuws, muziekprogramma’s en ook showprogramma’s, zend daarnaast ook content uit gericht op jongeren (gecombineerd met social media). Koppel zowel Radio Veronica als 538 aan de tv-zender Veronica en in mindere mate aan niche kanaal TV538.

    Ga met de merken Veronica en 538 concerten en festivals sponsoren, zend registraties uit. Maak van Veronica en 538 de stations die ertoe doen op radio, tv en internet!

    Combineer SBS6 en SBS9 tot een kanaal dat series en oude SBS-content (Over de Rooooie, De Nachtrijder, Door ‘t Lint et cetera) uitzendt, in combinatie met Shownieuws, overdag kan Disney Channel op dit kanaal blijven uitzenden.

    Zendt Hart van Nederland tegelijkertijd uit op zowel Veronica als SBS6.

    Behoud Net5 en bouw dit station verder uit tot “vrouwenzender”.

    Het overgebleven kanaal kan worden ingezet voor 24/7 homeshopping of worden geëlimineerd.

  53. LB

    @Bart;
    Het is zonde om de naam 538 te laten vervallen. Het is het jongerenmerk van 538, waar veel adverteerders (los wat je ervan vindt) graag op willen adverteren. Daarnaast is 538 een heel bekend merk in NL.
    Ik begrijp je keuze, radio Veronica en TV Veronica hebben beiden een groot nadeel. Het kavel van Radio Veronica biedt niet de mogelijkheden om alle muziek te draaien die men wil. Veronica heeft het probleem dat ze pas om 18.00 uur kunnen uitzenden.
    Wat dat betreft zou ik Veronica tv laten wisselen met Net5 of Disney XD verschuiven naar SBS9, zodat er op Veronica een nieuwsformat kan komen van het ANP overdag. Het gat dat RTLZ achterliet op RTL7 kan zo ingevuld worden.
    Radio 10 en Radio Veronica wisselen van kavel en naam. Gerard Ekdom, Edwin Evers, Rob van Someren op Radio Veronica, waarbij er geen restricties zijn qua het draaien van platen.
    Zo kan Veronica zowel op TV als radio een flinke slag maken. Radio Veronica kan dan met gemak doorgroeien naar plek 2/3, op termijn zelfs naar plek 1. Veronica TV zou met prima de derde commerciële zender kunnen zijn. (Tweede als SBS6 zo beroerd blijft scoren)

    Radio 10 zou ik koppelen aan SBS9, waarbij ze de tvzender omdopen naar Tien. Ook hier hebben ze dan een mooie koppeling. Ik zie nog steeds mogelijkheden voor een commerciële omroep Max. Piet Paulusma zou daar bijvoorbeeld prima op passen. Haal een grote ster als Andre van Duin over, wellicht een Ron Brandsteder.

  54. Peter de Monnink

    Topperrrrrrr blij mee!

  55. spons

    Sapperdeflap is dit een grap?

  56. Roepa Sarong

    Ik had als directeur van Talpa eerder Bassie of Adriaan als kandidaat gezien.
    John de Mol man… drommels drommels drommels….. :)

  57. Ron

    Eindelijk een capabel iemand.

  58. Henk

    Wie is nu de mol? Of zijn er meerdere?

  59. Bart

    @LD Ja het is heel vervelend dat een sterk merk moet sneuvelen maar het is de enige manier om er meer eenheid in te krijgen. Bij de naamsverandering blijven de mensen die altijd 538 luisteren wel bij de zender. Verder veranderd er niets. Misschien om de overgang geleidelijker te laten verlopen eerst veranderen in Veronica 538. Overigens wat Bob hierboven zegt is ook een optie. Zou ik nog wel wat uitgebreider iets over willen lezen. Talpa moet sowieso stoppen met de naam SBS gebruiken en ook niet alleen gaan voor een cijfer voor de zenders. Past ook niet echt bij de radiozenders. Ik ben ook zeker voor een commerciële variant van Omroep MAX. Zou goed werken. Alleen probeer dat adverteerders en tv baasjes maar eens aan de verstand te peuteren. Dat zijn vaak mannen die denken dat zij het allemaal hebben uitgevonden en deze worden opgevolgd door jongetjes die overal om zich heen hebben gehoord hoe het werkt en blijven er van overtuigd dat het zo is. Ze snappen niet dat sommige dingen veranderen en kunnen niet uit de gestaalde kaders denken. Vandaar ook dat het ze vaak ontbreekt aan creativiteit en (mensen)kennis.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.