NPO heeft maling, komt met nieuwe HHB-napraatshow

Geplaatst op Fri 24 May 2019 om 9:30

De NPO trekt zich weinig aan van de amusementstoets die ze opgelegd heeft gekregen van Den Haag. Er wordt met Omroep MAX gewoon gewerkt aan een ander soort nabeschouwing van Heel Holland Bakt. Dat heeft een woordvoerder laten weten aan het AD. De nabeschouwing Smaakt Naar Meer verdwijnt van de buis, omdat amusement om het amusement alléén is toegestaan als daarmee de slecht bereikbare jongerendoelgroepen worden bereikt. Dat is hier niet het geval.

Amusementsprogramma’s nabeschouwen is natuurlijk geen publieke taak waar belastinggeld aan moet worden besteed. Amusement om het amusement is volgens de huidige regels alleen gelegitimeerd als het de slecht bereikbare jongeren naar de NPO trekt, maar het publiek van Smaakt Naar Meer is stokoud.

Het is doodeenvoudig om de regels te omzeilen: de NPO en MAX komen met een iets aangepast format en daarmee mogen ze het weer twee jaar proberen. “Met Omroep MAX zijn we in overleg over een soortgelijk programma dat net als Smaakt Naar Meer ook past bij Heel Holland Bakt en wél die toets kan doorstaan“, aldus de NPO.

Heel Holland Bakt zelf, en overigens ook Wie is de Mol? en Boer Zoekt Vrouw, mogen wél gewoon blijven. “Fans van deze titels hoeven dus niet te vrezen dat ze om deze reden van de buis verdwijnen.

Overigens verzet de NPO zich tegen het beeld dat Jan Slagter schetst dat huidige amusementsregels pure leeftijdsdiscriminatie zijn. “Het is uiteraard geen enkel probleem dat er met een amusementsprogramma oudere kijkers worden bereikt. De enige extra voorwaarde is dat zij daarnaast ook een relatief jonger publiek trekken.”

Het AD-artikel ‘Smaakt Naar Meer van de buis, waarom Boer Zoekt Vrouw dan niet?’ kunt u hier lezen.

Lees ook: Nabeschouwing HHB van de buis: Jan Slagter woest (donderdag)

Foto: Roland J Reinders / MAX








16 Reacties op “NPO heeft maling, komt met nieuwe HHB-napraatshow”


  1. Rob

    Managers, gadverdamme ik kots er op.

  2. n

    Welke definitie wordt gehanteerd? Het procentuele aandeel van jongeren of het nominale getal ? Als Nabakken 150k ‘jongeren’ trekt, dan is dat meer dan bijna elk willekeurig programma op NPO3. Kan mij niet voorstellen dat onder 800 a 900k kijkers niet 150k jongeren zitten.

  3. L.

    Er kijken echt niet alleen ouderen: juist ook onder jongeren is dit populair. En ik kan dit weten, want ik ben zo’n “jongere”.

  4. Klaasje v

    Gewoon napraten en Maan of Robbie Flex n liedje laten zingen tussendoor. Doel bereikt en iedereen tevreden.

  5. Bg

    @L. En ik ben een oudere en kijk al helemaal niet naar dit soort kookbagger. Heb trouwens die hele tv meuk afgezworen en kijk alleen nog maar series van Netflix.

  6. Ray

    Wat is de jongere doelgroep? Onder de achttien? Sowieso kansloos, want die kijken nauwelijks nog lineaire tv. Stomme regel dus.
    Waarom mag de publieke omroep geen zuiver amusement uitzenden? Mensen willen dat toch? Ik denk dat de gemiddelde Nederlander zijn belastinggeld liever ziet gaan naar Heel Holland Bakt of Boer Zoekt Vrouw, dan naar de zoveelste personalityshow van Filemon.

  7. q8

    wie kijkt er nog tv???
    dat is zoooooohhhh vorige eeuws,

    en mensen die graag met elkaar willen bakken??
    richt een BAKclubje op in je wijk,

  8. Evert Schwanzen Gut

    Kijk dit is nou precies waarom de NPO bij de politiek aan draagvlak inboet. Men denkt niet anders dan de commerciëlen… Echter worden er altijd vage argumenten aangevoerd over de publieke taak. Als dat dan niet werkt wordt er gewoon naar loopholes gezocht.

    De politiek is gekozen door het volk en voert beleid uit namens het volk. Het kan toch niet zo zijn dat de politiek namens en in het belang van het volk de NPO financiert maar dat de NPO de voorwaarden waaronder zij dat geld krijgt voortdurend aan z’n laars lapt?!

    Ongeveer het zelfde immorele gedrag als mensen die de belasting ontwijken. Mag misschien wel is ongepast voor publiek gefinancierde partijen. Hou je gewoon aan de regels zoals deze bedoeld zijn!!!

    Ook de constructies als met Matthijs van Nieuwkerk en vele andere presentatoren e.d. laten zien dat Den Haag GEEN ENKELE grip heeft op deze club!!

  9. Henk Jan

    Het is toch geen doel op zich voor de NPO om mensen te bereiken? Het gaat toch om de boodschap en de kennis die zij overbrengen. Ik zie niet wat nou precies de publieke taak is bij HHB.. Leuk programma maar om daar nou belastinggeld in te steken terwijl RTL dit zo over wil nemen.. Wordt trouwens ook geproduceerd door een dochter van RTL: Het ultra commerciële Freemantle..

  10. echtwaar

    Max en NPO hebben helemaal gelijk. Niets aantrekken van wat die politieke trekpoppen in Den Haag allemaal uitkramen.

  11. Wanny

    Wat is de meerwaarde voor de samenleving van het bereiken van specifieke doelgroepen met een programma? Als jongeren geen tv willen kijken, is dat toch geen probleem verder?

    Alsof mensen die geen tv kijken dan buiten de samenleving staan ofzo.

  12. Mark

    De titel mag zeker ook niet meer. Noemen ze het zeker nu Smaakt Naar Minder?

  13. b

    Onzin dus eigenlijk . Waarom jongeren aangesproken moeten worden is mij een raadsel want die van mij kijken allang geen tv meer.

  14. ano@niem.nl

    Ik zei het al ik wordt met 30 jaar gewoon als stokoud weggezet door de NPO. Wat een idoten!

  15. liefkleinhertje

    Smaakt naar meer heeft dat programma met roken te maken ?

  16. Meint

    Dit soort regels laten zien dat de politieke bemoeienissen met de Publieke Omroep veel te ver gaan. Sander Dekker, maar ook anderen leken/lijken er haast wel op uit om de NPO kapot te maken.

    Niks tegen commerciële omroepen, maar de overgrote meerderheid van de echte kwaliteit zit bij de NPO of komt daar vandaan.

    MAX is gewoon een ouderen omroep, met haar eigen doelgroep en hoort zich daar dus op te richten. Dat doen ze zo goed, met zulke goede programma’s, als ook deze, dat ze soms ook veel jongeren trekken. Daar reken ik mezelf ook nog even onder.
    Blijkbaar zijn het alleen qua percentage niet genoeg jongeren en ik tel dus officieel ook niet meer mee…

    Ze hebben dus groot gelijk dat ze een trucje bedenken.
    Dat geldt overigens ook voor het salaris van Van Nieuwkerk. Tuurlijk..ik vind het ook belachelijk veel geld, maar dat verdient de NPO gewoon terug met extra kijkers, die ook nog eens af en toe echt iets nieuws over cultuur, wetenschap en andere moet heel populaire onderwerpen leren.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.