KRO-NCRV verspreidt leugens: Ruud de Wild niet #1

KRO-NCRV heeft met name bij NPO Radio 2 flink wat ergernis veroorzaakt door dinsdag ronkend in een persbericht te melden dat Ruud de Wild de nieuwe nummer één van de Nederlandse radio is. Aangezien de luistercijfers niet zo transparant zijn als de kijkcijfers namen veel media dat bericht over. Wat blijkt echter? Er zijn alleen al bij NPO Radio 2 vijf programma’s die een hogere luisterdichtheid hebben en over het hele radiolandschap gezien zijn dat zelfs zéstien programma’s.

De Wild in de Middag heeft een luisterdichtheid van 317.000 luisteraars, terwijl de échte nummer één NPO Radio 2-collega Bart Arens is. Zijn programma Aan De Slag heeft een luisterdichtheid van 489.000 luisteraars.

KRO-NCRV meldde in het persbericht dat nu ook de ochtendshow van Radio 538 verslagen is, maar die zit op een luisterdichtheid van 349.000 luisteraars.

Het blijkt allemaal uit een schema dat Broadcast Magazine heeft opgevraagd bij Nationaal Luister Onderzoek en hier terug te vinden is.

KRO-NCRV wil zichzelf niet verantwoorden over het verspreiden van fake news. De omroep is gevraagd om te reageren, maar gaat hier niet op in. Wel geeft ze een summiere reactie aan RadioFreak: het zou gaan om het hoogste luistertijdaandeel, oftewel het percentage van het totale aantal luisteraars dat op een bepaald tijdslot op een programma afstemt. “Het gaat om het dagelijks best beluisterde programma“, houdt ze vol.

Uit de cijfers van NLO blijkt echter dat De Wild in de Middag óók niet het hoogste luistertijdaandeel heeft. Met 13,0 procent blijft het programma achter bij Stenders Platenbonanza, ook op NPO Radio 2, dat een aandeel van 14,0 procent heeft.

Stenders heeft zijn ergernis uitgesproken op de radio. Hij twijfelde of hij er iets over wilde zeggen, maar zei toen: “Het gaat best goed met ons programma. Het is meer des Ruuds om te zeggen dat het zo is, maar bij ons is het dan ook echt zo. Dat is mooi, hè?

Het gesjoemel met de cijfers door KRO-NCRV werd eerder deze week ook al aangestipt in RTL Boulevard.

Lees ook: Ruud de Wild is de nieuwe radiokoning van Nederland (dinsdag)

Foto: KRO-NCRV

18 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Schele Christina
mei 27, 2019 00:17

Even off topic.

Die vuile Nastasja Froger is ook niet van de buis te slaan he.
Met die meewaarige smoel van d’r.
Ze kijkt alsof ze altijd moet drukken!
Wat zal die vent uit zijn bek stinken denk ik dan, als je wijf zo zuur is…..

Gast
mmmmmmmm
mei 24, 2019 21:37

en vooral die k u t plaat van nielson met waarom zou je dat doen k l o t eplaat

Gast
Flip
mei 24, 2019 20:13

Rob Stenders en Bart Arens muziek en weinig gelul.

Gast
Radioluisteraar
mei 24, 2019 15:46

Bart, je bent de best beluisterde van de radio. En terecht! Gefeliciteerd. Graag geen Borsato meer draaien, die is passé.

Gast
★★Onbekend💥💥
mei 24, 2019 13:45

Schele Cristina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gast
Schele Cristina
mei 24, 2019 13:39

Ruud de Wild ziet er altijd vuil en ongewassen uit. Een beetje smerig zelfs.
Nat als Tygo met zijn zwarte ringvingers.

Uit betrouwbare bron van het Mediapark, weet ik dat ze allebei ook een beetje stinken.

Gast
boodschap van het licht
mei 24, 2019 12:51

bij mij staat GROOT NIEUWSRADIOal jaren op nummer EEN dus

Gast
Ron1
mei 24, 2019 11:58

Ah kijk aan. 2 VVD stemmers gebroederlijk naast elkaar….

Gast
123
mei 24, 2019 11:36

Dit doet élke omroep, publiek én commercieel. Wanneer leren ze nu eens dat zulke berichten met maximaal een paar dagen onderuit gehaald kunnen/zullen worden?

Gast
Ja toch niet dan?
mei 24, 2019 11:02

@HansR

Stenders is de koning van de radio.
Jammer van die bakvis die haar bijdrages niet veel meer zijn dan gebrek aan kennis van.. of dom lachen.
Fred moet terug of Jelmer, liefst beide

Gast
Jan Eric
mei 24, 2019 10:08

De KRO/NCRV is een niet-transparant, angstig, koud clubje. Hierdoor maken ze fout op fout. Netmanagers, producenten, ex-personeel en een groot deel van het huidige personeel hebben inmiddels een gloeiende hekel aan de KRO-NCRV.

Gast
Ja toch niet dan?
mei 24, 2019 10:01

Bart Arens op 1 en ook Edwin Diergaarde in top 7.
Beetje dezelfde stijl, geen egotrippertjes die zichzelf veeeel belangrijker vinden dan de muziek die ze draaien.

Gast
HansR
mei 24, 2019 09:58

Jammer dat Stenders maar 4 middagen zijn programma mag presenteren. Verreweg het beste radio programma. Niet dat vreselijke nep lachen bij Veronica Wilfred Genee of de dikke buik en misselijke momenten van Cielke bij Ruud de Wild

Gast
L.
mei 24, 2019 09:52

Dit geeft toch ook maar weer eens aan hoe hopeloos ouderwets omroepen zijn?

Gast
Fox Mulder
mei 24, 2019 09:38

Zendermanager grijp eens in. Of is dat er ook weer één die er meer niet is dan wel?

Gast
Hihiiiiii
mei 24, 2019 09:13

Over het verspreiden van leugens gesproken. Mooi voor de Remi’s, Huiskamers en andere Jensen-adeрten onder ons die beweren dat Nederlanders zo anti-EU zijn:

De Nederlandse eurosceptische partijen FvD, РVV en SP komen gezamenlijk op vijf zetels. De uitgesproken pro-Europese partijen PvdA, VVD, CDA, GroenLinks en D66 behalen bij elkaar achttien zetels.

Gast
Rutger
mei 24, 2019 09:13

#FAIL: KRO-NCRV en #FAIL: Ruud de wild! Kan hij meteen stoppen met die propaganda richting zijn luisteraars met de klote jingles.

Gast
AD (Angela's Dagblad)
mei 24, 2019 09:11

Tsja, de KRO-NCRV is desperate. Na de schandelijke annulering van Brandpunt(Plus) en het tenenkrommende gejank van Yvon Jaspers rent iedereen weg bij die omroep.

Ik werd gisteren ook al lastig gevallen op straat door een jongetje van 15 of ik lid wilde worden van de KRO-NCRV. Hallo… ik dacht dat de verzuiling nu wel was afgeschaft.

Uiteraard is de mening van TV Godin Angela de Jong het belangrijkste voor mij.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen