Telegraaf protesteert tegen reisbureau NPO

Geplaatst op vr 29 jun 2018 om 11:00

De Telegraaf sluit zich aan bij het kramp van critici dat hoogst verbaasd is dat de journalistieke programma’s Andere Tijden, Brandpunt en Tegenlicht de eerste slachtoffers zijn van de bezuinigingen bij de NPO. ‘BN’ers op reis boven kwaliteit’, kopt de krant. Volgens de krant maakt de publieke omroep verkeerde keuzes. “Liever zien tv-kijkers minder zendtijd voor programma’s waarin semi-bekende Nederlanders verre reizen maken, op zoek naar zichzelf, mooie huizen of enge autowegen.”

Tv-kenner Bert van der Veer keert zich in het artikel tegen de vele reissoaps van BN’ers. “Ik snap ook niet waarom we Frans Bauer naar Amerika zouden moeten sturen, terwijl Eva Jinek daar net geweest is.

De Telegraaf noemt bij het artikel ‘vier schrijnende voorbeelden’ van programma’s die geen publiek doel dienen, waaronder Frans Bauer in Amerika. “Dit programma had veel weg van een gedocumenteerde privéreis die de kijker is verkocht als ’reportagereeks’.

Verder noemt de krant De Gevaarlijkste Wegen, Ché en Droomhuis Gezocht.

Het Telegraaf-artikel BN’ers op reis boven kwaliteit kunt u lezen via Blendle.

Lees ook: NPO herkent zich niet in vergelijking met reisbureau (17 mei)

Foto: AVROTROS








26 Reacties op “Telegraaf protesteert tegen reisbureau NPO”


  1. Broem

    Nog maar eens een autootje parkeren bij die losers.

  2. Jeep

    Daar ben ik het helemaal mee eens! Kwalitatief goede, zorgvuldig gemaakte en goed gewaardeerde programma’s moeten verdwijnen ten koste van dure, onnodige reisprogramma’s.

  3. Shaniquilia vd Put

    Begrepen heb ik het nooit: hoe kun je nu jarenlang talloze mensen en crews de wereld over laten vliegen terwijl je tegelijkertijd uit wil dragen dat de ander (wij) minder moeten vervuilen en minder co2 moeten uitstoten? Dat is toch onverenigbaar?

  4. pieter

    deze programmas trekken ouderen aan en dat mag niet, neen liever reiprogrammas met pseudo bnners
    dus inderdaad verkeerde keuze NPO

  5. Richard

    Reisprogramma’s zijn veel goedkoper om te maken dan journelastieke of studioprogrammas. Vaak alleen een cameraman en geluidsman mee. Bij barndpunt en andere tijden heb je soms redacties van 10 a 20 man.

  6. Erik van Dijk

    En dan willen ze ook een dure soap op NPO 1 gaan plaatsen.
    Laat ze dit geld inderdaad besteden aan goede journalistieke programma’s
    Hoop at Slob snel gaan ingrijpen.

  7. JasperV

    Helemaal mee eens. NPO maakt verkeerde keuzes. Al die programma’s met z.g. BNérs kunnen verdwijnen.

  8. KingAlert

    Nu een harde grap maar wel op waarheid gebaseerd.

    De Telegraaf maakte 75 jaar geleden reclame voor gratis reisjes naar oorden waar nooit meer mensen van terugkwamen.

    Dat noem ik ook handelen als reisbureau.

    Voor u een mening geef lees u in over de tijdsspanne.

  9. Alexh

    Gewoon een strategie van de NPO richting de politiek, een paar goede programma’s schrappen om zo een statement te maken. Beetje doorzichtig.

    Schrap NPO 3 en verdeel de goede programma’s gewoon over 2 netten met een focus op nieuws, actualiteiten, documentaires, educatie… aangevuld met wat amusement en sport. Schrap daarnaast ook 1 of 2 radiozenders en zorg gewoon voor 1 goed online platform. Zo kom je een heel eind…

  10. chris

    Gezeik van de Telegraaf, altijd tegen de publieke omroep.

  11. chris

    @KingAlert, De telegraaf, de krant van de choocoladeletters. Maken klein nieuws groot als het in hun kraam te pas komt. Nu over Twan Huys bij voorbeeld.

  12. Nico

    In de politiek heb je ook gratis reisbureaus, vooral in de winter.

  13. andre

    Vergeet niet Lauren Verster die voor AVROTROS het hele jaar door op pad is

  14. energy-x

    Die onnodige reisprogramma’s kunnen direct van de buis, zogenaamde presentatoren/ BN’s-ers van publiek geld op reis sturen en dan nu ook nog eens ten kostte van goede programma’s. Schrap NPO3 , haal de echt slechte programma’s eerst weg

  15. Marijke

    Dit strategisch powerplay van Shula gaat keihard in het gezicht terugslaan. Heerlijk, genieten. Arie, houd je poot stijf!

  16. Gtr

    Waarom denkt iedereen altijd dat reisprogrammas duur zijn?
    Kleine crew is stukken goedkoper dan studio’s, redacties erc

  17. Kaaskijker

    Helemaal mee eens. Het is in een aantal “reisprogramma’s” gewoon ordinair vakantie vieren voor BN’ers. Vooral dat Gevaarlijkste Wegen. Het educatieve is daar helemaal op het tweede plan.

  18. Marijke

    Wat ik dan wel aardig vond, was dat programma Van A naar B waarin Katja Schuurman en Daan Nieber kriskras door Europa mensen meenemen in de taxi en zo in gesprek komen met mensen uit andere landen.

  19. Chiel

    Als 1 miljoen mensen er graag naar kijken… Voor ieder moet er wat zijn he.

  20. Gabski

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/26/de-publieke-omroep-is-er-ook-voor-frans-bauer-a1597081

    https://www.ad.nl/show/waarom-we-meer-frans-bauer-kunnen-gebruiken-op-tv~a4161c3e/

  21. Sven L.

    @ Chiel ; kijkcijfers moeten geen drijfveer zijn voor de PO, inhoud voorop.

  22. Richard

    Gewoon naar het bbc model gaan, npo 3 en 3fm afschaffen.

  23. LD

    Als je de informatieve programma’s niet sandwhicht tussen amusement dan daalt het aantal kijkers naar die programma’s tot dramatisch niveau. Je moet zwaardere programma’s larderen met amusement. “Verstrooiing” is ook niet verboden bij de publieken.

    Verder is inderdaad de kritiek op reisprogramma’s begrijpelijk (vakantie van ONS GELD!) maar niet erg reeel (zoals hierboven beschreven: kleine crew en overhead zeker vergeleken met studieprogramma’s).

  24. bert

    @Broem wat een droeftoeter ben jij zeg…

    Verder denk ik inderdaad dat er niet veel eer meer te behalen is aan de 23ste reis van een BNN-er naar en of ander Costa Ricaans gehucht…

  25. Bert Part

    tijd voor Frans Klein om gewoon weg te gaan rtv barband
    hij is de baas

  26. BRAAK

    En dan is daar die blonde vakantiegangster die het hele jaar op pad is met haar filmcrew en rugzak van ons geld en dan krijgt ze ook nog een prijs voor het oplichten van de kijkers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.