‘Erland-vervangers doen het goed? RTL flink in de min!’

De uitspraak van Peter van der Vorst gisterenavond in RTL Boulevard dat de vier tijdelijke vervangers van Erland Galjaard het zo ontzettend goed doen en een pluim verdienen, wekt enige verbazing onder critici. Vlaggenschip RTL 4 zat in de laatste periode van Galjaard al in de lift naar beneden, maar sinds zijn vertrek dwaalt de zender namelijk al helemaal af, als een stuurloos schip. Een blik op de kijkcijfers in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar schept een zorgwekkend beeld.

De dagelijkse kijkcijfers die de Stichting KijkOnderzoek publiceert zijn algemene cijfers in de doelgroep 6+, maar commerciële zenders richten zich met name op de niet-publieke doelgroepcijfers. RTL en SBS proberen vooral mensen tussen de 20 en 54 jaar aan te spreken.

Een blik op die commerciële cijfers leert dat het bergafwaarts gaat met RTL 4 sinds het televisieschip stuurloos is. RTL 4 staat dit jaar tot nu toe op een marktaandeel van 16,4 procent, terwijl dat over dezelfde periode vorig jaar nog 17,9 procent was.

De junimaand is RTL 4 vrij dramatisch begonnen. De zender scoort deze maand tot nu toe 14,6 procent marktaandeel, waar dat in dezelfde periode een jaar geleden nog 17,4 procent was.

Op zendergroepniveau zit de RTL-groep dit jaar tot nu toe op 28,2 procent marktaandeel (vorig jaar 31,8 procent). De Talpa TV/SBS-groep stijgt juist van 19,8 naar 20,5 procent. De NPO is hekkensluiter: die daalt van 20,2 naar 18,3 procent.

Hoewel RTL 4 in de commerciële doelgroep nog steeds met afstand de grote marktleider is, klopt het beeld volgens critici dus niet dat het onder de vervangers van Erland Galjaard even goed gaat.

De zender top tien in de commerciële doelgroep (dit jaar tot nu toe) ziet er als volgt uit (tussen haakjes dezelfde periode vorig jaar):

01. RTL4 / 16,4 procent (17,9 procent)
02. NPO1 / 11,6 procent (11,7 procent)
03. SBS6 / 7,8 procent (8,6 procent)
04. Vero / 6,7 procent (5,4 procent)
05. Net5 / 4,7 procent (4,6 procent)
06. RTL7 / 4,1 procent (5,5 procent)
07. RTL5 / 3,5 procent (4,4 procent)
08. NPO3 / 3,4 procent (5,3 procent)
09. NPO2 / 3,2 procent (3,2 procent)
10. RTL8 / 3,2 procent (2,9 procent)

HDR/DVD/overig kwam uit op 15,2 procent marktaandeel (12,3 procent vorig jaar) en BrandDeli op 11,6 procent (10,2 procent vorig jaar).

In de algemene kijkcijfers (6+) is NPO 1 de grote marktleider onder de tv-zenders.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen