‘John de Mol wil NU.nl uitroken met overname ANP’
Er zit een veel groter plan achter de overname van het ANP door John de Mol dan veel mensen denken. Dat stelt Fons van Westerloo, die in 2007 als RTL-baas maandenlang met De Mol onderhandelde over de overname van de tv-zenders van Talpa, in de Volkskrant. De Mol is op veel terreinen in de media actief, maar is nog geen grote speler op het gebied van nieuwsvoorziening. Dat hij lange tijd aasde op De Telegraaf is geen geheim, maar hij zou ook heel graag NU.nl willen hebben.
NU.nl is voor een groot deel afhankelijk van het ANP. “Meer dan de helft van onze stukken is puur van onszelf, een kwart is puur ANP“, geeft hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NU.nl toe. “Als de prijs omhoog gaat, zullen we moeten kijken of we eruit komen.”
De Mol kan het NU.nl (eigendom van Sanoma, De Mol kocht Sanoma vorig jaar uit bij SBS) dus knap lastig maken, zegt Van Westerloo. “De Mol kan de druk opvoeren en proberen ze uit te roken“, zegt hij. “De tarieven zijn de laatste jaren gedaald, omdat het ANP in een lastige positie zat. Met Talpa als krachtige aandeelhouder kunnen ze meer geld vragen.”
Als ANP de tarieven verhoogt, zou het voor Sanoma aantrekkelijker kunnen worden om NU.nl te verkopen. Thomas Notermans, de woordvoerder van Talpa, zegt in De Telegraaf: “We kennen die geruchten. Ik kan alleen maar zeggen dat Nu.nl volgens Sanoma niet te koop is. En verder doen wij geen mededelingen over nieuwe acquisities.”
‘Het gaat John om geld, macht en invloed’
Erik van Gruijthuisen, directeur journalistiek van De Persgroep (Volkskrant, AD, Trouw), denkt dat De Mol precies weet wat hij wil. In de Volkskrant: “We hebben het sterke vermoeden dat Talpa het ANP niet koopt om louter de pluriformiteit van de Nederlandse pers in stand te houden, maar dat ze veel grotere plannen hebben.”
Ook Van Westerloo grinnikt bij het beeld van John de Mol als hoeder van de onafhankelijke journalistiek. “Bij Talpa doen ze niet aan altruïsme. Bij alles wat ze doen gaat het uiteindelijk om geld, macht en invloed. Nu ook.”
Mediakenner Marianne Zwagerman denkt dat NU.nl en andere nieuwsmedia hun borst nat moeten maken, zegt ze bij BNR. “Wat Talpa wil is 24 uur per dag alle consumenten aan zich binden. Ze hebben ze ’s avonds al met allerlei programma’s op televisie, maar door de dag heen nog niet. Daar hebben ze nieuws voor nodig. Daarom wilde hij Telegraaf.nl ooit graag hebben, dat is mislukt. Ook Nu.nl zou hij hebben geprobeerd ging het gerucht. Dat is ook niet gelukt.”
ANP.nl wordt geen consumentenmerk
En wat denkt het AD dat De Mol wil bereiken? “Een voorspelling, gebaseerd op gesprekken met insiders uit de mediawereld: hij zet een eigen, dominant nieuwsplatform in de markt. Dat kan met een heel nieuw merk, maar ook met bijvoorbeeld een programma en site als Hart van Nederland, met hulp van de nieuwskennis die het ANP in huis heeft. Dan gaat hij de concurrentie aan met de grootste nieuwsmerken (NU.nl, NOS, AD, De Telegraaf). Want dat is zeker; John de Mol neemt nooit genoegen met een bijrol.”
Volgens hoofdredacteur Marcel van Lingen is het in elk geval uitgesloten dat het ANP een NU.nl-concurrent start op de site ANP.nl. Het ANP is en blijft een toeleverancier van nieuws, zegt hij bij Villamedia. “Wij zijn een business-to-business merk en bedienen niet rechtstreeks de consument. Nu niet en straks niet. Dat is een ‘no go’.”
Wat zegt De Mol zelf?
De Mol wil zijn plannen nog niet uit de doeken doen. Bij de NOS: “Het ANP is een organisatie waar 24 uur per dag, zeven dagen in de week nieuws wordt verwerkt. Wij zijn met het Talpaconcern van plan om onze kijkers en luisteraars ’twentyfour-seven’ te bereiken en daar hoort ook nieuws bij.”
“Wij zijn een sterk multimediabedrijf maar nieuwsvoorziening was een blinde vlek. Die hebben we nu opgevuld. En wij kunnen het ANP verder versterken als het gaat om video, daarin loopt het ANP nog wat achter. Andersom helpt het ANP ons om nieuws onderdeel te maken van de programmering van Talpa-zenders.”
Nu het ANP is binnengehaald, is hij er niet meer rouwig om dat andere overnamepogingen mislukten. “Eigenlijk is het ANP een betere oplossing.”
Journalistenbond
Nu er zo veel wordt gespeculeerd over de commercieel-strategische plannen van De Mol, maakt journalistenbond NVJ zich vooral zorgen om de onafhankelijkheid van het ANP.
Secretaris Thomas Bruning zegt bij de Volkskrant: “Het nationaal persbureau is belangrijk voor ons journalistieke landschap, zeker voor kleinere mediabedrijven. Talpa is minder neutraal dan de vorige eigenaar. Dit is een potentieel risico voor de onafhankelijkheid van de nieuwsvoorziening. Die mag niet in gevaar komen, we willen snel in gesprek hierover.”
Lees ook: John de Mol neemt persbureau ANP over (gisteren)
Foto: NOS