Laura Ponticorvo haalt Volkskrant en NRC Handelsblad

De veelbesproken YouTube-ster Laura Ponticorvo staat vandaag zowel in de Volkskrant als in het NRC Handelsblad. De Volkskrant grinnikt om haar filmpje waarin ze haar volgers waarschuwt dat er zonder sluikreclame ‘geen Laura Ponticorvo meer is’, terwijl NRC kritisch is over de manier waarop ze reclame maakt. Dat is te lezen in de kiosk. Het Commissariaat voor de Media wil regelgeving over sluikreclame in vlogs en daarom staan vloggers als Ponticorvo even flink in de spotlights.

Ponticorvo kan er wat van: in een vlog drinkt ze in haar auto – uitgerekend op weg naar een kliniek om haar buikvet te behandelen – een blikje Dr. Pepper op, een frisdrank waar per blikje ruim 22 gram suiker in zit. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert per dag niet meer dan 25 gram suiker binnen te krijgen.

Haar volgers vonden het ook wat maf dat Ponticorvo ineens een blikje frisdrank aanprees, terwijl ze altijd zo opgeeft over haar gezonde levensstijl vol liters water en groene thee. Het kwam haar op veel kritiek te staan, waarna ze achter de camera kroop om haar volgers even flink toe te spreken.

De mensen moeten wel snappen dat er zonder reclame geen Laura Ponticorvo is, zei Ponticorvo zelf. “Hartstikke pittig is het, online-influencen. En van kliks alleen kun je niet leven. Dus ophouden met dat hatelijke commentaar“, zegt een cynische Haro Kraak, tv-recensent van de Volkskrant.

Volgens Kraak is Ponticorvo niet alleen populair onder tienermeisjes, maar ook onder twintigers en dertigers die zich even lekker aan haar willen ergeren. “Oftewel: het love-to-hate-gehalte van Ponticorvo is nogal hoog.”

Het NRC Handelsblad zet zijn vraagtekens bij de manier waarop Ponticorvo producten aanprijst. “Kreeg Laura Ponticorvo betaald om de cola te drinken? Moest ze twee keer de slogan van Dr. Pepper uitspreken? Of werd het drankje, zoals ze in de video zei, alleen opgestuurd? En de plaatselijk-vetbehandeling van 600 euro, waar haar vlog ruim tien minuten over gaat, krijgt ze die gratis?

Onderaan de video staat wel dat die ‘is gemaakt in samenwerking met Dr. Pepper’. “Maar dat lees je pas als je de omschrijving onder de video hebt aangeklikt. Daar staat ook het telefoonnummer van de kliniek in Rockanje.”

Via Blendle kunt u de artikelen in de Volkskrant en in het NRC lezen.

Foto: SBS

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen