‘Waarom spendeert BNN belastinggeld aan Rita-kopie?’

Foto: TROSDe leader van de BNN-serie Tessa levert een hoop negatieve reacties op. Dat de serie is afgeleid van het Deense Rita, in ons land veel bekeken via Netflix, was al bekend, maar de leader maakt volgens kijkers wel heel pijnlijk duidelijk dat het echt om een één-op-éénkopie gaat. Zij vragen zich af of BNN zijn belastinggeld niet beter kan gebruiken voor nieuw drama, aangezien het origineel gewoon te zien is via het commerciële Netflix. “Waarom niet zelf iets bedenken?“, zegt kijker Anne-Marie.

Alle zinnen, alle gesprekken, alle karaktertrekjes en alle bewegingen van de personages in Rita zijn overgenomen in Tessa. Het enige dat anders is, zijn de acteurs en de taal waarin gesproken wordt.

Onbegrijpelijk, laten kijkers weten op sociale media. “Ik zag net een stukje van de Nederlandse Rita, Tessa, maar dat is echt te erg“, zegt Kim. En ‘Zaans Mugje’ zegt: “Het origineel is veel leuker.

Sarah vindt BNN absoluut niet origineel. “De nieuwe dramaserie Tessa is blijkbaar een exacte kopie van de Netflix-serie Rita. Zelfs de namen zijn overgenomen. Copy paste.

Evaline noemt het een ‘slap aftreksel’, Beer moet ervan huilen en Chris zegt: “Wat gênant en schaamteloos van BNN om het Deense Rita zo 1 op 1 te kopiëren.

En Arnan zegt: “Oei. Eerste beelden Tessa gaat me Rita niet doen vergeet, vrees ik. Puur eerste indruk natuurlijk.

Jens vindt Tessa ‘nu al slechter dan Rita’ en Dennis vraagt zich af waarom BNN niet gewoon de serie Rita heeft gekocht: “De Nederlandse serie Tessa is een 1-op-1-kopie van de Deense serie Rita, momenteel te zien op Netflix. Niks mis met Rita…

Madelijn: “Tip: ga de echte Rita-serie zien op Netflix! Is beter dan de serie Tessa omdat Rita de echte is!

Tessa begint morgen om 20.30 uur op NPO 1.

Lees ook: BNN-serie Tessa bijna volledige kopie van Rita

27 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
De Piethaan
november 27, 2015 11:50

Twitter is dan ook voor, en vooral ook door debielen.

Gast
Sven
november 26, 2015 20:32

Ach ja, 98‰ van alle NedeNederlandse series/komedies/soaps hebben een buitenlandse oorsprong.

Gast
pascal
november 25, 2015 22:33

heh verdorie lezen dan zie ik dat lvs2015 dat ook al schreef

flik is vlaams voor politieagent

ra ra waar dat format vandaan komt

Gast
pascal
november 25, 2015 22:33

tis toch niet nieuw dat series anders over en na gedaan worden allen zien we dat tegenwoordig met al die content veel beter

maar denk dat nog geen eens de helft van het nl product een origineel nl format is

Gast
lvs2015
november 25, 2015 19:24

Wat een geneuzel. 90% van de Nederlandse programma’s met actie o.i.d. is afgeleid van een buitenlandse serie of format en dan nu plotseling over deze vallen? Dat is hypocriet of dacht men dat flikken in…echt origineel was om maar wat te noemen.

Gast
Bas
november 25, 2015 16:10

Dus ‘Tessa’ is de ‘Rita’ voor de oude NPO-kijker.
Die grote groep Netflix-abbonees is precies de groep die de NPO wil bereiken.
Er zitten daar echt de verkeerde mensen aan het stuur.

Gast
woodstock
november 25, 2015 14:49

Ach, als ze ons belasting geld mogen uitgeven aa dronken BN-ers die lijstjes raden of taartbakkende kneusje dan mag een serie met een goede cast ook wel.

Gast
RichardXXVII
november 25, 2015 14:49

Kan MC niet eens ophouden met het citeren van twitterreacties? Zo kun je overal wel een artikel van maken. Dat er hier reacties worden geplaatst op artikelen van MC is wel logisch, maar als je daar dan weer artikelen van maakt, sla je wel erg door. Hetzelfde gebeurt nu echter met die tweets.

Els zegt: “ik vind dit stom.” Bert is het daar niet mee eens: “ik vind dit niet stom.” Kees kijkt er weer heel anders tegenaan: “misschien wel stom, maar wel grappig! Haha, lol!” Liesje ziet er juist de humor niet van in: “heb geen één keer hoeven lachen.”

Zo, hebben we weer een nieuw artikel moet MC dan denken: Kijkers verdeeld over nieuw programma! Wat een armoede…

Gast
Rogier, Amsterdam
november 25, 2015 14:06

Wat een onzin. Er zijn zoveel remakes van buitenlandse series. Niet altijd even geslaagd helaas….

Gast
Anoniem
november 25, 2015 13:52

Pake, ga jij eens even heel snel een baantje zoeken.

Gast
Pake
november 25, 2015 13:45

Typisch Nederlands (op een paar uitzonderingen na). Zeiken voordat er een minuut is uitgezonden.

Gast
peter
november 25, 2015 13:31

Wat een onzin er zijn zoveel remakes ,Rita is alleen voor netflix dus miljoenen kunnen niet kijken dan is dit een heel goede zet van BNN ,ik heb rita gezien en was vermakelijk om naar te kijken ,het is te hopen dat Tessa een goed remake is en veel mensen er van kunnen genieten.

Gast
Richard
november 25, 2015 13:12

@ Sebas
Prominent te zien… Niet iedereen kijkt Deense series op Netflix, zeker de NPO1 kijker niet. En Iedereen is Gek Op Jack/Everybody loves Joey is 5 seizoenen dagelijks uitgezonden op RTL5, dus waar hebben we het over?

Gast
gerdien
november 25, 2015 13:00

Twitteraars die op Netflix Rita hebben gezien en dan naar het de Nederlandse versie kijken enkel en alleen om het te kunnen afzeiken. Zielig hoor als je niks beters hebt te doen en ook als je denkt dat dat nieuws is.
@ Johan: Nog altijd hebben meer mensen geen Netlfix dan wel. Verder is het al zo lang er tv bestaat normaal dat series worden geermaked of formats worden overgenomen. Ook Netflix zelf doet dat regelmatig. House of cards is bv een remake.

Gast
Johan
november 25, 2015 12:43

@ Sebas. Het is genant omdat iedereen dit al kan zien op een andere zender (Netflix). Het zou toch ook raar zijn als elke aflevering van CSI: New York nu één op één letterlijk nagespeeld wordt door Nederlandse acteurs.

De buitenlandse versies van de comedy’s die jij noemt waren veel minder prominent in Nederland te zien.

Gast
Sebas
november 25, 2015 12:42

Hoezo is dit genant? Dit is hoe het gegaan is met succesvolle Nederlandse series als Het Zonnetje in Huis, Kees & Co, SamSam, en ga zo maar door.

Een buitenlandse serie gebruiken als handvat om op te starten, om vervolgens steeds meer zelf te gaan schrijven.

Niks mis mee, als het maar goed gebeurd en waar nodig aangepast aan Nederland. Iedereen is Gek op Jack of Aaf zijn voorbeelden dat je de plank ook mis kunt slaan.

Gast
Anoniem
november 25, 2015 12:32

Deens of Nederlands het is beiden troep.

Amerikaanse series zijn 1000x beter.

Gast
Vincent
november 25, 2015 12:16

Je wil toch geen Deense serie zien…Niks aan. Doe maar gewoon Ned. Niks mis mee….

Gast
Richard
november 25, 2015 11:48

90% van Nederlands drama is een lokale adoptatie. Waar maakt Mediacourant zich opeens zo druk over?

Gast
Joep
november 25, 2015 11:44

“Zelfs de namen zijn hetzelfde” maar Rita heet Tessa…….? Nonsense commentaar.

Gast
Philip
november 25, 2015 11:43

“Beer moet ervan huilen”

Haha, en daar moet ik weer van lachen.

Gast
Johan
november 25, 2015 11:31

@ Anonymous. Dat komt ten eerste omdat SBS 6 een commerciële zender is en dus niet is gesubsidieerd met belastinggeld. En ten tweede omdat Doc Martin hier niet te zien is op bijvoorbeeld Netflix.

Gast
Anoniem
november 25, 2015 11:27

Hoewel het belastingsgeld wel beter had kunnen worden gebruikt, vind ik het nu wel een beetje raar dat men een hoop gedoe maakt over een remake. Ik heb dit nog niet gehoord bij Dokter Tinus, wat een directe remake is van Doc Martin.

Gast
tom
november 25, 2015 11:14

Wacht even. Er wordt serieus aandacht besteed aan wat ‘zaans mugje’ zegt??? HAHAHAHAHA.

Gast
Johan
november 25, 2015 11:08

@ Televisiefreaks. De NPO moet iets doen wat de commerciëlen niet doen. Tessa/Rita wordt gewoon keihard aangeboden door een commerciële partij: Netflix. NPO is gesubsidieerd door de overheid, dus dit is gewoon oneerlijke concurrentie.

Gast
Televisiefreaks
november 25, 2015 11:06

Nederland op zijn smalst op social media. Klagen terwijl de eerste aflevering nog op tv moet komen. En natuurlijk de bekastingcentjes er weer bij halen.

Ruim 15 miljoen mensen hebben thuis helemaal geen Netflix. Dat is dus een overgrote meerderheid die de Deense variant niet kent en donderdag kan genieten van Tessa. Maar die mensen zijn niet interessant op social media, want we publiceren in de media uiteraard alleen de groep klagende mensen. Hoe harder je klaagt en zeurt, des te meer kans dat jouw quote hier beland.

Gast
rick
november 25, 2015 10:59

Ik ben het wel met de kritiek eens. Het is ook een klap in het gezicht van scenario schrijvers in Nederland.
Hier lag een kans om mooi nieuw Nederlands drama te maken.
Laat je inspireren en ga niet kopiëren.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen