Fons van Westerloo: ‘Dancing on Ice te serieus’

Fons van Westerloo denkt dat de lagere kijkcijfers van Dancing on Ice te wijten zijn aan de toon van het programma. De makers nemen het iets te serieus, aldus Van Westerloo. Sterren dansen op het IJs van concurrent SBS 6 is voorlopig de winnaar van de ijsdansoorlog met RTL 4. “Het is een BBC-format dat wij gekocht hebben gewoon en daar wordt gedaan alsof het om iets gaat, zal ik maar zeggen“, aldus de directeur van RTL Nederland in De wereld draait door.

Volgens Van Westerloo mist Dancing on Ice wat vrolijkheid. “Er zitten ook Joan Haanappel en Sjoukje Dijkstra in. Ik denk dat ze het iets te serieus nemen. En bij SBS 6 maken ze er een beetje een potje van en Gerard Joling is gewoon gek aan het doen. Maar wie een beetje de gelikte show wil kijken moet bij ons komen.”

De RTL-baas heeft wel aangegeven dat het wat gezelliger mag in Dancing on Ice. “Het is wel zo dat Bart in ’t Hout, de algemeen programmadirecteur, en ik dan de volgende dag bellen en dan zijn we heel erg bedroefd met z’n tweeën een tijdje. En dan komen we wel tot de conclusie dat het misschien wel wat leutiger kan. Dat proberen ze, maar dat was vorige week nog niet gelukt. Ik zeg: dat kan wel wat vrolijker.

Het programma van de buis halen is geen optie, aldus Van Westerloo. “Voor zo’n programma heb je natuurlijk geduld. Dat gaat gewoon door tot het einde.” Ook een verhuizing naar zaterdag is voor hem geen mogelijkheid. “Nee. Dan geef je het te snel op en wij hebben op zaterdag het grote programma X Factor. Ik denk dat je dat niet moet doen. Nu moeten we gewoon volhouden en blijven proberen.

Ook de soap Goede tijden, slechte tijden kampt met lagere kijkcijfers. Waar de soap in voorgaande seizoenen vaak over de twee miljoen kijkers scoorde, bedraagt het gemiddelde aantal kijkers tegenwoordig zo’n 1,4 miljoen. Fons van Westerloo maakt zich geen zorgen. “Dat zijn van die programma’s die jaren lopen en dan komt er altijd weer een moment dat ze wat nieuws moeten bedenken. Ik zou het bijna niet kunnen bedenken meer eerlijk gezegd, want alles is wel langs geweest. Nee, dat scoort nog heel hoog. 1,6 miljoen mensen kijken elke avond om acht uur. Lijkt mij niet gering.

Jarenlang was RTL 4 de marktleider onder de televisiestations. Sinds Nederland 1 vorig jaar is veranderd in de grote amusementszender van de Publieke Omroep, is daar verandering in gekomen. Ook dat is geen reden tot zorg, aldus Fons van Westerloo. “Onze doelgroep is 20 tot 49 jaar. Daar zijn wij veruit marktleider in. En als je zes jaar en ouder doet is Nederland 1 de marktleider. Maar bij de commerciële omroep is het nou eenmaal zo, dat de adverteerder echt niet geïnteresseerd is in mensen boven de vijftig jaar als het om commerciële televisie gaat.

De RTL-baas denkt dat de adverteerders daar geen ongelijk in hebben. “Ze zeggen eigenlijk het volgende: als iemand Coca Cola drinkt z’n hele leven, dan zal hij op z’n vijfenvijftigste niet meer naar Pepsi gaan. Dan is hij merktrouw en niet beïnvloedbaar meer. Dat zegt de adverteerder. Wij volgen gewoon de adverteerder. Als de adverteer- der zegt: ‘Wij moeten meer oudere mensen hebben’. Wat dacht je? Onmiddelijk morgen gaan we programma’s maken. Wij zijn een commerciële omroep.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen