SBS 6 over flop Dit Vindt Nederland: ‘Heeft tijd nodig’

Talpa-bobo Paul Römer heeft vandaag op de publieke radio weer tv-flop-bingo gespeeld. We kennen ze inmiddels allemaal wel: ‘DWDD was ook geen hit in het begin’, ‘het heeft nog even de tijd nodig’, ‘de kijker moet het nog vinden’, ‘de dalende kijkcijfers zijn ook een algehele trend, hè?’ en ‘in de doelgroep is het wel een hit’. Als tv-bobo’s dit soort kreten bezigen, dan ligt hun programma een maand later op het tv-kerkhof. Ditmaal is de SBS 6-show Dit Vindt Nederland het lijdend voorwerp.

De kijkcijfers van Dit Vindt Nederland zijn echt dra-ma-tisch slecht: vorige week keken er ’s avonds om half zeven gemiddeld 114.000 mensen naar, goed voor 3,1 procent (!) marktaandeel. Op het dieptepunt, op vrijdag, keken er 63.000 mensen.

Welk excuus uit de tv-flop-bingo gebruikt Paul? “Het heeft gewoon even tijd nodig om te zetten“, zei hij vanochtend op NPO Radio 1.

Er wordt volgens Paul te snel een oordeel geveld. “Als we het hebben over Dit Vindt Nederland, dat heeft qua aantallen kijkers inderdaad een moeizame start. Tegelijkertijd denk ik: we zijn vijf dagen op zender geweest met een presentatrice die het voor het eerst doet, een format dat nog een beetje moet wennen, op een heel moeilijke tijd en een programmasoort dat je niet snel in de vooravond van SBS verwacht.”

Het heeft gewoon even tijd nodig, vervolgt Paul. “Om te zetten, inhoudelijk beter te worden en het moet wat meer gaan lopen nog. De kijkers die hier potentieel in geïnteresseerd zijn, dat zal nooit een publiek van een miljoen zijn, maar als wij straks 300.000 kijkers hebben zijn we al heel blij.”

300.000 kijkers? Dat betekent dat de score drie keer over de kop moet. “Het programma moet wel beter scoren dan nu, maar het is ook niet per definitie mislukt als het geen 300.000 kijkers heeft. Zo zit het niet. Je wil dat het programma een bijdrage levert aan je marktaandeel in de vooravond. Het moet dus een beetje hoger scoren dan het programma ervoor en het moet een beetje een opstapje zijn naar het programma erna.”

Daar zijn we nog niet, integendeel. Maar ik zeg er ook bij: het is pas een week, geef ons nog even een tijdje om aan het format te sleutelen, geef de kijker de tijd om te wennen dat het programma er is en over een maand of wat komen we tot de conclusie of het werkt of niet werkt.”

Foto: NPO Radio 1

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen