Reclameblokken VI barsten weer van de A-merken

Arie Boomsma heeft financieel een flinke tik uitgedeeld aan Veronica Inside met zijn herrieschopperij. Het weekend nadat hij opriep tot een adverteerdersboycot, zag het programma één miljoen euro aan sponsorgeld verdampen én moest de eerstvolgende aflevering zonder reclame-onderbrekingen worden uitgezonden. Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp werden gisteren, bij de start van het nieuwe seizoen, weer als vanouds onderbroken door volle reclameblokken.

De A-merken stonden te dringen om hun merken aan te prijzen tijdens de populaire voetbaltalkshow. Zo waren er onder meer spotjes van Lidl, Coolblue, McDonald’s, Mercedes, Ford, ANWB, Interpolis, ASR, Kia, Keukenkampioen en Staatsloterij te zien.

Ook Albert Heijn, die zich met bombarie terugtrok als adverteerder, gaat gewoon weer rondom VI adverteren. “Er is geen plaats voor discriminatie bij Albert Heijn. We stoppen met de reclames rond dit tv-programma“, meldde de supermarkt in juni nog.

Nu zegt de Appie tegen het FD: “Helaas was in deze specifieke tweet het woord ‘vooralsnog’ weggevallen.

Kennelijk is de lucht geklaard na een gesprek met Talpa. “Wij zijn destijds in gesprek gegaan met Talpa, zonder verder invloed te willen uitoefenen op de inhoud van een programma

AD-diva Angela de Jong had die draai van Albert Heijn wel verwacht. “Zo gaat het altijd. Albert Heijn heeft zich wel eens meer met heel veel bombarie teruggetrokken en dan komen ze toch stilzwijgend weer terug.

Gillette is nog wél afgehaakt, ook sponsor Bavaria is niet meer van de partij. Sponsor Toto blijft wel: “Wij staan niet achter alle uitspraken die aan tafel worden gedaan, maar het gaat ons om de sport.

Uiteindelijk komt iedereen weer aan boord, denkt Jaap Kooijman, mediawetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. “Economische belangen wegen voor de meeste bedrijven nog steeds het zwaarst.”

Deskundigen laten aan het FD weten dat Veronica Inside jaarlijks ongeveer 11 miljoen euro binnenhaalt aan reclamegelden en ruim 4 miljoen euro aan directe sponsoring. Het VI-effect op de overige programmering van Veronica zou nog eens 2 miljoen euro opleveren.

Johan Derksen en René van der Gijp verdienen 500.000 euro per jaar, Wilfred 700.000 euro.

Foto: Lidl

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen