OM seponeert zaak tegen Akwasi na Twitter-statement

Nu Akwasi in een statement afstand heeft genomen van zijn haatspeech en moordlustige tweets over Zwarte Piet, heeft het Openbaar Ministerie besloten om de zaak tegen hem te seponeren. Dat laat het OM weten. Akwasi keerde zojuist terug op Twitter en nam in een statement afstand van zijn uitspraken. Heel even leek het erop dat hij dat uit eigen beweging deed, maar het blijkt een soort handjeklap met het OM te zijn. Die dwong hem min of meer om dit halfbakken excuus te plaatsen.

Het OM laat weten: “De uitspraak die Akwasi op de maandag 1 juni tijdens de Black Lives Matter demonstratie op de Dam in Amsterdam heeft gedaan, is naar het standpunt van het OM in Amsterdam ‘opruiend’ en daarmee strafbaar. Na een gesprek met de officier van justitie en zijn advocaat heeft Akwasi toegezegd publiekelijk afstand te nemen van zijn opruiende woorden. Dat heeft hij inmiddels gedaan. Daarom heeft de officier van justitie besloten de zaak tegen Akwasi voorwaardelijk te seponeren.”

Tijdens de Black Lives Matter demonstratie op 1 juni riep Akwasi, ten overstaande van duizenden aanwezigen: “Op het moment dat in november dat ik een Zwarte Piet zie, ik trap hoogstpersoonlijk op zijn gezicht.

Opruiend, vindt het OM, omdat hij ‘met deze uitspraak heeft aangezet tot het plegen van een strafbaar feit, namelijk de mishandeling van een persoon verkleed als Zwarte Piet’. “Het OM stelt zich op het standpunt dat uitingsvrijheid verantwoordelijkheid met zich meebrengt en dat de vrijheid niet onbeperkt is.”

Verhoor

In totaal zijn er 44 aangiftes tegen Akwasi binnengekomen. Het OM heeft de zaak bestudeerd en in juli is Akwasi als verdachte – in het bijzijn van zijn advocaat – door de politie verhoord.

Op 26 augustus heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen Akwasi, zijn advocaat en de officier van justitie. “Tijdens dit gesprek heeft Akwasi gezegd geschrokken te zijn van de aangiften. Ook heeft hij gezegd dat hij niet de bedoeling had aan te zetten tot geweld tegen zwarte piet.”

De officier van justitie heeft Akwasi het aanbod gedaan de zaak voorwaardelijk te seponeren als Akwasi publiekelijk met het oog op een actueel belang zijn woorden zou terugnemen. “Akwasi is akkoord gegaan met het voorstel.”

Groot belang

Het OM acht het publieke statement van Akwasi dat hij op sociale media heeft gepost van groot belang. “Juist om er zo voor te zorgen dat de kans op geweld vermindert en een ieder zich veilig kan voelen tijdens de aankomende Sinterklaasperiode. Gestreefd is naar een afdoening die recht doet aan de ernst van de situatie en die een voorbeeld voor de toekomst biedt.”

Akwasi draagt daar met zijn voorbeeldfunctie en statement in de visie van het OM aan bij. De zaak is daarom voorwaardelijk geseponeerd. Indien Akwasi binnen een jaar nogmaals een strafbaar feit begaat, dan zal hij zich niet alleen voor dat nieuwe feit maar ook voor de uitspraak op 1 juni 2020 voor de rechter moeten verantwoorden.”

Het OM is op de hoogte van de oude tweets van Akwasi die afgelopen week in de publiciteit zijn gekomen. “Daar zijn inmiddels aangiften over binnengekomen bij de politie. Deze aangiften worden nog beoordeeld.”

Reacties

Deze deal met Akwasi leidt op Twitter tot cynische reacties. “Even leek dit een mooi lichtpunt, want Akwasi komt terug op zijn uitspraken van 1 juni op de Dam. Maar nu blijkt dat dit is om zijn zaak ‘voorwaardelijk te seponeren’“, zegt Telegraaf-verslaggever Kamran Ullah.

GeenStijl-journalist Pritt: “‘Minder minder’ = 6 jaar procederen, ‘Hoogstpersoonlijk Zwarte Piet in het gezicht trappen’ = theedrinken met het OM. Bananenland.

Journalist Jarco Kriek: “We leven dus in een land waar je aangetoond strafbare feiten pleegt maar je niet wordt vervolgd. En laat er nu net een boete bij op de mat vallen dat ik 3 kilometer te hard heb gereden en dat dus zwaarder wordt bestraft dan dat ik iemand dood zou wensen. Stom he!

Opiniemaker Jan Roos: “Aha. Dus je mag strafbare dingen roepen zolang je maar bij de NPO je straatje mag schoonvegen. Wist jij dit, Geert Wilders?

Foto: NPO

103 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Xxxx
september 14, 2020 09:37

Hier is de PvdA (de Partij van de Arabieren) verantwoordelijk voor. Die hebben dit gespuis in het verleden naar Nederland gehaald. Zijn zijn het ooit geweest die een multiculturele samenleving zo “zaligmakend” leek. De oud-ministers Jan Pronk en mevrouw Hedy d-Ancona voorop zijn “de grondleggers” (ik stam uit de tijd dat deze ellende begon). Nu moeten er weer 100 vluchtelingen naar Nederland uit Lesbos worden gehaald. En zo gaat Nederland steeds verder naar de kloten. Deze vluchtelingen willen straks nooit meer weg uit Nederland daar kun je op wachten. Uiteraard is het zielig dat die mensen in mensonterende omstandigheden leven. Maar Nederland is veel te klein om de hele wereld in te proppen. Daar komt straks weer veel ellende van. Ze hadden destijds Sadam Hussein, Mubarak, en Ghadaffi nooit op moeten ruimen. Dit drietal hielden de boel in evenwicht. Het waren geen lieverdjes maar in Europa was het destijds heerlijk rustig. Nu zit dat zekfde Europa letterlijk opgescheept met deze ellende die elke dag steeds problematischer wordt met alle ellende van dien.

Gast
J.p.B.
september 13, 2020 08:13

En zie hier: Achteraf blijkt de betreffende OVJ een goede bekende van deze meneer te zijn en uiteraard is Roethof, alles wat blank/wit is deugt niet!, de advocaat van Akwasi. Art. 12 procedure volgt en zeer terecht. Tevens zaak wegens belangenverstrengeling bewust gepleegd door de OVJ.

Gast
J.p.B.
september 13, 2020 08:13

Achteraf blijkt de betreffende OVJ een goede bekende van deze meneer te zijn en uiteraard is Roethof, alles wat blank/wit is deugt niet!, de advocaat van Akwasi. Art. 12 procedure volgt en zeer terecht. Tevens zaak wegens belangenverstrengeling bewust gepleegd door de OVJ.

Gast
Sem
september 12, 2020 19:46

Jacobien Vreekamp is de Officier van Justitie die de deal heeft gesloten met Akwasi. Jacobien is naast “discriminatieofficier” ook bestuursvoorzitter van het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam, waar KOZP’er Mitchell Esajas bestuurslid is. En de cirkel is weer rond.

Tot zover de neutraliteit van het OM

Gast
Zomaar iemand
september 12, 2020 09:20

Tsja, dan krijg je binnenkort een zaak van KOZP’ers tegen Zwarte Pieten die op sociale media een grote mond hadden. Daar wordt niet gesoponeerd. Daar wordt geen excuusbrief (let op: die van Akwasi bevatte 0x het woord sorry) geaccepteerd.

Gast
Sterre
september 12, 2020 09:05

Ik was altijd vrij genuanceerd máár dit soort zwartjoekels haalt het slechtste in mij naar boven ….. ik word steeds racistische dankzij galbakken als deze eikel en niet te vergeten de criminele Jerry Afrieye en het leeghoofd Sylvana S. Beschamend ook dat Jenny Douwes en de haren tot aanzienlijke (taak) straffen veroordeeld zijn en zo’n prutser vrij uit gaat!

Gast
Rotterdammer
september 12, 2020 08:58

Deze gevaarlijke hufter is een gezwel in de Nederlandse samenleving en dient met wortel en tak uitgeroeid te worden…

Gast
Wil van Bil
september 12, 2020 00:00

Gewoon negeren deze zinnetjes opzeggende malloot.

Gast
Ben
september 11, 2020 23:16

Schandalig en ronduit walgelijk!!!
Zou wilders dan toch gelijk hebben…..

Gast
Geilneef
september 11, 2020 23:07

Maar een foei-gesprekje,tis een privilege

Gast
Sookie Stackhouse
september 11, 2020 22:09

Als je maar het juiste kleurtje hebt…….

Gast
Paulh
september 11, 2020 21:36

Hier zijn excuusbrief en de vermakelijk reacties daaronder: https://twitter.com/Antonkarel/status/1304358483026944001?s=20

Gast
Jurylid
september 11, 2020 20:06

@Trudy
vr 11 sep 2020 om 19:41

Waardeloos vonnis? Waar haal je deze onzin vandaan? Je weet helemaal niet waar je het over hebt. Werk eerst je rechts- en wetkennis bij vooraleer te reageren, onnozele kletsmajorette. Je staat met stip op een genoteerd als domste WVDW (wicht van de week). Gefeliciteerd.

Gast
Trudy
september 11, 2020 19:41

Je kan alles zeggen als je daarna je woorden maar weer terugtrekt….
Waardeloos vonnis.

Gast
Pullekie
september 11, 2020 19:30

Dit is rechtsongelijkheid tegen over de blanke/witte Nederlanders, en Akwasi is vanaf de BAAS in Nederland, want hij kan doen en laten wat hij wil !
De rechtsstaat Nederland is hier mee verdoemd voor Nederlanders, schande schande!!!!

Gast
Lisa
september 11, 2020 18:56

oja, maar als wilders dat gedaan het was het niet geaccepteerd. Wanneer is afstand nemen en sorry zeggen genoeg om strafvervolging te voorkomen, klasse justitie dat is wat het is. geprivileerde rijke zwarte man komt er weer mee weg.

Gast
Waarom worden mijn berichten tegengehouden?
september 11, 2020 18:56

Schandalig! De politieke ideologie is leidend. Dit is echt verontrustend.

Gast
Flip
september 11, 2020 18:37

De rechtsstaat is naar de klote.

Gast
ton
september 11, 2020 18:32

De democratie in nederland is er niet meer.

Gast
Jan Lol
september 11, 2020 18:31

He, AKWAADIUS! ik hoop voor jou, dat Johan vanaovond weer een leuke grap gaar maken over jou, Nietsnut, met je ongewasse muil!

Gast
geert dejonge
september 11, 2020 18:28

Je begaat een misdrijf en dan ga je vrijheid als je er afstand van neemt zoals Akwasi. Dat is klassen justitie maar dat mag in Nederland als je niet blank bent. Als je blank bent moet je hangen.

Gast
Kuis
september 11, 2020 18:12

Hoeveel bewijs is er nodig dat nu blijkbaar niet alleen rechters maar zelfs het openbaar ministerie D66 stemt?

Hoe veel linkser mag dit land nog worden?

Iedereen die een strafbaar feit pleegt mag nu verwachten dat het OM zal seponeren mits de gedaagde publiekelijk afstand doet? Als dat niet zo is is het namelijk meten met 2 maten?

Eerst de klassejustitie bij het niet beboeten en/of vervolgen van alle bezoekers van de bruiloft van Grapperhaus en nu dit weer?

Gast
Mappy
september 11, 2020 18:09

Ik wil minder Aquarium

Gast
Patty b
september 11, 2020 17:57

Eigenlijk zegt het OM eigenrichting is prima. Als je je woorden maar terugtrekt.

Gast
jan
september 11, 2020 17:29

@HBaz… wat een gelu l. Akwasi trekt veel jongeren en heeft dus een voorbeeldfunctie… Hij had gewoon een straf moeten krijgen. Wanneer jij of ik dit op twitter zet, krijgen we echt wel

Gast
Trend
september 11, 2020 17:26

Nee . De enige die beschermd wordt is Akwasi zelf. Wij zijn lopende doelen waarop gericht kan worden en niemand staat achter ONS.

Gast
Help
september 11, 2020 17:26

Deze Marxist wordt bejubeld door het mediakartel+OM.
Nee dan liever Wilders. Dan zijn alle leugens en manipulatie toegestaan.

Net als de brandstichtingen van Moria. Hulpverleners die worden bekogeld.
Vervolgens krijgen ze een enkel Nederland cadeau. En de rest van de familie volgt dit jaar nog.

Gast
strafbaan
september 11, 2020 17:24

@einzel,

Eens. Akwasi mag nu gewoon doorgaan met zijn vuil spuiterijen en haat en verdeeldheid zaaierijen. Nu voelt niemand zich meer beschermd.
Klopt.

Gast
Geronimo
september 11, 2020 17:24

#justicemeansjustus

Gast
einzel
september 11, 2020 17:22

Jusititie doet dit zogenaamd ´omdat dit een groter preventief effect heeft, en daardoor mensen zich bij Sinterklaas optochten etc. in de toekomst veiliger kunnen voelen.´

het effect is juist het tegenovergestelde. Als Akwasi niet gestraft wordt en hard ook, voelt juist niemand zich meer veilig.
Wat een stelletje domme , niet met de realiteit in contact staande $%%&&_ daar bij justitie.

Gast
Djengis
september 11, 2020 17:13

BLM moet gewoon uitgeroepen worden tot terreurgroep, net als in Amerika gebeurd met Antifa momenteel.

Dan kan je hun en die zogenaamde geschifte ´kopman´ Akw. aanpakken.

Dat is wat er moet gebeuren, anders blijft dit een kanker in onze maatschappij. Mensen worden voortdurend tegen elkaar opgezet, er wordt gestookt, sociale cohesie wordt totaal kapotgemaakt.

Dat is naemelijk wat die lieve groepje doet, en wat de bedoeling is. Daar moet je geen thee mee gaan drinken, die moet je bestrijden voor wat het is: terreur.

Gast
Triest
september 11, 2020 17:10

Dit is heel triest. het recht is er om in te grijpen als iemand duidelijk over de schreef gaat in zijn gedrag. Dat gebeurd hier niet. Deze gek gaat nu gewoon door en kondigt aan continu in beeld te zullen zijn in dit zogenaamde ´debat´. lees in het deze doctrine met terreur door de strot van de Nederlanders duwen.

En dit domme O.M. helpt hem daarbij. Dat kan toch niet de bedoeling zijn ? is dit recht spreken?

Gast
Dure
september 11, 2020 16:57

Zo dus nu mag dat stuk stront weer gewoon op dezelfde voet verdergaan en moeten wij dat maar slikken ? Is dat het idee ?

Gast
jack
september 11, 2020 16:56

Het O.M. had er al bij voorbaat ´ geen zin in ´ om hem te veroordelen. Is er iemand uit die kringen die kan zeggen waarom ? Akwasi was gewoon strafbaar. Waarom word hem de hand boven het verwende megalomane zielige elitehoofdje gehouden.

Gast
G.ossip
september 11, 2020 16:40

Om samen een oplossing te zoeken is beter dan er met gestrekt been in gaan,nu denk ik ook dat onze overheid alles er aan doet om toestanden zoals in Amerika te voorkomen,daarom mag BLM en het gesubsidieerde KOZP af en toe een babbeltje maken met Rutte onder het genot van de welbekenden kopje thee,maar eigenlijk moet je dit soort randverschijnselen never de kans geven om maar 1 seconde te denken dat zij het voor het zeggen hebben.

Gast
East Cheese Divided
september 11, 2020 16:35

Wat ik niet begrijp is dat mensen die authentiek zijn in hun strijd tegen racisme hier geen afstand van nemen. Ik zou me kapot schamen als zo’n hypocriete haatzaaiende leugenaar mijn ‘belang’ aan het behartigen is. En felicitaties aan het OM met het creëren van meer racisten en tweespalt in de samenleving.

Gast
Youp
september 11, 2020 16:35

Black supremacy.
Corrupte rotzooi in de Nederlandse kromspraak

Gast
Leo
september 11, 2020 16:29

Zo nu kunnen ze vanavond bij VI lekker tekeer gaan tegen deze loser.
Wat een zak hooi is die akwasi. Voortaan zijn mond houden en in een hoekje zich gaan zitten schamen.

Gast
Sem
september 11, 2020 16:26

Het OM maakt zich op deze manier volkomen belachelijk. Partijdig en selectief dus.
Ook het OM is door activisten overgenomen lijkt het wel.

Gast
Jan.s
september 11, 2020 16:11

Wat een stelletje schijtbakken zijn het OM.
Een beetje handje klappen met het OM
Dit lijkt op racisme tegenover de blanke nederlanders.
Dus die Akwasi kan vanaf nu alles rond bleren ,en doet dan weer even handje klap met het OM

Gast
las vegas
september 11, 2020 16:09

@Marianne,

Inderdaad. Dit is je reinste klassejustitie.

Er is geen recht in Nederland, inderdaad. Dit is het ultieme bewijs.

Gast
opa
september 11, 2020 16:02

heb in de oorlog een staaf drop gejat bij de enige drogist in de straat die nog wat te bieden had , hebben ze aan doe moffen doorgeven, mocht een week lang geen GTST kijken . nou dat was wat hoor !

Gast
Waarom krimpen schapen niet als het regent
september 11, 2020 16:00

terecht, en verder

Gast
opa
september 11, 2020 15:59

Ja toen was RTL nog leuk , toen was er nog levendige tv, drama moord en doodslag Zo vanuit je raam , en dat in kleur ! Daar kon geen oled 8k tegenop , èèn voordeel tv kijken was gratis, en nooit naar de dure bioscoop!

Gast
Marianne
september 11, 2020 15:58

Als je bekend en/of miljonair bent kom je er dus mee weg, een boerentrien die iets verkeerds zegt op Facebook kan iemand aan de deur verwachten. Dat is niet in de haak. Net zoals een onbekende Nederlander niet op mildheid van het gezag kan rekenen door geld aan een goed doel over te maken na een misstap.

Gast
Borid/Boris
september 11, 2020 15:52

@Opa 😉😉😉😉
Dit was de beste tijd voor Nederland ⁶

Gast
opa
september 11, 2020 15:52

@ F 5 Ja dat zeiden we tegen H@tler ook en dat duurde 5 jaar dat we hem kwijt waren . Heb toen voor gevaar voor eigen leven er aan meegewerkt, heb ook in het verzet gezeten ! ben ook na 5 mei geridderd en heb vele versierselen van ZKH p B gekregen !

Gast
lampje
september 11, 2020 15:47

Dit is om ons, de echte Nederlanders, het gevoel te geven dat we geen enkele macht meer hebben, dat we zijn overgeleverd aan wat een eng marxistisch sektarisch links groepje, wil met dit land.

Dat is de bedoeling van deze uitspraak.

Maar wie zegt dat we het met zo´n absurde uitspraak eens zijn…

Gast
Reactie
september 11, 2020 15:45

Er is geen recht in Nederland. Daar is dit ook weer een bewijs van.

Gast
draaikont
september 11, 2020 15:42

Hij gilt op de Dam om black privilege, en krijgt het meteen. Want dit kan natuurlijk niet. U en ik waren veroordeeld.
Keihard waren we publiekelijk onderuit gehaald, en vervolgens gemeden uit de hele pers alsof we lepra hadden.

DIT KLOPT NIET, EN GAAT NOOIT KLOPPEN.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen