Kritiek op Fidan Ekiz na Vooravond-intro over Wilders

NPO-ster Fidan Ekiz krijgt een storm van kritiek over zich heen omdat ze zich vrijdagavond aan het begin van haar nieuwe talkshow De Vooravond heeft uitgesproken over het proces tegen Geert Wilders. Dat blijkt uit reacties op Twitter. Wilders is gisteren na een proces van 6,5 jaar schuldig bevonden aan groepsbelediging op de avond dat hij ‘willen we meer of minder Marokkanen’ riep. Fidan was er de hele dag flink over aan het mopperen op kantoor, merkte co-host Renze Klamer op.

Fidan sprong in de bres voor Wilders. “Je kunt er van alles over vinden en zeggen. Dat het smakeloos is bijvoorbeeld, dat vind ik in elk geval. Hij noemt het corruptie en daar komt eigenlijk een beetje mijn frustratie. Het is ook een beetje corruptie.

Het is een onzinproces, vindt Fidan. “Ik vind het hele proces één grote aanfluiting, omdat het een politiek gemotiveerde vervolging is. Het is eigenlijk een politiek proces.”

Het is volgens haar bijna niet serieus te nemen. “We weten dat er duidelijke aanwijzingen zijn over de vooringenomenheid en de adviezen van de hoge ambtenaren van het ministerie van Justitie. De minister van Justitie van toen, Opstelten, heeft het OM ook geadviseerd over hoe ze deze man moeten aanpakken.”

In een rechtstaat die we serieus willen nemen, denk ik: waar gaat dit over? Ik denk dat de mensen die destijds aangifte hebben gedaan, denken: 6,5 jaar proces? We zijn in zekere zin misbruikt voor een politiek proces. Jammer? Ja, vind ik wel.”

‘Kan toch niet?’

De uitspraken leidden tot verbaasde reacties op social media. “Bijzonder dat een talkshowhost zo stelling neemt“, merkte NOS-presentator Jeroen Stomphorst op.

Oud-NOS-hoofdredacteur Hans Laroes: “Sinds wanneer is de opinie van een presentator – niet onderbouwd- relevant?

DENK-figuur Tunahan Kuzu: “Boeiend om te constateren: plotseling laten een hoop keurige mensen zien dat ze de rechtstaat een ‘aanfluiting’ vinden. Ik vraag me echt af waarom mensen Nederland en onze democratische waarden zo haten… #kantochniet

Debatexpert Lars Duursma: “Hoi Fidan Ekiz, misschien goed om eerst het vonnis te lezen voordat je deze rechtstaat ondermijnende uitspraken (“politiek proces”) doet voor anderhalf miljoen kijkers? Het hof gaat hier namelijk uitgebreid op in bij 7.1.5 en 7.1.7 en oordeelt anders.

Advocaat Sidney Smeets vindt de uitspraken van Fidan ‘één grote aanfluiting’ en andere spreken zelfs over ‘Tokkie-tv’.

De ex van Fidan, Wierd Duk, neemt het voor haar op. “Fidan Ekiz zegt wat iedereen met gezond verstand begrijpt: proces tegen Wilders was onverstandig, bleek bovendien vanuit MinJus aangejaagd – kwalijk – en de concept-aangiftes lagen bovendien al klaar – ook kwalijk. Usual suspects: ‘Schande!’

Het fragment:

Foto: BNNVARA

125 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Het Ware Woord
september 8, 2020 17:22

DAARISTIEWEER De keren zijn niet te téllen dat iemand die géén valide argumenten heeft in een online-discussie zich verláágt en schaamteloos ‘de’ oorlog er weer bijsleept…!!! Bij jou ontbreekt zelfs iéder basaal fatsoen: implicéren dat iemands grootvader, die jij überhaupt niet gekénd hebt, waar jij dus niéts vanaf weet, wel een NSB’er geweest zal zijn!! Hoe dúrf je?! Lekker anoniem wraak nemen op willekeurige mensen omdat joúw opa zo’n laffe landsverrader was?! De rotte appel is duidelijk niet ver van de boom gevallen….

Gast
Het Ware Woord
september 8, 2020 16:16

MICHIEL Ach jee, arme leftie, de overduidelijk teréchte uitspraak van Fidan is blijkbaar als een snoeiharde úppercut bij jou aangekomen…. Ik bedoel, de n.b. NOTOIR LINKSE NPO opeens ‘rechts’ noemen, is zó komisch, beter gezegd zó volslagen idioot, dat kan alleen te wijten zijn aan verstándsverbijstering ten gevolge van de, om in stijl te blijven, fénomenale dreun van ‘champ’ Ekiz!!! Poor leftie went oút like a light, zoals dat heet, hahahaha.

Gast
Leon Dorsey
september 7, 2020 10:34

FANTASTISCH, eindelijk een echte mening van een presentator!!
Hoezee Hoezee!!!
Top wijf!!!

Gast
Snjezana Matijevic
september 6, 2020 23:20

Presentator met niet onderbouwd standpunt.. verklaring waarop geen reactie mogelijk!! Dit programma met “straat taal” is absoluut niet aan te raden!!

Gast
Daaristieweer
september 6, 2020 19:50

@jaap500
Dus dat betekent voor jou dus dat je mag haat zaaien. Jij bent zo’n die graag met 2 maten meet. Ze vonden 75 jaar geleden j00den ook crimineel. Opa vast NSb-er? Gelukkig dient een rechter alleen de wet te toetsen, althans dat mag je tegenwoordig hopen aangezien dit niet geldt voor de overheid kennelijk. En onze landverradende peroxide Indo Geert zaait allanger haat maar de rechter is een slappe hap.

Jaap500
zo 06 sep 2020 om 12:38
@Daaristieweer

Er is nogal een verschil in hun aandeel bij groepsmishandeling, plofkraken, woningovervallen, drugsdealen etc.

Gast
W. Peters
september 6, 2020 17:30

Als Fidan nu maarniet de keutel weer intrekt. Zij en Wilders hebben gelijk.

Gast
Job van Amerongen
september 6, 2020 14:36

Vind ik een dergelijk uitgesproken oordeel van een talkshowhost passend? Eigenlijk niet. Ik blijf er liever van gevrijwaard. Zoals ik ook liever gevrijwaard blijf van de mening van analisten over Trump,de Brexit, het kinderpardon en nog veel meer zaken. Fidan schendt de neutraliteit die ze in haar positie eigenlijk behoort te hebben. Maar dat deed Matthijs en doet Eva – om er maar eens twee te noemen- ook.In die zin plaatst zij zich in een nieuwe traditie en is alle verontwaardiging selectief.

Gast
Bert
september 6, 2020 13:40

@ jurist, wat wil je nou, je vond de uitspraak moreel niet kunnen zeg je en dan vraag je mij waarom de uitspraak te ver ging,
???
Het was een open vraag, jaja zo lust ik er nog wel ’n paar, zo kun je alles recht lullen
Als hij meteen de nuance had aangebracht of zelfs achteraf gecorrigeerd ok dan was ’t ok geweest. Maar dat heeft ie niet of te laat gedaan.
Of ’t oprecht was geweest is ’n 2e

Aks

Gast
Vlinder
september 6, 2020 13:13

Ha ha,leuk!👍

Gast
Vlinder
september 6, 2020 13:07

Excuus Twitter bedoelde ik!

Gast
Vlinder
september 6, 2020 13:07

N.P.O!

Gast
Vlinder
september 6, 2020 13:06

N.O.P bedoelde ik natuurlijk!

Gast
Vlinder
september 6, 2020 13:03

Fidan ,groot respect voor jou! Je was me altijd al opgevallen. Zelden iemand gezien op de n.o.s die durft te zeggen wat ze vindt.
Dochter van een journalist.

Gast
Jaap500
september 6, 2020 12:38

@Daaristieweer

Er is nogal een verschil in hun aandeel bij groepsmishandeling, plofkraken, woningovervallen, drugsdealen etc.

Gast
Donald
september 6, 2020 12:31

Verfrissend, deze Fidan Erkiz. Dat zijn de varkens van animal farm npo niet gewend, een tegengeluid. Zelfs Hans Laroes vond tussen het bepotelen van stagiaires door nog tijd een fluim uit te delen. Bij de npo horen we de hele dag niet onderbouwde niet relevante meningen van presentatoren. Maar die zijn links, dus dat is niet erg.

Gast
Daaristieweer
september 6, 2020 12:30

Vrijgesproken mbt het aanzetten van haat en discriminatie.

Vraag me af of dit ook zou zijn als hij gezegd had: “Willen jullie meer of minder J00den?”

Maar in deze cojona-coupe wordt extra duidelijk dat de rechtstaat met 40 maten meet.

Gast
Edg
september 6, 2020 11:38

Deze dame vond de opmerking van Derksen over Akwasi best wel leuk. Ik vind het ook leuk nu dat zij zich met haar smoelverlegen mond in de nesten werkt. Ga zo voort, Fidan. Eens wordt je de witste van “ons” allemaal!

Gast
Jurist
september 6, 2020 11:18

@Bert
‘Die uitspraak ging te ver’. Waarom?
Ik vond de vraag ook moreel niet kunnen. Maar het was een vraag, zelfs een open vraag. Wilders zal dat pas de volgende keer eindelijk gedetailleerd als verdediging aanvoeren. Dan heeft hij het proces maximaal uitgemolken en wordt hij vrijgesproken.

Gast
Piepmuis
september 6, 2020 11:17

Door Fidan kijk ik weer. Heerlijk zo iemand met een eigen mening.

Gast
Dorine
september 6, 2020 10:38

Schuldig of niet schuldig !! Iedereen heeft recht op een eerlijk proces dat niet gestuurd of aangestuurd wordt door belanghebbende partijen.
Volgens mij is dit het enige wat Fidan heeft gezegd. Daar is mi niets mis mee in een democratie en rechtsstaat. Sterker het is belangrijk om daar met elkaar goed naar te kijken en erop toe te zien.

Gast
Lydie
september 6, 2020 10:37

Eindelijk iemand die de waarheid durft zeggen.
Zo democratisch is Nederland echt niet.
Ik ben geen fan van Wilders, maar ik ben wel voor rechtvaardig behandelen van iedereen.

Gast
Alle Kamphuis
september 6, 2020 09:55

Zie eens wat Akwasi allemaal op twitter heeft gezet. Maar ik zie geen stormloop naar de politiebureaus om aangifte te doen. Ook geen aandacht in de lulprogramma’s van de Npo. Of zie de uitspraken eens welke de Knuffel Marokkaan Ali B de ether inslingerd. Het kan allemaal in onze afgleidende democratie. Goed gesproken Fidan Ekiz, ga vooral zo door.

Gast
Bert
september 5, 2020 22:00

vreemd dat Fidan als iemand met een allochtone achtergrond het voor Wilders opneemt, nogal geforceerd rebels -ik wil niet politiek correct zijn- .
zo wakker je allerlei onderbuikmeningen aan die polarisering in de hand werken.
Nog even en we hebben onze eigen Trump.
Die uitspraken van Wilders gingen te ver punt.
Als interviewer is ze ook niet zo sterk eigenlijk ,vergezochte overbodige vragen vaak,
hoe lul je een uur vol, het nivo is gedaald na dwdd , het is meer amusement/emotietv geworden, elk emo-moment aangrijpen om te gaan janken ,ja ’t scoort wel natuurlijk.

Gast
Donald
september 5, 2020 21:48

Eli kas ne map re vakas noske leke mi para.

Gast
Wat niet weet, wat niet deert
september 5, 2020 21:44

Van een zware griep kun je ook nog jarenlang problemen met je longen ondervinden. Maar ja, wat niet weet, wat niet deert.
Het verschil met corona is, dat corona dag in dag uit in je gezicht wordt getrompetterd en dat men griepdoden in het verleden niet de moeite waard vond om er de economie voor kapot te maken.

De tijd was er kennelijk nog niet rijp voor. de geesten waren nog niet genoeg gemasseerd. Eerst nog even de ellende uitvergroten met klimaathype, van het gas af, Zweeds hysterisch kind, ontmanteling van de boeren, CO2 leugen en stikstofleugen.
En nu kunnen Club van Rome van Grenzen aan de Groei en het World Economic Forum, de twee handen op 1 buik, gezamenlijk toeslaan.
Aan de Groei zijn Grenzen gesteld, niet door deze samenzweerders, maar zogenaamd door Corona.

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
september 5, 2020 21:42

Fidan is lekker rebels. Sinds tijden weer eens gekeken op dat tijdslot.

Gast
Afleidingsmanoeuvres
september 5, 2020 21:34

Druk maken om niets. Slaap maar lekker door. Mèèh.
Maak je liever druk om het kapotmaken van Nederland
door middel van leugens over een virus,
dat nog nooit geïsoleerd en gefotografeerd is.

Janken om een foto van Grapperhaus en dan toch weer vergeven?
Er had gejankt moeten worden om het onvergeeflijke ontbreken van een foto van het virus.

Gast
Anti-racist
september 5, 2020 19:16

Met de Vara gaat het de goede kant op. Vorige week Theo Maassen die tekeer ging over racistische, activistische, polariserende zwart-wittaal. Nu Fidan die racistische activisten kritisch te woord staat en objectieve opmerkingen maakt over het Wildersproces.
EO, NCRV en WNL kunnen hier nog veel van leren.

Gast
M
september 5, 2020 18:00

Nou dat was voor mij meteen ook de laatse Vooravond. Ik zie wel veel potentie in Renze. Hopelijk krijgt hij een solo talkshow.

Gast
Een zwaluw maakt nog geen zomer
september 5, 2020 17:57

Snel terug naar Pauw voor een paar extra presentatiecursussen. Duidelijk dat je het vak nog niet onder de knie hebt Fidan!

Gast
A.k.a.m.d.f.c.v.
september 5, 2020 17:54

Die Fidannetje toch. Trieste opmerkingen die meer passen in een dictatuur als Turkije dan een ontwikkelde rechtstaat als Nederland.

Gast
BSL
september 5, 2020 17:52

Dom piswijf

Gast
Mike
september 5, 2020 17:52

zo en dat bij BNNVARA?

;)

Fidan zegt wel waar het op staat.

Gast
Hmmmm
september 5, 2020 17:51

Fidan toch, bij je eerdere presentatieklussen maakte je al onhandige opmerkingen en lachte je tijdens ongepaste momenten in een serieuze interview. Maar nu heb je het helemaal verpest bij mij. Jammer, want vond je bij DWDD een aanwinst.

Gast
Vat melk
september 5, 2020 17:48

Het is jammer dat Fidan zich niet eerst infromeert voordat ze een programma gaat presenteren. Had ze ook bij OP1 moeten doen

Gast
Britt Scholte Lover
september 5, 2020 17:48

Eindelijk geen linkse M , maar een goede uitspraak van de rechtse Fidan! heerlijk, zo horen wij het graag

Gast
Ojajoh?
september 5, 2020 17:45

Wat een slechte talkshowpresentatrice ben je dan!

Gast
Jammer dan
september 5, 2020 17:43

Fidan is haar boekje te buiten gegaan.

Gast
Donald
september 5, 2020 17:41

Volg a.u.b. het advies van Inrgid (hierboven) op.

We mogen trots zijn op een rechtstaat als de onze.

Gast
Ingrid
september 5, 2020 16:56

Fidan, en velen met haar, zou er goed aan doen de uitspraak eerst eens te lezen. Gewoon te vinden op rechtspraak.nl. Goed afgewogen uitspraak en geeft mooi inzicht hoe onze rechtspraak werkt. Zouden we trots op moeten zijn.

Gast
azijnzeiker
september 5, 2020 16:55

Een slimme rechtse opmerking maken, bij NPO dat mag niet stel je voor. Dus dan maar dom links slijmen. Wat wil je ook ruim 10 jaar rechts aan de macht.

Gast
Ron
september 5, 2020 16:46

@Wijze van Zion: met nadruk op dom(rechts) inderdaad…

Gast
ano@niem.nl
september 5, 2020 16:32

Je mag geen rechts standpunt innemen bij de NPO.
Wanneer M het opneemt voor crimineel en oproerkraaier Akwasti dat mag ze alles zeggen wat ze wil al is er totaal geen onderbouwing.

Gast
HBaz
september 5, 2020 16:07

Ze collaboreert met de vijand.

Gast
Tonny
september 5, 2020 16:05

Top vrouw die fidan. Leuk programma samen met rens

Gast
Wijze van Zion
september 5, 2020 15:14

Haar mening is links noch rechts slechts domweg verstandig……

Gast
anonymous
september 5, 2020 14:49

Bij de NPO mag je alleen je menig geven als je links bent.

Gast
Jakhals
september 5, 2020 14:19

@Momo

Ga ze eerst lezen. En daarnaast denk ik dat de rechter zijn uitspraken juridisch beter kan beargumenteren dan een ex-verslaggever en half mislukte (mede-)presentatrice van 2 talkshows.

Gast
argus
september 5, 2020 14:04

Als de waarheid achter Smeets en zijn kantoorgenoot naar buiten komt, dan spreken veel mensen ook ‘Schande’. Weet zeker dat H.K. meer weet.

Gast
Teuntje
september 5, 2020 14:02

Fidan heeft helemaal gelijk ze is tenminste geen kontlikker zoals Janknek Eva

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen