Sander stopt met Op1: ‘Ik ben alle aanvallen zat’

Sander Schimmelpenninck stopt met Op1. Niet alleen vindt hij de presentatie te vermoeiend, maar ook ergert hij zich eraan dat hij als NPO 1-gezicht meer onder een vergrootglas ligt. Dat zegt hij vandaag in zijn schandaalpodcast. De Quote-baas doelt op de vele relletjes rondom hem. “Als je elke week iets presenteert op NPO 1, dan gaan mensen vinden dat ze iets van jou mogen vinden. Je hebt je te verantwoorden, bijvoorbeeld als er weer zo’n relletje was op basis van deze podcast.

Sander lag onlangs onder vuur, omdat hij het minderjarige prinsesje Alexia ‘lekker’ noemde. Er ontstond een flinke rel. “Dan was het altijd: ‘Op1-presentator Sander Schimmelpenninck.’ Niet journalist of Quote-hoofdredacteur, maar Op1-presentator. Dat betekent dat al die kutprogramma’s waar ik altijd op loop te schelden vinden dat ze het recht hebben om allerlei aanvallen op mij te openen.

Het merkwaardige is dat Sander als Op1-host altijd superbraaf is, terwijl hij op Twitter iedereen de hele dag voor domrechts uitmaakt. Dat heeft te maken met het keurslijf, legt hij nu uit.

Ik kreeg vaak kritiek van Derksen enzo. Hij zei: ‘Hij is een beetje tam.’ Dat heeft er wel aan bijgedragen dat ik zo veel instructies heb gekregen, omdat mensen bang zijn dat ik iets verkeerds zeg of het te moeilijk maak, dat je een soort van veilig gaat zitten zijn. Veilig doen is niet mijn sterkste kant.

Experiment

Eigenlijk was Sander al vanaf het begin niet heel enthousiast in Op1. “Ik werd in december gevraagd en toen vond ik het al een ingewikkeld verhaal, omdat ik al veel doe, eigenlijk te veel. Ik dacht: hoe kan ik al die verschillende rollen combineren? Dat wordt ingewikkeld. Toen heb ik me er toch een beetje in laten lullen.”

Sander is in januari begonnen met het idee dat het voor drie maanden zou zijn, maar in maart gingen de kijkcijfers ineens door het dak vanwege corona. “Eerst was er nog de talkshowoorlog en of we zouden gaan winnen van Eva Jinek. Dan werd je wakker en dan keek je snel op kijkonderzoek.nl om 7.38 uur en dan ga je vergelijken. Maar door corona hadden we die wedstrijd gewonnen. Het liep maar door, terwijl mijn twijfels bleven.

Die twijfels zijn nooit weggegaan. “De waarheid is dat het nooit honderd procent als mijn rol heeft gevoeld voor mij. Ik vind het leuk, ik vind presenteren best wel leuk en er waren soms ook leuke gesprekken. Maar tijdens het voorjaar dacht ik: het kost me veel tijd en het kost me ook stress.

Stress

Uiteindelijk besloot hij te stoppen. “Ik heb in mei of juni al gezegd. Toen was de vraag: is het wel fair of netjes om voor de zomer al weg te gaan? De zomer is een moeilijke periode om op te vullen omdat iedereen met vakantie wil, dus toen heb ik gezegd: ik maak de zomer af.

Sander is blij dat de Op1-stress wegvalt. “Verplichtingen vind ik irritant en dingen die mijn vrijheid beperken nog veel meer. Het is fysiek ook heel zwaar, want je zit hoog in je stress. Je komt om 00.30 uur thuis en dan kun je eigenlijk nog niet slapen. Het is extreem intensief en je adrenalineniveau is gewoon heel hoog. Je slaapt dan pas om 3.00 uur. Op vrijdag, de dag erna, ben je dan eigenlijk niets waard en ik doe gewoon echt veel. Ik ben fulltime in dienst bij Quote en wij doen deze podcast, die enorm is gaan vliegen.”

Invaller

Zien we hem nooit meer terug in Op1? “Ik sluit niet uit – dat hebben we ook afgesproken – dat ik mijn opvolger ook wel weer eens af en toe kan vervangen als hij niet kan. Zo is het programma ook bedoeld, als een carrousel waarbij het beste van de NPO een tijdje dat programma presenteert. Daar moeten ook wisselingen in zijn. Het is dus niet een heel heftig ding.”

Foto: NPO

96 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Levi
augustus 25, 2020 13:55

Een verademing dat mafketel Schimmelpenninck weg is bij OP1. Hij beledigt mensen en geeft alles en iedereen de schuld van zijn falen. Hij is ongeschikt en niet geloofwaardig.

Gast
Teuntje
augustus 25, 2020 13:41

Gaat PattyPoep of Patries van der Pies hem opvolgen ???

Gast
Fenna
augustus 25, 2020 13:31

, driftkikker, narcist en naar verluidt ook een pedo Sander Schimmelkont probeert van een drol een pizza te bakken. Dat hij ongeschikt blijkt te zijn is evident. Sander denkt begaafd te zijn maar Sander is een verwaande strontvlieg die graag anderen de deugmaat neemt en tot op het bot probeert te vernederen. Middelmatige Sander Schimmelkont deelt graag uit maar kan niet incasseren. Ga maar huilie huilie doen bij je NSB Stasi vriend Arie Boosma of bij je Zweedse zwakbegaafde Hobbit. Dag Sander Schimmelkont, dag lullig klein oud zielig gefrustreerd mannetje. Ga maar door met schelden, je wint het nooit van tokkies omdat je een laffe zwakke bange piepende deugkneus bent.

Gast
Sabine
augustus 25, 2020 12:00

Jort Kelder is inhoudelijk veel sterker en heeft ook veel meer ervaring als presentator/interviewer, maar of hij wél kan samenwerken… ??

Gast
Wieke
augustus 25, 2020 10:10

Jammer dat je vertrekt Sander! Je was voor mij echt één van de beste! Met je (beruchte) uitspraak was ik het ook niet eens. Hou er niet van dat er zo gesproken wordt over een meisje/vrouw. Voor mij hoefde je niet te verdwijnen hierom!Zit niet te wachten op een Kort Kelder…..a.u.b. niet…….!

Gast
Arseen
augustus 25, 2020 08:41

@Kristel,

Je reactie is heel duidelijk en dan ook te begrijpen. En inderdaad moet je (ik) soms het ‘humorknopje’ weer eens aanzetten voor wanneer zinnen grappig en of cynisch zijn bedoeld.
Mea culpa dus.

Gast
Momo
augustus 24, 2020 22:49

Last van een keurslijf? Aja, dus de hele dag mensen op Twitter uitschelden voor domrechts is z’n ware aard.

Gast
De Blije Belg
augustus 24, 2020 21:56

Doei!

Gast
Jort Kelder
augustus 24, 2020 20:40

Natuurlijk ga ik het doen. Who else?

Gast
Art Rooijakkers
augustus 24, 2020 20:39

Weer niet.
Natuurlijk Jort Kelder.

Gast
Bart
augustus 24, 2020 20:28

@Britt Ze denken bij Boulevard dat Jort het gaat worden. Konden dat niet met zekerheid zeggen. Ik denk wel dat het zo is dat Jort het gaat doen.

Gast
Britt Scholte Lover
augustus 24, 2020 19:36

Sander word opgevolgd door JORT KELDER, zojuist bevestigd in rtl boulevard

Gast
Welmoed
augustus 24, 2020 19:34

Ik wil Jort

Gast
Jaapww
augustus 24, 2020 18:57

Man is onvolwassen bezig geweest met kritiek.

Gast
Leo knots
augustus 24, 2020 18:49

@Ernestine

Een domme opmerking maken, iets doms eruit vloepen dat kan. Vervolgens daar alles en iedereen de schuld van geven vooral PVV en FVD slaat nergens op. Geen excuses van deze engerd. Weg met deze door belastinggeld betaald. Dank voor de verbetering, nu blij?

Gast
Ernestine
augustus 24, 2020 17:53

Leo Knots, of hoe je heet, wat een domme opmerking “ pedo”, hij heeft 1 zin gezegd over de prinses en heel Nederland valt over hem heen. Trouwens aangezegt is met een D!

Gast
Bastiaan
augustus 24, 2020 17:45

agh te vermoeiend:) wat een zielig mannetje. Naargeestig persoon die Sander, goed voor op1 deze exit!

Gast
Greenvalley
augustus 24, 2020 17:38

Waarom liet de eindredacteur hem zo lang zwemmen? Hij heeft echt wel kwaliteiten maar – naar gebleken – niet als co-presentator van OP1/WNL. Is Joost Eerdmans niet beschikbaar eenmaal per week?

Gast
Ik ben beschikbaar
augustus 24, 2020 17:35

Was getekend, Merel Westrik.

Gast
Ernestine
augustus 24, 2020 17:08

Goede keus Sander, krijg je ook niet elke keer de beroeps azijnzeikers over je heen😎

Gast
Wij zijn per direct beschikbaar
augustus 24, 2020 16:59

Was getekend, Humberto Tan en Art Rooijakkers

Gast
MolTalk
augustus 24, 2020 16:58

Sander Schimmelpenis, Schimmelpick, Schimmelscrotum, Schimmelpiemel, Schimmelaars, Schimmelzak, bah!! En nog een slappe zak ook, weglopen van zo’n makkelijk baantje.

Gast
Carl
augustus 24, 2020 16:37

Wel een heerlijke vent.

Gast
Xxxx
augustus 24, 2020 16:28

Pieter. Lekker he je frustraties op je speeltje af te reageren. Is de Corona naar je hoofd gestegen? Dat je geen fan bent van Sander is je goed recht. Maar om jezelf zo te verlagen tot dergelijke “uitspraken” vind ik triest. Het valt ook niet mee om “critici” hier op hen weken te bedienen. Denk dat het van Sander een wijs besluit is om te stoppen. Als je telkens “De Kop van Jut” bent geef ik je het te doen.

Gast
Kristel
augustus 24, 2020 16:27

@ Arseen, kalm kalm. Ik zou denken dat iemand met een gemiddeld iq dit wel zag aankomen en weet dat deze redenen flauwekul zijn.
Programma’s als shownieuws en rtl boulevard zullen het ook als zoete koek slikken want het is de officiële statement maar een beetje logisch nadenken en ieder mens zag dit aankomen.

Continu op twitter mensen kleineren( van politie voorkeuren tot het uiterlijk van vrouwen) ook een matige host zijn, 1+1 is 2.
De NPO had een topper met Pauw die zoveel voor de camera als erbuiten een goed uithangbord was. Enige smetje was de 200 vrouwen opmerking maar niemand stoorde zich daaraan.

Als je dan nu een narcistische elitaire vrouwonvriendelijke slechte host(mijn woorden) op zijn plaats zet dan is het logisch dat ze actie ondernemen.

Gast
Gerda
augustus 24, 2020 16:20

Hahahaha

Gast
Scoob
augustus 24, 2020 16:17

Hij is ook een blok aan ’t been van Welmoed. Zij moet zich telkens aan hem aanpassen en daardoor zijn niet alle interviews c.q. gesprekken effectief. Welmoed is ’t leidend licht, maar Sander wil ’t leidend licht zijn. Goeie beslissing om hem te vervangen.

Gast
Fan
augustus 24, 2020 16:02

Rick Niemann werkt ook voor WNL . Zou leuk zijn als hij opvolger wordt van Sander.

Gast
Wyatt
augustus 24, 2020 16:02

Vond hem juist 1 van de weinige boeiende bij Op1.

Gast
Garry glamour
augustus 24, 2020 15:25

Goed dat Sander stopt , hij zal wel andere kwaliteiten hebben dan het presenteren van op1
Tijd voor een zwaargewicht , ik zeg Sven Cockelman .

Gast
Corry Jankbal
augustus 24, 2020 15:12

Sander klaagt veel, maar hij lokt zelf constant controverse en gedoe uit door zijn gedrag op “social media”.
Wat dan weer steevast de schuld van anderen is.

De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Gast
Richard
augustus 24, 2020 15:10

Na z’n pedosuele uitspraken over een prinsesje is het terecht einde oefening bij de publieke omroep.

Gast
arie
augustus 24, 2020 15:05

Mijn oordeel over klein Schimmelpennick ?
Ongeschikt op NPO1, geen journalistieke uitstraling en arrogant ventje.Weg ermee!

Ook met die Rick Nieman, die op allerlei mogelijk manieren nu op (s)linkse wijze met de NPO loopt te slijmen , zouden we er niet op vooruit gaan. Nieman kan niet goed interviewen, stelt nooit een kritische vraag en is met iedereen vriend in Hilversum.

Wie wel? Robert Jensen , zegt wat hij denkt en is vrij in zijn hoofd en hoeft met niks rekening te houden. Jammer dat hij voor de NPO niet links genoeg is.

Gast
Kees
augustus 24, 2020 15:05

Rick Nieman is de enige geschikte kandidaat van WNL om de presentatie over te nemen. De rest van de WNL meisjes van Goedemorgen Nederland zijn niet capabel genoeg.

Gast
Sjuus
augustus 24, 2020 15:03

“Het beste van de NPO” Daar rekent hij zich toe. Arrogantie tot de laatste snik.

Gast
Klaas Flink
augustus 24, 2020 14:58

Nou ja, het is wat het is; ik wil rustig een uurtje per week met Welmoed, hou ik wel vol.

Gast
Bernard
augustus 24, 2020 14:51

ie kneus Sander Schimmelpenninck is alle aanvallen zat hahahahah nou graaf k*tkabouter we hebben nieuws voor je, wij zijn jou helemaal zat. Opdonderen naar Zweden en nooit meer terugkomen vervelende verwaande kwast die je bent.

Gast
Klaaswaal
augustus 24, 2020 14:50

Aub geen Rick Nieman, die gooise R de hele tijd is erg irritant.

Gast
Bernard
augustus 24, 2020 14:49

Die kneus Sander Schimmelpenninck is alle aanvallen zat hahahahah nou graaf kutkabouter we hebben nieuws voor je, wij zijn jou helemaal zat. Opdonderen naar Zweden en nooit meer terugkomen vervelende verwaande kwast die je bent.

Gast
Johan
augustus 24, 2020 14:49

Het is te hopen dat WNL stopt met OP1. Sander was erg maar die Welmoed kan er helemaal niets van. WNL heeft geen mensen met kwaliteit.

Gast
Warmoes
augustus 24, 2020 14:47

Calm down @Arseen, Kristel brengt gewoon een sappig detail waar wij MC-lezers mede deze site voor bezoeken, dat weet jij, dat weet ik. Have a nice day.

Gast
Grodon
augustus 24, 2020 14:36

Jippie. Wegwezen !

Gast
o.p. lichter
augustus 24, 2020 14:30

Waarom denkt nou niemand aan hennnie huisman .

Gast
Arseen
augustus 24, 2020 14:30

Kristel
ma 24 aug 2020 om 13:44,

En wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Het maakt het alleen erger. Dat geeft maar weer eens aan wat de NPO eigenlijk voor een bedrijf is en welke censuur er wordt toegepast en hoe je jezelf binnen de mal van deze staatszender met Berlusconi trekjes hoort te gedragen. Zeg dat maar tegen je vriendin die het dan weer heeft van een man die getrouwd is met het Rijksmuseum en wiens oom dan weer de Montmartre is.

En voelt het nu alsof je scoop met ons deelde?? Boeiend.

Gast
Jezus
augustus 24, 2020 14:21

Wat een goed nieuws! Nu kan ik weer een dag extra naar op1 kijken zonder mij te ergeren

Gast
Master Beer
augustus 24, 2020 14:20

Nou Sander Schimmelpiemel, zet je puntmutsje maar weer op en rot op terug naar kabouterland.

Gast
HBaz
augustus 24, 2020 14:18

Die komt op mij heel onzeker over. Daar komt volgens mij dat gebrom vandaan.

Gast
robb
augustus 24, 2020 14:17

Het is wnl dus dan is er maar 1 Rick Nieman .

Gast
Grace
augustus 24, 2020 14:14

Waar is Jeroen…

Gast
M
augustus 24, 2020 14:14

Ik erger mij ook aan azijnzeiker, maar daarom stop ik niet. Dan geef je de mensen juist hun zin, en dat feestje gun ik azijnzeiker niet.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen