Talkshowoptredens Diederik Gommers gecensureerd

Het ministerie van Hugo de Jonge heeft ic-opperhoofd Diederik Gommers tijdens de coronacrisis gewaarschuwd dat hij bepaalde dingen niet mocht uitspreken in talkshows op televisie. Dat zegt Diederik dit weekend in gesprek met de Volkskrant. Een hoge medewerker van Hugo’s zorgministerie belde Hugo op over zijn publieke optredens in talkshows als Jinek en Op1. “Die ambtenaar zei tegen mij: je mag bepaalde dingen niet zeggen, want je hebt nu een positie van landsbelang.”

Daar schrok Diederik best wel van. “Ik realiseerde me toen wel: jongens, wat is dit voor gekkigheid? Mensen die mij vertellen wat ik wel of niet mag zeggen – dat past niet bij mij.”

Diederik mocht niet vrijuit praten. “Het ging over de leeftijdsgrens op de ic, en dat ik het daarover niet eens was met de minister. Het was volgens die ambtenaar niet de bedoeling dat ik dat keihard op tv zou zeggen.

Die confrontatie met Hugo’s ministerie wekte woede op bij de ic-baas. “Ik werd kwaad. Maar ik dacht er ook over na. Waarom is mijn mening zo belangrijk? Ik ben onafhankelijk, ik bepaal zelf wat ik wel en niet zeg.”

1.600 ic-bedden

Het was niet zijn enige confrontatie met Hugo. Tijdens het kamerdebat op 26 maart, toen Hugo kritiek kreeg omdat hij niet kon beloven dat er aan het eind van de week genoeg ic-bedden zouden zijn, kreeg Diederik ook een appje.

Diederik werd dringend gevraagd te bevestigen dat er aan het eind van de week 1.600 ic-bedden zouden zijn. “Terwijl ik dat ook niet wist en geen invloed heb op beschikbare ic-bedden. Toen dacht ik: het moet dan maar. Als dat zo ongelooflijk belangrijk voor De Jonge is, dan zeg ik wel dat er zondag 1.600 bedden zijn.

Hugo wilde verantwoordelijkheid afschuiven. “Meteen daarop zeiden ze: oké, wil je dat even in een WhatsApp bevestigen?

Gommers heeft het bevestigd“, riep Hugo daarna tijdens het debat.

Fidan

Het interview wekt verbazing op bij Op1-presentator Fidan Ekiz, die vanavond een groot tv-interview heeft met Mark Rutte. “Hoe is het eigenlijk mogelijk dat de Volkskrant een keihard inkijkje niet brengt als groot nieuws? Nieuwsfeiten verstopt in een groot verhaal over ‘solidariteit tussen generaties’.. Of mis ik iets? Kennelijk vinden ze censuur en politiek bedrog heel normaal.

Foto: NPO

66 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Joop de viroloog
juli 12, 2020 23:40

Ons land wordt geregeerd door ambtenaren dat is al jaren bekend. de politiek mag als trekpop fungeren.

Politiek is zo onbetrouwbaar als wat. dat zien we hoe slecht Dutchbat III is verdedigd. Hoe kom je erbij om 18- 19 jarigen daarheen te sturen en dat doen ze nog steeds.

Dan een VN die geef rugdekking gaf, maar wel een oordeel heeft over zwarte piet.

En het hele covid-19 verhaal heeft slechte spindoctors etc, want niemand snapt er nog iets van.

Gast
Jantje
juli 12, 2020 22:55

En terecht. Hoeveel respect is ook heb voor de man in wat hij heeft gedaan in de corona crisis. Hij gaat niet over leeftijdsgrenzen. Dat is aan de politiek. Het is ook heel normaal dat er overleg is tussen vooraanstaande mensen in een crisis en dat je niet zo maar van alles in de media gaat slingeren omdat alles op een goudschaaltje wordt gelegd omdat hij op dat moment een autoriteit was “Dat ben ik niet gewend” ja dat zal wel maar niemand was dit gewend.
Ik denk dat Diederik een lange vakantie moet nemen en ff uit de media moet blijven

Gast
man pan
juli 12, 2020 19:32

@010
Onzin, iedereen mag zeggen wat hij/zij vindt. Dus Johan Derksen mag als voetbaldeskundige over iedereen een mening hebben en Gommers niet?

Gast
Vertaler
juli 12, 2020 19:07

@Het vrije woord.
Wit in plaats van blank gebruiken is dom en racistisch.
Denk aan white power.
Maar jij gebruikt zelf ook een dom activistisch woord, namelijk ‘roots’.
Dat is in het Nederlands ‘wortels’. Ook een goed alternatief is het Duitse woord voor wortels: Mohren.

Gast
010
juli 12, 2020 18:38

Meneer Gommers vind ik een aardige man en toen het ging spannen met het aantal ic-bedden en hij vertelde dat hij in de auto wel eens zat te huilen vanwege de problemen vond ik dat niet onprofessioneel maar sympathiek, een dokter is ook maar een mens. Toch kan ik me voorstellen dat een dokter weinig ervaring heeft in publieke optredens en dan dingen zegt waarvan een bewindsman zegt dat het niet verstandig was. Net zo goed dat hij op tv zich begon te bemoeien met de Derksensoap. Moest hij niet doen want hij was als arts uitgenodigd om te spreken over de coronaproblematie en niet over zijn mening over Johan Derksen. Net als die viroloog die bijna dagelijks de ondergang van de wereld zit te voorspellen en nu ineens als jurylid aan een spelletjesprogramma mag meedoen.

Gast
Den Donder
juli 12, 2020 18:33

@Het Vrije Woord
Wind je niet zo op. Wit is gewoon een gemakzuchtige vertaling uit het Amerikaans. Meestal zijn die mensen zo weinig ontwikkeld dat ze het woord blank alleen maar kennen van de vla.

Gast
Het Vrije Woord
juli 12, 2020 17:30

Domme BLANKE man, Gerda!!! Wit is nl. géén huidskleur!! Dat zichzelf eerst zwart, toen donker en nu opeens ehhh…‘mensen van kleur’ noemenden eísen dat blanken zich ‘wit’ gaan noemen, is natuurlijk volkómen absurd! Snééuw is wit, onze huidskleur lijkt daar in de vérste verte niet op!! De Nederlandse taal heeft een uitstékend woord voor de kleur van onze huid: b l a n k. Dat ‘mensen van kleur’ en mééheulende kruipers dat woord n.b. uit onze vocabulaire willen schráppen (!) lost het échte probleem van veel (zéker niet alle!) mensen met Afrikaanse roots niét op: en dat is een niet benoémd maar altijd overschrééuwd minderwaardigheidscomplex… Sorry, maar hypocriet gegoochel met woorden, straten & tunnels gauw een andere naam geven, nóch flink dokken, doen dit echt niet als bij tóverslag verdwijnen!! Goddank hebben tálloze anderen met dezélfde roots wél eigenwaarde en trots!! Zíj zijn degenen die niét blijven weeklagen over het slavenbestaan van hun vérre voorouders en ons állen anno 2020 de wandaden áánrekenen van de voorvaderen een héél klein deel van de NL-bevolking… Deze zelfbewuste mensen hebben de kánsen die hen in Nederland geboden werden en worden, benút en zijn volwáárdige leden van ons aller maatschappij!!! Overigens zijn die straatarme zwarte voorvaderen gevángen door de beruchte Ghanese slavendrijversstam de Ashanti en gekétend, soms gekóóid door de jungle naar de haven gedreven en daar verkócht aan o.a. Hollanders, die hen naar de Amerika’s hebben vervoerd. Voor wie het nog niet weet: zowel Akwasi als Afryie plus het mérendeel van de Ghanezen in NL zijn ‘trotse’ nakomelingen van die Ashanti…

Gast
123
juli 12, 2020 17:03

Fidan wordt écht de nieuwe Jinek, dat geloof ik echt. En ik zie haar, anders dan Jinek, niet zomaar voor wat extra poen naar een commerciële zender gaan. I ❤️ Fidan!

Gast
G.ossip
juli 12, 2020 17:03

Ja Wolter,en als Hugo Un de Jonghe hem v4aagt doet hij het ook,maar de Uber Narcist de Jonghe vraagt Wopke nooit omdat hij met zijn van Bommels schoenen alleen Nederland naar de k.l.o.t.e wilt helpen.

Gast
Wolter
juli 12, 2020 15:44

DEN HAAG – Wopke Hoekstra is bereid als minister of premier deel te nemen aan een volgend kabinet als Pieter Omtzigt lijsttrekker wordt. Dat laat hij weten aan De Telegraaf.

Gast
Boerenverstand
juli 12, 2020 15:16

Politici die doen alsof ze adviezen van deskundigen opvolgen, maar wel eerst bepalen wat die deskundigen moeten zeggen. Goh, verrassend hoor. Dat
Rutte en De Jonge continu liegen om hun eigen fouten mbt de coronamaatregelen weg te poetsen, en dat de NPO daar volop aan meewerkt, daar hebben velen op deze website en andere websites al op gewezen. Wanneer wordt de rest van Nederland eindelijk eens wakker.

Gast
G.ossip
juli 12, 2020 13:51

Brief van Jan aan Hugo gelezen,Hugo is puur kwaadaardig maar dat hebben de leden van het CDA niet door,en de meeste stemmers ook niet.

Gast
Dreumes
juli 12, 2020 13:40

@Chelsey
zo 12 jul 2020 om 11:33

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Gast
Sjaak trekhaak
juli 12, 2020 13:25

Wauw ik hoop zó dat omtzigt de nieuwe lijsttrekker wordt

Gast
robb
juli 12, 2020 13:22

Populisme kijk naar Italie daar zijn ze al jaren aan de macht ze storten het land in de afgrond , gelukkig hebben wij Rutte 1 gehad en nu 2 daardoor heeft Hoekstra nu diepe zakken , geef mij maar de oude partijen die weten hoe het moet , ook als hun kiezers weglopen doen ze wat nodig is.

Gast
Een ander geluid
juli 12, 2020 13:17

Marcel van Roosmalen zei:
“Hugo de Jonge wil ons allemaal het zwijgen opleggen en hij oefent alvast met de bejaarden”.
Bruno Bruins was te eerlijk te integer die moest weg.

Gast
Xxx
juli 12, 2020 13:08

Hugo die even miljoenen stort naar Lady Gaga haha….
Hij is gewoon lid van hetzelfde satanische zieke clubje..
Als Volkert iemand kapot had moeten schieten was het Hugo wel.

Gast
Logicus
juli 12, 2020 12:44

@Matthijs Zelf
Als rechts geen valide tegenargumenten heeft, schreeuwt men meestal betutteling! Als links geen tegenargumenten heeft, gebruiken ze automatisch het holle woord ‘populisme’ om zo een hele bevolkingsgroep als ‘deplorables’ weg te zetten.

Gast
Matthijs Zelf.
juli 12, 2020 12:41

Wyatt gelukkig zijn de PVV/FvD domme mensen in de minderheid.

Gast
robb
juli 12, 2020 12:40

Ik heb Diederik Gommers hoog zitten maar ik begrijp het kabinet ook wel soms is een leugen om de bevolking rustig te houden geaccepteerd .

Gast
Harry
juli 12, 2020 12:35

Hugo de Jonge ontkent dit hele verhaal

en laat vragen naar wie hij een appje

mag sturen om dit extra te bevestigen

Gast
Wyatt
juli 12, 2020 12:19

Alleen simpele mensen trappen in populisme. Gelukkig zijn de dommere mensen in de minderheid.

Gast
Matthijs Zelf.
juli 12, 2020 12:11

Van de 12 miljoen stemgerechtigden moeten dik 10 miljoen niks van populisme hebben, dus PVV en FvD zullen moeten vechten om de restzetels.

Gast
Vonzipper
juli 12, 2020 12:08

@Marc

Medewerker bij de service balie van de Gamma in Blokzijl dan.. ook goed

Gast
Logicus
juli 12, 2020 12:05

De Jonge heeft de bejaarden laten stikken en heeft zorginstellingen verboden mondkapjes en testkits te laten gebruiken, terwijl er honderduizenden op voorraad waren. Werd teruggegfloten door de EU omdat hij met andere landen honderden miljoenen wilde steken in een niet-bewezen effectief medicijn.
Wil een app invoeren die onethisch is en ineffectief is en die nu na vele aanpassingen helemaal geen zin meer heeft. Hij wilde de politie altijd het recht geven woningen binnen te vallen. Kortom; hij doet alles verkeerd en wil een politiestaat. Vandaag bij ‘Briefje van Jan’ krijgt hij ook zeer terecht een veeg uit de pan.

Gast
Marc
juli 12, 2020 12:00

@vonzipper

U beledigt Brezan!

Gast
Keet
juli 12, 2020 12:00

wanneer worden burgers nou eens wakker, dit is aan de orde van de dag van grote zaken tot kleine zaken, van welke regerende partij dan ook en van alle tijden. De politiek vertelt je nooit alle feiten zoals ze echt zijn ten zij het hun uitkomt. Burgers onwetend houden is aan de orde van de dag.

Gast
Piepmuis2
juli 12, 2020 11:55

Piepmuis iig zo stemmen dat een antal figuren voorgoed plaats maken, uit het pluche ermee.
Tijd voor een nieuwe wind.

Gast
Vonzipper
juli 12, 2020 11:55

De jonge is een ideale filiaalmanager voor de Brezan in Culemborg of Schagen. De rest is veels te hoog gegrepen.

Gast
Wyatt
juli 12, 2020 11:53

Piepmuis ben je niet goed ofzo? Dat zijn partijen voor tokkies, racisten en ander soort gespuis.

Gast
marc
juli 12, 2020 11:50

Ben benieuwd of de “helden ” van Nieuwsuur De Jonge fileren

Gast
Piepmuis
juli 12, 2020 11:49

Volgend jaar maar eens verstandig stemmen. PVV of FVD

Gast
Matthijs Zelf.
juli 12, 2020 11:47

Als je zo zwaar gehersenspoeld bent als Chelsey e.a dan ben je een gevaar voor de normale samenleving en moet je door de GGZ 24 uur in de gaten worden gehouden, en mag je nergens aankomen.

Gast
Chelsey
juli 12, 2020 11:33

Voor de Nederlandse regering is het net zoals voor de overgrote meerderheid van de regeringen op de wereld gewoon slikken of stikken. Wil men straks kunnen meeprofiteren van de technologosche vooruitgang van de Nieuwe Wereld dan zal in deze mondiale overgangsfase waarin de wereld zich nu bevindt moeten gaan worden gestuurd in die richting, of men dat nu wil of niet! Het verleden dient als referentiekader voor de gemaakte fouten. Immers regeren is vooruitzien, stil blijven staan is daarbij geen optie daar tijd niet stil staat. Evenmin vasthouden aan oude achterhaalde gewoonten en gebruiken. Daar ontkomt een ic-opperhoofd zoals Diederik Gommers dus ook niet aan, evenals zijn uitspraken. Zelfs niet wanneer hij die doet in een late night talkshow die ertoe doet, bij de NPO Op1 dus!

Gast
Matthijs Zelf.
juli 12, 2020 11:29

De val van het kabinet? de VVD staat vast op 42/44 zetels die blijven wel zitten kijk Peilingwijzer, Met een draagvlak van 78 zie ipos.

Gast
Sender
juli 12, 2020 11:26

Hoge kijkcijfers(?) denk ik zo.
Goede gespreksleiders.
Een premier, als altijd amicaal en toegankelijk. Serieus, voorspelbaar in een vriendelijke setting. Een serieus geprek met Rutte gelardeerd met wat ‘lach of ik schiet ‘ momenten.
Eigenlijk hoef je niet te kijken.

Gast
joke wildschut
juli 12, 2020 11:20

Zou dit spelletje nooit mee willen spelen. Eerlijkheid duurt het langst,heb dit dan

ook heel duidelijk aan mijn kinderen meegegeven.Zij varen hier goed bij.

Gast
Jaap
juli 12, 2020 11:16

Je hebt ook nog zoiets als vertrouwelijke gesprekken waarbij het soms verstandig is om iets niet te zeggen, of heb ik het mis? En dan achteraf toch naar buiten brengen!

Gast
mcp
juli 12, 2020 11:15

@G.ossip

“Ik ben voor de val van het kabinet”

Dat is niet voldoende, als ze vallen komen ze, als ze de tijd rijp achten, weer terug in maatschappelijke, institutionele of bedrijfsmatige sleutelpositie. Of als burgemeester, commisaris enz.

Ze moeten niet slechts vallen maar als kankergezwel permanent weggesneden worden om nooit meer terug te komen uit ons lichaam wat Nederland heet.

Gast
D.Dil-Emma
juli 12, 2020 11:05

Hugo is een narcist en een leugenaar. Daarom uitermate geschikt voor de politiek. Als je op hem stemt, weet je dat je belazerd wordt. Daarom stemden we ook jarenlang op Rutte. We willen blijkbaar niet anders.

Gast
G.ossip
juli 12, 2020 10:54

Ik ben voor de val van het kabinet.

Gast
Bert
juli 12, 2020 10:53

De Jonge en Rutte hetzelfde laken een pak, de Jonge zo mogelijk nog gladder

Gast
Bert
juli 12, 2020 10:49

Hugo de Jonge is een machtspoliticus, hij ruikt de macht, wil premier worden,
Minder erg dan Baudet, maar toch
Denk na in het stemhokje als je voor deze gladde machtsmannetjes kiest, zul je het merken
Alles glijd nog verder af dan ’t nu al doet,
De zorg, cultuur, politie, die met veel te weinig geld hun werk moeten doen
Denk na

Gast
Ron
juli 12, 2020 10:45

Dit is echt breaking news inderdaad. Ben benieuwd wat de verklaring is van Rutte vanavond hij is immers ook verantwoordelijk voor deze hele wereldwijde klucht, maar die zal het wel weer af doen met 1 van zijn vele dooddoeners en wegwuif reacties van hem.

Gast
Piet
juli 12, 2020 10:44

Weer te lezen dat de regering ons onder de duim wilt houden en volop propaganda doen en in Maart stemmen ze weer allemaal op deze partijen
Zo als nu ook gaat met die racisme debat, alles is propaganda door de regering en de media
Helaas trappen goedgelovige mensen hier in
Als deze corona maatregelen echt helpt en goed is en die landen deze maatregelen ook doen, hoe kan het dan zo zijn dat die corona in die landen terug komt?,

Gast
Wolter
juli 12, 2020 10:42

Ik vergeet nooit een uitzending van Pauw van enkele jarengeleden.

Een paar vrijwilligers op een vraag van Pauw.

Hugo was een mooi weer wethouder die even langs kwam in een wijk voor de media en was een uitje voor hem

Hij liet alle oudjes in de kou staan volgens deze vrijwilligers.

Gast
Sender
juli 12, 2020 10:41

Ik kan het niet nalaten en post het toch nog maar een keer.

Een eigen mening ten aanzien van de ‘demonstranten’ is natuurlijk toegestaan.

https://www.youtube.com/watch?v=iTIT8RPrp5A

Gast
mcp
juli 12, 2020 10:39

Ondertussen zorgt de minister van propaganda, Shula Rijxman Riefenstahl – Goebbels voor de juiste toon in het correcte kader.

Gast
Sender
juli 12, 2020 10:36

Truus
zo 12 jul 2020 om 9:46

Ik hoop dat iedereen zo verstandig is in Maart 2021 bij de Tweede Kamer verkiezingen. De keuze voor een nieuwe partijeider van het CDA wordt ‘beslecht’door de leden van het CDA.
Er zijn nog twee kandidaten over nadat ook Keijzer gisteren is afgevallen. Alhoewel niet gelovig bid ik dat van de twee overgebleven kandidaten de Jonge de volgende zal zijn op weg naar buiten, verloren van Omtzigt.
Ook straks in Maart 2021 zal ook de kiezer in den lande wakker goed na moeten denken en de zo charismatische, welbespraakte man niet het toch het voordeel van de twijfel moeten geven.
Het is inderdaad een wolf in schaapskleren, zeker ambitieus en van de grote stappen snel thuis. We zagen het eerder aan de App ( uit zijn koker) die zo ongeveer gisteren diende te worden ingevoerd . Exact zo ging het met de wijziging van de Grondwet en nog een paar voorstellen. De man letterlijk (op tv) van Rutte wilde snel naam en faam maken. Maar beste man, het is inmiddels 2020 en de burger is net iets slimmer dan je dacht en slikt niet alles voor zoete koek. En dat is maar goed ook.
De kerken zijn zo ongeveer leeggelopen, iedereen kende het verhaaltje ondertussen wel. Maar de zo brave christelijke partijen dwingen hun regels nu af via de politiek. Blijf waakzaam mensen.

Gast
Denk Na
juli 12, 2020 10:36

We hebben hier te maken met de grootste scam van de afgelopen eeuwen, dat moge nu wel duidelijk zijn inmiddels. Maar waarom die verontwaardiging van Ekiz omdat De Volkskrant dat even in een bijzinnetje zet deze opmerking van Gommers. Het wordt toch gemeld. Aan jullie de taak om Rutte eens helemaal af te schieten vanavond! Oh wacht…
Die de Jonge is een wolf in schaapskleren, I hate to say I told you so. Laten voor het CDA hopen dat Omzigt het wordt van de week anders klopt er echt iets niet in dit land.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen