RTL is optimistisch: ‘Markt herstelt na harde klappen’

Geplaatst op wo 01 jul 2020 om 14:00

Waar John de Mol al aan het begin van de covidcrisis koos voor de paniekkoers, blijft RTL Nederland verfrissend optimistisch. De klappen waren fors, maar er is herstel en een reorganisatie is niet nodig. Dat heeft algemeen directeur Sven Sauvé gezegd bij het Cross Media Café, meldt Nederlands MediaNieuws. De markt is zich volgens Sven al aan het herstellen. “Dat ging heel hard en had een behoorljike impact. We houden met drie scenario’s rekening“, zegt de mediaman.

Het meest optimistische scenario is een herstel in V-vorm, daarna volgden de U-vorm en de L-vorm. “Ik twijfel of een V-scenario met een snel herstel aan de orde is. Een U-shape of L-shape is ook mogelijk. Wij houden met een U-shap herstel rekening. Dat is minder negatief maar we staan niet te jubelen.”

Er heerst nou ook weer geen hosannastemming, zegt Sven. “Wat we nu aan averij oplopen zal enige tijd duren, voor het opgelost is“, zegt hij. Maar: “Er is geen reden tot een reorganisatie.”

RTL maakte aanvankelijk gebruik van de NOW-regeling waarbij de overheid salarissen doorbetaalde, maar van de nieuwe regeling die sinds 1 juni geldt is géén gebruikgemaakt.

Nieuwsuur-bekendheid Mathijs Bouman denkt dat we alle reden hebben om optimistisch te zijn. “Na de val in maart en april van zo ongeveer elke macro-economische indicator, gaan de cijfers nu juist harder omhoog dan verwacht. Nee, dat is nog geen bewijs van V-vormig herstel. Maar na maanden van onmachtig staren naar dalende curves, geeft het toch een gevoel van opluchting“, zegt hij op zijn weblog.

Foto: RTL








20 Reacties op “RTL is optimistisch: ‘Markt herstelt na harde klappen’”


  1. Arie

    Volgens mij werkt Mathijs Bouman al sinds een paar jaar voor Nieuwsuur en niet meer voor RTL-Z.

  2. Amunet

    De harde klappen vallen bij Talpa…

  3. Nelson

    RTL reorganiseert stilzwijgend.

    Er zitten er al heel veel op de bank. Alleen de Bobo’s mogen blijven bij RTL.

  4. Fox Mulder

    Hé Ruud lees je mee?

  5. MolTalk

    Bullshit. RTL heeft ook fors gesneden, maar ze houden dat onder de pet.

  6. Verfrissend en vernieuwend RTL?

    Het gaat financieel zo goed met RTL dat ze alleen nog maar uitgemolken formats en herhalingen uitzenden.

  7. Patty Poep

    Zo een herstel van de advertentiemarkt zegt me niks.
    Mijn kringspier herstelt van een stevige sessie figuurbouten op de salontafel, ik voel me onteerd en uitgerekt en met die advertenties kan ik m’n doos niet afvegen.

  8. Jean

    Als je bij RTL werkt en bovenstaande “outsider” reacties leest komen die niet zo heel erg intelligent over ;)

  9. BREAKING!

    SBS6 heeft de wansmaak van de talentenjachten helemaal te pakken. Daarom komen ze na We want more met een nieuwe: Hit the road.
    LEES OOK

    We want more knalt uit startblokken bij SBS6
    Zoals de naam Hit the road al doet vermoeden, is het programma niet in de studio maar op de weg. De zangtalenten doen hun auditie in een auto met verschillende bekende artiesten achter het stuur.

  10. Door

    Kees & Co verlengen naar 10 afleveringen per seizoen kan handig zijn, 13 was ooit de gewoonte. 13 afleveringen 1,2 miljoen kijkers houdt die serie echt wel vol hoor.

  11. Dillan1986

    Wel als het seizoen klaar is voor eind april. Kees & Co heeft inderdaad potentie.

  12. MC bezoeker 27

    De comeback van Kees & Co was het eerste seizoen even wennen, maar dat mag je inderdaad wel een geslaagde terugkeer noemen. Afgelopen seizoen was erg leuk! Dit is nou wel iets waar je een lange serie van kunt maken.

  13. Kees en Co een succes?

    Het was een schim van dat wat het ooit was……
    Ook qua kijker aantallen.

  14. Actiegroep Stop Herhalingswaanzin Talpa TV en RTL

    Als het zo goed zou gaan, waarom dan zo’n gebrek aan durf en creativiteit?
    En minachting van de kijkers.

  15. Chelsey

    Gelooft u het nou zelf ook nog Meneer Sauvé of doet u alleen alsof en speelt u mooi weer? Nee, … u weet écht niet met welk scenario u strakjes te maken gaat krijgen? Nou, … in uw geval zou ik maar alvast rekening gaan houden met worstcasescenario L van (L)uxembourg (r)epeat (t)élévision. Hopelijk ontgaat het u niet dat deze formulering een diepere betekenis heeft?

  16. Johm

    Jeetje dit komt wel hard aan bij de Talpa vriendjes.

  17. Joop55

    Dat is nogal (hopelijk) gauw na een crisis hè , Pipo.

  18. Albert

    Kan er geen hoe is het nu afleveringen komen van het Spaanse en Italiaanse dorp nu er geen nieuwe dorp komt dit jaar.

  19. FonsW

    Sven heeft weer zijn ingestudeerde PR verhaal verteld. Dat kan ie goed. Denk dat ie zelf rekening houdt met een scenario waarin RTL Group hem gaat vervangen voor een echte strategische leider.

    RTL heeft wel gereorganiseerd, alleen noemen ze het nu ‘natuurlijk verloop en afvloeien’. Feit blijft dat veel afdelingen effectief zijn gehalveerd tijdens de Corona crisis. De klappen komen dubbel zo hard aan.

    Het nieuwe sales apparaat is nog steeds in wording en is nog lang niet zo innovatief en effectief als Sven wenst. Kan ook niet anders met dat fossiel Rozenstrate aan het hoofd. Digitaal slaat RTL nog steeds geen deuk in een pakje boter. Sven meent sterke merken te willen bouwen, maar heft de ene na de andere website op om ze in RTL Nieuws te parkeren.

    Ja, parkeren, want in september komt er een “nieuw” RTL.nl. Lekker handig voor de consument dat parkeren. En iedereen die dekt dat RTL.nl innovatief en veelzeggend zal zijn, zal bedrogen uitkomen. Het handjevol developers dat RTL Nieuws bouwt en onderhoudt, moet RTL.nl er even bij doen. Is dat de manier om een sterk merk te bouwen, Sven?

    Gelukkig is er er nog Videoland. Wetende dat er steeds meer keuze is voor de consument, meent Sven dat Videoland niet 1, niet 2, maar 3 verschillende abo vormen moet gaan aanbieden. Wederom erg verhelderend. Waar de consument eerst gratis keek via RTL XL met een registratie, moet ie nu een laag bedrag betalen. Wordt 4,99 volgens bronnen. Dat gaat het videovolume niet ten goede komen.

  20. Pipi Radiokaus

    Wat een luie joker runt deze site toch. Iedere dag weer Talpa bashing begint te vermoeien. Beetje boos op ze meneertje MediaCourant? Talpa maakte GEEN gebruik van de overheidsregeling en RTL heeft net zo hard gereorganiseerd. Misschien wel zo netjes als je het bij de feiten houdt hier.

    Maar ja, bij RTL zwaait John niet het scepter….

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.