NPO last twee shows in: NL voor Suri, NL tegen racisme

NPO 1 gooit de programmering volgende week om voor twee ingelaste tv-shows. ’s Lands grootste televisiezender brengt woensdag de benefietshow Nederland voor Suriname op de buis, en op zondag de show Nederland tegen Racisme. Dat heeft de publieke omroep laten weten. Het is de bedoeling om veel kijkers te bereiken: Nederland voor Suriname met Jörgen Raymann en Humberto Tan staat direct na het Achtuurjournaal. De tv-kijkers zullen worden opgeroepen geld te doneren.

Wat krijgen we te zien? “Nederland voor Suriname wordt een warme show met bijzondere optredens en ontroerende verhalen, waarbij geld wordt ingezameld om een humanitaire ramp te voorkomen.”

Natuurlijk mag er ook gelachen worden, aldus de NTR. “En er zal een bijzondere gast de eindstand van de inzamelingsactie onthullen.”

Jörgen Raymann zegt: “De huidige crisis treft vooral de gewone Surinamer buitengewoon hard. De verbondenheid en bijzondere band tussen Nederland en Suriname bestaat al heel lang en zal blijven bestaan. Laten we elkaar helpen.

Suriname heeft het momenteel lastig vanwege de economische gevolgen van het coronavirus. Begin mei bracht NPO 1 ook al een benefietshow voor de Antillen, maar die werd erg slecht bekeken.

Racisme

Door naar de zondag: dan is het bij de NPO tijd voor een themadag tegen racisme. “Discriminatie, racisme; alle vormen van uitsluiting tolereren wij niet. Nu niet, nooit niet. De Publieke Omroep is er voor iedereen; hier worden alle geluiden gehoord. Want luisteren naar elkaar brengt ons verder. En dat is wat we gaan doen op onze themadag op 12 juli”, aldus bestuursvoorzitter Shula Rijxman.

Wat krijgen we te zien? “Denk daarbij aan een groot debat in de avond op NPO 1, documentaires op NPO 2 en aandacht voor het thema in talkshows en andere programma’s die dag.”

Het blijft natuurlijk niet bij één themadag, zegt Shula. “Ik heb het al jaren gezegd en zal dat ook blijven doen. We moeten diverser worden in al onze uitingen. Onze omroepen zitten in de haarvaten van onze maatschappij en de weerslag daarvan zal ons publiek blijven zien en horen.”

We houden het gesprek gaande. Want juist als je gevoelens en ervaringen zelf misschien níet herkent, kun je er wel respect en empathie voor tonen. Alleen zo kan een samenleving vooruit. Een samenleving die nu een streep zet, opstaat en zegt: Nederland tegen racisme.

Foto: Hunk, KRO-NCRV

117 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Benjamin
juli 7, 2020 13:14

Met dank aan plunderende en schreeuwende BLM die een crimineel heilig verklaard, met dank aan een clubje deugende BN’ers voel ik me zeer ver verwijderd van alles wat met dit zogenaamd racisme te maken heeft. Nederland is heel goed en rijk land waar de meerderheid blank is dus dat betekent dat je meer blanke medewerkers hebt binnen organisaties. De vraag waarom men bepaalde mensen met een migratie achterrond liever niet in dienst wil nemen is/wordt nooit gesteld. Wat is is er gebeurd, waarom is dat? Heeft men minder gunstige ervaringen? Ga dat eens uitzoeken in plaats van bedrijven publiekelijk via een kliklijn aan de schandpaal te willen nagelen.

Ook blanke mensen worden gediscrimineerd op leeftijd, uiterlijk enz. Ook zijn er meer dan genoeg blanke gezinnen met een achterstand die niet tot de top 600 behoren zoals je dat ziet bij Marokkanen.

Suriname is een failliet corrupt land geworden en dat is heel erg voor de mensen die daar leven. Dat geldt ook voor de corrupte Antillen. Ze kunnen het gewoon niet, ze lijken daar de competenties niet voor te hebben en maken er een zooi van. Waarom moet dat racistische Nederland helpen? Ze klagen staan aan been over onze voorwaarden, ze willen alles gratis en zo werkt het helaas niet.

U snapt het al, ik ga niet kijken. Netflix heeft weer spannende series.

Gast
Griet kietelaar
juli 2, 2020 19:54

Mijn tv gaat op die 2 avonden mooi op ZWART

Gast
Bram
juli 2, 2020 14:55

Afgelopen tijd is er alles behalve sprake van verbinding. Kloof wordt juist door deze doorgeslagen racisme hysterie alleen maar groter. Ik kijk met andere ogen naar zwarte en gekleurde mensen met de vraag ben jij ook zo’n klager en wentel jij je ook in slachtofferrol en dat heb ik nooit eerder zo gehad.

Verder is het genoegzaam bekend dat in de Surinaamse an Antilliaanse gemeenschap veel alleenstaande moeders zijn met meerdere kinderen van veelal verschillende vaders. De uitkeringsafhankelijkheid is groot. Dat is niet de schuld van de blanken dat is eigen schuld. Dat geldt ook voor mensen die kiezen voor 6 kinderen op een te kleine bovenwoning. Ga heen met je geklaag en ga anders je heil zoeken in een ander land. Moet je eens zien hoe snel ze terug willen naar dat racistische Nederland die klaar staat met subsidies, uitkeringen, begeleiding, toeslagen, scholing, vrijheid van meningsuiting enz.

Gast
Mark
juli 2, 2020 14:52

Daar gaan de 800.000 – 900.000 kijkers voor de detective op woensdag. Blijven nog hooguit 400.000 – 450.000 kijkers over voor benefiet. Op zondag idem dito: als ze nu maar zo slim zijn om dat op de plek van Sewing Bee te zetten, daar kijkt toch niemand naar. Bake Off moeten ze laten staan op de zondag. Maar kom op, racisme show, is nóg minder kijkers dan Sewing Bee. RTL en SBS profiteren ervan.

Gast
Henk
juli 2, 2020 11:45

Het is allemaal show, positieve discriminatie neemt toe en mensenlevens worden hierdoor geknakt. Al tientallen jaren.

Gast
Dominee Pietermans
juli 2, 2020 11:10

Nederland is een zeer gul land waar iedereen de kans krijgt. Racisme komt overal voor ook in dat failliete en corrupte Suriname, ook in dat dictatoriale Turkije en corrupte Marokko.

Als bepaalde mensen geen stageplek vinden is het zaak om je af te vragen waarom dat zo is? Kijk even naar Opsporing verzocht en dan weet men wel wat ik bedoel.

De top 600 kunnen we – afgaande op de cijfers en berichtgevingen – opschalen naar een top 6000.

De drugs maffia is de baas in Amsterdam. Uitgeprocedeerde asielzoekers krijgen alles gratis en mogen panden kraken en dan nog zijn ze niet tevreden.

Het racisme debat is lachwekkend. Joden en homo’s moeten uitkijken bij juist die groep die zich zo gediscrimineerd voelt. De wereld op zn kop en men blijft gewoon wegkijken of hangt een regenboogvlag op en dan is alles weer goed.

Gast
jumbo
juli 2, 2020 11:01

Al vele tientallen jaren lang leveren autochtone Nederlanders in om de Nieuwe Nederlanders huis, bed, bad, banen en een toekomst te geven. Dat wordt totaal genegeerd. Systematisch zijn we al die tijd verarmd, maar met toestemming, omdat we de redelijkheid zagen. Nu wordt net gedaan of dat allemaal niet het geval was, en zijn we de ultieme racist. Dat klopt helemaal niet. Deze show is ook weer gestoeld op zo´n veronderstelling. Niets mis met Rayman verder. Er zal niet veel geld binnenkomen, ben ik bang.

Gast
Claire
juli 2, 2020 10:58

Laten die selectief verontwaardigde moraalridders Jörgen Raymann en Humberto Tan het geld maar halen bij die crimineel Bouterse met zijn drugs geld die Suriname naar de kl&te heeft geholpen en zelf in weelde leeft!

Nu is is het racistische Nederland ineens wel goed?

Oprotten met je gezeik en natuurlijk kijk ik niet!

Gast
Captain Caveman
juli 2, 2020 10:46

Eerst wekenlang zeiken over racisme en nu lekker geld bedelen? Om het eventuele schuld gevoel af te kopen. Boerenslimheid. Niet helpen past meer bij de gelegenheid. Stuur maar een fax waarin wordt uitgelegd hoe je je eigen broek op moet houden! Graaier rayman zal het ‘ons’ suriname gevoel wel even geven? Het zelfde om een tv aktie op te zetten zodat elke Duitser in een Porsche Carrera 911 kn loeien in de heumat! Bidrmloze putten waar geen verantwoording voor wordt afgelegd. Dat is namelijk racisme en discriminatie krijgt men als standaard antwoord!

Gast
StefanV
juli 2, 2020 10:04

Dat we hier een inzamelshow voor Suriname organiseren, zegt veel over hoe “racistisch” we zijn. Het is redelijk verbijsterend om te zien hoe de NPO het racisme-thema maximaal uitmelkt, elke dag weer. Hele lappen tekst bij de NOS, extreem eenzijdige verslaggeving, voortdurende aandacht in de talkshows. En dat allemaal omdat een Amerikaanse draaideurcrimineel dood is.

Gast
John
juli 2, 2020 10:03

Sender,

Dat zijn bodemloze putten!!!!!!

Gast
Sender
juli 2, 2020 09:08

Hadden we in Mei eerst Jandino met een bedelshow voor de Antillen ( niet echt veel kijkers) krijgen we nu Rayman en Tan voor Suriname.
Ik ben geen Rutte aanhanger maar bij de problemen in Curacao sprak hij de woorden: ‘ „Curaçao is net een kopie van Spanje of Italië.” Nederland vindt dat de EU alleen miljarden via een noodfonds kan investeren in de door corona zwaar getroffen Zuid-Europese landen als zij hervormingen doorvoeren’…en extact zo geldt dat voor Suriname.
Een bodemloze put.

Gast
Suckerpunch
juli 2, 2020 08:54

Dus als Nederland de kant kiest voor Suriname is Nederland niet meer racistisch? Suriname is al een tijdje onafhankelijk van Nederland en Jörgen Raymann spreekt niet namens alle Surinamers.

Groetjes
Een Boeroe; blanke Surinamer dus, shoking hé? Die bestaan ook!

Gast
X
juli 2, 2020 08:47

Gaat geen mens naar kijken laat staan doneren.
Goed dat Rutte geen excuses wil uitspreken, waarvoor dan? Het schijnt dat hiermee ook weer geld gemoeid zou zijn voor deze bodemloze put olv een criminelen. Ik heb niks misdaan honderden jaren geleden. Kun je wel aan de gang blijven qua geschiedenis.
Wat betreft standbeelden en straatnamen: zet er wat uitleg bij dat deze mensen fout waren. Mij interesseert dat niet. Maar om de complete nederlandse geschiedenis uit te roeien, goed of kwaad, gaat mij te ver.

Gast
Tom
juli 2, 2020 07:45

Koningsdag 2 mio€
Intocht Sinterklaas intocht 2 mio€
Herdenking Slavernij 180 k€

Waarom hadden de talkshows na
hun zoveelste bashen van de Nederlandse
Witte Blanken zo weinig kijkers kijkers?

Gast
Ome Cor
juli 2, 2020 07:30

En als de doeko binnen is, steken ze daarna weer vrolijk de middelvinger op naar Nederland. Idem voor de ABC- en SSS-eilanden; handjes ophouden als het uitkomt maar geen voorwaarden hè.
En ja joh, verder helpen wij Griekenland, Italië, Spanje, Portugal en nog wat landen die hun reet hebben afgeveegd met Europese begrotingsregels en die nu de solidariteits-kaart spelen.
Zakkenvullers en toneelspelers zijn het.
Graag meer geld naar zorg, politie, onderwijs ipv naar die bodemloze putten.

Gast
Robert Jensen
juli 2, 2020 07:10

Nee joh, rassen bestaan niet (wel).

Gast
Saskia
juli 2, 2020 06:20

Bouterse in opdracht van de Surinaamse kiezer.
Dus laat zr maar lekker de klere krijgen.

Gast
Willie
juli 2, 2020 05:42

Bouterse heeft Suriname naar de afgrond gebracht. Moeten nu opeens witte racisten gaan doneren? Ik dacht het niet!!!!

Gast
Logicus
juli 2, 2020 02:05

@ Mike,Pot,1
Circa 25 procent van de NPOmensen hebben joodse wortels. Zoek maar op. Ruim 30 procent twintig jaar geleden. Slaveneigenaren in Suriname waren in meerderheid joods. Vandaar dat ze zoveel berichten over die slavernij. Niet per se uit schuldgevoel, maar omdat het familie is. Bijna alle creoolse Surinamers hebben namelijk joodse voorouders

Gast
Robert Jensen
juli 2, 2020 02:04

Shula Rijxmanb is een slissende asjkenaziem schlemiel en die zijn niet wit, ik ben wel wit en daarom een originele Noord- Europeaan. Mijn Zuid-Aziatische alterego is lichtbruin en heet Jensbaba.

Gast
jahoor
juli 2, 2020 01:17

Best bereid eenieder te helpen in nood. Suriname is een onafhankelijk land. Er wordt me iets teveel uitgegaan van een vanzelfsprekendheid dat wij hen ´moeten´ helpen. Er is ongelooflijk veel geld na de afhankelijkheid naar Suriname gegaan. Alles is verpatst, er is niet veel constructief gebruikt. Waar komt die vanzelfsprekende verplichting dan vandaan. Beetje vreemd.

Gast
1
juli 2, 2020 01:14

@Pot, moet je nagaan hoe dom er geeist wordt dat er witte baantjes naar zogenaamd zwarten gaan. Alsof Shula Rijxman een witte naam is. Wat een debielen.

Gast
Pot
juli 2, 2020 00:27

@Mike: Shula is niet blank hoor.

Gast
Mike
juli 2, 2020 00:25

Waarom zit Shula Rijxman daar nog steeds als bestuursvoorzitter van de NPO? De tijd van elkaar baantjes voor de witte elite toeschuiven heeft nu echt lang genoeg geduurd, wegwezen Shula! De NPO heeft behoefte aan vrouwelijk leiderschap van KLEUR.

Gast
Bromsnor
juli 2, 2020 00:24

Ik laat me geen schuldgevoel aan praten door de NPO. Heel de avond al bij die NPO. Een beetje meer de andere kant aan het woord laten mag van mij ook wel is een keer.

Gast
Harry
juli 2, 2020 00:05

Ik zeg:

Jörgen Rayman direct opnemen in de Canon en
een standbeeld voor vreemdganger Umberto Tan.

Gast
Marcel
juli 1, 2020 23:14

Gelukkig geen meerderheid in 2e kamer voor het aanbieden van excuses. Deze massa hysterie moet stoppen.

Gast
Logicus
juli 1, 2020 22:56

Umberto Tan als presentator? Die heeft een jaar geleden nog meegedaan aan een zeer onsmakelijke blackfacesketch.

Gast
Zo Eenzijdig
juli 1, 2020 22:18

Lachwekkend die NSO ….

Gast
The Henk
juli 1, 2020 22:16

NPO last twee shows in? Met een lasapparaat? Of bedoel je ‘NPO gelast twee shows in’?

Gast
Niet Kijken
juli 1, 2020 22:15

Vreselijke tv programma’s worden dit. Wij slaan, zoals gewoonlijk de staats tv over.

Gelukkig is er live top voetbal op de diverse Ziggo zenders en Beau op RTL4.

Gast
Daantje
juli 1, 2020 21:55

Dus huberto tan gaat dit presenteren? Hij valt vi aan, wordt uitgenodigd om niet over racisme te willen praten. En nu wel hier? Iemand net dubbel gezicht dus

Gast
Bart
juli 1, 2020 20:58

Niet mee eens

Gast
Teun-Arie van der Geelen-Coppens
juli 1, 2020 20:47
Gast
Simon Dekker
juli 1, 2020 20:33

Nee, rot op. Het enige gekleurde bij de NPO is hun bedreven politiek. Grafzooi graaiers.

Gast
Jeroen
juli 1, 2020 20:32

Ok… maar wat gaan we met dat geld doen ?

Gast
Rotterdammer
juli 1, 2020 20:26

Ik ga NIET kijken en verleng mijn abonnement op Netflix maar . Opheffen die NPO.

Gast
Tis wat
juli 1, 2020 20:23

Geen cent. Niets. Laat die dictatuur zijn eigen troep opruimen!!! Hoe bestaat het dat hier voor ingezameld wordt. En die npo wordt steeds irritanter. Rooie kliek.

Gast
Piet
juli 1, 2020 20:22

Gewoon geen programma meer kijken op en van NPO
Dus geen journaal en hun praatprogramma,s
Maar alle omroepen zoals MAX en noem maar op zitten ook bij NPO

Gast
Meindert Kramp
juli 1, 2020 20:19

’t Is maar goed dat we het op tijd weten.
Woensdag kunnen we allemaal onze schoen zetten.

Gast
Ik ga niet kijken naar deze opgedrongen zooi
juli 1, 2020 20:06

Bedankt voor de waarschuwing.
Doneren terwijl je belastinggeld al wordt gebruikt voor de financiering van de programma’s waar niemand op zit te wachten en om o.a. de villa’s van de presentatoren te betalen. Hoe brutaal zijn ze?

Gast
Jesse
juli 1, 2020 19:55

Kom gewoon allemaal naar hier.

Gast
Meindert Kramp
juli 1, 2020 19:53

Ik geef alleen als Johan Derksen en Wilfred Genee het mogen presenteren.

Gast
Logicus
juli 1, 2020 19:49

Raymann als presentator? Hij is bekend geworden door het spelen van racistische en seksistische typetjes en zijn voorouders waren slavenhouders.

Gast
Jaap
juli 1, 2020 19:48

Ga maar geld ophalen bij Bouterse, die was toch zo geweldig? En die heeft geld genoeg (gestolen).

Gast
M.
juli 1, 2020 19:45

Ik ga donneren Eker 5 euro

Gast
Johan
juli 1, 2020 19:44

Wel lachen Bouterse heb hun geld opgemaakt en dan komen ze bij ons bedelen haha
Zal die Raymann en Humberto al geld gestort hebben?
Nee laten wij de Nederlanders maar voor gebruiken haha
De ZZP,’ers krijgen niets maar wel aan hun betalen

Gast
aammehoela
juli 1, 2020 19:41

Hier gaan we niet naar kijken. Dus de detective moet plaats maken voor Suriname met nog steeds een drugsdealer aan de macht ook al zijn het zijn laatste maanden. En dan op zondagavond een gehele avond geleuter over racisme. Het bestaat en het mag best bestreden worden, maar er zijn wel ergere problemen dan dit. Dus ik ga zeker niet kijken. Weet niet of er nog sport is, maar anders gewoon de radio aan.
Gisteravond ook prima bevallen en zojuist om 7 uur de tv weer uitgezet en de radio weer aan. De kijkcijfers van M zeggen trouwens genoeg. Nederland heeft genoeg van M. en deze week kan het niet aan het weer liggen!

Gast
LLRV
juli 1, 2020 19:40

Lekker deugen!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen