Friese vriendinnen Welmoed Sijtsma niet starstruck

Welmoed Sijtsma heeft een flinke carrièremove gemaakt: ze is onderdeel geworden van ’s lands meest bekeken talkshow op televisie. Toch hoeft ze over haar mooie Op1-klus niet op te scheppen bij haar Friese vriendinnen, want die zijn niet zo onder de indruk van de tv-wereld. Haar Friese roots houden haar met twee benen op de grond: ze wordt niet een soort zelfoverschattende Nicolette van Dam. “In de Randstad lijken mensen meer met hun werk bezig“, zegt ze in De Telegraaf.

Welmoed is niet zo’n carrièretijger “Werk is in de Randstad ontzettend belangrijk. Mijn vroegere collega’s van het Jeugdjournaal waren in alle staten toen ik presentator bij Op1 werd. Terwijl mijn Friese vriendinnen pas na een paar weken vroegen: ‘O, je gaat ook nog een ander programma doen, hè, wat is het ook alweer?’ Dat is zo relativerend.

De presentatrice vindt het heel fijn dat haar Friese vrienden en familie niet zo van die tv-gekte zijn. “In Friesland gaat het om wie je bent, niet om wat je doet.”

Ze is niet van plan om net als andere BN’ers in het chique Amsterdam-Zuid te gaan wonen. Ze zit nu op het Amsterdamse eiland IJburg en verhuist binnenkort naar het goedkopere Zaandam. “Het wordt eind volgend jaar opgeleverd. Amsterdam vonden we veel te duur. Maar hetzelfde huis zou in Friesland waarschijnlijk de helft van de prijs zijn.

Het liefst had ze een huis gekocht in Friesland. “Als er een goede en supersnelle treinverbinding zou bestaan zeker. Idioot toch dat je niet met de trein over de Afsluitdijk kunt?

Het interview met Welmoed Sijtsma kunt u lezen op de Telegraaf-site.

Foto: Wessel de Groot, WNL

37 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
123
juli 20, 2020 23:51

@Anne: Ja, het blijven natuurlijk individuele verhalen. En van wat ik begrepen, en meegemaakt heb, zijn Harlingen en Leeuwarden uitzonderingen – vooral qua pro-Fries gedoe. Maar als zelfs ook Westfriezen (i.e. uit de Kop van Noord-Holland) zich daar maar moeilijk kunnen aarden…

Maar eerlijk is eerlijk: ik zou mij ook moeilijk in het zuiden van NL kunnen aarden, zo vermoed ik. Net als andersom. Het maakt ons land iig divers. 😃

Gast
Boris
juli 19, 2020 11:56

De avond met Welmoed en Sander is wel de ontdekking van het tv-jaar. Fris, kritisch, journalistiek uitstekend. Een feest om naar te kijken.

Gast
Corry Jankbal
juli 19, 2020 09:32

Erg leuke vrouw. (De spoorlijnen zijn vermoedelijk aangelegd voordat de Afsluitdijk werd voltooid. Vandaar dat ze via Zwolle naar Friesland lopen, en niet over de Afsluitdijk lijkt mij)

Gast
Anne
juli 19, 2020 08:27

@123 Tja zo zijn er natuurlijk talloze individuele verhalen. Een collega vertelde mij dat iedereen het altijd had over de ‘stugge Friezen’. Maar ze had gewoond in het zuiden van het land en vond het daar vreselijk moeilijk contact leggen, terwijl ze dat totaal niet zo ervaart nu ze n Friesland woont.
Harlingen is idd wel wat een apart volkje :).

Verhaal van Welmoed, hoorde ik ook van een vriend jaren geleden. Die had een tijdje in Amsterdam gewoond en daarna in Leeuwarden. Hij zei ‘in Amsterdam vraagt men naar je werk, en wat je doet maakt jou interessant of niet. Hier is men geïnteresseerd in jou als persoon.’ Maar goed ook weer een individuele ervaring.

Ik woon als, voormalig randstedeling in Leeuwarden. Heb ook een hekel aan dat nationalistische pro Fries gedoe. Maar kom dat in mijn omgeving niet echt tegen gelukkig.

Gast
Lies
juli 19, 2020 07:31

@WEST* 20.45 Goed van je en erg dapper hoor om dat hier te doen en je vindt vast wel een keer een leuk vriend.

Gast
Uw desolate Tukker
juli 19, 2020 02:43

Meid! Wat een verhaal! Dan ga ik nu naar bed. Een slaaptablet is niet nodig na deze thriller.

Gast
azijnzeiker
juli 19, 2020 00:47

Alle Friezen hebben een minderwaardigheidscomplex en Friesland is achtergelegen gebied. Nederland onwaardig!

Gast
Harry
juli 19, 2020 00:18

@123: Nederlands leren!

Gast
123
juli 19, 2020 00:05

@nijntje: Dat is dus ook het probleem. Niet de taal (laat men daar lekker praten hoe ze willen), maar de hele cultuur is gewoon enorm anders. Dát was mijn punt. Friezen zijn gewoon een stug volk, die erg op zichzelf leeft. Het feit dat ze daarbij hun eigen taal taal hebben, draagt niet bij aan enige vorm van integratie in NL. Het blijft een ‘ons kent ons’-cultuur, en vrouwen worden gewoon écht als minderwaardig gezien. Ik vond dat echt schokkend om te horen, want zoiets verwacht je niet bij Friesland.
Ook het doordrammen van hun eigen taal op bijv. de Nederlandstalige wikipedia stoort mij enorm. Ze hebben hun eigen wiki, laat ze daar lekker losgaan.

Ik vind het zo sneu voor die vriendin, die als compromis besloten heeft om in Harlingen te gaan wonen (ongeveer op de helft van omgeving Schagen en omgeving Leeuwarden). Maar die ziet gewoon écht een enorm verschil in hoe er naar haar gekeken wordt. Ze is vrouw, ze komt niet uit Friesland; sta je toch opeens zomaar 0-2 achter. Dat is toch van de zotte? Leuk dat de Friese cultuur ouder is dan de Nederlandse (vergeet overigens niet dat ze uit West-Friesland komt!), maar als volk geheel loopt Friesland gewoonweg achter. Dat Friesland ook als laatste provincie zich een regenboogprovincie mag noemen. Dat zegt al genoeg.

Ik ben het overigens wel eens met het feit dat er geen treinverbinding over de Afsluitdijk ligt. Dat was ooit de bedoeling, maar is losgelaten. Gemiste kans. Ik zou zo’n treinverbinding ondersteunen.

Gast
M
juli 18, 2020 22:04

WEST* en ik ben hier de slimste, als jij dat maar weet.

Gast
azijnzeiker
juli 18, 2020 21:35

WEST*

hou op! Ik ben de domste persoon ooit op MC!

Gast
WEST*
juli 18, 2020 20:59

Sorry mensen,verval weer in mijn oude rol,is ook Zóó spannend maar ik bedoel natuurlijk een lekker mollig mannetje! Interesse?

Gast
WEST*
juli 18, 2020 20:53

NAAMGENOOT WEST Bij deze, fijn voor je , en hoe vaak moet je naar de dokter ?
Maar ik hou het toch maar bij een lekker mollig wijf!

Gast
WEST*
juli 18, 2020 20:45

O jeemineetje bijna vergeten maar ik wil wat opbiechten,ik denk dat er wel al een paar vermoedens hebben dus nu maar officieel ,ik ben hartstikke ruig en draag veel leer en ik kom nu echt uit de Kast!🥒 Pfff dat lucht op.

Gast
WEST*
juli 18, 2020 20:36

Alleen mn zus, die getrouwd was met ene van de Berg die iets in margarine deed , die verhuisde van Leeuwarden naar Rotterdam en die tijdens de kantooruren bij UNILEVER een kind ter wereld bracht , een flinke dochter die hebben toen BONA genoemd !

man man man wat een verhaal!

Gast
Ypy
juli 18, 2020 20:30

BONI M?

Gast
WEST*
juli 18, 2020 20:24

Mijn familie waren echte Friezen , dat gaat heel ver terug naar het jaar 670
er is ook een moord gepleegd in onze familie volgens ons stamboom ene heilige Bonifatius op weg naar een doopfeest ia op 5 juni 754 vermoord nabij Dokkum
op 80 jarige leeftijd , hij probeerde zich wel te verdedigen met zijn boek, ja toen lazen ze nog, er was geen radio en tv , maar hij verloor de strijd !
Dat verhaal moeten wij op allerlei bijeenkomsten aanhoren. want moet in de familie blijven, en ook dat de volgende generatie het weer voortzet !
er zijn in de familie ook veel Boni`s als voornaam
Boni Gebbema
Boni Habbema
Boni Feenstra
Boni Bloksma
Boni Kibbema
Boni Vlietstra
Boni Hobbema

Gast
nijntje
juli 18, 2020 19:51

@123
Hoezo ‘gewoon’ Nederlands? Je zit daar in Fries gebied! De vroege geschiedenis van het Fries is veel rijker dan die van het Nederlands. De Nederlandse taal is er in Friesland bij gekomen naast het Fries dat daar al werd gesproken, niet andersom.

En voor het geval dat: ik ben niet Fries, heb nooit in Friesland gewoond en heb ook geen Friese familie.

Gast
azijnzeiker
juli 18, 2020 19:45

Driemaal raden hoe een Fries.land (haha)!

Gast
Jan van Eerten
juli 18, 2020 19:21

Gewoon een lekker ding

Gast
mcp
juli 18, 2020 19:08

Koppel nooit je ego aan je positie.
Bij het kwijtraken van je positie verdwijnt zo ook je ego.

Gast
Matthijs Zelf.
juli 18, 2020 18:39

Leuk ding.

Gast
Harry
juli 18, 2020 18:22

Het is heel simpel:

Mevrouw Sijtsma rept van:

“Terwijl mijn Friese vriendinnen pas na

een paar weken vroegen: ‘O, je gaat ook

nog een ander programma doen, hè.

Wat is het ook alweer?…”

Dit kan duiden op:

A. De internetverbinding met
Friesland is nog steeds matig

B. De door mevrouw Sijtsma als
vriendinnen bestempelde
dames zijn -helaas!- niet echt
in haar geïnteresserd…

C. Een daad van verzet jegens
iedereen die buiten Fries-
land werkzaam is. (Verzet
duurt voort zolang er geen
trein over de Afsluitdijk
dendert. Eat your heart
out, Randstad!…)

D. Het feit dat ik me verveel want
zowel mevrouw Sijtsma als haar
vermeende vriendenschaar noch
haar nieuwbouwhuis in Zaandam
dat eind volgend jaar wordt opge-
leverd, vind ik niet interessant ge-
noeg om er dieper op in te gaan
dan ik tot dusver heb gedaan.

Antwoord: B is juist.

Snotverdomme. Nou eh…

Mevrouw Sijtsma woont, naar haar

zeggen, dus veel liever in Friesland dan

in Zaandam, alwaar zij net een huis

heeft gekocht dat ze in Friesland voor

de helft van het betaalde bedrag zou

kunnen kopen. Nog een geluk dat ze

geen carrièretijger is en puur voor

haar plezier het door haar zo geliefde

-en véél goedkopere- Friesland nu defi-

nitief lijkt te hebben ingeruild voor

het -ja, wat eigenlijk…- Zaandam…

Snapt u het nog?…

Gast
azijnzeiker
juli 18, 2020 17:49

Stom mokkel

Gast
Adonis
juli 18, 2020 17:34

Al die gefrustreerde reacties van lelijke jaloerse wijven of lelijke mannen die opgezadeld zitten met een kortpittig kapsel. haha, heerlijk.

Gast
Simon
juli 18, 2020 17:21

Welmoed is een geweldige goeie, leuke, gewone vrouw!
Een voorbeeld voor vele!

Gast
Sookie Stackhouse
juli 18, 2020 17:17

Alweer zo’n talentloze trol

Gast
123
juli 18, 2020 17:12

Nou, zelfs als je vanuit de Kop van Noord-Holland, wat zeg ik; zelfs nog de regio West-Friesland (!!!) naar het enigszins gematigde (lees: niet ultra-nationalistische ‘Fryslân boppe’) Harlingen gaat (naast Leeuwarden zo’n beetje de enige plek waar je nog gewoon in het Nederlands kunt communiceren met mensen), dan nog merk je een enorm cultuurverschil! Een vriendin is daar naartoe verhuisd, en heeft achteraf een enorme spijt!

Fijn dat haar Friese vriendinnen haar zo nuchter blijven houden, maar voor mensen uit andere delen van NL is Friesland toch echt wel een status aparte.

Gast
Gea
juli 18, 2020 16:24

“Fryslân!” :D

Leve Zwarte Piet! :D

Gast
Rastom
juli 18, 2020 16:13

Die trien heeft zoooo geen talent

Gast
Apfelflapf
juli 18, 2020 16:08

Ze is een irritante muizebek .

Gast
JasperV
juli 18, 2020 15:26

Ga zo door Welmoed, je doet het goed.

Gast
Rein
juli 18, 2020 15:10

Goed zo, altijd jezelf blijven

Bridsletjes zijn er al genoeg.

Gast
Bears’den
juli 18, 2020 15:09

Gewoon lekker Hollandse nuchterheid én schoonheid!

Gast
Remi
juli 18, 2020 14:48

… Deze Welmoed is wóest aantrekkelijk.

Gast
shrink
juli 18, 2020 14:43

Welmoed moet zo snel mogelijk andere vriendinnen zoeken want wat is er fijner dan starstruck aangestaard worden en in alles wat je zegt altijd gelijk te krijgen van je knipmesbuigende entourage?

Gast
Wim
juli 18, 2020 14:36

Ja, waarom ligt er eigenlijk geen treinspoor over de afsluitdijk?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen