‘Veronica moet vanavond op zwart om te herdenken’

Door het Judas-gedrag van Wilfred Genee gaat de seizoensafsluiter van Veronica Inside vanavond niet door. In plaats daarvan brengt tv-zender Veronica de film Deepwater Horizon op de buis. Een gemiste kans, vindt tv-maker Hummie van der Tonnekreek: als zij de zenderbaas was geweest, dan had ze Veronica vanavond een uur lang op zwart gezet. “Laten we maandagavond de zender op zwart zetten en wenen en rouwen om het verlies van de vrijheid van meningsuiting.

Het feit dat het zwartepietgrapje van Johan Derksen zulke enorme consequenties heeft, maakt volgens Hummie duidelijk dat we in Nederland niet langer vrij zijn om te zeggen wat we precies denken.

Hummie: “Zullen we nog weten waar we waren toen de vrijheid van meningsuiting ten grave werd gedragen? Zullen we ons herinneren hoe het daarvoor was?

Ze walgt van Arie Boomsma en zijn vrienden. “De gedachtepolitie is op kwetssurveillance en duldt geen grappen. Die staat paraat om je te knevelen als je je op andermans tenen begeeft. Want tolerantie anno 2020 gaat maar één kant op.”

Arie heeft VI een advertentieboycot bezorgd. Hij heeft zijn ziel aan de duivel verkocht, meent Hummie. “Moet je nou echt je grote commerciële broer erbij halen omdat je iemand het zwijgen wilt opleggen? Wordt de wereld er beter op als de adverteerders de inhoud van een programma mogen bepalen?

Nu staan we aan het graf van het vrije woord, zegt Hummie. “Laten we maandagavond om half negen samen wenen om dat verlies. Zet die verdomde zender gewoon op zwart.”

De column van Hummie kunt u lezen op de website van De Telegraaf.

Foto: Film

32 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Martinos
juli 1, 2020 13:11

Man laat die Genee eens, die heeft de boodschap wel ontvangen lijkt me

Gast
Wietse Breukink
juni 30, 2020 16:53

Mens ga koken

Gast
Lariekoek
juni 30, 2020 07:52

De lucratieve overstap van RTL naar Talpa, was dat de samenstelling van de hoofdpersonen intact moet blijven. Kijken wat John de Mol hiervan vindt, voor een eventueel nieuwe seizoen van VI.

Gast
M.
juni 29, 2020 22:54

Azijnzeiker, je slaat wéér complete onzin uit!

Gast
Rivka Jansen
juni 29, 2020 22:31

Hummie is een vrouw naar mijn hart! Helemaal mee eens!

Gast
JasperV
juni 29, 2020 21:21

Goed gezegd Hummie, je hebt helemaal gelijk.

Gast
Ik
juni 29, 2020 20:28

Iedereen abonnement opzeggen bij heer Boomsma

Gast
Gondorf
juni 29, 2020 19:33

Ruud en Siem (of Ruud=Siem) zijn Gijp-haters. Waarschijnlijk zijn ze familie van Wilfred Genee…

Gast
HBaz
juni 29, 2020 19:25

Doe maar op roze dan want homo’s werden in dat programma ook beledigd.

Gast
Wilfred Genee
juni 29, 2020 18:33

Rene vd Gijp doet nog geen vlieg kwaad , wat een kolder om hem een rat te noemen .

Gast
Dennis
juni 29, 2020 17:45

Is wel racistisch hoor, op zwart gaan. Op wit gaan ook, dan in het uiterste geval op Duo Penoti?

Gast
Dennis
juni 29, 2020 17:44

Wat een flauwekul!

Gast
Ciske
juni 29, 2020 17:42

Ruud – ma 29 jun 2020 om 15:34
Er is er maar een een Judas en dat is rat Gijpje.

@Ruud: Tot zo’n conclusie kun je enkel komen als je van de ratten besnuffeld/gebeten bent.

Gast
Kuis
juni 29, 2020 17:33

Geen (anti) racisme film?

Malcolm X?

Gast
wouter
juni 29, 2020 17:16

woordkunstenaar het is ook een kunst om een grap te onderscheiden van racistische uitingen, toegegeven was onhandig en een slechte grap

Gast
weinen
juni 29, 2020 16:46

Wyatt
ma 29 jun 2020 om 16:17

Begrijp jij niet dat je zonder vrijheid van meningsuiting geen mensen kunt beledigen?

Gast
anoniem
juni 29, 2020 16:41

Ehm, als ik deze klucht goed begrijp zijn er een paar mannetjes op hun tenen getrapt, omdat er terecht gevonden wordt dat ze te vaak smakeloze taal gebruiken. En heeft dat een nationale discussie ontketend met als klap op de vuurpijl een zender op zwart gaat? :-)

Gast
Morten
juni 29, 2020 16:35

Als het iemand met een lange witte baard was geweest en Derksen zou in een olijke bui roepen dat het Sinterklaas was of de Kerstman -wat net zo goed vaak genoeg gebeurt, net als rooie, schele, dikzak enz-, was werkelijk niemand daar over gevallen.

Overal om gekwetst zijn is een keuze. Triest leven heb je dan. Zelfmedelijden schijnt toch bij veel mensen voor te komen helaas. In plaats van met zo’n psychisch onderbemiddeld persoon aan de slag te gaan, moet de hele omgeving zich er maar op aanpassen. De wereld op z’n kop tegenwoordig. Zo kweek je ruggengraatloze mensen. Net als bij de curlingouders van tegenwoordig en de prinsjes en prinsesjes die nooit NEE hebben gehoord. De ziekte van de 21e eeuw.

Gast
Gordon
juni 29, 2020 16:34

Ik wil ook wel eens op een zwart(e)! Heerlijk man! ☺

Gast
Annie Schilder
juni 29, 2020 16:31

Scherm op zwart, dan ga je weer polariseren.

Niet zo’n slimme opmerking van deze blonde dame.

Zend dan een ‘natuurfilm’ uit waarin een grote donkere man flink aan het integreren is met een wat een oudere blonde Volendamse vrouw! ☺

Gast
Wyatt
juni 29, 2020 16:17

Wat heeft belediging met vrijheid van meningsuiting te maken?

Gast
wouter
juni 29, 2020 16:11

iets wat mij heel erg opvalt is dat er laatste tijd erg veel selectieve verontwaardiging is op comedy centre was het programma the roast waar ali b een opmerking maakt van als ik wist dat er zoveel Surinamers waren had ik mij schoen wel gezet niemand over gehoord bij vi word alles op een weegschaaltje gelegd.
En iedereen heeft het over vrijheid van meningsuiting in de tweede kamer worden door de pvv hele bevolkingsgroepen weg gezet dat mag hoor je niemand over.
Wel vind ik de opmerking niet handig en had hij excuses moeten aanbieden aan de mensen die er aan gsstoord hebben.

Gast
Grace
juni 29, 2020 16:00

Groot gelijk

Gast
Woordkunstenaar Sjors van Kempen
juni 29, 2020 16:00

Lieve Hummie,

Iemand vergelijken met zwarte piet heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat is bewust provoceren met het doel iemand te beledigen.

Gast
rooie Rinus
juni 29, 2020 15:57

Denk dat Arie nog niet helemaal doorheeft wie John de Mol is.

Gast
gemiste kans
juni 29, 2020 15:53

Ze hadden gewoon een ”The Best of VI” compilatie moeten uitzenden. Genoeg materiaal en een dikke middelvinger naar al dat woke volk.

Gast
Zomaar
juni 29, 2020 15:52

De heren hebben ervoor gekozen, en niemand anders, om vanavond niet aan tafel te zitten en een uitzending te maken.
Dus het idee om het beeld dan maar op zwart te zetten is belachelijk.

Gast
ed
juni 29, 2020 15:45

Onder welke steen komt die nu weer naar boven gekropen. Mens het is gebeurt. Zand erover. houd ermee op om erover te schrijven. Ga naar het volgende issue dat kan worden opgeblazen…….

Gast
Boris
juni 29, 2020 15:39

‘Laten we maandagavond de zender op zwart zetten en wenen en rouwen om het verlies van de vrijheid van meningsuiting.’

Huh, de grote mannen van VI hebben toch zelf bepaald dat ze vandaag niet meer komen opdragen, omdat ze van mening zijn dat Wilfred Genee hen in de steek heeft gelaten. Niemand die hen een uitzending heeft ontzegd, omdat ze lelijke dingen zeggen over homo’s, zwarten, Marokkanen, slechte voetballers, goede coaches, slechte coaches, goede voetballers, vrouwen.

Dat doen ze namelijk al jaren en dat hadden ze ook gewoon kunnen blijven doen. Bleken het echter wel zielige mannetjes te zijn die bij een beetje kritiek van de presentator zich meteen verraden voelden.

Gast
ZeerNetteDame
juni 29, 2020 15:36

Laten we vandaag herdenken dat Arie Boomsma ooit nog een soort van man was, die er redelijk uitzag, maar ook weer niet heel bijzonder. Een ‘mooie’ man die gewoon zijn mond hield als het over zaken ging waar hersencellen voor nodig waren. Tot hij televisieklussen aangeboden kreeg van de EO en ging voor baanzekerheid en geld. Tot hij wilde deugen voor zijn volgers op internet. RIP.

Gast
Pim
juni 29, 2020 15:36

Goed plan Hummie.

Gast
Ruud
juni 29, 2020 15:34

Er is er maar een een Judas en dat is rat Gijpje.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen