Eva Jinek onderbreekt vakantie voor pr-stunt D66

Eva Jinek heeft haar vakantie onderbroken voor een pr-stunt van D66. Minister Sigrid Kaag heeft zojuist tegelijkertijd in interviews met Marloes Lemsom van EenVandaag en Eva Jinek van RTL onthuld dat ze zich kandidaat stelt om lijsttrekker te worden van D66 én voor het premierschap gaat. “Ik wil premier worden en ik ben inderdaad ook vrouw. Ik ben ook moeder, ik ben katholiek, ik ben een mens met ervaring, dus ja ik ga ook voor het premierschap“, zegt ze.

Eva Jinek is momenteel niet eens op televisie met haar talkshow, maar ze onderbrak haar zomerstop graag voor de pr-stunt van D66. Een knappe zet, vindt Arjan Noorlander van Nieuwsuur.

De journalist van het NOS-programma twittert: “Met ‘exclusieve’ embargo-interviews bij Jinek, EenVandaag én Vrij Nederland heeft Sigrid Kaag vandaag haar verwachte kandidatuur bevestigd. Mét premiersambities. Knap werk van de spindokter van de 7de partij in de laatste peilingen..

Geerten Waling, columnist van Elsevier, vindt het ook opvallend. “Alleen met Jinek en Lemsom, twee vrouwelijke journalisten die hun bewondering voor Kaag niet onder stoelen of banken steken. Slimme keuze, wel duidelijk dat Kaag full identiteitspolitiek gaat: eerste vrouwelijke premier, ongeacht geschiktheid, ideeën, coalitie of andere ‘details’.

Zijn collega-columnist Constanteyn Roelofs vindt dat de media zich iets objectiever moeten opstellen. “Tegelijkertijd EenVandaag, Jinek en NRC allemaal met tweetjes binnen 1 minuut om de kandidatuur aan te kondigen. Jongens, doe nou iig nog een beetje je best alsof je niet partijdig bent.

SP-Kamerlid Peter Kwint: “Mooi dat Kaag haar kandidaat net als De Jonge bekend maakt in 371 exclusieve gelijktijdig gepubliceerde interviews.

De grootste politieke partijen in de meest recente peiling van EenVandaag zijn VVD (44 zetels), GroenLinks (15), CDA (14), PVV (14), PvdA (13), Forum voor Democratie (12) en dan pas D66 (10).

Het ruim twintig minuten durende interview van Eva Jinek met Sigrid Kaag kunt u hier bekijken. Vanavond is Sigrid Kaag te gast in de talkshow Op1.

Foto: RTL

104 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Jaap
juni 26, 2020 20:03

Laag is lievelingetje van media en dat zullen we tot maart menigmaal moeten ervaren maar of haar dat zetels op levert is de vraag. Media kan de kiezer ook irriteren.

Gast
Wil van Bil
juni 23, 2020 23:55

Laat ze de rest van haar leven maar lekker op vakantie blijven. Zijn wij hier van die blonde bimbo af!

Gast
mcp
juni 23, 2020 15:06

Arjan Noorlander, de Goebbels van Kaag.

Gast
automatischeautobandventieldopjespompmachine
juni 22, 2020 12:56

D66 de partij die claimt voor het onderwijs te zijn,
Ging akkoord met het leenstelsel.
D66 de partij waarvan een van de bouwstenen het referendum was,
Hebben ze afgeschaft.
D66 de partij van Penthouse Pechtold,
Die zijn ex probeerde te dwingen tot abortus.
D66 de partij van Kajsa Ollongren,
Die kritiekloos werd bejegend in M omdat haar vrouw de producent is.
D66 de partij van Robot Jetten,
Die iedereen de les probeert te lezen over het milieu, maar zelf met vakanties de hele wereld rondreist per vliegtuig.

Waarom stemmen mensen nog op deze partij?
Er gaat he-le-maal niks veranderen als je hier op stemt!
Ja, waarschijnlijk nog veel minder democratie.

Gast
StefanV
juni 22, 2020 12:41

Media doen niet eens meer moeite om hun partijdigheid nog te verbergen. Dat zo’n Eva Jinek zelfs terugkomt van vakantie voor zo’n interview is veelzeggend. Media bepalen nu al welke partijen een steuntje in de rug krijgen en welke partijen straks totaal worden genegeerd.

Het is bovendien bizar om te zien hoe iedereen opeens hijgerig achter die Kaag aanrent, puur omdat ze een vrouw is. Er moet en zal een vrouwelijke premier komen. Identity politics to the max.

En wat misschien nog wel erger is: media gaan mogelijk een tweestrijd in de hand werken tussen twee vrijwel identieke partijen. De één is alleen nog wat rechtser dan de ander. Ze zitten gezellig samen in dezelfde Europese fractie.

Gast
John
juni 22, 2020 11:23

M

Moet ze eerst nog heel veel zetels zien te winnen (34)

Gast
Henkert
juni 22, 2020 10:51

Ze willen het westen gaan omvolkeren.

Gast
Mona Toetje Keijzer
juni 22, 2020 09:43

Enne ik dan?

Is er dan niemand, die mij bewondert en mij wil interviewen?
Ik ben al de premier van Volendam!

Misschien Arie Boomsma of Kees Tol of Jantje Smit?

Gast
Harry
juni 22, 2020 09:36

Jinek miste gewoon die camera op haar toetje. Ze toonde wellicht al ontwenningsverschijnselen. Ergo: ze had geen keus. Als André van Duin bekend had gemaakt dat-ie zijn boodschappen voortaan thuis laat brengen had ze haar vakantie daar ook héél graag(!) voor onderbroken…

Gast
Captain Caveman
juni 22, 2020 09:14

Dan staat mooi weer spelen in het verre buitenland centraal? Buigen en onderdanig met kromme schoudertjes eerbiedig voor islam dictators windmolentjes verkopen en gesigneerde foto’s van onze gay BN’rs uitdelen?

Gast
oja
juni 22, 2020 08:25

Eva kan wel stoppen bij RTL, totaal gekleurd nu. Twan-huysje gedaan… Dat ze dit mag doen uberhaupt van RTL… Bye bye.

Gast
Linda Pietersen
juni 22, 2020 08:22

Het mens is een antifa-trol getrouwd met Bertje Bomgordel. Met haar als MP, zet de grenzen maar open voor de mohammedaanse horden, lever uw dochters maar uit aan de boko haram negors en buig het hoofd zodat ze ze die eraf kunnen hakken.

Gast
WEST*
juni 22, 2020 07:46

mooie cijfers voor Talpa
tSKO op 25

10 x NPO
9X TALPA
6 X RTLNEDERLAND

Gast
Annoniemus
juni 22, 2020 06:39

Een splinter-partij kan natuurlijk nooit de Minister President leveren , te zot voor woorden dit geleuter !

Gast
⚔️⚔️⚔️
juni 22, 2020 01:12

D666 👹👹👹

Gast
kritisch avro-lid
juni 21, 2020 22:31

Ik ga ook voor het premierschap tijdens de verkiezingen van 2021. Ondanks dat ik nog geen politieke partij, standpunten, achterban en uberhaupt bekendheid heb, denk ik dat ik toch een reele kans dit doel te halen. Ik weet zeker dat Nederland aan mijn verfrissende wind toe is in plaats van die benepen en beduimelde windjes van Rutte . Na lang twijfelen en veel wikken en wegen offer ik en mijn gezinsleven graag op voor het hoogste ambt van Nederland. @Jinek, je hebt mijn nummer en mailadres. Ik kan altijd!

Gast
Kuis
juni 21, 2020 22:29

Zo’n lijsttrekker is precies waarom je niet op D66 moet stemmen.

Dat gold precies hetzelfde voor Pechtold en Jette, Borst, Dittrich en Tom f***ing de Graaf.

Gast
Anne
juni 21, 2020 22:22

@ M.
M. is de sluipmoordenaar van de Nederlandse taal.

Gast
Evaline
juni 21, 2020 22:20

Iedereen heeft ervaring, zoveel vrouwen zijn ook moeder. Zo bijzonder geschikt lijkt ze me niet.

Gast
Maarten
juni 21, 2020 22:14

@ Carrie on
Bij M. gaat het niet om een foutje. Het regent fouten.

Gast
critikast
juni 21, 2020 22:12

Jinek en Lemson: Leve de journalistieke onafhankelijkheid !

Derksen wordt slachtoffer van “links racisme vanuit de grachtengordel”. Akwasi krijgt waarschijnlijk binnenkort een standbeeld langs een Amsterdamse gracht ! Hoe hypocriet kun je zijn. De een mag ongestraft een wrede grap over het gezicht van Zwarte Piet maken in het bijzijn van honderden kindjes. De ander maakt een flauwe grap over Akwasi, verkleed als Zwarte Piet en krijgt heel “progressief” Nederland over zich heen. Hoe gek zijn we met z’n allen geworden ?

Gast
Maarten
juni 21, 2020 22:11

@Daan en @Els
Jullie zijn een verademing op deze site!

Gast
Kozjol
juni 21, 2020 22:07

Jinek met haar kekke hakjes en mintgroene mantelpakkie.

Gast
Spanje
juni 21, 2020 22:03

@Pino

Die hele zin “Sigrid Kaag voor President” druipt van de stupiditeit! Zoals jij zegt hebben we geen president. In het Nederlands wordt president ook niet met een hoofdletter geschreven en de zin is nog een kromme vertaling van het Engels ook. Maar ach, M. kraamt alleen maar kromme zinnen uit.

Gast
nu in duidelijke taal
juni 21, 2020 22:00

Wat betekent limelight nou weer?

Gast
Cor
juni 21, 2020 21:52

Kaag is alleen geïnteresseerd in het limelight. Ook dit optreden staat in het teken van de allures. Cave!

Gast
Chelsey
juni 21, 2020 21:47

Nou nou zeg, Madam Luxembourg onderbreekt even haar duur doorbetaalde vakantie periode voor een D66 pr-stunt, hoe ìs het toch mogelijk? Je zou haast gaan denken dat dat niet voor elkaar te krijgen is bij zo’n “self made Diva!” Immers na 4 maanden zwoegen en trekken aan dood paard late night rtL, is een welverdiend zomerslaap van op zijn minst 6 maanden voor Madam natuurlijk wel op z’n plaats zou je zeggen? Evaatje maakte natuurlijk “graag” een uitzondering voor D66 minister Sigrid Kaag, die voor deze speciale gelegegenheid voor een vlotte casual outfit met bijpassende sportschoenen ging. Zoals altijd stond dit in schril contrast tot de design outfit van Madam Luxembourg die zoals altijd met bijbehorende hot item werd afgemaakt door charmante design damesschoenen met zeer puntige schoenneus en hoge hak die daardoor haar ietwat grote Tsjechische voeten slank afkleden. Echter ontbrak één belangrijk item: 1 glas bier? Wat een stunt zeg! Helaas zal deze zoveelste late night pr-stunt rtL’s uur des doods ook niet gaan redden beste Evaatje.

Gast
Pino
juni 21, 2020 21:36

@M : Nederland heeft een premier geen president

Gast
Tsja
juni 21, 2020 21:28

Minder politiek hier graag. Is te hoog gegrepen. Gewoon Bridget en André.

Gast
snoezigkleinhertje
juni 21, 2020 21:08

Dom onnozel wijf die alleen bij die salon zwetsers uit de grachtengordel nog aanhang heeft , een normaal iemand stemt wel op Wilders of Baudet.

Gast
Geronimo
juni 21, 2020 21:08

Sigrid Kaag is gewoon corrupt. Punt.

Gast
Daan
juni 21, 2020 21:04

@Els, ik wil ze zeker niet tekort doen (integendeel zelfs) want ik ben zeer te spreken (meer dan ik te spreken ben over de mannen) over de vrouwen die bij ons werken maar het is een persoonlijke observatie die wel aardig overeenkomt met wat je landelijk ziet.

Maatregelen en quotums ten spijt het schijnt niet echt te lukken. Sommige Scandinavische landen doen het goed dus misschien moeten we meer naar hun kijken. Intussen ben ik wel van mening als een vrouw het echt wil dan kan ze gewoon die topfunctie krijgen. Ik zie, zoals eerder genoemd, het in mijn omgeving. Vrijwel alle hoge functies zijn bezet door vrouwen dus het kan wel als de vrouwen het maar willen. Ik moet wel zeggen dat de sector waar ik in zit uitermate vrouwen aanspreekt dus daar kan het ook nog eens aan liggen dat vrouwen aan de top beperkt zijn.

Ten einde is zoiets altijd inderdaad een lange weg en het begint bij jezelf. Wij mannen kunnen niet de hele dag vrouwen pushen om voor de functie te gaan of die loonsverhoging. Het komt vaak voor dat ik mijn vrouwelijke collega van advies bedien en moed inspreek om wel te onderhandelen over contract en loonsverhoging en het niet zomaar te accepteren wat ze geboden wordt, dat is wel iets wat ze echt uiteindelijk zelf moeten oppikken.

Je kan niet de situatie alleen op de mannen afwentelen dat vrouwen niet aan de top staan, je moet er wel wat voor doen en ik ben niet zo voor positieve discriminatie want ook dat is discriminatie volgens onze grondwet en dus niet gewenst.

Dat een overheid streeft naar meer vrouwen aan de top en daar in helpt door een omgeving te creëren dat vrouwen ook die kans kunnen grijpen is zeer goed maar uiteindelijk dient diegene met de beste papieren wel de baan te krijgen. we willen geen excuus truus creëren.

Gast
Pieter
juni 21, 2020 20:59

Wat een grootspraak allemaal, typisch D66. Ze mogen blij zijn als ze nog een paar zetels overhouden na de verkiezingen. Ze hebben het Nederlandse volk de democratie al bijna afgepakt en willen het nu afmaken. Geef ze geen kans, stem NIET op D66!

Gast
Xavier
juni 21, 2020 20:49

Nu 8 zetels in de peiling dus de kans dat de deugmevrouw met de gratuite uitdeelportefeuille de première wordt is minimaal.

Gast
Captain Caveman
juni 21, 2020 20:46

Trio met Kaag en Eva lijkt me lekker

Gast
Peter B.
juni 21, 2020 20:46

Ik ga geen D66 stemmen maar goed om te zien dat een al-met-al verstandige vrouw met kennis en ervaring zich kandidaat stelt. Betere kandidaat voor die partij dan Jetten, lijkt me.

Gast
Els
juni 21, 2020 20:40

@Daan

Je waarnemingen klinken heel oprecht. Ik had ook niet de indruk dat je vrouwen tekort wilde doen. Uieeraard gaat het bij een cultuurverandering uiteindelijk over veranderingen bij de instelling van vrouw en man. Er is ook wel wat verandering, maar het gaat in Nederland schrikbarend langzaam. Je verandert die cultuur aan de top van een bedrijf, waar het aak een slangenkuil zal zijn, niet in een dag in een omgeveing waar ook vrouwen toe willen toetreden. Ook is inderdaad niet iedere man hier zomaar bereid wat meer voor de kinderen te zorgen. De mensen in mijn omgeving, van een grote stad, veranderen wel wat in die richting van meer gelijkheid, maar vergeleken met veel andere landen ziet men het hier toch niet altijd als prioriteit. Zelf denk ik dat we er echt allemaal beter van worden, van meer gelijkheid.

Gast
Daan
juni 21, 2020 20:36

@Bennie, hier een mooi artikel die ingaat op de neergang van de Nederlandse journalistiek, aardig inkijkje: https://www.daardan.nl/2020/06/dit-is-waarom-de-media-onderwerpen-eenzijdig-belicht-aanpast-of-zelfs-niet-wil-brengen/

Gast
Bennie
juni 21, 2020 20:33

Dat Eva Jinek en ook de hoofdredacteur van EenVandaag zich hiervoor lenen is onbegrijpelijk. En ook het zo vreselijk journalistieke Vrij Nederland laat zich blijkbaar voor de communicatie-carrousel van D66 spannen.
Je kunt het journalistiek bekeken nauwelijks nog serieus nemen. Ze hadden allemaal moeten weigeren. De aspirant partijleider had dit nieuws ook prima via tweet en persbericht bekend kunnen maken.
De reden is dat de gemiddelde journalist denkt de ster van de show te zijn. Scoren met een interview op allerlei fronten, dat is inmiddels belangrijker dan het echte werk doen.

Gast
Kees
juni 21, 2020 20:30

@Els: Haha. Touché! Sarah zal een man in jurk zijn. ;-)

Zet ‘m op vrouwen!

Gast
HansR
juni 21, 2020 20:28

de kandidaten voor het premierschap volgens de peilingen 44 zetels VVD
tussen de 10 en 15 zetels voor CDA GL PvdA SP en 10 voor D66 ja dan is wel duidelijk welke partij de MP gaat leveren en dat is niet Kaag/Jetten, ondanks dat het tijd wordt voor een vrouw tenzij Sigrid overstapt naar de VVD en Mark niet meer wil.

Gast
Daan
juni 21, 2020 20:26

@Sarah, nou het ligt wat genuanceerder denk ik. De vrouwen waarmee ik de laatste jaren gewerkt heb werken echt heel hard en goed maar wel een beperkt aantal uren bij een bedrijf. Vaak hebben ze ook 2 banen omdat ze niet de hele week hetzelfde willen doen.

Vrouwen lijken wat andere prioriteiten te hebben meer geluk te zoeken en iets zinvols willen doen daar waar mannen graag een carrière willen opbouwen zie je dat bij vrouwen veel minder.

Wat ik ook vaak tegenkom is dat vrouwen wat sneller uitgeblust zijn zeker de huidige generatie (25-35jaar oud), ze kunnen toch vaak niet zo tegen een stootje.

Maar ik moet wel zeggen ik werk graag met een gemixte groep dus zowel vrouwen als mannen dat komt vrijwel altijd een bedrijf ten goede.

Gast
Els
juni 21, 2020 20:24

@Sarah: Je reageert alsof ik het verschijnsel alleen aan het mannelijke deel van de bevolking weet; wat nergens zo was. Ook dat zegt iets.

Gast
Sarah
juni 21, 2020 20:17

@Els
zo 21 jun 2020 om 20:09

Gast
Sarah
juni 21, 2020 20:17

Dat hoort men niet graag omdat het niet waar is. Het ligt aan die wijven die maar op hun reet blijven zitten in paats van de handen uit de mouwen te steken en zich aan te melden. Nederlandse vrouwen zijn te gemakkelijk. Lekker in hun comfortzone en van andere verwachten dat zij wel op de voorgrond treden. Ja, zo gaat het nooit gebeuren!

Gast
Curryworst
juni 21, 2020 20:17

Ik zag het interviewtje in 1Vandaag met Kaag.
Het was een ijzig gesprekje tussen de twee dames.
De temperatuur daalde onder het vriespunt.

Gast
Daan
juni 21, 2020 20:15

@Els, ik weet denk ik wel een beetje waar het vandaan komt dat er zo weinig vrouwen aan de top werken.

Ik werk al 10 jaar bij een bedrijf waar de man in de minderheid is maar wat me al jaren opvalt is dat vrouwen vrijwel allemaal niet fulltime willen werken en de mannen wel en zelf bij tijd en wijlen vragen de vrouwen of ze minder uren mogen werken om meer vrije tijd te hebben.

Ik heb het dan over vrouwen tot en met een leeftijd van 35 jaar. Een man heb ik dat nog nooit zien doen. Daarbij zie je toch dat vrouwen vaak geen zin hebben in die slangenkuil en moeten vechten voor iets zoals dat bij de politiek gaat. er zijn maar weinig vrouwen die dat echt willen.

Overigens in de sector waar ik zit en de directe bedrijven waarmee ik weekr hebben vrijwel allemaal een vrouw aan de top staan. Het verschilt dus ook wel sterk per sector.

Gast
Captain Caveman
juni 21, 2020 20:14

Leuke is dat er al gepraat wordt -wat anders- alsof madame al MP is! De val naar de bodem
Zal lang duren omdat het zo diep is. Charmeoffensieven en BN’rs die weer met meel in de mond praten terwijl de PVV en of FVD er met de buit vandoor gaan?

Gast
Els
juni 21, 2020 20:09

Ben ik helemaal met je eens, Daan. Hoe het komt? Lastig in het kort te zeggen.
Het is een relatief kleine partij, maar het is zelfs nog maar een paar jaar geleden dat vrouwen binnen de SGP een normale rol konden krijgen. Dat moest zelfs afgedwongen worden. Het aantal vrouwen aan de top van Nederlandse bedrijven is relatief laag; al jaren onder het streefcijfer. Nederland is echt een slechte middenmoter als het gaat om vrouwen in topfuncties, en is net weer wat plaatsen gezakt als het over gelijkheid van man en vrouw gaat.
In sommige dingen is Nederland vrij conservatief, maar dat hoort men hier niet graag.

Gast
Mario
juni 21, 2020 20:01

Ik vind Sigrid Kaag wel de statuur hebben om naast de wereldleiders stand te houden, haar dossier kennis zal ook wel op orde zijn maar wat ik mis is dat ze de politiek kan verbinden met de gewone kiezer op straat en weet wat daar leeft onder alle gelederen. Ik heb haar de afgelopen jaren daar niet op kunnen betrappen.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen