Naaishow aardig uit de startblokken op NPO 1


De kijkcijfers van zondag 21 juni 2020 (SKO)

De zondagavond van NPO 1 is in één klap heel erg Brits geworden, en met succes. Dankzij The Great British Bake-Off (de Britse Heel Holland Bakt) en de naaivariant van dat programma, The Great British Sewing Bee, was de zender de winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na het Achtuurjournaal begon The Great British Bake-Off met 1,1 miljoen kijkers (24 procent), waarna The Great British Sewing Bee 772.000 kijkers (17 procent) noteerde.

De Nederlandse variant van The Great British Bake-Off is natuurlijk al jaren een groot succes, maar de naaivariant kenden we nog niet bij de publieke omroep. Het zou goed kunnen dat dit een testcase is: is er animo voor een Nederlandse variant of niet?

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Mr. Frank Visser Doet Uitspraak met 632.000 kijkers op SBS 6 en Holland – België met 528.000 kijkers (11 procent) op RTL 4.

Om half tien waren dat Love is in the Air met 609.000 kijkers (14 procent) op RTL 4 en Africa met 482.000 kijkers (11 procent) op SBS 6.

De vierde zender op prime time was NPO 2 dankzij Nieuwsuur, waar 471.000 mensen (10 procent) naar keken.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met X-Men Origins Wolverine: 325.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 321.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste Wegen vd Wereld: 261.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 200.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Ton Kas: Kakmaker: 192.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Dierenkliniek Down Under: 188.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (847.000), Half acht nieuws (810.000), EenVandaag (753.000), Studio Sport (544.000), RTL Boulevard (420.000) en vtwonen (349.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Hart van Nederland (787.000), Shownieuws (500.000) en Kees van der Spek: oplichters aangepakt (278.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.053.000
02. Op1 (NPO1) 1.156.000
03. The Great British Bake-Off (NPO1) 1.121.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 847.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 810.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 787.000
07. The Great British Sewing Bee (NPO1) 772.000
08. EenVandaag (NPO1) 753.000
09. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 632.000
10. Love is in the air (RTL4) 609.000


11. Studio Sport (NPO1) 544.000
12. Holland – België (RTL4) 528.000
13. Shownieuws (SBS6) 500.000
14. Africa (SBS6) 482.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 471.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.1%
2. RTL4 / 12.3%
3. SBS6 / 11.6%
4. NET5 / 6.0%
5. Vero / 5.8%


6. NPO2 / 5.4%
7. NPO3 / 4.7%
8. RTL8 / 3.4%
9. RTL7 / 2.8%
10. Ziggo / 2.5%


11. RTL5 / 2.4%
12. RTLZ / 1.9%
13. SBS9 / 1.4%
14. Comedy / 1.4%
15. Spike / 1.3%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,2%
2. Talpa TV 24,8%
3. RTL Nederland 20,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Omroep MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen