‘Crisis of niet: herhalingencircus RTL en SBS is misser’
De lineaire kijkcijfers waren tijdens de ergste coronapiek torenhoog, maar zijn de afgelopen maanden weer razendsnel ingezakt. Helemaal op dit moment is er weinig ‘reason to watch’: RTL en SBS hebben één groot herhalingencricus opgetuigd en RTL 4 stopt straks ook nog eens met Beau. Ooit dé tv-avond bij uitstek, de zaterdagavond, ziet er nu uit als een verlaten winkelstraat: in elke etalage prijkt de oude collectie. Is het wel verstandig dat de zenders zo de hand op de knip houden?
Het is algemeen bekend dat de advertentiemarkt een flinke stomp in de maag heeft gekregen door de coronacrisis, maar moet je dan maar helemaal op de automatische piloot gaan staan? “Er zijn nu wel héél veel herhalingen en de kijker is daar op een gegeven moment klaar mee“, zegt directeur Rogier Bruggeman van mediabureau ZIGT.
Fons van Westerloo, die zowel RTL als SBS heeft geleid, vindt het onverstandig. “Voor de commerciële zenders is het gevaarlijk wat er gebeurt. Ze dreigen in een negatieve spiraal te komen. De inkomsten zijn dramatisch, dan volgen er bezuinigingen, breng je herhalingen en loopt de kijker weg. En het zal niet makkelijk zijn om die terug te krijgen.”
Nu investeren in programma’s leidt op korte termijn tot verlies, maar op langere termijn tot kijkersbehoud. Nu neemt Fons niet eens meer de moeite om te zappen. “Als ik naar mezelf kijk: ik zit ook veel op Netflix. Ik krijg bijna dagelijks een aankondiging dat ze weer iets nieuws hebben.”
“Als ik SBS 6 was, en met het gegeven dat ik het geld had wat (eigenaar) John de Mol heeft, zou ik nu gaan blazen in de zomer. Hij was de eerste met de mededeling dat hij mensen op straat zou zetten, maar hij zou juist nú moeten investeren. Dat kost veel geld, maar je zet jezelf wel weer op de kaart.”
Het meest bekeken prime-time-programma van de commerciëlen kwam gisteren niet verder dan 610.000 kijkers, de nummer twee had er 484.000. Allemaal behoorlijk pover dus.
Hoe kijken RTL en SBS hier zelf naar? U leest het in het AD-artikel ‘Mysterie: miljoenen tv-kijkers ‘verdampen’ op de zaterdagavond‘.
Foto: RTL