70 procent Jinek-kijkers vijftigplus: ‘Is dit wat RTL wil?’

Eva Jinek bedient met haar talkshow op RTL 4 een ouder publiek dan haar voorgangers. Maar liefst 70 procent van haar kijkersschare is ouder dan vijftig jaar, voor commerciële zenders een cruciale leeftijdsgrens. Dat zegt AV-director Sanne Lubbers van mediabureau MAGNA in een blogpost op de Adformatie-site. De overstap van Jinek heeft RTL 4 tot nu toe veel gebracht – de kijkcijfers op de late avond zijn in jaren niet zo hoog geweest – maar de trend naar beneden is zorgwekkend.

Jinek weet maar niet te winnen van Op1 en haar kijkcijfers zitten in de lift naar beneden. Écht goede kijkcijfers haalt ze alleen na The Voice op vrijdag. “Maar met de steeds minder bekeken lead-in van The Voice (vanaf deze week The Voice Kids) wordt het aantal keer dat ze de miljoenen kijkers haalt steeds schaarser.

Niet alleen de absolute aantallen van Jinek vallen ietwat tegen, maar ook de doelgroepcijfers, aldus Lubbers. “Als we kijken naar het profiel van Jinek op 4, dan zien we dat zij met haar programma de late avond van RTL juist veroudert.”

Een mogelijke verklaring is dat een deel van haar NPO-publiek is meeverhuisd en de NPO bedient over het algemeen iets oudere kijkers. Van de kijkers van Twan Huys was 60 procent ouder dan vijftig en bij Beau van Erven Dorens was dat 64 procent. Bij Jinek gaat het dus om 70 procent.

Ja, natuurlijk zien we de kijktijd bij jongeren overall al wat harder dalen, maar nog steeds kun je de vraag stellen of dit profiel van Jinek voor RTL wel het gewenste profiel is in dit tijdvak?

De hele analyse van Sanne Lubbers kunt u hier lezen.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen