Matthijs van Nieuwkerk onthult reden snelwegfobie

Matthijs van Nieuwkerk heeft gisteren in De Wereld Draait Door onthuld wat de reden is van zijn snelwegfobie. Dat was te zien in de uitzending op NPO 1. Van Nieuwkerk durft al jarenlang niet op de snelweg te rijden en dat is ooit ontstaan tijdens een vakantie in Italië. “Ik hoef het niet over mezelf te hebben, maar het gekke is dat ik ongeveer alle angsten en fobieën deel met jou. Ik rij bijvoorbeeld al 35 jaar niet op een snelweg. Dat durf ik absoluut onder geen enkele voorwaarde“, zegt hij.

Door de bebouwde kom durft hij wel te rijden. “Wel op binnenweggetjes richting een tennisbaantje of weet ik veel wat.”

Hoe is dit ontstaan? “Het is bij mij gebeurt aan de weg. Ik stond te tanken in Italië en reed altijd met het gezin, geen enkel probleem, en toen dacht ik ineens: wat rijden die auto’s hard. Jezus, wat gaat het eigenlijk hard. Rijd ik daar straks tussen? Ook zo hard? Ja, is het antwoord. Ik heb het toen nooit meer gedaan. Nooit meer.”

Van Nieuwkerk heeft eraan proberen te werken. “Ja, want je voelt je natuurlijk beperkt als je geen auto kunt rijden. Het is allemaal op te lossen, er zijn veel ergere dingen, maar ik heb er wel aan gewerkt. Het heeft niet geholpen. Het is wat Dennis Bergkamp meemaakte, die altijd in vliegtuigen zat op weg naar uitwedstrijden. Van de ene dag op de andere durfde hij niet meer.”

Hoe zit het met zijn vliegangst? “Heb ik ook gehad. Dat gaat nu beter. Eerst ging ik halfdronken het vliegtuig in en nu gaat het redelijker. Nog wel drijfnat bij aankomst, maar ik ben wel gewoon redelijk.”

De presentator móet wel vliegen. “Als je naar Amerika wil, naar New York, dan zou je toch in een vliegtuig moeten stappen.”

Foto: BNNVARA

39 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Jan
februari 26, 2020 13:11

Kijk uit met het delen van dit soort ervaringen. Voor je het weet stuurt het CBR je naar een psychiater!

Gast
Frans
februari 26, 2020 12:49

Daarom praat Matthijs zo snel!!!

Gast
Allstar's Reggae Band
februari 26, 2020 09:37

Het probleem is dat ik zelf nooit ongelukken veroorzaak, maar alle andere weggebruikers het altijd nodig vinden om anderen van de weg te drukken, onnodig links rijden, nooit richting aangeven, en vooral veel te hard gaan. Tip: op de snelweg op de rechter rijstrook ben je vaak de enige. Of samen met mij. Lekker gezellig. Beetje reggae luisteren. Is goed voor je. Laar die andere eikels elkaar maar plat rijden en uitschelden en betoeteren. De rechter rijstrook is voor de beschaafden en de mensen die geen doodswens hebben.

Gast
Ernst
februari 26, 2020 08:23

daar zijn uitstekende medicijnen voor,geloof me

Gast
Ron
februari 26, 2020 00:23

@Trudy: heerlijke TV inderdaad. Uitstekende uitzending.

Gast
anoniem
februari 26, 2020 00:14

Ik zou daarentegen nooit bekend willen zijn… Dat lijkt mij pas een ramp…

Gast
Erland Vergaljaard
februari 26, 2020 00:06

Bofkont, geen last van files man!

Gast
Martin
februari 25, 2020 23:56

Bang ? Wat bang ? Bang slaat de klok zei mijn vader 🙏🏻

En voor de mensen die zeggen dat het zo openhartig is : dit is gewoon communiceren mensen ?

Wanneer mensen dit een prestatie vinden dan moeten zij toch echt terug naar school of anders naar een psycholoog.

Spelen die mensen de hele dag verstoppertje of zo ? Bizar. Werkelijk bizar.

Wees gewoon open… deel dingen. De mens kan veel van elkaar leren.

Succes !

Gast
Riky Heerkens
februari 25, 2020 23:46

De aflevering die helemaal gewijd was aan Mevr. Selma van de Perre was een geweldige uitzending. De dame die concentratiekampen had overleefd en haar hele familie had verloten. Een prachtig integere uitzending met een zeer empathische Matthijs.

Gast
Miepie
februari 25, 2020 21:55

Schijterd

Gast
Bejaarde kijker
februari 25, 2020 21:37

@ Klimaat optimist. Je wilt zeker nog prikkeldraad om de omheining heen zeker. Voor rechtse mensen zoals jij ben ik bang.

Gast
J.J. de Koningh
februari 25, 2020 20:08

Ik bent bang voor vrouwen met grote handen en voeten, zoals bv Maxima.

Gast
Gwendolyn
februari 25, 2020 19:54

Ik ben bang voor emmers. Vooral lege.

Gast
Klimaat optimist (powered by R JENSEN)
februari 25, 2020 18:49

Ik ben blij om linkse mensen op tv te zien. We zouden hun naam moeten noteren… om ze later in een omheinde omgeving…. een heropvoedingscursus te geven van 25 jaar. En dan ben ik nog mild.

Gast
Trudy
februari 25, 2020 18:47

@Ron
Lekker kjjken naar DWDD straks: Halina Reyn, Angelique Houtveen, Dolf Jansen en meer van die ultralinkse slappe figuurtjes.
Sterkte toegewenst!

Gast
Ron
februari 25, 2020 18:44

Vond het mooie TV en een goed gesprek gisteren, open en eerlijk. Hoogtepuntje uit de geschiedenis van DWDD wat mij betreft.
Dacht dat Matthijs ook angst had bij het rijden over bruggetjes in Amsterdam, of is Jeroen Pauw dat?

Gast
toxilogic
februari 25, 2020 18:05

Matthijs is extreem bang om dood te gaan, blijkbaar is zijn ego de baas. Niettemin dat had ik wel willen zien dat meneer weigerde verder te rijden in Italie, dat zal wel een scene geweest zijn met z’n vrouw en kinderen, vanaf nu rijdt mama..

Gast
Stanislav
februari 25, 2020 17:12

Ga eens een lekker stukje over de a2 wandelen Mathijs dan ben je zo over je fobie heen 😀

Gast
CBA
februari 25, 2020 16:52

“Het is bij mij gebeurt”

De school is weer dicht in MC-land.

Gast
Manon spermakanon
februari 25, 2020 16:24

1 woord heb ik voor M van nieuwermoskee: Mon-gool!

Gast
Nelleke
februari 25, 2020 15:56

Nou, zo’n ramp is dat toch ook weer niet. Dan ga je met de trein. Doen ook heel veel mensen. Ik begrijp de heisa niet.

Gast
Webcrawler
februari 25, 2020 15:36

tv-kijker je krijgt te veel drank.

Gast
tv-kijker
februari 25, 2020 15:35

Ik heb een angst voor Peter R. de Vries. Mensen verklaren mij voor gek, maar ik zie hem echt overal!

Gast
Webcrawler
februari 25, 2020 15:33

Pak je op met je grammatica- en spelfouten waar maak je je druk om.

Gast
Kweb
februari 25, 2020 15:17

Meneer MC kan het niet laten grammatica- en spelfouten te maken. Alles voor de kliks, kwaliteit boeit niet.

Gast
Lezer
februari 25, 2020 14:50

Het is bij mij gebeurt aan de weg.

gebeurT.

Daar krijg ik het benauwd van, MC.

Gast
Webcrawler
februari 25, 2020 14:48

Rastom maar een oplossing hang je op! NL zal knalROOD worden.

Gast
Marco B
februari 25, 2020 14:41

Zodra ik Iris zie, word ik hondsdol… Ze heeft geprobeerd mij eraf te helpen maar dan moest ik er eerst wel op. ☺

Gast
Nick
februari 25, 2020 14:40

Voor het eerst in 15 jaar DWDD echt een mooi en eerlijk gesprek.

Gast
Femke H
februari 25, 2020 14:39

Ik heb dat ook; kom al járen niet meer buiten de ring….

Gast
Sender
februari 25, 2020 14:38

Persoonlijk vond ik van Nieuwskerk alsook Scherder erg openhartig. En het is mooi om je kwetsbare, gevoelige kant te laten zien, zonder pantser op te trekken. Mooie tv

Gast
Rastom
februari 25, 2020 14:30

Ik heb angst voor linkse mensen.

Gast
shrink
februari 25, 2020 14:16

Dan ben je Neerlands succesvolste presentator aller tijden, op Mies na, en dan durf je de snelweg niet op. Matthijs is niet te benijden.

Gast
Webcrawler
februari 25, 2020 14:12

Als DWDD 27 maart stop, kan de MC ook wel stoppen geen nieuws meer.

Gast
Webcrawler
februari 25, 2020 14:10

Antonio die heeft ieder mens.

Gast
Kattenpies
februari 25, 2020 14:09

Ik heb angst voor tuinkabouters.

Gast
Webcrawler
februari 25, 2020 14:08

Dat is oud nieuws 5 jaar???

Gast
Poenie
februari 25, 2020 14:08

Je kunt geen angststoornis hebben.

Gast
Antonio
februari 25, 2020 14:04

Gesprek tussen Matthijs van Nieuwkerk en Erik Scherder over angsten bij DWDD raakt gevoelige snaar bij kijker. ‘Het toont dat je met een angststoornis ook succesvol kan zijn’


Prachtige TV. Ik ga je missen Matthijs

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen