Matthijs blijft bij NPO na DWDD-exit, krijgt zaterdagshow

Geplaatst op wo 12 feb 2020 om 10:10

Matthijs van Nieuwkerk mag dan wel stoppen met De Wereld Draait Door, maar dat betekent niet dat hij vertrekt bij de publieke omroep. Hij heeft voor drie jaar bijgetekend bij BNNVARA en gaat voor de omroep vanaf januari 2021 een lange reeks zaterdagavondprogramma’s maken. Dat heeft de omroep laten weten. Na vijftien seizoenen zet Van Nieuwkerk op vrijdag 27 maart een punt achter DWDD. “DWDD was een weergaloos avontuur, waarin ik veel dromen heb zien uitkomen.

De presentator vervolgt: “We hebben in die dagelijkse driekwartier televisie veel bedacht, veel gedurfd, veel voor mekaar gebokst. Nu wil ik het roer nog een keer omgooien. Ik hijs de zeilen.

Gert-Jan Hox, directeur content bij BNNVARA, laat weten: “Ik ben enorm blij dat Matthijs bij BNNVARA blijft. Vijftien jaar lang werkte hij met hart en ziel aan één van de grootste successen uit de vaderlandse televisiegeschiedenis. Onder zijn leiding vond het programma zichzelf keer op keer opnieuw uit en wist het kijkers steeds te verrassen, te boeien en te ontroeren.

Hij heeft vertrouwen in de nieuwe zaterdagavondshows van Van Nieuwkerk. “Ik ben ervan overtuigd dat hij daar een ijzersterk hoofdstuk aan toe gaat voegen op de zaterdagavond.

Het lijkt erop dat Van Nieuwkerk stopt met DWDD vanwege de nieuwe salarisregels. Waar hij jarenlang gewend was aan een salaris van 580.000 euro per jaar, moet hij dit jaar terug naar een schamele 201.000 euro per jaar. Voor dat bedrag vijf dagen op tv komen werd hem kennelijk te gortig; nu gaat hij terug naar één avond per week.

Lees ook: Matthijs van Nieuwkerk stopt met De Wereld Draait Door (vorige bericht)

Foto: Benjamin Kamps








63 Reacties op “Matthijs blijft bij NPO na DWDD-exit, krijgt zaterdagshow”


  1. M.

    DWDD, einde tijdperk… Matthijs op Zaterdagavond is ook prima.. Gelukkig gaat hij niet naar de Commerciëlen hufters!

  2. Zigeunerschnitzel

    Zeker weten zal het weer een prachtig show worden op de zaterdagavond.

    Dat gaat RTL kijkers kosten. RTL is veel teveel kopie/plak NPO geworden.

  3. Mispoes

    lol

  4. Jordi

    De week draait doorrrrrrrrrr

  5. Keta Minek

    Van Nieuwkerk blijft wel bij de NPO actief. Hij gaat volgens het AD vanaf volgend jaar een nieuw zaterdagavondprogramma maken.

  6. ralph

    1 keer per week werken voor twee ton…..tja matthijs doet het goed.
    Daarnaast tijd voor dagvoorzitterschapjes……prima

  7. dynamische dennis

    Mooi een paar tonnetjes belastinggeld opstrijken voor 21 afleveringen van 1,5 uur

  8. Tina

    Die gaat kopspijkers nieuw leven inblazen ‘Mark my Words’

  9. Alex

    Vanaf het najaar mogen er toch enkele duo’s vervangen worden bij Op1, zou hij daar deel van uit gaan maken?

  10. WieverdientWat?!

    Wat zou hij krijgen voor een dagje dagvoorzitterschap?

  11. Willlie

    Mijn god worden op zaterdagavond ook nog lastig gevallen met dat links gedram.

  12. re-cycle

    het weekend draait door

  13. Johan

    @M.
    Wed 12 Feb 2020 om 10:13

    NPO is in alle opzichten commerciëler dan RTL en Talpa bij elkaar.

  14. Johan

    @Willlie
    Wed 12 Feb 2020 om 10:26

    Tafeldame± Halina Reyn en/of een paar van die negerts die niets toevoegen.
    Of Leo Blokhuis!
    Alleen al bij de gedachte word ik onpasselijk.

  15. the pat

    nieuwe kopspijkers zeker weten zo soort progamma

  16. pieter

    @Johan 10:29: hou jij je maar lekker bij de mannenzender RTL7, lekker darts en snooker kijken op de zaterdagavond.

  17. sukkel

    De geldgraaier wilde niet voor 250,000 werken ……hij heeft genoeg zijn zakken gevuld eindelijk die huichel kop bij DWDD weg

  18. Sender

    Het is beter dan in het (DWDD) harnas sterven lijkt mij. Of het format valt voort te zetten, mwah….geen idee.
    Mensen blijven je natuurlijk vergelijken.
    En de ‘gedoodverfde’ kandidaat opvolger Klamer moet maar in het gat durven te springen en/of er klaar voor zijn.
    Mijn zegen heeft hij iig.

  19. emiel

    #doeslief allemaal…

  20. Erwin

    Claudia de Breij moet het overnemen. Verder kan niemand het. Ja, ik zei het. Kom maar op.

  21. Erwin

    @Erwin
    Wed 12 Feb 2020 om 10:38

    Rot toch op man.

  22. Boerenverstand

    Dat wordt niets op zaterdagavond. Tijdens de afwas naar een babbelbox luisteren is tot daar aan toe, maar niet om 21 uur. Iets anders dan een talkshow kan hij niet. Kopspijkers-achtig zou wel kunnen.

  23. Gogo

    Hopelijk een muziekprogramma. De top 2000 a gogo en De nacht van de popmuziek doet hij ongeeevenaard.

  24. Ongekend

    Die Keta Minek is wel helemaal in de war he?

    Zijn of haar reactie is gewoon precies wat er in het artikel staat..

    Iets met tijd teveel hebben en reageren om het reageren.

  25. anymousin

    @Boerenverstand, hoe kom je aan het tijdstip van 21:00u?

    En hoe weet je dat het niets wordt op de zaterdagavond, er is inhoudelijk niets bekend over het nieuwe programma.

  26. TVjunkie

    Dit is toch oud nieuws. Wist ik vorige maand al.

  27. Jelle

    Een integer verhaal. Ik snap het ook wel. Hij heeft vijftien jaar lang keihard gewerkt. Nu is het tijd voor genieten. En iets nieuws verzinnen. Dat komt wel goed. Matthijs staat op eenzame hoogte als het om het creëren van een goede sfeer gaat.

  28. Bart

    @Boerenverstand Kopspijkers of iets nieuws maar soortgelijks met cabaretiers gaat er zeker komen. Naar nog wat andere dingen die hij gaat doen.

  29. Jelle

    @Bart
    Wed 12 Feb 2020 om 10:53

    Gaat er zeker komen?
    In ieder geval weet jij dat niet.

  30. Bart

    @Jelle Dat weet ik wel. Wacht maar af.
    Mijn bronnen zijn beter dan die van Rob Goossens hoor.

  31. Dre

    Wat een schande 5 avonden werken en dat verdienen. Deze man moet de ogen uit zijn kop schamen. Dat hij zeikt over zijn salaris.

  32. Hallo, mag ik even ??

    Ik begrijp dat het een groot avontuur geweest is, dat vind zijn bankrekening waarschijnlijk ook wel, maar ja, ik lees net dat we nog niet van hem af zijn.

  33. re-cycle

    hoe gaat het met zijn programma moby dick verder en de DWDD university’s verdwijnen die ook. Waarschijnlijk wel want het zal te veel werk zijn voor dat geld

  34. Kuis

    Mensen die denken te weten dat hij nu maar 5 uur per week werkt snappen er helemaal niks van.

  35. Ron

    Zo, en daar zit de Telegraaf er dus gigantisch naast. Die wisten te melden dat DWDD gewoon door zou gaan. En die jubelende Goossens bij DWDD staat ook voor lul.

  36. Jantien Visser

    Ik ben al 2 jaar geleden gestopt met altijd naar DWDD te kijken.
    Had het allemaal wel gehad. Enfin, scheelt een heleboel tenenkrommende tafeldames. Nu maar even afwachten wat hij op zaterdag kan laten zien wat de kijker gaat boeien. Zou wel eens een hele grote deceptie voor Matthijs kunnen worden. Hoop het niet, wil wel weer eens ergens naar uitkijken wat een week wachten waard is.

  37. Jelle

    @Bart
    Wed 12 Feb 2020 om 10:58

    Jij weet niets.

  38. LD

    @Willlie
    Wed 12 Feb 2020 om 10:26

    Als jij op een media-site niet doorhebt dat het verwoorden van het links-politieke geluid de Opdracht is van BNNVARA dan hoor je hier niet thuis en heb je van het publieke bestel niet veel gesnapt.

  39. Ron

    Die zaterdagavondshow zal wel een nieuwe variant van Kopspijkers worden met cabaretiers en het nieuws van de week. Denk dat we aan zo’n opzet moeten denken. Hij zal daar niet echt de diepte in gaan, het wordt entertainment maar wel met inhoud zoals we van hem gewend zijn.

  40. Marko

    Daar gaan alle beterweter op mc die zeker wisten dat
    hij naar de commerciele ging.

    Over ’t salaris precies ’t zelfde wanneer je opslag zou
    krijgen neem je ’t niet aan droom maar lekker verder wat een afgunst.

  41. Marko

    Ron weer een glazen bol kijker!!!!

  42. Marko

    Jantien Visser,

    Als jij al twee jaar gestopt bent met kijken
    hoe weet je dat dan van de tafeldames toch stiekem gekeken.

  43. Cobweb

    Opgeruimd staat netjes.

  44. Ingmar

    Wie heeft dit neergezet? “ schamele €201.000 per jaar!! Hij heeft geen zin om daar 5 dagen voor (op z’n luie gat achterhaalde onderwerpen oprakelen en vragen naar de bekende weg, intellect proberen uit te stralen door interviews met bijvoorbeeld linkse, morsige, onverzorgde en kettingrokende schrijvers uit de grachtengordel) te “werken”
    Wie van het “ gewone” volk heeft nog sympathie voor hem!

  45. Ron

    @Marko: nee hoor, gewoon een gevoel.

  46. Ingmar

    Opschieten, er moeten nog figuranten als publiek worden geregeld. Voor de rest geen interesse om vrijwillig te komen. Wel gratis een papierbekertje water voor met meerprijs een rietje!

  47. Leen Peters

    Nog maar een keer dan. Matthijs van Nieuwkerk is een one-trick pony. Al die spin-offs van DWDD zijn nog wel aardig, maar het boekenprogramma Moby Dick, FC Godenzonen, de Nacht van de Popmuziek of het reisprogramma van Matthijs; er keek geen hond naar of werd nooit gemaakt. Ik zie Matthijs ook niet zingen, dansen of acteren. Hij zal DWDD en het beïnvloeden van de publieke opinie
    gaan missen.

  48. Bart

    @Jelle Meer dan jij. Let maar op wat ie gaat doen en je zult zien dat ik gelijk heb.
    Ik van jou nog nooit iets relevants op het gebied van media gehoord. Je bent 0,niets

  49. @Bart 11:50

    Er zijn er hier max 5 van binnenuit en die kennen elkaar. Jij behoort daar niet toe.

  50. Daaristieweer

    Dus Koning “woorden in de mond leggen” alleen nog op zaterdag. Gelukkig.

  51. Koos

    Let maar op dat hij een duo wordt in de talkshow Op1 voor 1 of 2 maanden en samen met Jeroen Pauw de verkiezingsavonden gaat vullen. Daarnaast komt Kopspijkers weer terug met Matthijs en Jack als presentatoren!

  52. Bart

    @11:58 Jij en Jelle ook niet.

  53. Mark

    Vanaf 2001 is hij pas weer op de buis of dan pas bij BNNVARA? Anders zou Top 2000 a go-go en Top 2000 Quiz ook stoppen, maar dat is van de NTR. DWDD University stopt dan ook?

  54. Don

    Ben ik even blij dat ik op zaterdag nooit TV kijk! whahaha

  55. Bedorven Aambeienspleet

    salaris Matthijs: -65%
    aantal tv-avonden voor Matthijs: -80%

    doet ie goed

  56. Dij Enkletser

    Matthijs blijft, ?….
    De Wereld Naait Dóóór !!

  57. X

    En alle azijnpisserrs op deze site over links etcetera kijken vanavond allemaal wedden ;-)

  58. Donald Dumb

    X. Ja, en hebben altijd gekeken.
    Want ze weten altijd nog wie de gssten waren.
    Als ik een programma niet volg weet ik dat niet en valt me ook niet op of het altijd dezelfde gasten zijn of niet.

    Klagen om het klagen he. Dan heb je gespreksstof bij de koffieautomaat…

  59. Set

    “ze”
    Wegzetten van een hypothetische groep mensen en deze groep kleineren om jezelf op een voetstuk te plaatsen. Erg positief, Dumb. Ga zo door!

  60. Donald Dumb

    Waar plaats ik mij op een voetstuk dan, Set?
    Stel je niet zo aan.
    Ik constateer alleen iets…

  61. Set

    Die constatering is nergens op gebaseerd en is dus geen constatering , maar een vooringenomen onzinmening. En je plaatst jezelf op een voetstuk door jezelf beter te vinden dan deze groep mensen. De groep die dus helemaal niet bestaat.
    En nu ben ik wel klaar met je domheid.

  62. X

    @Donald Dumb klopt. Ìk kijk nooit bv rtl boulevard dus ken de meeste mensen daarvan ook niet. Waarom zou ik er dan commentaar op geven? Dan weet ik toch niks van die lui?

  63. Donald Dumb

    Set komt dus blijkbaar echt niet vaak buiten gezien zijn commentaar van 16.37.
    Tja tegen zoveel onwetendheid valt niet op te discussieren…

Reageer