Linda de Mol merkt dat Net5-kijkers kuddedieren zijn
Nu Linda de Mol bijna een jaar als creatief directeur aan het roer staat van Net5, merkt ze dat de kijkers van de zender eigenlijk alleen maar mainstream eten. Dat heeft de SBS 6-ster gezegd in De Wereld Draait Door. Toen Linda vorig jaar in DWDD een item zag over de Britse komedieserie Fleabag, kocht ze die direct aan. “Ik dacht: is het nog te koop? Dat bleek zo te zijn, dus ik was ongelooflijk blij dat we dat aan konden kopen voor Net5. We programmeerden het meteen en er keek niemand.“
Linda heeft er flink over vergaderd. “Dan is toch een beetje de uitkomst dat het toch iets te niche is. Een andere serie die we hebben aangekocht is Manifest en dat is veel meer mainstream. Dat doet het wel meteen vanaf dag één heel erg goed met een hoog marktaandeel.”
De Net5-kijker pruimt niche niet, aldus Linda. “Het is toch iets te niche. De humor is misschien net iets te grof en die mevrouw in eerste instantie net iets te onsympathiek. Je leert haar pas een beetje kennen na een aantal afleveringen. Ze is misschien ook te Brits en te weinig mainstream.”
Ladies Night, hét paradepaardje van het nieuwe Net5, scoort ook niet. “We hebben sowieso besloten dat we dit programma heel belangrijk vinden, omdat het het enige programma is wat we hebben waarmee we Net5 echt kunnen profileren. We hebben heel veel mensen gevraagd wat ze ervan vinden en wat als een paal boven water stond is dat iedereen Merel Westrik te gek vindt en dat de vrouwen op de bank een hele leuke dynamiek hebben, maar dat de rest niet urgent genoeg was.”
“Daar moeten we ook eerlijk in zijn: we hobbelen te veel aan achter de grote talkshows. Als we Femke Halsema of Carola Schouten wilden hebben, dan hoorden we dat ze al bij Pauw, DWDD of Jinek zaten. We hobbelden altijd achter de feiten aan. We hebben daarom besloten om zelf thema’s te agenderen in plaats van achter de actualiteit aan te hobbelen. Het is niet actueel, maar we gaan het gewoon doen.”
Foto: Talpa